losse zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: losse zonnepaneel



Bericht door Ronald53 »


cobes schreef:oke , dus regelaar uit de losse panelen halen een regelaar in de camper met daarop een vaste solarpanel en parallel ........
dat lijkt me nou niet zo'n goed plan. Als de losse panelen al een regelaar hebben, dan zeker niet verwijderen maar gewoon parallel aan de regelaar in de camper op de hh-accu aansluiten.
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: losse zonnepaneel



Bericht door Cee Pee »

Een los paneel heeft altijd een flinke lengte kabel dus lijkt het mij dat je, i.v.m. het verlies in de kabel, niet de regelaar op het paneel gebruikt maar juist in de camper dicht bij de batterijen.

Je gaat toch niet eerst terug regelen naar laadspanning en dan gaat daar weer het kabellengte verlies vanaf met als resultaat een te lage laadspanning.

Als je de paneel spanning pas bij de batterijen terug regelt naar laadspanning heb je dat kabel verlies al gehad en hou je dus netto meer over.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: losse zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: losse zonnepaneel



Bericht door Ronald53 »

Cee Pee schreef:
do 22 mar 2018, 8:49
Een los paneel heeft altijd een flinke lengte kabel dus lijkt het mij dat je, i.v.m. het verlies in de kabel, niet de regelaar op het paneel gebruikt maar juist in de camper dicht bij de batterijen.

Je gaat toch niet eerst terug regelen naar laadspanning en dan gaat daar weer het kabellengte verlies vanaf met als resultaat een te lage laadspanning.

Als je de paneel spanning pas bij de batterijen terug regelt naar laadspanning heb je dat kabel verlies al gehad en hou je dus netto meer over.
:thumbdown: Ik zou toch even het hele draadje lezen. TS wil de losse panelen samen met het paneel op het dak op één regelaar (de Votronic) zetten. We hebben ongeveer nul info over de panelen. De losse panelen zijn 160 Watt en het paneel op het dak is "klein". Gesteund door sommige reacties hier wil hij die samen op een regelaar zetten. En dan is er wel wat belangrijkers om voor te waarschuwen dan de ohmse verliezen in de kabels. Als er al een regelaar in dat opvouwbare paneel zit, ga 'm er dan niet uitslopen en alles op een regelaar zetten!
Ronald
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: losse zonnepaneel



Bericht door Cee Pee »

Wel gelezen hoor, en ik heb het al jaren zo.
Een 140Wp paneel op dak en twee losse panelen van elk 100Wp deze komen samen bij één regelaar vlak bij de batterijen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: losse zonnepaneel



Bericht door myway »

myway schreef:Ik neem aan dat het om 12 volt panelen gaat en die kun je prima met één regelaar aansluiten, mits de bestaande regelaar voldoen capaciteit heeft.
Wel paralel aansluiten.
Daarom ook al dit bericht.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: losse zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

en al zit er een iets verschil in de Ump van de de panelen, heb je een paar % minder dan bij een perfecte match,nou en ?, de branstof(de zon) is GRATIS, en dus een paar % van gratis is ....?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: losse zonnepaneel



Bericht door Ronald53 »

TS heeft al een regelaar bij de losse panelen, zit er al bij, heeft-ie al voor betaald. En hij heeft een Votronic in de camper omdat hij het paneel op het dak apart wil kunnen gebruiken. De losse panelen zullen een andere positie t.o.v. de zon hebben, wellicht is er op het dak schaduw, en er zullen temperatuurverschillen zijn. Misschien allemaal niet interessant als je voor de keuze staat of je er al dan niet een tweede omvormer bij wilt kopen, maar zoals gezegd, hij heeft er al twee. De enige reden die ik kan bedenken om de omvormer uit het flexibele paneel te slopen is dat het mogelijk een minder efficiente PWM regelaar is.
Ronald
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: losse zonnepaneel



Bericht door Charm »

Kroppie schreef:
do 22 mar 2018, 10:21
en al zit er een iets verschil in de Ump van de de panelen, heb je een paar % minder dan bij een perfecte match,nou en ?, de branstof(de zon) is GRATIS, en dus een paar % van gratis is ....?

jos
Dat is kort door de bocht. Die verschillen kunnen heel groot worden afhankelijk van het temperatuurverschil van de panelen. De Vmp is sterk afhankelijk van de temperatuur. Bij hoge temperaturen kan de Vmp enkele volts lager worden dan de Vmp bij 25C.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51308
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: losse zonnepaneel



    Bericht door Kroppie »

    dat verschil zal wel meevallen de panelen zullen niet zo erg ver van elkaar staan, in ieder geval geen kilometers zodat er weersverschillen van invloed zijn, natuurlijk het vlakliggende paneel zal mss iets koeler blijven door de vlakkere instraling van de zon t.o.v. de loodrechte instraling op het kofferpaneel, daarentegen zal het koffer paneel beter gekoeld worden doordat de wind er vrij omheen kan, verschil zal niet zo groot zijn .

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    blizard
    Berichten: 2563
    Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

    Re: losse zonnepaneel



    Bericht door blizard »

    Ik ben het verhaal nu helemaal kwijt.:crazy:
    Mijn los paneel heeft een eigen regelaar, die apart van de vaste installatie zijn stroom aan de accu's aanbied.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51308
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: losse zonnepaneel



    Bericht door Kroppie »

    en dan gewoon parallel aan de accu?, :thumbup:
    kun je dat gezoek naar problemenverhaal gewoon vergeten :D

    en om van een paneel van 160 watt een pwm regelaar vervangen door een mppt regelaar , voor een paar % winst van die 160watt lijkt mij gezien de meerprijs van een GOEDE mppt niet zinvol, of je moet gaan voor 100% van wat er mogelijk is, en daar veel voor over en beschikbaar hebben

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    cobes
    Berichten: 8059
    Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
    Locatie: El Mudamiento

    Re: losse zonnepaneel



    Bericht door cobes »

    oke, het wordt even wat ingewikkelder :-B dus maar even wat gegevens
    ik heb een leuk los paneeltje op de kop kunnen tikken van 120 watt een astra power is al wat ouder maar mag de pret niet drukken dacht ik als dat wel zo is hoor ik het wel :-B
    ISC 7,7 amps DC ------- I(op) 7,1 amps DC
    VOC 21,0 volt DC ------- V(op) 16,9 volt DC
    max CKT V 600 volt fuse 10 amp

    deze moet dus op het dak komen en daar moet ik in ieder geval een goed regelaar voor kopen dus een votronic mppt of een victron

    het losse paneel is 2 x 80 watt samen dus 160 watt, max power voltage 17,8 volt, Max power current 8,99 amp,
    open circuit Voltage 21,3 volt , max circuit 9,71 amp
    de regelaar die op de losse panelen zit is een EPEVER LS1012EPD PWM Solar Charge Controller

    ik had in eerste instantie zitten denken aan een victron regelaar maar bij amazon is de zwaarste 150 watt als ik mij niet vergis en een votronic is wel zwaarder en ik zal er dan toch minimaal een 160 watt of iets zwaarder in moeten zetten als de panelen parallel worden gezet.

    ik heb verder geen idee wat die gegevens allemaal betekenen maar dat weten jullie vast wel.
    schiet mij nog iets te binnen ; als ik de panelen parallel zet is het max 160 watt , maar ik kan dan ook de losse panelen paraleel zetten dan is de max 120 watt en staat er 2x 80 watt parallel naast dan heb ik een minder zware regelaar nodig, maar leveren de panelen dan ook wel maximaal?
    Groet Cobes.
    ___________

    ik heb een Rapido V68 met 140 pk
    Afbeelding .
    temperatuur rond mijn huis
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51308
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: losse zonnepaneel



    Bericht door Kroppie »

    panelen op dak een eigen regelaar, panelen los op de grond een eigen regelaar, en regelaar van de dakpanelen vast op de accu , en naar behoefte de losse panelen parallel aan de andere regelaar op de accu.

    en staar je niet blind op de verliezen die volgens velen dan zult hebben ,.
    1e dat valt vlgs mij wel mee
    2e wil je 100% efficientie van het samenstel van je panelen, dan moet je allemaal dezelfde panelen nemen met een regelaar die het totale vermogen aan kan , op dak leggen wat op dak past en vast op de regelaar aansluiten , en naar behoefte de losse panelen parallel bij de vaste regelaar aankoppelen.

    en een mppt regelaar heeft het grootste nut als het verschil tussen acculaadspanning en paneel werkspanning het grootst is, ja en hoe warmer de panelen worden ,hoe lager die werkspanning word, en juist in de warme streken van europa zal je dus minder extra rendement halen van je duurdere regelaar

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Plaats reactie