Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



Bericht door pwhooftman »

jan- schreef:
ma 01 apr 2019, 23:32

Een PWM lader regelt de spanning meestal door het paneel even kort te sluiten. Zou dit slechter voor zo'n paneel zijn?
Ik dacht dat een PWM lader de spanning regelt door deze telkens kortstondig te onderbreken, niet door kort te sluiten.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



Bericht door Charm »

jan- schreef:
wo 03 apr 2019, 21:28
Bedankt voor de gedetaileerde info Charm.

Ik heb hem in september aangeschaft. Ik kan jouw feedback niet terug vinden. Als ik kijk bij https://www.aliexpress.com/item/Real-MP ... 93632.html en dan feedback, gaat het terug tot oktober. Je leest nog wel problemen met warmte die soms met een koelblok opgelost kunnen worden. Verder meestal goede feedback. Ik weet niet hoe je de oude aanbiedingen terug kan vinden.

Die Chinezen zouden voor een paar $ meer toch ook een redelijke MPPT moeten kunnen maken? Hij verkoopt ook andere type van 10A en 20A maar ik heb er niet zo veel vertrouwen in dat deze wel goed werken.
Deze Roy ontwikkelt alleen de eenvoudige varianten (maar wel leuke) voor een gunstige prijs. Zijn specs zijn over het algemeen te optimistisch. Ik heb al heel wat discussies met hem gehad en dat vond hij niet altijd leuk. Ik zou zijn regelaar niet als hoofdlader gebruiken, daarvoor zijn ze te beperkt. Ik gebruik hem alleen als lader voor mijn extra (mobiele) flexpaneel van 2x50Wp.

Inderdaad zijn de oudere reviews weggehaald. Dat is jammer.

Goede feedback zegt heel weinig helaas. De meeste kopers hebben niet veel kennis van zaken. Je moet echt de krenten uit de pap halen dat wil zeggen de reacties waarin met concrete technische details de bevindingen worden onderbouwd. Daar ga ik altijd naar op zoek. Een zo'n review zegt zoveel meer dan al die halleluja reviews van leken.
Laatst gewijzigd door Charm op zo 14 apr 2019, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Charm »

    pwhooftman schreef:
    wo 03 apr 2019, 21:53
    jan- schreef:
    ma 01 apr 2019, 23:32

    Een PWM lader regelt de spanning meestal door het paneel even kort te sluiten. Zou dit slechter voor zo'n paneel zijn?
    Ik dacht dat een PWM lader de spanning regelt door deze telkens kortstondig te onderbreken, niet door kort te sluiten.
    Huh? hoe heet het dan wanneer de spanning even niet is onderbroken? Juist, dan is het paneel kortgesloten ;-)
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Kroppie
      Berichten: 51308
      Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
      Locatie: beemster

      Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



      Bericht door Kroppie »

      is het een serie regeling dan word het paneel periodiek onderbroken, is het paneel niet onderbroken dan is het paneel gewoon in werking, is het een shunt regeling dan word het paneel periodiek kortgesloten, beiden hebben geen enkele negatieve of positieve invloed op het paneel zelf.
      kortom een zonnepaneel heeft geen enkel negatieve gevolg van onbelast of kortgesloten, word daar simpel gezegd niet warm of koud van.

      jos
      jos

      het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

      too old to worry about anything
      Gebruikersavatar
      jan-
      Berichten: 2642
      Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
      Locatie: Harderwijk

      Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



      Bericht door jan- »

      "word daar simpel gezegd niet warm of koud van" :)

      In het verleden had ik wel eens naar schema's gekeken en toen meende ik dat het meestal shunt-regelingen waren. Maar als ik er nu naar zoek zie ik meestal serie-regelingen, en daar wordt het paneel niet warm van bij een volle accu.

      Als mijn PWM regelaar een shuntregelaar blijkt te zijn, zal ik met een volle accu en en volle zon met een infrarood thermometer meten hoe warm het paneel maximaal wordt.
      Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
      Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
      Gebruikersavatar
      Kroppie
      Berichten: 51308
      Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
      Locatie: beemster

      Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



      Bericht door Kroppie »

      warmte ontstaat uit vermogen, en vermogen uit de som van volt maal ampere, bij een kortsluiting van een paneel is er geen voltage en wel amperage, echter 0 maal ampere = 0 vermogen en 0 vermogen is geen warmte.
      het paneel word natuurlijk wel warm door het zonlicht.

      jos
      jos

      het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

      too old to worry about anything
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



      Bericht door Charm »

      In een ideale wereld met geen verliezen.....
      Als ik mijn voeding kortsluit, wordt ie bloedheet en draait de ventilator op volle toeren. Toch is de uitgang 0 volt....
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        jan-
        Berichten: 2642
        Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
        Locatie: Harderwijk

        Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



        Bericht door jan- »

        Maar de uitgang wordt niet warm. En in je voeding is er wel een spanning.

        Maar ik ben het wel eens met Egbert. Mijn zonnepaneel is denk ik niet helemaal de ideale wereld. Ik heb het idee dat mijn paneel bij kortsluiting plaatselijk heter wordt dan wanneer hij gewoon energie levert. Misschien dat de energie die in een gedeelte van het paneel opgewekt wordt, in een ander gedeelte verstookt wordt. Misschien bij de wat mindere cellen?

        Uiteindelijk is meten is weten.
        Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
        Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



        Bericht door Charm »

        Die spanning is er in het paneel ook. Dat moet ook wel want zonder potentiaalverschil geen stroom...
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Gebruikersavatar
          Metor
          Berichten: 965
          Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

          Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



          Bericht door Metor »

          Een zonnecel heeft inderdaad een ingebouwde spanning, zelfs zonder dat er licht op valt, de zg bandgap spanning van de ingebouwde p-n junctie. Als de zon schijnt worden de licht-fotonen omgezet in een electron-gat paar, die afgevoerd worden als de cel kortgesloten is en te meten is is als de (zonne-intensiteits afhankelijke) kortsluitstroom (Isc). Echter de elektrische warmteontwikkeling in een cel is alleen vanwege de stroom die er loopt in aansluitingen, verbindingen en contacten van de p-n junctie, waarvan de weerstand niet nul is. (Jos :thumbup: ). Bij een zonnepaneel bestaande uit vele cellen in serie is er nog extra warmte-ontwikkeling vanwege het feit dat de cellen niet allemaal precies hetzelfde zijn en de mindere cellen warmer worden omdat er negatieve spanning over valt, die gecompenseerd wordt door enigszins positieve spanning van de betere cellen. De totaalspanning van de in serie geschakelde cellen moet immers 0 zijn vanwege de kortsluiting. Als je onder deze condities van alle cellen afzonderlijk de spanning kan meten, kun je dit vaststellen. De warmteontwikkeling bij niet gelijke cellen kan wel veel groter zijn dan de resistieve warmteontwikkeling in de aansluitingen, verbindingen en contacten (Jan- :thumbup: ). Ongelijke cellen kunnen ook veroorzaakt worden door plaatselijke vuiligheid op de panelen. Panelen schoonmaken, dan herstelt dat weer.
          Laatst gewijzigd door Metor op vr 05 apr 2019, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
          Gebruikersavatar
          Charm
          Berichten: 3453
          Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

          Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



          Bericht door Charm »

          Waarvan acte! :-B
            --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

            Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
            Gebruikersavatar
            jan-
            Berichten: 2642
            Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
            Locatie: Harderwijk

            Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



            Bericht door jan- »

            Omdat ik het zonde vind om voor mijn goedkoop paneel een dure Victron MPPT lader aan te schaffen had ik een goedkoop MPPT aangeschaft. Maar die bleek dus opstart problemen te hebben. Op https://www.youtube.com/watch?v=BbIqNGHe6Xc was iemand enthousiast over een PWM lader voor maar 4 Euro. Deze heb ik net uitgetest maar de PCB is weer net iets anders en bij mij loopt de spanning op tot 15V. Waardeloos dus.

            Ik heb mijn MPPT lader er maar weer op gezet. Die heeft alleen maar 1 dag opstart problemen gehad. En een paar dagen geleden in de volle zon getest en de lader ging niet in de temperatuur bescherming en werd nauwelijks warm. Ik kom ook lang niet aan de 10A. Toch maar eens kijken of deze goed genoeg voor mij is.
            Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
            Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
            Gebruikersavatar
            Charm
            Berichten: 3453
            Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

            Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



            Bericht door Charm »

            Die pwm lader heb ik ook. Ik gebruik hem om mijn testaccu op mijn werkkamer te laden. Dat ding werkt prima hier. Hij komt niet boven de 14.4V en zakt automatisch naar druppellading op 13.8V.

            Het opstartprobleem met die MPPT lader is alleen goed te constateren met een oscilloscoop. Met een voltmeter op de Solar ingang trouwens ook. Je ziet dan een onrustig signaal ipv een redelijk stabiele spanning van rond de 18V.
              --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

              Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
              Gebruikersavatar
              jan-
              Berichten: 2642
              Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
              Locatie: Harderwijk

              Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



              Bericht door jan- »

              Alles wat ik koop heb je al :P Toeval of heb je gewoon veel spullen?
              Mijn processor is 20 pins i.p.v. 14 pins en mijn Mosfets zijn 95 Amp. i.p.v. 50 Amp, maar het is er dus niet beter op geworden.
              Bijlagen
              pwm2.jpg
              Ik heb deze
              pwm2.jpg (88.88 KiB) 220 keer bekeken
              pwm1.jpg
              Jij hebtzeker deze?
              pwm1.jpg (71.31 KiB) 220 keer bekeken
              Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
              Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
              Plaats reactie