Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Pilha »

Ah, dat is dus de ervaring waarom gevraagd wordt en de topicopener wat kan. Duizend excuses voor mijn voorgaande niet terzake doende reacties.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door DiffRental »

De hoofdvraag was inderdaad vooral bedoeld om de levensduur / kwetsbaarheid te bepalen door verschillende gebruikerservaringen.
Die vraag is aardig beantwoord en voor mij is het heel duidelijk geworden dat ik ga kiezen voor goedkope flex panelen en het gewoon eens ga proberen. Ook is het duidelijk dat ik ze op een stevige plaat ga bevestigen die ik makkelijk demonteerbaar ga maken op het geribbeld dak. Als de duurzaamheid en opbrengst heel erg tegenvalt kan ik heel makkelijk switchen naar glaspanelen indien het gewicht dat nog toelaat.
(vandaag de papieren gezien 3115 kg fabrieksgewicht + fabriekopties :sick: )
Volgende week de bus ophalen, zo gauw ik ga beginnen zal ik wel een project topic openen en mijn ervaring delen.

Dus alle bijkomende verhalen, ervaringen en gedachten zijn heel erg nuttig geweest om een besluit te nemen. :thumbup:
Groeten Peter
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Ronald53 »

Tja, zoals een collega mij altijd zegt: als je genoeg geld hebt, kun je voor de goedkoopste oplossing kiezen. Dan heb je genoeg geld over om het nog een keer goed te doen :-? . Het probleem is dat er zo weinig lange termijn ervaring is. Tenminste, ik denk dat-ie er niet is, ik ken ze niet. Zelf heb gekozen voor de wat duurdere panelen, in de hoop dat ze wel lang mee zullen gaan. Niet alleen omdat ze duurder zijn, maar vanwege het verhaal erachter: het gebruik van een andere soort kunststof: ETFE. Dit is een zeer stabiele kunststof, en PET is dat niet. Maar ik kan echt niet garanderen dat ze langer mee zullen gaan. Dat is ook wel een beetje een probleem, je hoopt op iets van 10 jaar, maar als je nu iemand zou treffen die 10 jaar geleden een flexibel paneel kocht dat nu nog goed werkt, dan zul je zien dat dat paneel niet meer te koop is. :crazy:
Succes,
Ronald
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door kampo »

Nou heb ik wel wat ervaring met flexibele panelen maar toegegeven veeeel meer met glaspanelen. Logisch.
Als hobby volg ik storingsdiagnoses en maak ik foto’s van de defecten en degradatie die ik tegenkom en dat wordt over de jaren een aardig aantal.
Beter als in deze link https://www.gonewiththewynns.com/flexib ... ues-review
(dank u Evert/t’Busje.) kan ik mijn eigen ervaring met flexibele panelen niet beschrijven.

Ik heb mijn aandachtspunten en ook mijn bedenkingen geformuleerd. Dat doe ik door het zowel over de voordelen als over de nadelen te hebben.
Een bepaald type/merk voor een bepaalde kwaliteit met een bijbehorende prijs ga ik daarbij niet zitten ophemelen.
Die keuze is een beslissing die ieder voor zichzelf mag nemen.
Wat ik niet doe in deze ingewikkelde materie is me beperken tot een slagzin: ik heb solar panelen, die werken al heel lang dus zijn ze goed.
De ervaring met solar panelen op campers leert me van wat genuanceerder te zijn. :o
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
masterknauser
Berichten: 186
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 15:04

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door masterknauser »

nou ,ik weet genoeg .
ik heb niet veel ruimte op dak ik ga voor het koffermodel.
dit lid leest alleen nog maar .
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door DiffRental »

@Ronald & Kampo,
ik heb dan ook veel gehad aan jullie input. Ik ben mij ook ten zeerste bewust dat ik een risico neem.
Mijn idee is dat als een paneeltje van Ali het 2 jaar doet dan ben ik tevreden, alles wat ie langer werkt is meegenomen.
Als de opbrengst van 1 paneeltje dan ook nog eens voldoende is voor mijn verbruik dan heb ik geluk. (vermoed ook dat het gaat tegenvallen)
De opstelling zoals ik het in mijn hoofd heb is eigenlijk nog niet geprobeerd dus wie weet wat het doet.
1 ding is zeker, de basis is dan wel prima in orde en een vervang paneel is dan snel gemaakt. Op de regelaar ga ik niet bezuinigen en dus ook niet bij Ali kopen.
Groeten Peter
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Ronald53 »

Screenshot_20180225-220828.png
Screenshot_20180225-220828.png (108.95 KiB) 964 keer bekeken
Hier nog een stukje ervaring met een flexibel zonnepaneel. Vandaag, met een laag staand winterzonnetje, op een horizontaal geplakt 100Wp zonnepaneel: 44W. Er is maar 90Wh geleverd, maar er stonden ook geen verbruikers aan. De accu kon niet veel opnemen.
Dat geeft de burger moed.
Groet,
Ronald
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door DiffRental »

Uiteindelijk niet gekozen voor de "moeilijke" oplossing. Ik heb 2x 110wp NDS panelen gekocht en in serie aangesloten. (na aanschaf er achter gekomen dat de zwarte panelen op een plat dak waarschijnlijk minder leveren als de blauwe panelen, maar dat terzijde)
Als regelaar een Victron 20A met bluetooth gekocht en alles bekabeld met 6mm2.
De Victron rechtstreeks aan 1 gel accu van 80 Amp geknoopt.
Wat plaatjes
Afbeelding

Afbeelding

En nu nog wat praktische vraagjes aan de experts. :hug:
Simpel gezegd heb ik nu 3 laders in mijn bus. (dynamo (110A???), solar, en 220v 16A lader)
Het gebruik van mijn wagen zal hoofdzakelijk regelmatig verplaatsen zijn, laten we zeggen max 2 dagen/nachten op 1 plaats en dan een aantal uren rijden.
Het stroomverbruik zal hoofdzakelijk bestaan uit gebruik compressor koelkast. Voor het gemak reken ik met 5 Amp verbruik en 50% van de tijd.
Geen TV, weinig verlichting, geen omvormer en laden van GSM en andere USB toestanden vooral tijdens rijden.
Nu is mijn idee dat ik eigenlijk best zonder de 220v lader kan, met mijn beperkte elektra kennis zie ik de volgende situatie's zich voordoen.
Tijdens rijden doet de dynamo zijn werk maar ook mijn solar helpt een handje mee.
Dus ik kan ervan uitgaan dat mijn huishoudaccu vol is als ik ergens ga overnachten. Veel kans dat ik, indien voorhanden, stroom pak op de camping. De 220v lader gaat de volle accu laden en de omvormer (in de lader) gaat de stroom voorzien aan de koelkast. zolang er licht is zal de solar ook nog laden.
2 laders tijdens rijden en 2 op de camperplaats, ik vermoed dat de victron de "slimste" lader is maar deze wordt nu beïnvloed door de andere 2 laders en wordt ie een stuk dommer. :lol3:
Mijn bedenking is dan ook dat ik vrees dat de accu te weinig in beweging is en altijd maar vol geladen wordt.
Om die reden zou ik graag de 220 lader kunnen uitschakelen, het omvormer gedeelte wil ik wel houden natuurlijk zodat ik gewoon aan de paal stroom krijg voor mijn koelkast e.d.

En dan uiteindelijk de vraag, is dit mogelijk met mijn lader? Mijn kennis van het camper systeem ontbreekt dus weet niet of ik de juiste conclusie trek. Maar..........
Ik heb het nog niet geprobeerd maar vermoed dat als ik de blauwe (+accu) rechts boven losmaak in de lader dat ik geen accu spanning meer heb als ik niet aan de paal sta, klopt dat? indien dat zo is zou het dan met een 220v relais op te lossen zijn, zodra ik 220v binnen krijg de +accu verbreekt? Stop ik langs de weg of is er geen 220v beschikbaar dan blijft de +accu verbonden en werkt alles op de huishoudaccu.
(en wat is dat witte kabeltje rechts boven (aansluiting 4)

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Peter
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door tijdverdrijver »

Omvormer IN de lader??
Je hebt toch geen combi? of wel
Of is het een lader met ingebouwd omschakel relais?

Henk
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door iSonic »

Wat ik me altijd afvraag is of die flexibele panelen een beetje fatsoenlijk te demonteren zijn? Ik ga ervan uit dat mijn camper langer meegaat dan die panelen en als ze gelijmd zitten kun je ze er dan nog afkrijgen?
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door jansloos »

U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door DiffRental »

tijdverdrijver schreef:
zo 01 jul 2018, 21:15

Of is het een lader met ingebouwd omschakel relais?
Zeg het maar, dat was mijn vraag namelijk.
Het kan evengoed ook een lader zijn met omschakel relais.

Hoopte dat iemand zo'n ding goed kent en weet wat ie wel en niet doet en belangrijkste hoe ik de laadfunctie uit kan zetten zonder andere functies kwijt te zijn. Misschien denk ik te moeilijk. :crazy:
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door Face »

Wij hebben er 160 w aan flexibele panelen op liggen welke uitstekend bevallen.
Rondom verlijmd en in het midden een speciale 2 zijdige tape.
In elk geval geen spijt van de aankoop.
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door Appiecamp »

Face schreef:
zo 01 jul 2018, 22:02
Wij hebben er 160 w aan flexibele panelen op liggen welke uitstekend bevallen.
Rondom verlijmd en in het midden een speciale 2 zijdige tape.
In elk geval geen spijt van de aankoop.
Wat is het type en merk?
Wanneer aangeschaft?
Plaats reactie