Draad dikte

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MeneerP
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 12:07
Locatie: Noord Brabant

Draad dikte



Bericht door MeneerP »

Ik wil in mijn camper een massaschakelaar zetten. Welke dikte moet ik aanhouden voor de draad van de accu naar schakelaar en van schakelaar naar verdeelblok ? De accu is 115Ah.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51292
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Draad dikte



Bericht door Kroppie »

de capaciteit van de accu bepaalt de draaddikte niet dat doet de maximale stroom die loopt en die word bepaalt door wat er gebruikt gaat worden, en dat weet u alleen.
maar om een antwoord te geven, ik zou 25mm2 nemen, met een paar goed aangekrompen kabelogen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Draad dikte



Bericht door Frank1954 »

Van de accu naar de verdeelblok zit al een kabel :wink:
Wil je deze onderbreken met een batterijsleutel dezelfde kabel doormidden knippen op de plaats waar deze het best bereikbaar is en klaar
Mag eens vragen welke verdeelblok er in je camper zit....?


Hoe dik de kabel dient te zijn.... https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
Laatst gewijzigd door Frank1954 op zo 18 mar 2018, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Draad dikte



Bericht door Huub56 »

Gebruikersavatar
MeneerP
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 12:07
Locatie: Noord Brabant

Re: Draad dikte



Bericht door MeneerP »

Er zit nu dus géén verdeelblok. Ik dacht zelf ook al aan 25mm.
En als verdeelblok deze https://www.cablers.nl/Aardblok. Natuurlijk ga ik alles aansluiten met de juiste adereindhulzen/kabelschoenen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51292
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Draad dikte



Bericht door Kroppie »

ook om de draden in dat blok adereindhulzen, en als je zo,n blok ook voor de plus gebruikt , het blok zelf ook goed vastzetten en isoleren, dan komt het helemaal goed.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Draad dikte



Bericht door tijdverdrijver »

Voor welke accu wil je een "massa schakelaar" ?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51292
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Draad dikte



Bericht door Kroppie »

gezien de tekst "naar verdeelblok" , en accu 115Ah , denk ik aan de hh accu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Draad dikte



Bericht door tijdverdrijver »

Dan wordt de draad dikte bepaald door de lengte en de max capaciteit van de omvormer.
Gebruik alleen een massaschakelaar als er slechts één draad aan de min pool van de accu zit, welke naar de schakelaar gaat. In alle andere gevallen de schakelaar in de plus opnemen.
Dit om te voorkomen dat er kleine stromen via willekeurige gebruiken gaan lopen.
Ook als je later fouten wilt zoeken is het prettig dat alle Min aansluitingen van de diverse accu,s naar één punt gaan.
Die van de gebruiksaccu via een eventueel gebruikte shunt.

Henk
Gebruikersavatar
MeneerP
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 12:07
Locatie: Noord Brabant

Re: Draad dikte



Bericht door MeneerP »

Op de min pool van de accu zitten nu 4 draden. Een dikke naar (waarschijnljk) chassis. Een dikke naar zonnepaneel. Een dunne naar onbekend. en een dunne rechtstreeks naar radio.
De dikke van het zonnepaneel komt rechtstreeks terug op de accu. De dunne van de radio ook (ivm geheugen van radio). De rest op het verdeelblok.
Plaats reactie