Diodebrug Mercedes Sprinter
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 19 okt 2017, 8:50
Diodebrug Mercedes Sprinter
Heren , dames
Ik wil van mijn Sprinter uit 2012 een camper maken.
Er zitten vanaf de fabriek 2 accu’s in. Een start accu onder de vloer tussen de voorstoelen en een 2e accu onder de motorkap.
Ik probeer er achter te komen hoe het een en ander werkt bij deze bus en zou dus graag willen weten waar ik de diode brug zou kunnen vinden .
Ik zie de plus kabel van de voorste accu het schutbord in gaan maar kan niet ontdekken hoe hij verder loopt... op een gegeven moment zou hij toch die diode brug tegen moeten komen ... iemand enig idee ?
Groet Pieter
Ik wil van mijn Sprinter uit 2012 een camper maken.
Er zitten vanaf de fabriek 2 accu’s in. Een start accu onder de vloer tussen de voorstoelen en een 2e accu onder de motorkap.
Ik probeer er achter te komen hoe het een en ander werkt bij deze bus en zou dus graag willen weten waar ik de diode brug zou kunnen vinden .
Ik zie de plus kabel van de voorste accu het schutbord in gaan maar kan niet ontdekken hoe hij verder loopt... op een gegeven moment zou hij toch die diode brug tegen moeten komen ... iemand enig idee ?
Groet Pieter
Re: Diode brug Mercedes Sprinter
weet je zeker dat er een diode brug inzit?, accu,s koppelen en ontkoppelen kan nl ook met een gewoon relais, en bij een 24 volt installatie, kan het ook dat ze vast aan elkaar gekoppeld zijn .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 19 okt 2017, 8:50
Re: Diode brug Mercedes Sprinter
Ok..
Iets moet er zijn dat er voor moet kunnen zorgen dat de accu’s gescheiden moeten kunnen worden. Er zit namelijk ook een standaard standkachel in...
En vroeger een omvormer ...
Of zouden de twee ( 100 ah ) accu’s parallel geschakeld kunnen zijn ?
Hoe test je dat ?
Iets moet er zijn dat er voor moet kunnen zorgen dat de accu’s gescheiden moeten kunnen worden. Er zit namelijk ook een standaard standkachel in...
En vroeger een omvormer ...
Of zouden de twee ( 100 ah ) accu’s parallel geschakeld kunnen zijn ?
Hoe test je dat ?
Re: Diode brug Mercedes Sprinter
dat kan heel goed, en de enige manier om te weten hoe het precies zit is de kabels volgen en een schema,tje maken, zoals je al zei er kan een diode blok zitten wat je niet kan vinden, er kan een gewoon relais zitten er kan een cyrixrelais zitten, de accu,s kunnen parallel staan, er is van alles mogelijk, en zoekt en gij zult vinden, op afstand kunnen wij niet zoeken
of ze parallel staan?, kabels volgen!, kan met de vrij dikke kabels toch niet zo moeilijk zijn .
je kan proberen, als je 1 accu loshaalt, wat meet je dan op de losgemaakte accu klemmen, !!!!!! zorg dat je met de losgemaakte klemmen geen kortsluiting naar massa of elkaar maakt!!!, meet je dan 12 - 13volt, dan staan de accu,s waarschijnlijk parallel
jos
of ze parallel staan?, kabels volgen!, kan met de vrij dikke kabels toch niet zo moeilijk zijn .
je kan proberen, als je 1 accu loshaalt, wat meet je dan op de losgemaakte accu klemmen, !!!!!! zorg dat je met de losgemaakte klemmen geen kortsluiting naar massa of elkaar maakt!!!, meet je dan 12 - 13volt, dan staan de accu,s waarschijnlijk parallel
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Diode brug Mercedes Sprinter
Onze oude Transit manschappen wagen van het Duitse rode kruis had bij de koop in 2012 2 paralel geschakelde 75 Ah accu's onder de motorkap. Alle twee aan het einde van hun leven.
Bij één accu de polen geïsoleerd en maar 1 accu teruggeplaatst. Werkt prima voor wat wij er mee doen.
Bij één accu de polen geïsoleerd en maar 1 accu teruggeplaatst. Werkt prima voor wat wij er mee doen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 19 okt 2017, 8:50
Re: Diode brug Mercedes Sprinter
Hoi JosKroppie schreef: ↑vr 16 mar 2018, 20:25dat kan heel goed, en de enige manier om te weten hoe het precies zit is de kabels volgen en een schema,tje maken, zoals je al zei er kan een diode blok zitten wat je niet kan vinden, er kan een gewoon relais zitten er kan een cyrixrelais zitten, de accu,s kunnen parallel staan, er is van alles mogelijk, en zoekt en gij zult vinden, op afstand kunnen wij niet zoeken
of ze parallel staan?, kabels volgen!, kan met de vrij dikke kabels toch niet zo moeilijk zijn .
je kan proberen, als je 1 accu loshaalt, wat meet je dan op de losgemaakte accu klemmen, !!!!!! zorg dat je met de losgemaakte klemmen geen kortsluiting naar massa of elkaar maakt!!!, meet je dan 12 - 13volt, dan staan de accu,s waarschijnlijk
jos
Zoeken en meten is natuurlijk zeer belangrijk om het een en ander te weten te komen,maar nog belangrijker is weet ik uit ervaring , is rond te vragen bij Forum genoten. Ik heb een hekel aan het wiel opnieuw uit te vinden !
Leve internet !
Het gaat mij niet om er achter te komen of de accu’s parallel of serie geschakeld zijn (12 of 24 volt dus)maar om uit te zoeken hoe de accu’s gescheiden zijn. Mercedes garages bellen is mij slecht bevallen als ze je geen faktuur mogen sturen...
Groet Pieter.
Re: Diodebrug Mercedes Sprinter
zijn parallel geschakeld en de accu onder de motorkap is waarschijnlijk voor de standkachel, hier bouwt Mercedes een extra accu voor in.
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 18:21
Re: Diodebrug Mercedes Sprinter
Zoek het eens bij het 'MERCEDES FORUM', ik ben daar al goed geholpen.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 19 okt 2017, 8:50
Re: Diodebrug Mercedes Sprinter
Op het Mercedes forum krijg ik ook reacties..met uiteenlopende oplossingen.
Uiteindelijk moet ik er toch wel uit kunnen komen.
Uiteindelijk moet ik er toch wel uit kunnen komen.
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: Diodebrug Mercedes Sprinter
De startaccu zit in de vloer, de extra accu voor interieur die je extra kan bestellen zit onder de motorkap inderdaad, de verbinding met scheidingsrelais zit onder de bestuurderstoel (2010 versie).
Groetjes,
Jeroen
Groetjes,
Jeroen
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 19 okt 2017, 8:50
Re: Diodebrug Mercedes Sprinter
Is dit scheidings relais goed bruikbaar voor een camper of kan ik hem beter vervangen voor een andere ? Ik begrijp dat hij gestuurd wordt door de d+
Is dat bij een cytrix ook ?
Ik ben altijd een beetje huiverig om dat soort dingen te veranderen bij moderne computer geregelde auto’s
Ervaring hiermee ?
Re: Diodebrug Mercedes Sprinter
Waar om zou je iets veranderen,de 2e accu word nu toch,ook geladen
Hans
Re: Diodebrug Mercedes Sprinter
een gewoon scheidings relais word door de D+ gestuurd, een cyrix relais koppelt de beide accu,s als een van de accu,s een bepaalde tijdsduur boven een bepaalde minimum spanning komt, is niet nodig om iets te veranderen, en heeft geen invloed op canbus.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: Diodebrug Mercedes Sprinter
Wij hebben het ttt gewoon gelaten zoals het was en werkte prima, alleen ivm temperaturen de accu van onder de motorkap verplaatst naar binnen. Heeft 7 jaar probleemloos gewerkt.
JP
JP