EBL 251
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
- Locatie: Veldhoven
EBL 251
Hallo ,
In onze Weinsberg 600 meg zit een EBL 251, hoe kom ik aan de connectors om b.v. een zonnepaneel via de regelaar aan te sluiten?
Ik wil ook een grotere accu plaatsen onder de bestuurdersstoel, nu staat er een 75 ah loodaccu in.
Ik wil een AGM accu plaatsen op zijn kant van 145 ah.
Op de Ebl zit een schuifschakelaartje voor het type accu : lood/zuur of lood gel. Waar moet deze op staan voor een AGM accu?
Groet Gerard
In onze Weinsberg 600 meg zit een EBL 251, hoe kom ik aan de connectors om b.v. een zonnepaneel via de regelaar aan te sluiten?
Ik wil ook een grotere accu plaatsen onder de bestuurdersstoel, nu staat er een 75 ah loodaccu in.
Ik wil een AGM accu plaatsen op zijn kant van 145 ah.
Op de Ebl zit een schuifschakelaartje voor het type accu : lood/zuur of lood gel. Waar moet deze op staan voor een AGM accu?
Groet Gerard
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: EBL 251
Let even op of jouw EBL wel geschikt is voor AGM-accu's. De mijne (226b) was dat niet.
Jaap
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: EBL 251
Lees even mee, je EBL is in standaard uitvoering niet geschikt voor AGM accu's. Verkeerde laadcyclus.
http://www.wvopzeeland.nl/agm.html
Je zou het eventueel deels kunnen ondervangen met een regelaar aan je zonnepaneel die wel AGM ondersteunt en hem goed vollaadt.
http://www.wvopzeeland.nl/agm.html
Je zou het eventueel deels kunnen ondervangen met een regelaar aan je zonnepaneel die wel AGM ondersteunt en hem goed vollaadt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: EBL 251
Je kunt ook overwegen een externe lader aan te sluiten die wel AGM ondersteunt. Deze lader kan rechtstreeks op de EBL worden aangesloten. Dan houd je alle opties open. Zo heb ik het destijds opgelost. Een andere optie is een Banner AGM accu te kopen. Die zijn volgens Schaudt wel geschikt voor de EBL's.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: EBL 251
In de handleidng van een EBL 251 staat dat voor een AGM accu de schakelaar op "gel" moet staan.
Houd er wel rekening mee dat het voltage van de EBL te laag is om de AGM accu volledig op te laden.
Een en ander is afhankelijk van de specificaties van de accu. De meeste hebben een spanning nodig van 14.7-14.8V en dat haal je EBL niet. Die komt maar tot 14.3V. Dus moet de accu af en toe aan een lader die een dergelijk voltage wel levert.
Er zijn overigens een paar merken die aan die lage spanning voldoende hebben.
Zeker geen externe lader die geschikt is voor een AGM accu aansluiten aan de EBL. Je startaccu wordt dan ook opgeladen met een spanning van 14.7V-14.8V. En die vindt dit niet leuk.
Je kunt wel een dergelijke lader rechtsreeks aan de AGM accu aansluiten.
De 3 polige stekker kun je hier eventueel bestellen.
https://www.rdae.nl/mate3-connector-3-polig.html
Houd er wel rekening mee dat het voltage van de EBL te laag is om de AGM accu volledig op te laden.
Een en ander is afhankelijk van de specificaties van de accu. De meeste hebben een spanning nodig van 14.7-14.8V en dat haal je EBL niet. Die komt maar tot 14.3V. Dus moet de accu af en toe aan een lader die een dergelijk voltage wel levert.
Er zijn overigens een paar merken die aan die lage spanning voldoende hebben.
Zeker geen externe lader die geschikt is voor een AGM accu aansluiten aan de EBL. Je startaccu wordt dan ook opgeladen met een spanning van 14.7V-14.8V. En die vindt dit niet leuk.
Je kunt wel een dergelijke lader rechtsreeks aan de AGM accu aansluiten.
De 3 polige stekker kun je hier eventueel bestellen.
https://www.rdae.nl/mate3-connector-3-polig.html
Laatst gewijzigd door javanes op wo 21 mar 2018, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EBL 251
De interne acculader van de EBL kan zo worden losgekoppeld dat alleen nog de startaccu wordt opgeladen. De externe AGM lader neemt dan de HH-accu voor zijn rekening. Bovendien wordt de laadstroom naar de startaccu zo beperkt door de EBL (ik meen slechts een onderhoudslading van rond de 2A) dat het nauwelijks uitmaakt of er wel of niet een AGM laderr aanhangt. Door de AGM lader via de EBL te laten lopen, blijft je paneel gewoon de juiste informatie vertonen.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
- Locatie: Veldhoven
Re: EBL 251
Hallo Charm,
Dus als ik IN de EBL de verbinding naar de HH accu loshaal , dan kan ik een AGM lader via de EBL laten lopen.
Dan laad de AGM lader de HH accu en de interne EBL lader de startaccu !
Groet Gerard
Dus als ik IN de EBL de verbinding naar de HH accu loshaal , dan kan ik een AGM lader via de EBL laten lopen.
Dan laad de AGM lader de HH accu en de interne EBL lader de startaccu !
Groet Gerard
Re: EBL 251
Waar ga je die dan loskoppelen?
Onderstaande afbeelding kun je hier eventueel als pdf file binnen halen.
https://www.pdf-archive.com/2018/03/22/ ... 51a-12.pdf
Onderstaande afbeelding kun je hier eventueel als pdf file binnen halen.
https://www.pdf-archive.com/2018/03/22/ ... 51a-12.pdf
Re: EBL 251
Deze EBL heeft een aansluiting voor een extra lader en dat maakt het nog makkelijker. De extra AGM-lader sluit je aan op: MNL--Buchsensockel 2F--Block 3 (Zusatzladegerät) . Je hebt vervolgens een aantal mogelijkheden:
1) je laat het hierbij. Zowel de interne als AGM-lader laden de HH-accu op en ook de startaccu met een druppellading van ongeveer 2A. Dit kan prima samengaan.
2) je koppelt de interne lader af. Dit doe je door de bijbehorende zekering van 20A te verwijderen. Deze zekering staat op de tekening aangesloten op A8-A4 van de LAS 1218 (linksboven). Ook in deze situatie wordt de startaccu nog steeds met een druppellading van max 2A opgeladen. Geen vuiltje aan de lucht!
Opmerkingen:
a) Het kan zijn dan je een zekering van 20A moet plaatsen voor de externe AGM lader. Hij staat op de tekening aangegeven en het kan zijn dat die nu niet aanwezig is.
b) De startaccu krijgt maximaal 14V laadspanning: 14.7V (max. AGM) - 0.7V (diode spanning); geen enkel probleem dus.
1) je laat het hierbij. Zowel de interne als AGM-lader laden de HH-accu op en ook de startaccu met een druppellading van ongeveer 2A. Dit kan prima samengaan.
2) je koppelt de interne lader af. Dit doe je door de bijbehorende zekering van 20A te verwijderen. Deze zekering staat op de tekening aangesloten op A8-A4 van de LAS 1218 (linksboven). Ook in deze situatie wordt de startaccu nog steeds met een druppellading van max 2A opgeladen. Geen vuiltje aan de lucht!
Opmerkingen:
a) Het kan zijn dan je een zekering van 20A moet plaatsen voor de externe AGM lader. Hij staat op de tekening aangegeven en het kan zijn dat die nu niet aanwezig is.
b) De startaccu krijgt maximaal 14V laadspanning: 14.7V (max. AGM) - 0.7V (diode spanning); geen enkel probleem dus.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
- Locatie: Veldhoven
Re: EBL 251
Hallo Egbert,
Je hebt me echt geholpen ,bedankt !
Ik ga het doen zo als jij zegt, plaats er een goede agm lader bij .
Zaterdag ga ik de camper uit zijn winterslaap halen en kan ik het eens rustig bekijken.
Groetjes Gerard
Je hebt me echt geholpen ,bedankt !
Ik ga het doen zo als jij zegt, plaats er een goede agm lader bij .
Zaterdag ga ik de camper uit zijn winterslaap halen en kan ik het eens rustig bekijken.
Groetjes Gerard
Re: EBL 251
Voor de duidelijkheid enkele correcties op bovengenoemde uitspraken:
Ad 1) De startaccu krijgt maximaal ongeveer 14V omdat deze via een diode met de lader is verbonden.
Ad 2) Dit is echt onjuist. Het maakt voor deze casus niet uit of de lader via de EBL op de HH-accu wordt aangesloten of rechtstreeks. Het is namelijk één en dezelfde verbinding. In beide gevallen wordt de startaccu opgeladen. Bestudeer het schema maar eens.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.