Scheidingsrelais inbouwen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door Kroppie »

nee, ik ben nog lang niet bejaard, sla ik gewoon over , wel in de jaren . :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door blizard »

:lol3:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door gsm »

frank_h schreef:
di 13 mar 2018, 8:57
De regelaar van de zonnepanelen regelt als het goed is zelf dat de start accu bijgeladen wordt, maar dan wel rechtstreeks via de panelen en niet via de hh-accu.
Hoe bedoel je dit en welke regelaar heb je dan ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door myway »

blizard schreef:Als ik het goed begrijp wil je een "dikke"schakelaar tussen de HH accu en en startaccu hebben.
Dat kan met dit relais. 85 of 86 op D+
Verder wil je het laadproces van de andere kant (panelen) ook regelen?
Dat gaat zo niet werken. Sommige doen een beetje smalend over de Cyrix, maar die kijkt naar het spanningsverschil en werkt zoiets als een driewegklep. Als de ene vol is gaat ie die andere laden. Een diodeblok werkt op dezelfde manier, met een beetje spanningsval door de diodes. Duurdere versies hebben een FET, en dus geen spanningsval.
Een Cyrix werkt niet zoals een diodeblok.
Een cyrix werkt ook niet als de ene accu vol is dat hij dan naar de andere over gaat.
Een cyrix koppelt de accu’s als er een laadspanning is van 13.2 volt en dan is de accu waar die spanning gemeten wordt nog niet vol.
De laadstroom wordt dan verdeelt over de accu’s
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door frank_h »

gsm schreef:
frank_h schreef:
di 13 mar 2018, 8:57
De regelaar van de zonnepanelen regelt als het goed is zelf dat de start accu bijgeladen wordt, maar dan wel rechtstreeks via de panelen en niet via de hh-accu.
Hoe bedoel je dit en welke regelaar heb je dan ?
Deze regelaar. Kan er verder niks over vinden maar hij heeft een aansluiting voor een huishoudaccu en voor startaccu Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door frank_h »

Ik denk trouwens dat ik nog een verbinding maak tussen beide accu's met een schakelaar zodat ik handmatig kan besluiten de start accu bij te laden vanuit de huishoudaccu indien nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door BOKKIE »

Hoi hoi,
Het was slimmer geweest om een intelligent CYRIX relais in te bouwen. Was waarschijnlijk ca. 10Euro duurder geweest.
Zoals in een antwoord aangegeven werkt deze via het spannings niveau van de dynamo.
Dat betekent dat je alleen de gekoppelde plus draad naar de beide accu's hoeft te onderbreken en een massa draad aan te sluiten, die er waarschijnlijk al lag.
Nu heb je werk van het werk, draden trekken, D+ draad opzoeken op de dynamo, als die er al op zit.
Sinds dat ik het bestaan van deze koppel relais weet bouw ik niets anders meer in.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door BOKKIE »

frank_h schreef:
di 13 mar 2018, 12:54
Ik denk trouwens dat ik nog een verbinding maak tussen beide accu's met een schakelaar zodat ik handmatig kan besluiten de start accu bij te laden vanuit de huishoudaccu indien nodig.

Hoi Frank-H,

Waarom zou je dit willen doen. Die HuisHoud accu moet gewoon vol blijven, dus onder het rijden ALTIJD opladen.
Geen schakelaar er tussen, wat voor schakelaar zou dat moeten zijn denk je?
Als je het onderbreken toch zou willen regelen, kun je dat gewoon doen door de massa naar het relais te onderbreken met een kleine schakelaar.
Maar zoals aangegeven is het onderbreken echt niet nodig.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door blizard »

Ik denk er ook zo over Haye
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door Kroppie »

mooi he, de een wil perse de startaccu ook laden , een an der juist weer niet, en weer een ander wil het zelf regelen met een schakelaar , prachtig al die verschillen.
doen ze dat met de personen auto,s ook?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door frank_h »

BOKKIE schreef:
frank_h schreef:
di 13 mar 2018, 12:54
Ik denk trouwens dat ik nog een verbinding maak tussen beide accu's met een schakelaar zodat ik handmatig kan besluiten de start accu bij te laden vanuit de huishoudaccu indien nodig.

Hoi Frank-H,

Waarom zou je dit willen doen. Die HuisHoud accu moet gewoon vol blijven, dus onder het rijden ALTIJD opladen.
Geen schakelaar er tussen, wat voor schakelaar zou dat moeten zijn denk je?
Als je het onderbreken toch zou willen regelen, kun je dat gewoon doen door de massa naar het relais te onderbreken met een kleine schakelaar.
Maar zoals aangegeven is het onderbreken echt niet nodig.

Haije.
Dat zou ik willen doen zodat ik, mocht ik ergens met een lege start accu staan, ik die handmatig kan bijladen vanuit de huishoudaccu zodat ik in ieder geval kan starten! Daarna zet ik die verbinding gewoon weer uit. Onder het rijden laadt de dynamo beide accu's dan weer bij, via het dan ingeschakelde scheidingsrelais.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door Mickel Moen »

Hoewel ik het ook leuk vind om goedkoop spul uit het oosten te laten komen, heb ik wat dit ding betreft mijn bedenkingen. Zo Lang het geen kwaad kan, is het wellicht het experiment waard.

Hier zou ik echter niet experimenteren.

Het eerste waar ik aan dacht is deze link. http://www.smartgauge.co.uk/more_relay.html

Mijn eigen ervaringen hier bij stap 3. https://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/ ... latie.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door gsm »

Volgens mij is dit ook geen scheidingsrelais maar een relais om groot vermogen (max 100A) te schakelen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door PaulBng »

Een scheidingsrelais heet een scheidingsrelais omdat het twee dingen scheidt. Verder is het een gewoon relais. Toch?
Plaats reactie