Accu borrelt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: Accu borrelt



Bericht door ron hymer »

de foto van goed, hier moet de stroom bij de verste accu tog ook de verste weg afleggen=

overigens toen ik alles gemonteerd had heb ik nog met een ampèretang bij 80A alles nog nagemeten en er waren geen noemenswaardige verschillen in hoeveel A er per accu getrokken werd.
en ook heb ik de dichtstbijzijnde accu op de linkse hoofdschakelaar gezet dus het verste van de shunt af.

morgen even de leverancier bellen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu borrelt



Bericht door kampo »

@Ron

Er zijn hier al veel juiste opmerkingen gemaakt.
Natuurlijk draait alles om het bekomen van dezelfde weerstand over de bekabeling per accustring.
Anders krijg je een accu die meer moet werken als de andere en bovendien slecht geladen zal worden.
Met een ampèretang zal je dat kleine verschil niet zomaar kunnen meten.
Let erop dat het niet enkel de kabellengte is maar ook de verbindingspunten.
En daar valt in dit geval toch ook wel een serieuze opmerking te maken.
Moet dat nou, zo veel ? Ieder knooppunt is een potentieel voor problemen.
We zien op basis van 1 foto niets slecht aan de buitenkant van de verbindingen,
maar ik zie ook geen kabel oogjes die echt profi geperst zijn.


Het is niet aan mij om van hieruit jou elektrisch schema te gaan tekenen op basis van wat ik niet kan zien.
Ik zou je aanraden om het uit te tekenen.
Dat 1 accu voortijdig sterft dat zal wel een oorzaak hebben. Die moet jij vinden.
Stel je aansluitschema en de afwerking eens in vraag.
We hebben je aardig op weg gezet. Succes :thumbup:
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Accu borrelt



Bericht door myway »

@kampo
Geef eens aan waarom , in de door jou geplaatste afbeelding het bij de een fout is en bij de ander goed

@ronhymer
Waarvoor gebruik je die drie schakelaars?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu borrelt



Bericht door kampo »

Myway
Als ik het helemaal juist zou tekenen dan moet de kabellengte dezelfde zijn voor de 3 strings.
Die opmerking werd hierboven terecht gemaakt.
Bij de GOEDE tekening is dat bij benadering zo. Verder heb je gelijk dat GOED niet helemaal juist is.

Maar op de foto kunnen we helemaal niets zien van wat er allemaal nog achter zit.
Kabellengte, dikte, overgangsweerstanden,...
Groeten Kampo
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Accu borrelt



Bericht door tijdverdrijver »

het is intussen 19 maart, ik weet niet of hier nog naar gekeken wordt? maar ik heb twee opmerkingen.
Wanneer je drie accu's gebruikt en je zet deze met 4 gelijke verbindingskabels parallel zonder schakelaars ( zonder extra verbindingen) en je gebruikt de min van de eerste en de plus van de laatste......... Dan zijn alle weerstanden per accu gelijk.

Maar wat in dit geval naar mijn mening de boosdoener is.. Misschien zie ik het fout op foto maar ik herken een aluminium strip tussen de accu's.
NOOIT doen gebruik GEEN ALUMINIUM , alleen koper, messing en RVS zijn geschikt ivm corrosie.

Henk
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: Accu borrelt



Bericht door ron hymer »

tijdverdrijver: dat met die kabels wat jij zeg heb ik ook gehoord maar niet gedaan mede omdat ik het nut hiervan niet helemaal inzag.

en de aluminium strip,
dit heb ik zo gedaan omdat er ook aluminium kabels zijn, en de weerstand met koper scheelt niet heel veel. tevens hier in de kassen met stroomkasten voor de voeding van een paar 100 assimilatie lampen werken ze ook met strippen alu.

inmiddels ben ik erachter dat de ander agm,s ook overleden zijn, kan uit de 2x agm 105AH maar 50AH trekken en het voltage zakte onder de 12v, opgeladen met een ctec oplader met agm stand..

overigens had ik de schakelaars zo per accu gedaan, dat ik de accu,s nog eens goed apart kan opladen, dit wil ik ook wel zo houden

inmiddels 3x 100AH lithium accu,s besteld
en wil de volgende veranderingen doorvoeren.

3x dezelfde lengte kabels
op de plaatsen waar nu aluminium zit koperen strippen te maken
laderbooster
alles netjes wegwerken
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Accu borrelt



Bericht door tijdverdrijver »

Goed idee om alle kabels gelijk te maken en naar een strip brengen om te verbinden. (gebruik bij schroef verbindingen altijd aangeperste ogen, stiften of ader eind hulzen) Je hebt dan een ster parallel schakeling.
Controle met een universeel meter (mits hij een gevoelige ingang heeft)
Schakel slechts één accu in. Meet van de plus accupool ( dus niet de klem) naar het punt van de plus strip wat zich vlakbij het aansluit oog van de accu kabel bevindt. dit is 0 volt. schakel nu een verbruiker in van bijvoorbeeld 50 Amp. nu zul je de spanningsval meten over al de verbindingen, Doe dit bij elke accu apart. Dit moet 3x dezelfde spanningsval aangeven bijvoorbeeld 0,1 volt = 100 millivolt, sommige meters hebben een stand van 300mvolt.
Doe ditzelfde voor de MIN aansluiting. dus ook weer drie keer dezelfde spanningsval bij dezelfde stroom.
Hierna ben je zeker over de kwaliteit van je bedrading. PS : wal stroom uitzetten en een deken over het zonnepaneel.

Je had het over aluminium kabels, maar dit is geen aluminium meer zodra er een klem aan geperst is. Bij het gebruik van aluminium moet je een gas dichte verbinding hebben. Komt een verbinding los, dan treed er direct corrosie op en het aandraaien van een bout heeft dan elektrisch gezien geen nut.

Henk
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: Accu borrelt



Bericht door ron hymer »

tijdverdrijver:
oke dat van die aluminium wat je zegt kan ik wel wat bij voorstellen. maar wat ik zal zeg, er komen koperen strippen op, en ik zal eens met de multimeter aan de slag gaan.
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Accu borrelt



Bericht door tijdverdrijver »

oke ron hymer, succces

Henk
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Accu borrelt



Bericht door awaza »

ron hymer schreef:
ma 19 mar 2018, 19:52

inmiddels 3x 100AH lithium accu,s besteld
Dat wordt dus een dure grap? Ca. €3000 - €4000 ?
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: Accu borrelt



Bericht door ron hymer »

inmiddels zijn we weer een tijdje verder,
ten eerste, nog weinig gedaan met de oude accu,s aangezien het bedrijf ver rijden is voor mij en erg druk heb nog geen gelegenheid gehad om de accu,s voor garantie na te laten kijken, dus dit komt nog.

ik heb de 3 lithium accu,s van 100AH stuk inmiddels wel binnen.
afkomstig van een Chinese leverancier via alibaba, goed contact gehad via mail en besloten om zaken met ze te doen.
ingebouwde bms, max 100A per accu trekken, en max 60A per accu opladen.


ik heb de alumium strip vervangen door 3x kabels van dezelfde lengte met geperste kabelogen erop, ook zijn de kabels van de accu,s naar massaschakelaars allemaal dezelfde lengte, nu is de kabel van de dichtstbijzijnde accu wel veel te lang , dit wil ik in de toekomst nog wel een x veranderen.

wel even goed de accu,s getest, wat mij opviel is dat de accu heel lang ze voltage vasthoud ik zat op 290AH verbruik en was 100A aan het trekken toen ging het voltage pas onder de 12 volt, onbelast ging die weer terug naar 12,5 volt, verder ben ik nog niet gegaan. tevens schakelt de bms zichzelf uit bij 8 volt.

ook met opladen, tot de laatste minuten 50A laden, laatste minuten ging die redelijk snel naar 0.25A waarschijnlijk door het balanceren van de cellen.
dit was tevens bij 14,6 volt.

maar het volgende, omdat er een bms in de accu,s zit worden de accu,s als het ware apart geleden, en zelfs uiteindelijk gebalanceerd.
is het daarom wel echt nodig bij deze accu's, dat alle kabels dezelfde lengte hebben?

Awaza:
chinezen accu,s zijn niet zo duur, ongeveer 3x zo duur als de agm die ik had, maar ik vind het nu al het geld waard.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Accu borrelt



Bericht door Metor »

Zou de kabellengte ook bij lithium accu's gelijk houden.
Het blijft altijd "good practice" om te zorgen dat
A) De laadstroom evenredig verdeeld wordt, dus 1/3 per accu.
B) De ontlaadstroom evenredig verdeeld wordt, ook 1/3 per accu.
Dit wordt alleen bereikt bij gelijke kabellengtes.
De ster methode bij 3 accu's is het handigst te doen.
3 gelijke lengte plus draden en 3 gelijke lengte min draden naar een plus sterpunt en min sterpunt (verdeelblok) brengen.
De plus draden hoeven niet gelijk van lengte te zijn dan de min draden.
Kabeldikte berekenen zoals aangegeven in diverse topics in dit forum..
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Accu borrelt



Bericht door tijdverdrijver »

wil je de link naar deze accu,s even laten weten

Henk
Plaats reactie