Schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Schema



Bericht door gsm »

Dit is off-topic maar met een beetje zoek moet het lukken tenzij je eisen te hoog zijn :lol3:
Ik heb voor net €9000 een L3H2 Ducato van 2011 eerste eigenaar met 200.000km op de teller gekocht, voor vele veel km maar voor de huidige motoren is het nog niets en hij heeft geen stadswerk gedaan maar echt gereden :wink: :thumbup: :D
Succes met het zoeken en het alvast voorbereiden van de elektra voor in je toekomstige bus :cheers:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Schema



Bericht door myway »

snicker schreef:Ik ben volop aan het kijken voor een bestelwagen.
Ik wil rond de 10.000euro spenderen.
Dat zal geen intelligente dynamo regeling worden.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Schema



Bericht door pwhooftman »

Ik zie een paar rare dingen in het schema.

Op een CEE wandinvoerdoos staat 230V, dus die kan niet naar de 12V->230V omvormer gaan, mits het een omvromer is die zelf schakelt tussen 12 en 230 v. De compressor koelkast en het stopcontact moeten ook rechtstreeks via de CEE gevoed kunnen worden als je aan de paal staat, en alleen via de omvormer als je vrij staat.

Ik neem aan dat je met 'zekeringenblok' de 12 Volt zekeringen bedoeld, je zult ook nog een aardlekschakelaar voor de 230V moeten voorzien.

De aan/uit schakelaar bij de huishoudaccu moet je eigenlijk tussen de huishoudaccu en de zekeringenkast tekenen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Schema



Bericht door gsm »

Die paar rare dingen zijn al aan de orde geweest
TS is aan het begin en heeft een globaal schema gemaakt en vanuit dat schema neem ik aan dat de omvormer zowel een switch is als een accu lader dus staat die goed getekend
De compressor koelkast gaat niet op 230 maar op 12v maar dat had ik al gemeld tenzij hij een standaard keukenkoelkast neemt maar zover is die nog niet, hij heeft nog geen bus maar is in oriëntatie fase qua elektra.
De aardlek is al gemeld en waarom de schakelaar in de plus tussen accu en zekeringkast ? Hij kan ook zoals ik al schreef in de min van de accu naar de BMV700
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gustavsson
Berichten: 13
Lid geworden op: do 23 nov 2017, 17:42

Re: Schema



Bericht door Gustavsson »

Hallo Snicker,

Ik zou de oplader op de start accu aansluiten, dan laad je beide accu's gelijk.
Anders wordt de start accu nooit op-geladen

/
David
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Schema



Bericht door snicker »

Gustavsson schreef:Hallo Snicker,

Ik zou de oplader op de start accu aansluiten, dan laad je beide accu's gelijk.
Anders wordt de start accu nooit op-geladen

/
David
Daar diend die laadstroomverdeler voor...wie zorgt dat dit wel gebeurd dacht ik toch...

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Schema



Bericht door gsm »

Waarom zou je de startaccu moeten opladen ? Hij wordt opgeladen als je rijd en als je stil staat wordt er in principe geen stroom afgenomen maar wel van de HHaccu.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Schema



Bericht door snicker »

gsm schreef:Waarom zou je de startaccu moeten opladen ? Hij wordt opgeladen als je rijd en als je stil staat wordt er in principe geen stroom afgenomen maar wel van de HHaccu.
Als hij aan de paal staat word hij wel opgeladen door die verdeler dacht ik als de HHaccu zijn opgeladen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Schema



Bericht door gsm »

Dat is mooi maar ik bedoel waarom iets speciaal anders aansluiten om de start accu op te laden
Doe je ook met een prove auto niet dus waarom wel in een camper
Maar als die mee laad dan is dat mooi en hoef je geen laadkabels naar de startaccu te maken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Schema



Bericht door snicker »

https://youtu.be/0Ba8f21w1zA

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schema



Bericht door Kroppie »

dat is dus een gewoon cyrix relais maar dan niet van victron maar van een ander merk (samlex dacht ik), werkt hetzelfde

als een van beide accu,s boven een bepaalde spanning komt , dan worden met inachtneming van een bepaalde vertraging beide accu,s gekoppeld, dus als de hh accu geladen word door de "paal", word de startaccu meegeladen, en als de startaccu geladen word door de dynamo dan word ook de hh accu geladen net als bij een cyrix scheidings relais.

leuk he dat youtube :thumbdown:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Schema



Bericht door snicker »

Kroppie schreef:dat is dus een gewoon cyrix relais maar dan niet van victron maar van een ander merk (samlex dacht ik), werkt hetzelfde

als een van beide accu,s boven een bepaalde spanning komt , dan worden met inachtneming van een bepaalde vertraging beide accu,s gekoppeld, dus als de hh accu geladen word door de "paal", word de startaccu meegeladen, en als de startaccu geladen word door de dynamo dan word ook de hh accu geladen net als bij een cyrix scheidings relais.

leuk he dat youtube Afbeelding

jos
Dus die van op het filmpje is die goed of niet ok?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Schema



Bericht door myway »

Met een diodenbrug heeft hij niet zo veel.
Hij vergeet er ff bij te vertellen dat die vrijwel altijd een compensatiediode heeft en er dus geen spanningsverschil is.
Maar toch een leuke uitleg over dergelijke relais.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schema



Bericht door Kroppie »

jos[/quote]Dus die van op het filmpje is die goed of niet ok?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
[/quote]

is net zo goed/bruikbaar als een cyrix, is precies hetzelfde , enkel ander naampje.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie