Schema
Schema
Ik ga binnenkort een bestelwagen kopen en zelf ombouwen.
Ik heb totaal geen ervaring in elektrische aansluitingen en dergelijke en bij deze al wat opzoekingswerk gedaan, maar is me niet altijd duidelijk.
Bij deze post ik eens mijn schema dat miss redelijk basic is maar ik moet ergens beginnen:
Ik heb totaal geen ervaring in elektrische aansluitingen en dergelijke en bij deze al wat opzoekingswerk gedaan, maar is me niet altijd duidelijk.
Bij deze post ik eens mijn schema dat miss redelijk basic is maar ik moet ergens beginnen:
Re: schema
Goed dat je begint met een schema te maken, dat is in mijn ogen het eerste wat je moet doen om duidelijkheid te krijgen in wat je wil.
Op zich ziet het er goed uit alleen wat is het nut van de schakelaar tussen de BS100 en HHaccu ? Ik zou die laten vervallen maar wel een schakelaar in de min van de HHaccu
I.p.v. de voltmeter zou ik een BMV700 nemen of een vergelijkbaar iets.
Verder zou ik alles op de zekeringblok aansluiten dus ook de laadregelaar en de accu lader
En in de kabel vanaf de startaccu 2 CF8 zekeringen opnemen, één zo dicht mogelijk bij de startaccu en één zo dicht mogelijk bij de HHaccu
Als ik het goed begrijp plaats je ook een zonnepaneel op het dak gezien je laadregelaar maar waarom dan een absorptie en geen compressor koelkast ? Wil je die ook op gas laten draaien ? Dan moet je ook weer een gasleiding maken.
Op zich ziet het er goed uit alleen wat is het nut van de schakelaar tussen de BS100 en HHaccu ? Ik zou die laten vervallen maar wel een schakelaar in de min van de HHaccu
I.p.v. de voltmeter zou ik een BMV700 nemen of een vergelijkbaar iets.
Verder zou ik alles op de zekeringblok aansluiten dus ook de laadregelaar en de accu lader
En in de kabel vanaf de startaccu 2 CF8 zekeringen opnemen, één zo dicht mogelijk bij de startaccu en één zo dicht mogelijk bij de HHaccu
Als ik het goed begrijp plaats je ook een zonnepaneel op het dak gezien je laadregelaar maar waarom dan een absorptie en geen compressor koelkast ? Wil je die ook op gas laten draaien ? Dan moet je ook weer een gasleiding maken.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: schema
ik plaatste de laadregelaar, zodat bij rijden of opladen aan paal, de hhaccu optimaal word opgeladen, ik ga voorlopig nog geen zonnepanelen plaatsen.
De absorptie koelkast had ik genomen, daar ik bang ben dat hij teveel lawaai zou maken bij het slapen.
Ik ga geen gas installatie ervoor doen.
Alvast bedankt voor de nuttige opmerkingen, ben mijn schema al aan het aanpassen.
De absorptie koelkast had ik genomen, daar ik bang ben dat hij teveel lawaai zou maken bij het slapen.
Ik ga geen gas installatie ervoor doen.
Alvast bedankt voor de nuttige opmerkingen, ben mijn schema al aan het aanpassen.
Re: schema
Ik snap even niet wat de laadregelaar te doen heeft met laden van de HHaccu tijdens het rijden en aan de paal
Tijdens het rijden wordt de HHaccu via de BS100 geladen (bij mij de Cyrix) en tijdens aan de paal staan via de acculader, de laadregelaar heb je nodig als je zonnepanelen heb en omdat je die nog niet neemt zou ik die weg laten.
Ik hoor mijn Indel 130 compressor koelkast niet en als je toch geen gasleiding gaat aanleggen zou ik voor de compressor gaan. Je gaat de absorptie eigenlijk alleen gebruiken op 12 en 230 en dat kan je ook met de compressor doen, die draait wel alleen op 12V maar als je aan de paal staat wordt je HHaccu geladen en draait de koelkast indirect op 230V
Tijdens het rijden wordt de HHaccu via de BS100 geladen (bij mij de Cyrix) en tijdens aan de paal staan via de acculader, de laadregelaar heb je nodig als je zonnepanelen heb en omdat je die nog niet neemt zou ik die weg laten.
Ik hoor mijn Indel 130 compressor koelkast niet en als je toch geen gasleiding gaat aanleggen zou ik voor de compressor gaan. Je gaat de absorptie eigenlijk alleen gebruiken op 12 en 230 en dat kan je ook met de compressor doen, die draait wel alleen op 12V maar als je aan de paal staat wordt je HHaccu geladen en draait de koelkast indirect op 230V
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: schema
Nog één ding, de koelkast aansluiten op de zekeringkast. Nu staat die in de 230 circuit.
Denk er om dat de BVM700 in de min circuit zit en de schakelaar ook. Er zijn ook mensen die de schakelaar in de plus zetten.
Ik heb een min strip gemaakt waar alle verbruikers op aan gesloten worden en van die strip naar de schakelaar en dan naar de BVM700 en vandaar naar de min van de HHaccu. Op deze manier vind ik het gemakkelijk te overzien en zet je met één handeling alles uit. Ik heb de schakelaar na de BVM gezet omdat ik een GPS tracker er in heb die op de HHaccu aangesloten zit en de min niet op de strip heb gemaakt maar op de BVM700
Zet ik de schakelaar uit dan houd de GPS tracker gewoon spanning.
Mijn schema staat in mijn topic maar kan die vrijblijvend als lijdraad hier plaatsen.
Denk er om dat de BVM700 in de min circuit zit en de schakelaar ook. Er zijn ook mensen die de schakelaar in de plus zetten.
Ik heb een min strip gemaakt waar alle verbruikers op aan gesloten worden en van die strip naar de schakelaar en dan naar de BVM700 en vandaar naar de min van de HHaccu. Op deze manier vind ik het gemakkelijk te overzien en zet je met één handeling alles uit. Ik heb de schakelaar na de BVM gezet omdat ik een GPS tracker er in heb die op de HHaccu aangesloten zit en de min niet op de strip heb gemaakt maar op de BVM700
Zet ik de schakelaar uit dan houd de GPS tracker gewoon spanning.
Mijn schema staat in mijn topic maar kan die vrijblijvend als lijdraad hier plaatsen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: schema
Ik heb aan beiden zijden van de bus een zekeringskast gemaakt om niet alle leidingen naar één kant te hoeven trekken vandaar links en rechts
Wat er nog niet op staat is de extra voeding voor de schotel vanaf de sigaretten stopcontact zodat als ik start dan komt daar spanning op en gaat de schotel automatisch in voor het geval ik het vergeet.
Oeps Dick zag ik over het hoofd maar zeker doen.
Wat er nog niet op staat is de extra voeding voor de schotel vanaf de sigaretten stopcontact zodat als ik start dan komt daar spanning op en gaat de schotel automatisch in voor het geval ik het vergeet.
Oeps Dick zag ik over het hoofd maar zeker doen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: schema
Een absorptie koelkast en dan niet het gas aansluiten snap ik helemaal niks van.
Je kunt dan de kast alleen gebruiken als je rijdt en aan een stroompaal staat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je kunt dan de kast alleen gebruiken als je rijdt en aan een stroompaal staat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: schema
Absorptie kan ook op 12V maar ik weet niet hoeveel die trekt want TS gaf geen model of iets aan
Maar in zijn laatste schema staat compressor koelkast dus heeft die volgens mij een betere keuze gemaakt
Maar in zijn laatste schema staat compressor koelkast dus heeft die volgens mij een betere keuze gemaakt
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: schema
Ah zie ik nu ook, dat wordt dan goed opletten in dit topic
Een absorptie koelkast op 12 volt heeft al snel een verbruik van 10 Amp/u
Nog een andere vraag, hoe oud is de wagen, dit ivm een intelligente dynamoregeling.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een absorptie koelkast op 12 volt heeft al snel een verbruik van 10 Amp/u
Nog een andere vraag, hoe oud is de wagen, dit ivm een intelligente dynamoregeling.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk