Scheidingsrelais inbouwen
Scheidingsrelais inbouwen
Ik heb vandaag op aliexpress een 120 ampère Scheidingsrelais besteld. Nog geen 5 euro inclusief verzendkosten... Dat is minder dan alleen het verzenden als ik er hier een koop. Nu moet ik dat ding straks natuurlijk gaan inbouwen. Zover ik begrijp van schema's die ik vind sluit ik beide plus polen aan, de min en een contact geschakelde plus die dan zorgt dat de accu's verbonden worden als het contact aan staat. Bij mijn huishoudaccu zit wel de aansluiting van de start accu maar geen geschakelde draad. Ik neem aan dat ik die dan extra moet gaan trekken? Of is er ook een andere optie? Ik heb een Ducato 280 2.5d uit 1985. Dit relais kan er als ik het goed begrijp niet voor zorgen dat de start accu bijgeladen wordt als de huishoudaccu vol is, wanneer de camper aan de paal staat. Of is daar ook een simpele oplossing voor?
Verder is misschien nog het vermelden waard dat ik zonnepanelen heb met een regelaar met aansluitingen voor een huishoud- en startaccu en ik die dus beide aangesloten heb.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verder is misschien nog het vermelden waard dat ik zonnepanelen heb met een regelaar met aansluitingen voor een huishoud- en startaccu en ik die dus beide aangesloten heb.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Scheidingsrelais inbouwen
Als het een vergelijkbare is als die ik heb, een Cyrix 120A, dan sluit je de plus van de start aan op 87 en HH accu aan op 30
Dan nog de min van het chassis op 86, ik heb de min op een minstrip aangesloten die bij de HHaccu zit maar die zit ook aan het chassis.
In principe verder niets tenzij je handmatig een verbinding wil maken tussen de start en HH accu want dan sluit je een plus aan op 85, dat heb ik niet.
Kijk hier even daar staan enkele schema´s https://www.google.nl/search?q=cyrix+12 ... 43#imgrc=_
Dan nog de min van het chassis op 86, ik heb de min op een minstrip aangesloten die bij de HHaccu zit maar die zit ook aan het chassis.
In principe verder niets tenzij je handmatig een verbinding wil maken tussen de start en HH accu want dan sluit je een plus aan op 85, dat heb ik niet.
Kijk hier even daar staan enkele schema´s https://www.google.nl/search?q=cyrix+12 ... 43#imgrc=_
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
-
- Berichten: 443
- Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00
Re: Scheidingsrelais inbouwen
Het is deze. 100 Amp zie ik net, maar dat moet meer dan voldoende zijn want de dynamo levert maximaal 55 amp.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Scheidingsrelais inbouwen
Zo te zien een gewoon scheidingsrelais zonder blusdiode.
de geschaklede plus (liever de D+) op 85
de massa op 86
Die 2 mag je ook omwisselen omdat er geen diode is ingebouwd.
de geschaklede plus (liever de D+) op 85
de massa op 86
Die 2 mag je ook omwisselen omdat er geen diode is ingebouwd.
-
- Berichten: 443
- Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00
Scheidingsrelais inbouwen
over de aansluitingen 85 en 86 bekrachtig je het relais met een stuurspanning en over de aansluitingen 30 en 87 zit een standaard “maak contact” wat 100A kan hebben.
Is dus een standaard relais en niet iets wat een cyrix ct doet. (Wat ze als “intelligent relais” verkopen)
Deze doet wat de oudere cyrix wel deed. Met de d+ het relais omzetten niets meer en niets minder.
Dat cyrix daarvoor in het verleden serieus geld heeft kunnen vragen is Kunst met een grote K. Best knap eigenlijk.
De huidige CT serie is een ander vraagstuk, die werkt zonder een stuurspanning en daarmee kun je in geval van nood je hh accu ook gebruiken als startaccu. Iets wat met het getoonde relais niet zomaar kan.
Ik zal tzt mijn ct eens losmaken. Benieuwd wat daar in zit, kan ook niet spannend zijn en als dat uitgepuzzeld is, dan is ook het trekken van een d+ niet meer nodig.
Is dus een standaard relais en niet iets wat een cyrix ct doet. (Wat ze als “intelligent relais” verkopen)
Deze doet wat de oudere cyrix wel deed. Met de d+ het relais omzetten niets meer en niets minder.
Dat cyrix daarvoor in het verleden serieus geld heeft kunnen vragen is Kunst met een grote K. Best knap eigenlijk.
De huidige CT serie is een ander vraagstuk, die werkt zonder een stuurspanning en daarmee kun je in geval van nood je hh accu ook gebruiken als startaccu. Iets wat met het getoonde relais niet zomaar kan.
Ik zal tzt mijn ct eens losmaken. Benieuwd wat daar in zit, kan ook niet spannend zijn en als dat uitgepuzzeld is, dan is ook het trekken van een d+ niet meer nodig.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Scheidingsrelais inbouwen
"De huidige CT serie is een ander vraagstuk, die werkt zonder een stuurspanning"
Het relais zelf toch echt wel.
Alleen wordt die gemaakt nadat de electronica daar toe reden heeft (spannings verschil).
Om dezelfde reden kun je ieder automatisch relais ook met de hand bedienen.
Ieder scheidingsrelais heeft toch ook een min of massa.
Het relais zelf toch echt wel.
Alleen wordt die gemaakt nadat de electronica daar toe reden heeft (spannings verschil).
Om dezelfde reden kun je ieder automatisch relais ook met de hand bedienen.
Ieder scheidingsrelais heeft toch ook een min of massa.
Paul.
Re: Scheidingsrelais inbouwen
Als ik het goed begrijp wil je een "dikke"schakelaar tussen de HH accu en en startaccu hebben.
Dat kan met dit relais. 85 of 86 op D+
Verder wil je het laadproces van de andere kant (panelen) ook regelen?
Dat gaat zo niet werken. Sommige doen een beetje smalend over de Cyrix, maar die kijkt naar het spanningsverschil en werkt zoiets als een driewegklep. Als de ene vol is gaat ie die andere laden. Een diodeblok werkt op dezelfde manier, met een beetje spanningsval door de diodes. Duurdere versies hebben een FET, en dus geen spanningsval.
Dat kan met dit relais. 85 of 86 op D+
Verder wil je het laadproces van de andere kant (panelen) ook regelen?
Dat gaat zo niet werken. Sommige doen een beetje smalend over de Cyrix, maar die kijkt naar het spanningsverschil en werkt zoiets als een driewegklep. Als de ene vol is gaat ie die andere laden. Een diodeblok werkt op dezelfde manier, met een beetje spanningsval door de diodes. Duurdere versies hebben een FET, en dus geen spanningsval.
Re: Scheidingsrelais inbouwen
Bedankt voor jullie reacties. Ik kom dus die extra draad aan het trekken, zoals ik dacht. Wat is het verschil tussen een geschakelde plus en een d+ en waar vind ik die in mijn bejaarde ducato? De accu staat direct achter de cabine dus op zich is het trekken van de draad niet heel spannend.
De regelaar van de zonnepanelen regelt als het goed is zelf dat de start accu bijgeladen wordt, maar dan wel rechtstreeks via de panelen en niet via de hh-accu.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
De regelaar van de zonnepanelen regelt als het goed is zelf dat de start accu bijgeladen wordt, maar dan wel rechtstreeks via de panelen en niet via de hh-accu.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Scheidingsrelais inbouwen
Je kan ook een draad opzoeken die op spanning komt als je het contact aanzet
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Scheidingsrelais inbouwen
De D+ is een aansluitpunt op de dynamo. Daar komt pas spanning op wanneer de motor (en dus de dynamo) draait,
niet eerder!
Voordeel: stel je hebt een tijdje stilgestaan en de huishoudaccu is redelijk leeg. Je zet het contact aan, het relais
koppelt en een deel van je startstroom vloeit enthousiast richting lege huishoudaccu... Kun je dan nog starten?
Bij gebruik van de D+ kun je eerst starten, de motor loopt, het relais koppelt de accu's en het laden begint.
Vrij laat ontdekte ik dat mijn Peugeot Boxer uit 2011 geen D+ meer heeft. Ik heb daarom gebruik gemaakt van een
D+ simulator: een kastje dat kijkt naar de spanning van de startaccu. Gaat die omhoog (omdat de motor draait)
dan schakelt dat kastje mijn scheidingsrelais. Ik wilde geen Cyrix-relais, zie mijn volgende bericht.
niet eerder!
Voordeel: stel je hebt een tijdje stilgestaan en de huishoudaccu is redelijk leeg. Je zet het contact aan, het relais
koppelt en een deel van je startstroom vloeit enthousiast richting lege huishoudaccu... Kun je dan nog starten?
Bij gebruik van de D+ kun je eerst starten, de motor loopt, het relais koppelt de accu's en het laden begint.
Vrij laat ontdekte ik dat mijn Peugeot Boxer uit 2011 geen D+ meer heeft. Ik heb daarom gebruik gemaakt van een
D+ simulator: een kastje dat kijkt naar de spanning van de startaccu. Gaat die omhoog (omdat de motor draait)
dan schakelt dat kastje mijn scheidingsrelais. Ik wilde geen Cyrix-relais, zie mijn volgende bericht.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Scheidingsrelais inbouwen
Volgens mij een iets te rooskleurige voorstelling van zaken. Een Cyrix kijkt naar beide kanten. Is de spanning aan de huishoudkant hoger,
bijv. door laadspanning van het zonnepaneel, dan worden de accu's gekoppeld. Niet eerst de huishoudaccu volladen, maar meteen de
accu's koppelen. Draait de motor en is de spanning van de startaccu hoger, ook dan koppelen. Wanneer je aan de paal staat zijn de accu's
dus altijd gekoppeld.
Dat lijkt mij alleen aan te bevelen als de accu's ook een gelijke laadspanning nodig hebben. Mijn AGM-accu wordt aan de paal geladen met
een hogere spanning. Die spanning wil ik dan niet continu óók op de startaccu hebben, dat lijkt me niet aan te bevelen.
Re: Scheidingsrelais inbouwen
op een bejaarde ducato met een even bejaarde dynamo zitten achterop die dynamo meestal 2 draden een dikke de B+ die gaat rechtstreeks naar de accu , en een dunnedraad dat is dan de D+.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything