Goede raamantenne of alternatief?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Goede raamantenne of alternatief?



Bericht door Toemke »

mva schreef:
di 20 feb 2018, 19:57
Ik heb een gewone sprietantenne, en die is weggebouwd aan de binnenzijde achter de rechter raamstijl. Dus achter de afdekking van de raamstijl. Je ziet er niets van, is een goedkope oplossing. En de ontvangst is uitstekend. Misschien de moeite waard om eens te proberen.


Gr marco.
Ik heb de raad van Marco opgevolgd en gisteren de raamantenne, die eigenlijk op een korte spriet van +/- 30cm lijkt zonder versterking, eraf gehaald en achter de bekleding van de raamstijl gemonteerd. Plaats zat daar.
Ze hing voordien wel onderaan het raam, nu heb ik ze zo hoog mogelijk gehangen, de punt bijna tegen het dak aan. Dat zal ook wel schelen.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Goede raamantenne of alternatief?



Bericht door WiSpi »

Wij hebben ook een slechte ontvangst en wel een spriet op de camper. Kin je ook 'meten' of een antenne kapot is?
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Goede raamantenne of alternatief?



Bericht door blizard »

In oudere radio's zat nog een afstelpotmetertje, om het signaal aan te passen, zit die ook nog op jou radio?
Toedeledoki

Re: Goede raamantenne of alternatief?



Bericht door Toedeledoki »

WiSpi schreef:
zo 25 feb 2018, 11:12
Wij hebben ook een slechte ontvangst en wel een spriet op de camper. Kin je ook 'meten' of een antenne kapot is?
Niet echt meten. Als het de originele passieve spriet is kan er niet veel aan stuk zijn. Hooguit geoxideerde verbindingen aan de binnenkant. Daar waar de kabel eraan zit.
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Goede raamantenne of alternatief?



Bericht door fransien »

Gewist
Gebruikersavatar
mva
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 15:39
Locatie: Arcen

Re: Goede raamantenne of alternatief?



Bericht door mva »

Toemke schreef:
zo 25 feb 2018, 9:28
mva schreef:
di 20 feb 2018, 19:57
Ik heb een gewone sprietantenne, en die is weggebouwd aan de binnenzijde achter de rechter raamstijl. Dus achter de afdekking van de raamstijl. Je ziet er niets van, is een goedkope oplossing. En de ontvangst is uitstekend. Misschien de moeite waard om eens te proberen.


Gr marco.
Ik heb de raad van Marco opgevolgd en gisteren de raamantenne, die eigenlijk op een korte spriet van +/- 30cm lijkt zonder versterking, eraf gehaald en achter de bekleding van de raamstijl gemonteerd. Plaats zat daar.
Ze hing voordien wel onderaan het raam, nu heb ik ze zo hoog mogelijk gehangen, de punt bijna tegen het dak aan. Dat zal ook wel schelen.

Dus je hebt de antenne die al geen goede ontvangst had, nu op die plaats gezet? Ik verwacht dat dat geen verbetering gaat geven. Heb je het al getest?
Ik verwacht dat je een langere spriet moet gaan monteren.
Rapido 700FF!
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Goede raamantenne of alternatief?



Bericht door Toemke »

mva schreef:
ma 26 feb 2018, 10:22
Toemke schreef:
zo 25 feb 2018, 9:28
mva schreef:
di 20 feb 2018, 19:57
Ik heb een gewone sprietantenne, en die is weggebouwd aan de binnenzijde achter de rechter raamstijl. Dus achter de afdekking van de raamstijl. Je ziet er niets van, is een goedkope oplossing. En de ontvangst is uitstekend. Misschien de moeite waard om eens te proberen.


Gr marco.
Ik heb de raad van Marco opgevolgd en gisteren de raamantenne, die eigenlijk op een korte spriet van +/- 30cm lijkt zonder versterking, eraf gehaald en achter de bekleding van de raamstijl gemonteerd. Plaats zat daar.
Ze hing voordien wel onderaan het raam, nu heb ik ze zo hoog mogelijk gehangen, de punt bijna tegen het dak aan. Dat zal ook wel schelen.

Dus je hebt de antenne die al geen goede ontvangst had, nu op die plaats gezet? Ik verwacht dat dat geen verbetering gaat geven. Heb je het al getest?
Ik verwacht dat je een langere spriet moet gaan monteren.
Ik had voordien amper 2 of 3 zenders tijdens de BSM scan. Nu heeft ie onmiddellijk al zijn presets vol.
De spriet had volgens mij slechte ontvangst omdat die onderaan aan de venster plakte. De meeste raamantennes vragen een montage bovenaan. Dat heb ik nu gedaan en voor mij is het verschil duidelijk. Als wij nu onderweg toch nog tegenvallende prestaties ondervinden is een andere spriet snel gestoken.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Goede raamantenne of alternatief?



Bericht door Toemke »

Ontvangst was dus veel beter, maar niet ideaal.. :bang: gemerkt tijdens een tripje naar Nederland :oops: @mva, je hebt gelijk

Ik heb het plafondlampje verwijderd en daar zit een oude antennekabel, volgens mij is dat de originele antennekabel vd de antenne die ooit op het metalen dak stond waar nu het polyester dak zit.. die zou ik kunnen gebruiken om een antenne vooraan op het dak te plaatsen.

2 mogelijkheden.
Ofwel een metalen plaat achter de bekleding met een massakabel naar het chassis en een FM/DAB antenne vooraan op het dak op die plaat monteren. Maar hoe achter die bekleding geraken..
Ofwel een gat boren in de A-stijl en ze gewoon old-school op de buitenkant evenwijdig met de A-stijl laten lopen, heeft iemand dat al eens gedaan? De A-stijl heeft een dubbele wand dus dat lijkt mij wel wat prutswerk?

Ik ben naar een car audio shop geweest en zij raden een antenne achter de bekleding in de A-stijl niet aan. Volgens hen zou de ontvangst voor een zelfde antenne aan de buitenkant of op het dak vele malen beter zijn.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Goede raamantenne of alternatief?



Bericht door leftlanebandit »

Bij onze Iveco Daily zit de antenne standaard in de rechter buitenspiegel en die werkt prima.


Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Goede raamantenne of alternatief?



Bericht door Toemke »

leftlanebandit schreef:
do 15 mar 2018, 9:51
Bij onze Iveco Daily zit de antenne standaard in de rechter buitenspiegel en die werkt prima.


Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Ik had hier op het forum ergens gelezen dat het bij de Citroen Jumpy ook zo is maar denk niet bij de Ducato serie tot 2011?
Dat zal dan ook wel een speciaal type kleine antenne zijn en niet simpel in te duwen tenzij volledig nieuwe spiegel?
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Plaats reactie