Accu borrelt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Accu borrelt



Bericht door ron hymer »

hallo.


ik heb 3 accu,s paralell, nu is er 1 accu die borrelt, (zonder oplader of zware verbruiker) als ik de hoofdschakelaars van elke accu uitzet zakt de spanning van deze accu snel, ziet er naar uit dat deze dus is overleden.

nu zijn de accus, 7 maanden oud, kan hier nog sprake zijn van fabrieksfout? ze zijn nooit diep ontladen geweest, enkel een x in proef tot 11,8 volt met 30A om te kijken hoeveel uur ik daar op kon doen. dit was ook niet de tijd dat ik hoopte (misschien was die al slecht)

maar de hamvraag, is het verstandig om deze accu te vervangen 1 nieuwe 2 oudere, ik weet dat dit niet het beste is, maar feitelijk zijn de accu,s niet uit en niet echt gebruikt. en om nou 3 accu,s te vervangen is weer aardig kostenplaatje (als het geen garantie is)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu borrelt



Bericht door Kroppie »

hoe zijn ze geschakeld, ja parallel, dus plus aan plus en min aan min, maar waar zitten de plus en min van de afnemers en de laders, voor die is het beste plus aan de eerste accu, min aan de laatste (of omgekeerd), en de verbindingskabels tussen de accu,s zo gelijk mogelijk van lengte, en dikte, zonder bij de lengte te gaan overdrijven, op een cm gelijk is goed genoeg.

en meerdere verschillende accu,s is bij parallel juist het probleem, het onderlinge verschil tussen de accu,s wil je zo klein mogelijk houden.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 10 mar 2018, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu borrelt



Bericht door kampo »

Om wat zinnigs te kunnen vertellen moet je wel de componenten en de aansluitingen nog iets beter omschrijven.
Misschien een paar, liefst duidelijke, foto's nemen en hier neerzetten ?
Je hebt gelijk om je zorgen te maken want als dit na 7 maanden gebeurd dan komt het terug.
Een accu in rust die "borrelt" niet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Accu borrelt



Bericht door de Jonckheer »

Over die garantie kun je kort zijn, dat is 2 jaar.
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: Accu borrelt



Bericht door ron hymer »

de langste kabel is ongeveer 1 meter, de kortste kabel is ongeveer 30 cm, alle +kabels gaan naar een verdeelblok>batterijbeveiliging>zekeringblok>vanuit daar verdeelt naar apparatuur tevens op de verdeelblok zit een 50m3 kabel die naar de victron 2500/120/12 gaat deze laad de accu,s op 50A op.
elke - van een accu gaat naar een hoofdschakelaar die gemonteerd zitten op een strip, dus strip>shunt>verdeelblok.

De kapotte accu + nog 1 heb ik tegelijk gemonteerd, later is er een 3e bij gekomen, 2 weken later.

joncheer:
2 jaar klink mooi, maar ik denk dat er zelden een accu voor garantie word vernieuwd. het leg altijd wel ergens aan.

Afbeelding

https://drive.google.com/file/d/1qo2phr ... sp=sharing

afbeelding even via link, krijg het nog niet voor mekaar.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu borrelt



Bericht door kampo »

de Jonckheer schreef:
zo 11 mar 2018, 6:43
Over die garantie kun je kort zijn, dat is 2 jaar.
Met een beetje geluk krijg je soms wel eens een nieuwe, maar rechten heb je niet.
Op een accu krijg je meestal 2 jaar garantie op de constructiefouten.
Als die er niet zijn, dan heb je hem zelf stukgemaakt.
Ook als je niet weet hoe je dat gedaan hebt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu borrelt



Bericht door travelscout »

Borrelende geluiden ontstaan door het koken van accuzuur, tijdens het opladen.
Maar dat is uiteraard onmogelijk als de accu niet aangesloten is.
Kun je met die schakelaars in de min, iedere accu afzonderlijk aan en uit schakelen?
Laatst gewijzigd door travelscout op zo 11 mar 2018, 8:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu borrelt



Bericht door kampo »

Hallo Ron
OK met de foto erbij is het al veel duidelijker :thumbup:
Ik zie 1 AGM accu van 105Ah
Zijn het 3 dezelfde accu's met enkel een verschil in kabellengte ?
Verder zie ik nog een battery protect BP65 en de shunt van een BMV700
Ik zal eens proberen een tekeningetje te maken.


Paar opmerkingen alvast
Je zit natuurlijk niet enkel met een verschil in lengte maar de kans is groot dat je diameters anders zijn tussen de 3 accustrings.
Je zou nog eens een perstang kunnen lenen en een paar DIN oogjes overdoen.
Ook ontbreekt er nog wat extra bevestiging en tie strips om een eventuele trillingstest te doorstaan. Je moet streng zijn met jezelf.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu borrelt



Bericht door Kroppie »

van belang is dus de verbindingskabels tussen de accu,s GELIJK VAN LENGTE EN DIAMETER, en de afname/laden van de 1e accu de plus en de min van de laatste accu.
dan worden de accu,s zo gelijk mogelijk belast, en daar gaat het om.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu borrelt



Bericht door kampo »

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Accu borrelt



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:
zo 11 mar 2018, 8:10
de Jonckheer schreef:
zo 11 mar 2018, 6:43
Over die garantie kun je kort zijn, dat is 2 jaar.
Met een beetje geluk krijg je soms wel eens een nieuwe, maar rechten heb je niet.
Op een accu krijg je meestal 2 jaar garantie op de constructiefouten.
Als die er niet zijn, dan heb je hem zelf stukgemaakt.
Ook als je niet weet hoe je dat gedaan hebt.
Op een accu zit simpelweg 2 jaar garantie. Ik heb in de 30 jaar van aan auto's werken toch wel een redelijk aantal keren een accu moeten omruilen omdat die gewoon niet goed was en dat was nimmer een probleem. Werd gewoon zonder verdere vragen omgeruild. Geen rechten zeg je? Hoe kóm je erbij! Een accu is ook maar een massaproduct en daar kan best wel iets aan fout gaan dus binnen 2 jaar krijg je gewoon een nieuwe.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu borrelt



Bericht door kampo »

Volgens mij heb je het zo aangesloten ? Klopt dat ?
Haal er daarna de fouten uit.



Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu borrelt



Bericht door kampo »

Leuke discussie Jonckheere :-B
Ik heb in 30 jaar automobielervaring meer accu's weten weigeren als goedkeuren.
De termijn van 1 of 2 jaar garantie was daarbij niet overschreden, wel was er geen defect vast te stellen dus had de gebruiker ze stuk gemaakt.
Bij campers was dat bijna altijd te lang laten staan op de parking zonder bijladen.
Groeten Kampo
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: Accu borrelt



Bericht door ron hymer »

kampo: ja zo zit het.
alle accu,s zijn gelijk, precies dezelfde.
je zegt het niet, maar indd, kan netter :D echter zijn de kabelogen wel gesoldeerd, maar met een mooie tang zit het beter.

kroppie:
de kabels zijn dezelfde diameter

ik zit wel te denken dat ik een x via de massa (even los aangesloten op accu) een verbruiker aan heb gehad waardoor de accu waarschijnlijk wel te leeg is geweest, niet zo leeg dat er geen stroom inzat want de radio had ze geheugen nog, maar voltage weet ik niet, wel is die gelijk op de lader gegaan.

ook het gekke is, me ctec lader geeft niet aan dat de accu kapot is, terwijl de accu echt binnen hele korte tijd naar 10,5 volt ging.
Plaats reactie