Camperaccu geeft geen spanning

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Preveli
Berichten: 7
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 10:57
Locatie: Heraklion, Kreta
Contacteer:

Camperaccu geeft geen spanning



Bericht door Preveli »

Het gaat om een Challenger Mageo S camper, bj 2009. Er zit ook een zonnepaneel op.
We kunnen wel het schakelpaneel bij de camperdeur inschakelen, dus de camper accu geeft daar 12v.
Maar verder doet niets het: geen waterpomp, geen licht, geen koelkast. Op het paneel gaat bv het lampje van de waterpomp wel aan, maar de pomp doet niets. We kunnen wel de spanning van de accu's uitlezen, die zijn goed, bijna vol.
Als we de camper aansluiten op 220v dan doet alles het wel! De omvormer geeft dan kennelijk de noodzakelijke 12v.
We hebben de camper accu vervangen, zonder resultaat. We zien daar geen zekering zitten zoals volgens mij wel gebruikelijk is.

Problemen zijn half jaar terug begonnen; plots wilde de auto niet starten (na een tocht van 2 uur, dan is de accu toch echt wel opgeladen) en binnen in de camper geen spanning meer. Na wat friemelen aan de massa kabel van de motor accu was er spanning in de camper. Maar bij inschakelen motor ging alles in de camper weer uit. We dachten dat het relais tussen de motor en camper accu kapot was en hebben in overleg met een auto elektromonteur een work-around gemaakt door in het relais iets kort te sluiten. Betekende eigenlijk dat de camper spanning van de motor accu onttrok. Dit werkte overigens alleen met de zekering (bij de verdeelkast) eruit.
Maar het is niet het relais, deze hebben we nu vervangen. Bij dit relais meten we ook een spanning op de accu kabel. Met motor aan laad enkel de motor accu op. De camper accu is goed gebleven door het zonnepaneel.

We zitten als camperverhuurder op Kreta zonder expertise om ons heen, maandag komt een andere elektromonteur erna kijken. Hij heeft verstand van 12v, zonnepanelen en heeft zelf een camper gehad. Vragen: Is er ergens een schema van de stroomvoorziening te krijgen? Loopt de +kabel van de camper accu direct naar het relais en dan naar de verdeel/zekeringen kast? Of toch eerst naar de verdeelkast? Krijgt het paneel spanning via die verdeelkast of loopt er een spanningsdraad direct naar het paneel?
Ergens krijgt de camper dus geen spanning van de accu. Wellicht moeten we een nieuwe +draad trekken tussen accu en verdeelkast?
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door Iveco4x4 »

"We zitten als camperverhuurder op Kreta zonder expertise om ons heen"
Ik vind dat je als camperverhuurder die expertise zelf in huis moet hebben en als dat niet het geval is in de onmiddellijke nabijheid. Huurders moeten van een gehuurde camper die zij betaald hebben kunnen genieten. :-?
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door Aloys »

Als je als particulier een camper verhuurt hoeft dat toch niet te betekenen dat je expert bent op technisch gebied?
Normaal helpen we iemand met een technisch probleem meteen. Nu diegene zijn camper ook nog verhuurt zoekt
ie het zelf maar uit?

Kom op jongens, een helpende hand! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door 't Busje »

Merk en type van "verdeelkast" en controlepaneel?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Preveli
Berichten: 7
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 10:57
Locatie: Heraklion, Kreta
Contacteer:

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door Preveli »

@Iveco4x4 Ik meld toch dat we op Kreta zitten en er geen expertise is. We doen alles zelf, koelkasten en boilers vervangen, polyester reparaties door aanrij schade etc. We hebben nu ook regelmatig gebeld met Athene waar wel enige expertise zit maar blijft op afstand.

@tBusje, zoek ik morgen uit, zal er n foto van maken.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door PaulBng »

Aloys schreef:Kom op jongens, een helpende hand! :D
Kan niet. Het verhaal is te vaag met teveel tegenstrijdigheden.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door EasyBee »

:eh: Dus ik ben niet de enige die er geen touw aan vast kan knopen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door Cee Pee »

Ik heb vorig jaar ook een paar keer startproblemen gehad en dan gelijktijdig een hoop wazige storingen in het leefgedeelte.
Het lijkt er toch op dat een slechte startaccu het leefgedeelte op een of andere manier kan beïnvloeden.
Na het plaatsen van een nieuwe startaccu waren bij mij alle problemen weg.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
tomdejong
Berichten: 984
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door tomdejong »

Iemand stelt een vraag, of die nu duidelijk is of niet, en dan moet eerst zijn doopceel gelicht worden voordat er überhaupt op zijn vraag ingegaan wordt. Het is zijn eerste bericht en dan gelijk onaardig doen? Vind ik niet zo netjes. We zijn toch een forum waar je elkaar helpt?

maar goed, de TS had een vraag en laten we die proberen te beantwoorden. Het zal vast wel en zekering/ los draadje of iets anders zijn, ik weet het niet. Ik lees de antwoorden wel om er ook iets van te leren.
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6341
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door rongreven »

@preveli, je hebt een pb.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door Iveco4x4 »

tomdejong schreef:
vr 23 feb 2018, 8:38
Iemand stelt een vraag, of die nu duidelijk is of niet, en dan moet eerst zijn doopceel gelicht worden voordat er überhaupt op zijn vraag ingegaan wordt. Het is zijn eerste bericht en dan gelijk onaardig doen? Vind ik niet zo netjes. We zijn toch een forum waar je elkaar helpt?
1e Het is niet zijn doopceel maar het zijn de door TS ingevulde vakjes bij zijn naam. Sterker, hij geeft zelf aan dat hij als bedrijf werkzaam is.
2e Laten we het wat breder trekken. BearLock heeft een probleem met zijn sloten. De ingenieurs komen er niet uit en vragen aan het forum "hoe kunnen we ons slot beter beveiligen?" De forumleden gaan er op in en Bearlock verdubbelt zijn winst en de forumleden krijgen een bedankje voor de ideeën.
Iemand die een 'profesioneel' bedrijf heeft moet zijn eigen broek kunnen ophouden of deelt hij dadelijk de winst met het forum?
Zakelijke vragen zijn voor mij héél anders dan privé vragen. Het zijn allebei vragen maar er speelt een ander financieel belang.
Laatst gewijzigd door Iveco4x4 op vr 23 feb 2018, 11:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Preveli
Berichten: 7
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 10:57
Locatie: Heraklion, Kreta
Contacteer:

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door Preveli »

@ tBusje, op paneel staat geen merk. Verdeelkast is CBE DS300 TVDL.
Heb de startaccu nu los gemaakt om de invloed uit te sluiten. Met HH accu werkt het paneel maar geen licht. Zodra ik de 220v aansluit werkt alles wel. Dus de omvormer levert kennelijk de nodige 12v aan. Ik laat het maandag doormeten en meldt me dan. Als je een tip hebt hoor ik het graag, bedankt. Guus
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door 't Busje »

Het bedieningspaneel zal ook wel van CBE zijn. Kijk hier even of hij erbij zit.
Onderstaand een plaatje van de verdeeldoos met beschrijving van de aansluitingen. Die kun je in ieder geval dan stuk voor stuk controleren.
De bijlage CBE-DS300.jpg is niet meer beschikbaar
Zie volgende posts.

Is de huishoudaccu nog in orde? Als die zwak is, kan het controlepaneel nog net functioneren, maar de rest niet meer. Controleer ook alle massaverbindingen op corrosie.
Bijlagen
CBE-DS300.jpg
CBE-DS300.jpg (151.77 KiB) 671 keer bekeken
Laatst gewijzigd door 't Busje op vr 23 feb 2018, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper accu geeft geen spanning



Bericht door 't Busje »

CBE-DS300-A1.jpg
CBE-DS300-A1.jpg (109.81 KiB) 667 keer bekeken
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie