zonnepaneel aansluiten op 2 accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
smerckx
Berichten: 135
Lid geworden op: do 06 apr 2006, 19:58
Locatie: sint-pauwels België

zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door smerckx »

Ik heb mijn 2 huishoudaccu's (aan elkaar gekoppeld) moeten vervangen en zag zo dat mijn zonnepaneel aangesloten is op 1 van de 2 batterijen.
Nu vroeg ik me af of dit de juiste manier is.
De batterijen zijn natuurlijk wel met elkaar verbonden zoals het hoort.
Misschien is dit een domme vraag, maar vragen kan geen kwaad hé? :-B
ons motto : leven en laten leven
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door Going »

Alle aansluitingen op parallelle accu's het beste is + op de eerste in de keten en - op de laatste in de keten.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door myway »

En de is voor alle plus en min aansluitingen, zowel van alle laders als afnemers.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door blizard »

Geen domme vraag hoor...
Hoe heb je die 2 accu's gekoppeld, kan je een foto maken?
Ik vermoed dat Going het juiste antwoord heeft gegeven, maar dat hangt af of je de accu's via de massa van het chassis hebt gedaan of rechtstreeks, en hoelang en dik de kabel is.
Gebruikersavatar
smerckx
Berichten: 135
Lid geworden op: do 06 apr 2006, 19:58
Locatie: sint-pauwels België

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door smerckx »

De accu's zijn parallel geschakeld, dus + met + en - met - door verbonden. Bekabeling is denk ik voldoende dik 5mm diameter. Ik zou idd vrij gemakkelijk de + van de laadregelaar aan de ene batterij en de - aan de andere kunnen hangen. Maar ik vraag me dan af of die bedrading dan voor allebei evenlang moet zijn? Want de afstand naar beide batterijen is iets verschillend. Ik zal straks eens een foto proberen posten.
ons motto : leven en laten leven
Gebruikersavatar
smerckx
Berichten: 135
Lid geworden op: do 06 apr 2006, 19:58
Locatie: sint-pauwels België

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door smerckx »

In foto's zie je de situatie van de batterijen, onder de bijrijderstoel staat de eerste batterij waar nu het zonnepaneel op aangesloten is.

Afbeelding

Links zie je (de nu afgeplakte) witte en zwarte kabel van het zonnepaneel.

Afbeelding
ons motto : leven en laten leven
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door blizard »

En waar staat je andere accu?
En antwoord op je rvaag, ivm weerstandverschillen wordt geadviseerd de + en - gelijke lang te houden, maar een paar cm zal bij voldoende dikke kabel niet uitmaken. Probeer anders de weerstand van de kabels te meten (zonder accu) Als je geen verschil ziet, zit je aardig goed
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door Kroppie »

de verbinding tussen beide accu,s zo gelijk mogelijk van lengte houden, zonder te overdrijven (dus gaa niet op een 1/2 cm kijken ), voor de plus en min kabel van de gebruikers/laders maakt het niet uit, of de een langer is dan de ander.
de hele bedoeling van de manier van aansluiten is om met ontladen en laden van parallele accu,s , de verschillen in belasting tussen de accu,s zo klein mogelijk te houden, dus NA de accu is de draadlengte en dikte dus niet meer van belang om dat verschil klein te houden , tussen de accu,s,onderling echter wel.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 08 mar 2018, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door blizard »

te laat Jos... :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door Kroppie »

ben ik ff weg zit er weer een ander op het forum met een gelijksoortig antwoord. :bang: :-B

heb ook nooit typen geleerd :oops:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
smerckx
Berichten: 135
Lid geworden op: do 06 apr 2006, 19:58
Locatie: sint-pauwels België

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door smerckx »

blizard schreef:
do 08 mar 2018, 14:55
En waar staat je andere accu?
En antwoord op je rvaag, ivm weerstandverschillen wordt geadviseerd de + en - gelijke lang te houden, maar een paar cm zal bij voldoende dikke kabel niet uitmaken. Probeer anders de weerstand van de kabels te meten (zonder accu) Als je geen verschil ziet, zit je aardig goed
De andere accu staat onder de bank links op de eerste foto. Je ziet de gele kabels liggen.
ons motto : leven en laten leven
Gebruikersavatar
smerckx
Berichten: 135
Lid geworden op: do 06 apr 2006, 19:58
Locatie: sint-pauwels België

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door smerckx »

Dus als ik het goed begrijp kan ik het best de + van de laadregelaar aan de eerste batterij koppelen en de - aan de laatste? En is dit een probleem voor de andere lader? Of moet deze ook zo gekoppeld worden? Of is het geen probleem als ik dit niet doe? Want het is niet zo gemakkelijk om een kabel te trekken.
ons motto : leven en laten leven
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door Kroppie »

het is het beste voor beide batterijen om de lader(s) EN de gebruikers zo aan te sluiten.
doe je enkel de lader zo dan heeft het eigenlijk geen zin, dan win je niets .
voor de andere lader maakt het niet uit, wel voor de accu,s
dus alles of niets.
en een kabel trekken is misschien wel meer werk maar dat is gauw weer vergeten, neem die tijd en met wat meer werk is het perfect, en heb je het langste profijt van je investering en accu,s

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
smerckx
Berichten: 135
Lid geworden op: do 06 apr 2006, 19:58
Locatie: sint-pauwels België

Re: zonnepaneel aansluiten op 2 accu's



Bericht door smerckx »

Dus je bedoelt de + van de gebruikers ook aan de eerste batterij en de - van de gebruikers aan de tweede?
ons motto : leven en laten leven
Plaats reactie