Scheidingsrelais inbouwen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door Pilha »

Tja, ontwetendheid? Wellicht, omdat ik er niet aan gedacht heb in de showroomcamper de koelkast eruit te halen om te zien hoe de boel in elkaar steekt, of in dit geval, in elkaar geflikkerd is. Kijk b.v. eens naar de isolatie.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door jansloos »

=========================

Maar Jos, het draait toch om het door allen begeerde middel: Geld!!
Fabrikanten willen veel verdienen aan hun campers. Kopers willen weinig betalen.
Zie hier. die " paar draadjes" legt de timmerman wel neer.
Das een vakman, hij gebruikt tenminste multiplex stroken om de koelkast op zn plek te houden


Maar.
Kun / wil je bij de koop van een camper bedingen dat alles goed , netjes, en degelijk wordt gemonteerd?
Desnoods met een ontbindings clausule?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door Kroppie »

zolang niemand er iets van zegt en alles gewoon accepteerd zal er ook niets veranderen, het zal nog slechter worden ,ook vanwege het feit dat de fabrikanten nog meer moeten verdienen(bonussen e.d) , en de mensen nog minder willen/kunnen betalen.
men doet maar

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door blizard »

Zullen we deze reacties maar scheid(relais)en? :-B
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door kampo »

Pilha schreef:
do 15 mar 2018, 9:14
...Een kijkje achter de koelkast van een fabriekscamperdradentroep achter koelkast 600.jpger.
Prachtige foto. De situatie is jammer genoeg herkenbaar.
Hier is een knoeier aan het werk geweest.
Ik kan me niet inbeelden dat dit allemaal af fabriek was.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door kampo »

Mijn post over de 4 pijlers krijgt tegelijk lof en kritiek. :shock:

Als ik mijn visie geef over dit onderwerp, op basis van mijn ervaringen, dan mag je van mij gerust een andere visie hebben. Vergeet niet te vertellen of je eens iets aan het uitproberen bent of je het zoals ik hebt over een standaardoplossing, die zich al jarenlang als degelijk bewezen heeft. Zelf ben ik wel geïnteresseerd in alle nieuwe en goedkope oplossingen die ik niet ken. Laat me wel toe van wat kritisch te zijn. Gebruik een smalle beurs niet om je gelijk te krijgen in een discussie, dat werkt zelden.

Ja, ik interesseer me even veel voor “high end” als voor “low budget” projecten en oplossingen. Ik ben er fier op dat ik die beide volg. Arrogantie is niet mijn stijl. Wel durf ik iets te schrijven met overtuiging. Dat is dan gebaseerd is op mijn ervaringen. Weet dat ik me ook al eens kan vergissen.

Mijn budget prijzen kan je onzin vinden. Budgetprijzen zijn nooit juist maar in vele gevallen wel oriënterend. Van mij mag je andere prijzen vermelden. Doe dat dan zoals ik, voor het hele systeem en niet enkel voor een componentje. Vertel er misschien bij waarom een nieuw onbekend en goedkoop onderdeel uit China goedkoper is als een onderdeel van een bekende kwaliteit zoals vandaag in 99% van de campers gebruikt wordt.

Uitwisselen van ervaringen en visies, ook over de grenzen heen, dat is waarom ik aan de forums deelneem. Het leuke hier is dat het bovendien in mijn eigen taal kan.
Groeten Kampo
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door Pilha »

kampo schreef:
do 15 mar 2018, 23:57

Prachtige foto. De situatie is jammer genoeg herkenbaar.
Hier is een knoeier aan het werk geweest.
Ik kan me niet inbeelden dat dit allemaal af fabriek was.

De foto heb ik genomen tijdens het onder garantie vervangen van de koelkast door een servicebedrijf. Die kast is maar met 1 stekker verbonden en heeft niets met de rest van de bedrading van doen.
Voor knoeien verwijs ik ook naar de foto bij mijn vraag over het lossen van de dakluikbevestiging in diversen.
En de waterlekkage waar ik enige tijd geleden over berichtte.
Dat is inmiddels verholpen door de verkoper. Het bleek dat de afdichtingskit voor de adaptors van het zonnescherm op de verkeerde (!) plaats was aangebracht. In de lekkende raamlijsten van de achterdeuren zat geen afdichtingskit.
Het is nu droog binnen want de kachel is inmiddels ook onder garantie gerepareerd.
Etc.
Obs: ik weet wel, koelkasten, kachels enzo zijn produkten van derden.
Maar in mijn bus zat een koelkast van de 1e generatie van dat model, terwijl de nieuwe kast, 6 mnd na de produktie van de camper, ineens van de 3e generatie is. Overigens was het vervangen onder garantie geen enkel probleem voor de koelkastfabriekant. Dat werd vlot geregeld.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door myway »

kampo schreef:Mijn post over de 4 pijlers krijgt tegelijk lof en kritiek. :shock:

Als ik mijn visie geef over dit onderwerp, op basis van mijn ervaringen, dan mag je van mij gerust een andere visie hebben. Vergeet niet te vertellen of je eens iets aan het uitproberen bent of je het zoals ik hebt over een standaardoplossing, die zich al jarenlang als degelijk bewezen heeft. Zelf ben ik wel geïnteresseerd in alle nieuwe en goedkope oplossingen die ik niet ken. Laat me wel toe van wat kritisch te zijn. Gebruik een smalle beurs niet om je gelijk te krijgen in een discussie, dat werkt zelden.

Ja, ik interesseer me even veel voor “high end” als voor “low budget” projecten en oplossingen. Ik ben er fier op dat ik die beide volg. Arrogantie is niet mijn stijl. Wel durf ik iets te schrijven met overtuiging. Dat is dan gebaseerd is op mijn ervaringen. Weet dat ik me ook al eens kan vergissen.

Mijn budget prijzen kan je onzin vinden. Budgetprijzen zijn nooit juist maar in vele gevallen wel oriënterend. Van mij mag je andere prijzen vermelden. Doe dat dan zoals ik, voor het hele systeem en niet enkel voor een componentje. Vertel er misschien bij waarom een nieuw onbekend en goedkoop onderdeel uit China goedkoper is als een onderdeel van een bekende kwaliteit zoals vandaag in 99% van de campers gebruikt wordt.

Uitwisselen van ervaringen en visies, ook over de grenzen heen, dat is waarom ik aan de forums deelneem. Het leuke hier is dat het bovendien in mijn eigen taal kan.
Het is een mooi wollig verhaal, zit je soms in de politiek?
Met kritiek neem ik aan dat je mijn bericht bedoelt.
Jij geeft aan dat een scheidingssysteem begint vanaf 100€, ik geef aan dat er al een Victron cyrix-cr relais 120 A is vanaf 40 €.
Dat zal dan volgens jou wel onder gedementioneert zijn maar is nog altijd veruit de meest verkochte cyrix.
Wat is er mis met een Victron of Mastervolt acculader die ruim onder de 150€ wordt aangeboden.
Er zijn nog zat mensen die het afkunnen met een 100Ah hh-accu.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door kampo »

@Myway
Goedemorgen.
Lees nog eens goed....
Nogmaals ik geef in de eerste pijler niet de prijs voor een Cyrix relais. Wel de prijs voor een laadsysteem inclusief een goedkoop Cyrix relais.
Als je dat allemaal optelt, wat jij in mijn plaats mag doen, ga je ongeveer aan (vanaf) 100 € komen zoals ik het schreef.
Dan heb je nodig:
- 2 zekering houders midi fuse
- 2 zekeringen midi fuse
- 1 hoofdschakelaar 100A continu
- Cyrix relais 120A
- een 5 a 10 tal meter dikke accu bekabeling gaande van 16 tot 35mm²
- 10 Din oogjes van gepaste afmeting

Zelfde verhaal voor de budgetprijs van de 3 andere pijlers.

Je weet net zoals ik dat het ook duurder kan en dat de goedkoopste prijs gratis is.
Daar gaat het hier niet over. Een budget is wat iemand best kan voorzien om zo iets te doen, zo schrijf ik het.
Een electrisch magicus met commerciële eigenschappen en veel ervaring kan het waarschijnlijk goedkoper als een doorsnee zelfbouwer.
Mijn persoonlijke mening, op basis van wat ik hier bij ons zie, is dat zelfbouwers meestal met de betere kwaliteit oplossingen werken.
Dat kan in jullie streek misschien anders zijn ...

Het lijkt erop dat je het leuk vindt om op de man te spelen. Onzin, Politiek,...
Is dat soort bijdrage dan om je gelijk te krijgen of wil je enkel een welles nietes spelletje met me spelen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door blizard »

Bovenstaand leert dat je eigenlijk nooit klaar bent.
Persoonlijk heb ik de Cyrix er weer uit gegooid en vervangen door een gescoorde ArgoFET, is wat betrouwbaarder naar mijn idee.
Voor de kabels kan je het beste laskabels gebruiken, heerlijk soepel, en nooit te dun. Met goede gekrompen ogen in de juiste maat, want daar komen de grootste problemen van.
Laatst gewijzigd door blizard op vr 16 mar 2018, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door Kroppie »

en laskabel is meestal nog goedkoper ook . :D , om het toch nog ff op te noemen :) , en mechanisch sterker, dan die flutzooi uit de camperwinkel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door myway »

kampo schreef:@Myway
Goedemorgen.
Lees nog eens goed....
Nogmaals ik geef in de eerste pijler niet de prijs voor een Cyrix relais. Wel de prijs voor een laadsysteem inclusief een goedkoop Cyrix relais.
Als je dat allemaal optelt, wat jij in mijn plaats mag doen, ga je ongeveer aan (vanaf) 100 € komen zoals ik het schreef.
Dan heb je nodig:
- 2 zekering houders midi fuse
- 2 zekeringen midi fuse
- 1 hoofdschakelaar 100A continu
- Cyrix relais 120A
- een 5 a 10 tal meter dikke accu bekabeling gaande van 16 tot 35mm²
- 10 Din oogjes van gepaste afmeting
?
Ah, dus bij de prijs van 150€ voor het laden met een acculader dan zit daar bij in de prijs van een walstroomkabel, de wand invoer, een stopcontact met de 230 bedrading een acculader zekering en aansluiting op de accu??
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door blizard »

Kroppie schreef:
vr 16 mar 2018, 10:47
en laskabel is meestal nog goedkoper ook . :D , om het toch nog ff op te noemen :) , en mechanisch sterker, dan die flutzooi uit de camperwinkel.

jos
Zelfs Victron levert kabels bij de multi die zeer matig gekrompen zijn
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais inbouwen



Bericht door Kroppie »

ik heb een hydraulische krimptang van 6-50mm2, gaat als een speer, neem wel goede koperen kabelschoenen(klauke), want je hebt er blikkies bij hoor.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie