Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door jan- »

DiffRental schreef:
zo 01 jul 2018, 21:56
tijdverdrijver schreef:
zo 01 jul 2018, 21:15

Of is het een lader met ingebouwd omschakel relais?
Zeg het maar, dat was mijn vraag namelijk.
Het kan evengoed ook een lader zijn met omschakel relais.

Hoopte dat iemand zo'n ding goed kent en weet wat ie wel en niet doet en belangrijkste hoe ik de laadfunctie uit kan zetten zonder andere functies kwijt te zijn. Misschien denk ik te moeilijk. :crazy:
Volgens mij is het een gewone lader, geschikt om huishoudaccu's. Het lijkt een beetje op deze in de manual: http://www.cbe.it/newsite/wp-content/up ... 10-516.pdf
Er zit geen scheidings relais in. Dat extra witte draadje geeft 12V 50 mA max. als hij aangesloten is aan de paal. Zou je een relais mee kunnen schakelen (voor een koelkast op gas/12V230V ?)

Je zou een schakelaar in de bedrading naar de accu kunnen zetten als je de lader uit zou willen schakelen, maar waarom zou je? Een lood accu hoeft niet "in beweging te blijven". Hoe minder diep ontladen, des te beter. Nu wordt de accu ook geladen als je aan de paal staat bij grijs weer. En als de accu vol is stopt de lader toch met laden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door Vertrokken2 »

6954C033-BEE0-41AF-BD75-85F5E9601472.jpeg
6954C033-BEE0-41AF-BD75-85F5E9601472.jpeg (67.09 KiB) 953 keer bekeken
Hier een solara maritiem flexibel paneel. 115 watt. Ligt er net op. Erg netjes gedaan. Vakwerk. Ik overweeg een tweede.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door DiffRental »

jan- schreef:
vr 14 sep 2018, 21:49
Dat extra witte draadje geeft 12V 50 mA max. als hij aangesloten is aan de paal. Zou je een relais mee kunnen schakelen (voor een koelkast op gas/12V230V ?)
Alsnog bedankt voor je antwoord en het klopt het is een stuurdraad die je voor diverse doeleinden kan gebruiken.
Inmiddels heb ik de schema's van het hele systeem gevonden, het witte draadje maakt in mijn geval een brug voor de 12v spanning naar de koelkast zodat de lader in feite rechtstreeks als voeding gaat werken.

Bij de laders van victron (IP67 1+Si) is dit een oranje draad en zou je (volgens de beschrijvingen) kunnen gebruiken voor een startblokkering zodat je niet kan gaan rijden als je aan de paal hangt.

En inderdaad, uitschakelen van de lader heeft niet heel veel meerwaarde. Ik laat het systeem gewoon werken zoals het bedoeld is.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door moosev »

Gobert schreef:
vr 14 sep 2018, 21:59
Hier een solara maritiem flexibel paneel. 115 watt. Ligt er net op. Erg netjes gedaan. Vakwerk. Ik overweeg een tweede.
Hoe is de kabeldoorvoer ism met het hefdak gerealiseerd? Heb daar ook een foto van?
gr
Rene
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door Vertrokken2 »

Door paneel naar beneden. Het paneel voorziet hierin. Er is geen apart kastje of zo nodig.
Hier een foto van internet. Zelfde paneel, waarbij het duidelijk te zien is.
De bijlage 0D2C8A05-DBDF-444F-8365-F0A6EE54074D.jpeg is niet meer beschikbaar
Bijlagen
4E776261-E32D-4D83-B35A-DBC4056D216A.jpeg
4E776261-E32D-4D83-B35A-DBC4056D216A.jpeg (105.42 KiB) 914 keer bekeken
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door jan- »

Ziet er mooi uit, maar de vraag is hoe lang dit blijft werken op zo'n donker dak. Zie de link eerder in dit draadje: https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door Vertrokken2 »

Mickel Moen heeft een moeilijk dak. Daar lopen nl sleuven over.
Ik geloof niet in zijn mening dat zijn probleem veroorzaakt is door te weinig koeling. Ik loop al lang in het maritieme wereldje rond, waar dit soort panelen veelvuldig en probleemloos in zware omstandigheden (zout, zon en overlopen) gebruikt worden. Ik denk eerder dat vibratie in zijn geval een probleem is.

Het paneel op de foto is niet zo maar een paneel. Maar is getest voor gebruik onder de meest zware professionele omstandigheden, zoals bijvoorbeeld booreilanden. Ik put daar maar vertrouwen uit.... het kreng is er duur genoeg voor..... Ik ga er waarschijnlijk een tweede bijleggen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door Ronald53 »

jan- schreef:
zo 16 sep 2018, 22:25
Ziet er mooi uit, maar de vraag is hoe lang dit blijft werken op zo'n donker dak. Zie de link eerder in dit draadje: https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
Hoezo zou een bijna zwart paneel het op een zwart dak moeilijker hebben dan een bijna zwart paneel op een wit dak? Dat paneel heeft echt geen weet van de kleur van z'n omgeving. Op een zwart dak is het paneel waarschijnlijk ook nog eens lager in temperatuur dan z'n omgeving, een deel van de ingestraalde energie wordt immers omgezet in elektriciteit.
Groet,
Ronald
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Flexibel zonnepaneel ervaringen? (NDS Black solar geplaatst)



Bericht door FredV »

iSonic schreef:Wat ik me altijd afvraag is of die flexibele panelen een beetje fatsoenlijk te demonteren zijn? Ik ga ervan uit dat mijn camper langer meegaat dan die panelen en als ze gelijmd zitten kun je ze er dan nog afkrijgen?
Ik overweeg om een kleine te plakken alleen voor de startaccu. Heb ik het antwoord hierop gemist of zo? Ik kan namelijk niets vinden.
Knibbel
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



Bericht door Audiofiel »

Waarom zou je een apart paneel (incl. extra lader) bijplaatsen voor de startaccu? Je kunt prima een deel van de opgewekte stroom naar de startaccu laten lopen. Met een een kant en klaar kastje kan dat of met een stroombegrenzer en diode als je zelf handig bent. Kun je bijvoorbeeld maximaal 2A aan onderhoudslading naar de startaccu sturen. Zo heb ik dat zelf al op 4 campers geïnstalleerd. Werkt perfect.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



Bericht door Kroppie »

b.v. de votronic standby charger, of goedkoper een schottkydiode in serie met een 12volt 50 watt halogeenlampje met de doorlaatrichting van de diode naar de startaccu, tussen de plussen van beide accu,s.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



Bericht door jan- »

Volgens mij is mijn dak nog moeilijker dan die van Mickel Moen. Het is zo'n plat Atrion dak waarbij je af en toe een hobbel hebt waar tussen net weer geen paneel past. Dus het paneel komt op 2 bobbels met een grote verdieping er tussen en nog een verdieping achteraan. Ik ben van plan om hier eerst een kanaal plaat op te leggen en deze te ondersteunen met flink wat dobbelstenen van precies de goede dikte (het blijft een gok) :)

Of een wit dak helpt om het paneel minder heet te laten worden? Ik denk dat het wel wat helpt. Als je het direct op een donker dak plakt zal er weinig warmte via de acherkant afgevoerd kunnen worden, al zal een glasvezel dak de warmte ook niet goed geleiden. Glasvezel boten zijn vaak wit. Ik weet dat glasvezel vliegtuigen grotendeels wit moeten blijven omdat ze anders te warm kunnen worden en dit de sterkte zou kunnen beinvloeden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



Bericht door Vertrokken2 »

Dat polyester boten wit zijn heeft niets met hitte te maken. Mensen vinden witte boten gewoon het mooist. Tevens verkrijt de topgel van boten met een kleurtje, hetgeen ze erg lelijk maakt.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



Bericht door Charm »

Helaas hebben mijn beide flexibele panelen van elk 100Wp het na ruim een jaar begeven. Het ene paneel heeft nog 15V onbelaste spanning en de andere nog slechts 12V, beide panelen waren schoon en hadden volle zon. De panelen zijn serie geschakeld. Ik heb geen flauw idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Direct na installatie was de werking volgens verwachting. Bijzonder spijtig dit. Uithuilen en opnieuw beginnen.

Correctie: leeftijd panelen minder dan één jaar.
Laatst gewijzigd door Charm op di 18 sep 2018, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Plaats reactie