Nut van zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door pwhooftman »

hathi schreef:
vr 16 mar 2018, 17:32
en te veel,opwekken is ook niet rendabel,het levert,bijna niets op,daar de prijs van stroom,zonder overheid kosten vrij laag is,ik meen 7 Cent of zo,verder kunnen ze je in de toekomst ook nooit belasten,voor stroom Produzent ? :oops:
Dan zou ik switchen van energie leverancier want ik betaal evenveel voor afgenomen stroom als dat ik voor teruggeleverde stroom krijg (21ct). Alleen de leveringsbelasting wordt niet verrekend geloof ik, zou eens op de nota moeten kijken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door hathi »

Ik denk dat je een vergissing maakt ik krijg ook hetzelfde bedrag terug , maar alleen voor de verbruikte kw,maar niet voor wat ik over heb,vandaar niet meer opwekken,dan dat je verbruikt:(al zou je als alternatief Nog een stroomkachel,in kunnen schakelen,bij koud er weer,dat bespaart,dan weer gas,maar daar ben ik te lui voor :?:
Hans
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door Tec »

Dat een oude meter beter is dan een slimme meter is een fabel.
Mogelijk als de saldering niet meer van toepassing is zou dat het geval kunnen zijn maar tegen die tijd zijn alle meter wel ongeveer vervangen.

Analoge meter
Je hebt een analoge meter met een draaischijf. De draaischijf loopt terug als je zelf levert, de levering wordt dus meteen verrekend met jouw verbruik. De leverancier maakt de jaarnota of de eindnota op aan de hand van de meterstanden.

Digitale meter
De digitale meter registreert hoeveel stroom je verbruikt en houdt bij hoeveel stroom je teruglevert. Deze teruggeleverde hoeveelheid kWh wordt in mindering gebracht op je verbruik.

De sladering wil zeggen dat wat ik in de winter gebruik met b.v. een elctr. kachel dat weg gestreept wordt tegen het zomerse opwekken. Dus als ik in Jan. 1000 kw gebruik en maar 500 opwek hoe ik die 500 niet extra te betalen. Dat wordt verrekend met hetgeen zomers meer opgewekt wordt dan verbruikt.
Wat in een jaar meer terug geleverd wordt dan verbruikt breng niet zoveel op. Per leverancier verschilt het wat maar zeker niet de genoemde 23 ct.

Ik wek 4200 kw per jaar op en met electrische bij verwarming probeer ik ook ongeveer op dat jaar verbruik uit te komen.
In combinatie met een hout kachel gebruik ik nog ongeveer 400 kub gas per jaar.
Nu een discussie over hout kachels neem ik aan !!

EN ALS IEDEREEN NU EENS MINDER GAS GING GEBRUIKEN, had ik minder scheuren in het huis.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door Pilha »

Ja. Jullie krijgen meer hout (bij westelijke winden), en anderen meer gas?
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door Bob Diesel »

bertt schreef:
do 15 mar 2018, 18:34
Voor velen bekende informatie, maar wil het, met enige trots, toch vermelden.
Van 18 dec tot nu, 15 maart op camping gestaan bij Benidorm. Koelkast op gas, de rest alles 12V.
Niet echt zuinig met stroom gedaan, elke avond vanaf 18.00 uur TV aan.
Alles wat opgeladen moest worden, opgeladen.
Geen elektrische fietsen :wink:
Totaal 6 euro aan stroom verbruikt, de laatste maand 1 euro.
2 panelen a 90 W, wel in serie gemonteerd met Victron MPPT, zelf gemonteerd. 2 HH accu a 90amp gel. Startaccu wordt mee opgesudderd :wink:

Bert
Ff terug naar Bert
Aangezien het ook in Benidorm wel eens fris is ,
S,avonds en in de vroege ochtend
Dus een kacheltje aan gaat,naast de koelkast gebruik
Dus Gebruik je ook meer gas , tuurlijk bespaar je
Maar wel ff vermelden, dat je regelmatig fles moet wissellen :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door bertt »

Bob,
Uiteraard als je warm wil zitten, zal de kachel aan moeten.
Wij doen daar niet moeilijk over. 's morgens gaat ie om 8 uur op de automaat naar 18 gr tot 9 uur, dan doet de zon de rest en overdag uit.
Daarom komen er velen pas na 9 hun bed uit.
Om half 7 met de hand aan op 20-21
Er zijn in dec en Jan tijden dat ik 8-12 dagen met een fles propaan doe (ong. €12,80)
Nu al 18 dagen met dezelfde fles.

Bert. Nee, mijn pincode krijg je niet :wink:
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door Charles Franconi »

Wij camperen al heel lang. Nu staan we voor het eerst 2,5 maand op 1 plek :shh: Inmiddels kennen we de Peloponessos wel.
Nog geen cent aan stroom uitgegeven. Kan ook niet, want er is geen stroom omdat we wild staan.
De wereld aan op te laden apparaten, compressorkoelkast, TV, stereo en sat receiver staat de hele dag aan, etc, etc.
Alle zonnepanelen opklapbaar, 4 naar het zuiden en 4 naar het westen. In de wintermaanden prima te doen met minder zon.
Nu heb ik nog 4 naar het westen opgeklapt, de 4 naar het zuiden liggen weer plat.
En dan nog een Superwind 350 windgenerator, die ik kan activeren als er geen zon en wel voldoende wind is.
Too much? Ik vind van niet, want ondanks zonnepanelen op het dak van campers die rondom me staan, pruttelden er regelmatig Hondaatjes.

Samenstelling: 800 Watt solar, 350 Watt windgenerator, Victron MPPT 50 Amp, 2 x 220 Amp accu’s op 24 volt, Victron 2000 Watt omvormer.
Verwarming: Truma diesel combi 6000 en reserve Truma LPG combi 4000.
LPG: in 2,5 maand 30 % verbruikt in mijn 70 liter tank voor koken en BBQn.

Charles
pelli111
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 06 dec 2006, 8:16
Locatie: Sleeuwijk

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door pelli111 »

Ik zou het ook wel willen maar kom er zelf niet uit.

Wij hebben deze winter 90 dagen op de camping gestaan in Oostenrijk. Wij gebruikten daar 4Kw per dag.
Ik moest €. 255,-- aan stroomkosten betalen.

Dat komt neer op €. 2,83 per dag.

Aan welke investering moet ik denken om op nul uit te komen ???
Vriendelijke groet,

Als gelukkig zijn gelijk is aan rijkdom, dan worden wij elke dag nog een stukje rijker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

in de winter zullen panelen plat op het dak van een camper, weinig op brengen, zelfs op het zuiden op het dak van je huis onder de juiste hoek zal de opbrengst niet veel zijn , en weliswaar zal de opbrengst meer zijn als ze op de zongeircht staan , maar veel meer zal dat niet wezen , wel als er zon is zal het meer worden maar s,winters is er weinig zon en die staat dan erg laag.
4 kW per dag in de winter? daar is zelfs het dak van de grootste camper niet groot genoeg voor.
een paneel van 100 Wp is ongeveer 120x60cm reken maar uit .

ik heb thuis in de tuin op het zuiden op de zon gericht 10m2 (1200Wp) panelen staan deze leveren op een zomerse dag soms 7Kw per dag, s,winters echter niet meer dan 1,5 Kw per dag en dan moet de zon echt goed schijnen , niet alleen staat de zon dan erg laag , maar ook veeel minder uren.
zelfs s,zomers zal je het niet redden. :cry:

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 20 mar 2018, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door bertt »

Ik denk wel dat er verschil is met wintersport in Oostenrijk en half zomer in zuid Spanje in de winter.
Bij jou alles koud, ook accu's.
Ik zet koffie met fluitketel, stook op gas.

Jos, panelen bij mij liggen gewoon plat op de camper.
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

ook in spanje zal de opbrengst van zonnepanelen in de winter veel minder zijn (lagere stand van de zon en minder zonuren op een dag), al leveren koude panelen wel meer stroom(gelukkig)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

ben een groot voorstander van zonnepanelen, laat daar geen twijfel over bestaan, op de camper al 15 jaar en in de tuin al 10 jaar, en er zeer tevreden over maar je moet wel reeel blijven , en accepteren :geen zon geen opbrengst, zomers meestal teveel en s,winters altijd te weinig. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Nut van zonnepanelen



Bericht door Charles Franconi »

Kroppie schreef:
di 20 mar 2018, 19:56
ben een groot voorstander van zonnepanelen, laat daar geen twijfel over bestaan, op de camper al 15 jaar en in de tuin al 10 jaar, en er zeer tevreden over maar je moet wel reeel blijven , en accepteren :geen zon geen opbrengst, zomers meestal teveel en s,winters altijd te weinig. :D

jos
En daarom maximaal zonnepanelen, want ieder uurtje zon in de winter, loodrecht op de zon, geeft snel weer vollere accu’s. En i.d.d. in de zomer teveel panelen, lekker belangrijk. Het gaat erom in de winter ook maximaal binnen te halen.

Charles
Plaats reactie