MTTP regelaar met AGM accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door Kroppie »

een absorptie koelkast gebruikt onzettend veel stroom, continu zo,n 12 ampere, ook een 2000 watt omvormer wat is het gemiddelde gebruik wat er op aangesloten zit, en staat hij de heledag aan?.
ook opladen van fietsaccu,s vraagt heel veel uit een accu.

van belang is om te weten, wat is de opbrengst van de panelen , en wat is het verbruik over de dag. anders is het niet te bepalen wat de oorzaak zou kunnen zijn .
en dan zo kompleet mogelijk, dus verbruik per apparaat, duur van gebruik,dus niet t.v. en paar lampjes voor verlichting maar hoeveel en hoeveel watt, en hoelang gebruik
en de technische gegevens van de div apparaten, niet alleen een type/soort dat zegt niets over het apparaat (regelaar, display, e,d)

en het is ten enemale onmogelijk om 138 Ah in een accu te laden met 440Wp panelen plat op dak in 3 uurtjes s,morgens vroeg, schat dan begin om 08.00(veel eerder zal er geen bruikbaar zonnetje zijn) en volgens zeggen is de accu weer vol om 11.00

zo is er weinig touw aan vast te knopen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door pethil72 »

de stroom van de koelkast vraagt 136 watt en inderdaad na een paar uur is dat logisch dat we hem om gas gaan aansluiten en ja omvormer gebruikt ook maar zodra we niets gebruiken gaat deze uit en fietsaccu opladen doen we alleen wanneer we die dag koelkast op gas is en wat jij zegt dat het onmogelijk is om 11 uur weer 100% te hebben dan betekend dat volgens mij dat die 100% niet betekend accu vol dus ben ik helemaal op het verkeerde been gezet met dat apparaatje [die display] geeft ook veel andere dingen als ik op knopjes drukt ook weleens getallen in de min en dat is het hem juist dat ik er te weinig verstand van heb maar..het gebruik van lampjes hoef ik niet te rekenen die gaan van de hh accu dus alleen zo'n dag tv en laptop b.v en dan soms de koelkast maar...eigenlijk was mijn vraag of het niet goed was dat mijn regelaar op gel staat en mijn accu een AGM was ,en sorry dat ik zoveel te vragen heb ook zo lastig voor jullie dus erg bedankt voor steeds weer antwoord !! peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door Kroppie »

voor een agm is de gelstand eigenlijk de verkeerde, kan je regelaar niet anders?, dan heb je dus de verkeerde regelaar bij je accu.
en waarom de kk niet constant op gas?.
en je zegt de lampjes gaan op de hh accu, waar is die agm dan voor is die niet voor hh accu .

het verhaal word niet veel duidelijker.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door pethil72 »

ja ik begrijp je reactie maar inderdaad niet met de hh verbonden die staat voor in en achterin staat al dat andere hebt dat eigenlijk expres zo gedaan werd me te ingewikkeld, heb alles zelf opgebouwd zonder hulp ja wel van jou verleden jaar ook steeds vragen gesteld maar ik dacht om vrij te staan is de hh accu te weinig om b.v fietsaccu's te laden en laptop en tv is bij mij allemaal geen 12 volt en mijn waterkoker niet te vergeten 600 watt en paar x per dag en dan soms de koelkast maar die gaan we dit jaar gewoon op gas gebruiken je hebt gelijk! maar..dat de regelaar eigenlijk niet bij de accu hoort dat vind ik we heel vervelend dus..moet ik dat weer gaan veranderen? wat kan er in het ergste geval gebeuren ?? accu kapot gaan?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door Kroppie »

in het allerergste geval gaat de accu stuk(niet waarschijnlijk), in een iets waarschijnlijker geval gaat hij minder lang mee dan je gedacht had, een ook minder iets is dat je ondanks een grote capaciteit aan panelen en een grote accu en dus grote investering,nog veel troubles hebt met je stroomvoorziening, hoe heb je voor de regelaar en het uittlees display gekozen, en heb je van beiden de handleiding goed gelezen en begrepen om de nodige instellingen goed te doen, want het staat vaak erg onduidelijk omschreven, vooral als het ook nog eens chengels is wat door een vertaalmaschine omgezet is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door pethil72 »

ja dat is het hele probleem geen goede handleiding gelezen ook in het engels en dan maar gauw zelf wat bedenken en bekijken of het goed gaat en ja we hebben stroom! en dan maar hopen dat het nog een paar jaartjes meegaat ,het is van verleden jaar dank Jos! voor je geduld
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door travelscout »

Begin gewoon bij het begin.

Stel een lijst op van alles wat je nu hebt (met merknamen en typenummers).
Zet er bijvoorkeur bij hoeveel stroom (Amperes) of vernogen (Watts) er op vermeld is.
En leg het hier voor, er zijn meedenkers genoeg....
Paul.
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door pethil72 »

Hallo Paul, nou het ging mij om de eerste plaats of de AGM accu wel past bij de MTTP controler die maar 2 standen heeft voor een natte accu en een gel accu en hij kiest dan gel en of dat wel goed kon gaan ,nu Jos heeft me uitgelegd dat het eigenlijk niet klopt maar het is nu eenmaal zo en dat ik wel vind dat mijn accu 230 AH wel snel leeg raakt misschien omdat ik er van uit ging dat als er op het display plaatje wat met de controler is verbonden na een aantal uren op 100% staat dat het betekend dat de accu helemaal vol is maar wat ik nu heb begrepen van de antwoorden kan dat helemaal niet in een paar uur dus mijn vraag wat betekend dan die 100% ? en hoe kom ik te weten wat mijn 4x 100WP zonnepanelen per dag met zon opleveren? waar kan ik dat dan aan zien? gr peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door Kroppie »

zoek iemand die een ampere tang/meter heeft geschikt voor gelijkstroom , en die er mee om kan gaan , die zal zo kunnen zien wat de panelen doen (meten als er zon is natuurlijk).
en zoek eens verder (of laad zoeken )naar instel gegevens voor de regelaar/display want die zullen toch verteld moeten worden wat bij volle accu de capaciteit van de accu is, als die basis instelling niet goed gebeurd , dan weet dat ding niet hoe groot je accu is, en dus ook niet hoevol of hoeleeg.

en als ie met een te klein accu,tje rekent, tja een kleintje is gauw vol EN gauw leeg

en is het een apart ding waarop je kan zien hoevol/leeg of is dat het display op de regelaar, probeer achter die gegevens te komen , dan weten we waar we het over hebben, de aanduiding :een mppt 30a, is wel heel/te summier.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door pethil72 »

nog even over de omvormer daar zijn 4 aansluitingen 2 rode en 2 zwarte nu is mijn vraag wat kan ik daar meer mee doen? kan je daar twee accu's opzetten en wordt het dan 24 volt of blijft het 12 volt? en...kan je balancer gebruiken voor droge accu's zoals AGM ? en werkt dat ook? gr peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door Kroppie »

doe eens een foto van de omvormer en de technische gegevens , en een balancer?, wat ben je allemaal van plan ?, maar doe daar ook maar de gegevens van want het is me niet erg duidelijk zo, en voor een juist antwoord hebben we toch wel juiste gegevens nodig .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door pethil72 »

er wordt gezegd dat je dan langer met je accu of 2 accu's met elkaar verbinden doet en ik vroeg me af of het inderdaad zo is ,met een Single Cell Balancer zo staat het er
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door Kroppie »

vergeet al dat soort dingen , en zorg eerst dat de bestaande spullen goed werken.
de rest komt later wel als dan blijkt dat er behoefte aan is wat ik ten zeerste betwijfel.
anders heb je straks allemaal spullen waarvan jij en en anderen niets van weten, en niets werkt .
met wat je hebt moet je je aardig kunnen redden ,en daar heb je dus niets EXTRA,S voor nodig, spullen zat , nu nog goed werkend

een balancer voor accu,s kan in bepaalde situaties zinvol zijn ,maar die situaties doen zich bij camperdingen niet voor

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: MTTP regelaar met AGM accu



Bericht door pethil72 »

Ja je hebt gelijk maar ik zal wat foto's erbij sturen hopelijk lukt dan kun je wat zien wat ik nu heb
Bijlagen
20180310_150528.jpg
20180310_150528.jpg (62.58 KiB) 257 keer bekeken
20180310_150651.jpg
20180310_150651.jpg (48.91 KiB) 257 keer bekeken
20180310_150512.jpg
20180310_150512.jpg (59.86 KiB) 257 keer bekeken
Plaats reactie