Schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Schema



Bericht door snicker »

Miss laat ik die duurdere accu monitor er uit..daar mijn systeem redelijk basic is lijkt mij deze overbodig en we niet maandelijks op reis gaan gaan met de camper lijkt mij dit toch een duur toestel.
Daarom dacht ik aan een gewone volt meter bij de usb?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schema



Bericht door Kroppie »

en als je de aftakking van de accu naar je 12volt verdeelblok niet maakt vanaf de accu pool maar NA de zekering naar de victron cyrix aansluit dan is die kabel ook gezekerd(kabel dikte dan gelijk aan de verbindingskabel naar de victron.), ook in de laadkabel van de ctek een zekering dicht bij de accu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Schema



Bericht door tijdverdrijver »

Probeer geen "groot" verbruikers via het chassis van min te voorzien, Dit levert op den duur zeker problemen op.
Dus ik bedoel hier de min van de acculader, zonnepaneel, koelkast, kachel en omvormer.
Plaats een eventuele hoofdschakelaar alleen in de min als er aan de min pool van de accu echt helemaal niets anders als deze hoofdschakelaar aangesloten is. Anders de hoofd schakelaar in de plus zetten!!
Gebruik op alle draden minimaal ader-eindhulzen (Conrad)
Henk
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Schema



Bericht door gsm »

Ik heb zo´n zelfde advies gekregen toen ik met de elektra aan de gang ging en dat ook meegenomen en uitgevoerd.
Vandaar dat ik eerder schreef om een min strip te plaatsen waar alle min kabels op kunnen worden aangesloten dus ook die van de lader en regelaar en koelkast en omvormer
Ik heb dat op advies zo gemaakt en in de kabel van de min naar de strip heb ik de shunt van de BVM700 gemaakt en tussen de shunt en de min van de accu de hoofdschakelaar
Net wat Kroppie schrijft laat alles via een zekering lopen bv via je verdeelblok (zekeringskastje) en als de kabel lang is dan ook de kabel tussen accu en verdeelblok (zekeringkastje) zekeren en dat kan zoals Kroppie het aangeeft. Bij mij is die kabel ±30cm en vrijliggend op hout dus vond ik dat niet nodig.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Schema



Bericht door tijdverdrijver »

voor GSM: het zekeren van de kabel tussen de koppeling van twee batterijen is wel aan te raden. als je hiervoor 60 Ampère neemt, dan beveiligd dit het koppel relais. Wanneer één accu leeg is en het koppelrelais komt in kan de stroom makkelijk boven de 100 Ampère uit komen. De stripzekeringen die hiervoor gebruikt worden kunnen best 2x hun Amperage verwerken, hij zal dus niet iedere keer defect raken.
In de praktijk bij moderne campers wordt de draaddikte zo gekozen dat de maximale begrenst wordt. Want ook hier zit een koppel relais in.

Henk
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Schema



Bericht door gsm »

Ik weet niet waarom je dat aan mij schrijft want ik schreef gisteren dat die aan beiden zijden van de Cyrix een zekering moet doen en het liefst de zekering direct op de accu bevestigen en op zijn laatste schema staan er ook 2
In zijn eerste schema staan er ook 2 cf8 zekeringen :thumbup:
Ik zelf heb daarvoor 100A genomen
Of bedoel je wat anders ? :D
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Schema



Bericht door tijdverdrijver »

aan GSM, ik begreep uit je laatste bericht dat je het niet gedaan had omdat de kabel over hout liep.

Henk
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Schema



Bericht door gsm »

Oh haha maar dat is de kabel tussen de accu en de zekeringkast, die is ±30cm lang en die ligt op een houten plaatje en daar ga ik geen zekering in zetten.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie