Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Toedeledoki

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Toedeledoki »

Op mijn vorige bus had ik een flexibel zonnepaneel. Bevestigen was geen probleem. De opbrengst viel wat tegen. In ieder geval nooit gehaald wat er beloofd werd. Grootste afknapper vond ik dat het paneel na 2 jaar al volledig verweerd en vergeeld was. (Net als sommige auto koplampen).
Ik red het momenteel nog steeds zonder zonnepaneel. En heb nog geen bevestiging gekregen dat de nieuwe flexibele panelen niet meer zo verweren.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Pilha »

Ronald53 schreef:
zo 18 feb 2018, 21:30
Pilha schreef:
zo 18 feb 2018, 15:25
Overigens zijn er een x- aantal aanbieders met dezelfde panelen onder verschillen merknamen. Zooitje.
Puur uit interesse: Welk paneel heb je op het oog? Bij welke aanbieder(s)?
Groet,
Ronald
Welnu, dat Avel Heol 115W paneel heb ik binnen.(= zelfde bedrijf als H2R en nog twee uit de Energie Mobile groep, bleek bij betaling).
Nauticom 200W was bij bestelling ineens niet zonder ogen leverbaar (had vooraf email contact dat het wel leverbaar zou zijn) en wordt nu vervangen door een nieuw model 220W paneel met zelfde afmetingen (en dezelfde rara specificaties). Arriveert deze week.
Ik weet wel dat de waardes relatief zijn maar dat is bij allen zo.
Deze 2 panelen zijn de enige die passen in de beschikbare ruimte. Alternatief is een enkele rigide 16kg paneel van max 180W dat vanwege de bolling hoog overdwars op het dak zou moeten komen.
Dus op papier, en het dak, nu 335W totaal te plaatsen.
http://www.nauticom.fr/fr/panneau-solai ... -3838.html
https://avelheol.fr/achat-panneau-solai ... -115w.html
https://avelheol.fr/achat-panneau-solai ... -220w.html
http://www.nauticom.fr/fr/panneau-solai ... -3838.html
https://www.solariflex.com/panneaux-sou ... x-200.html
https://www.h2r-equipements.com/panneau ... olaire.htm
e.a.
Hier en daar een voltje meer, of een tiende mm minder, doch volgens mij allen van dezelfde oorsprong.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door PaulBng »

kampo schreef:Vroeg of laat moeten ze er weer af
Waarom?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door kampo »

Omdat plak solarpanelen ook al eens stuk gaan....
Dat kan zijn door
- ongunstige bevestiging
- externe mechanische oorzaken zoals takken, steenslag, hagel
- niet bestand tegen trillingen van een voertuig
- constructiefouten
- vroegtijdige veroudering
- weersinvloeden UV, waterinfiltratie, interne condens, te hoge temperaturen

Google ook eens op solar+ browning, delaminatie, snail trails, hot spots, ...
https://www.ilumen.be/en/which-types-of ... ion-exist/

Zoals geweten gaan solarpanelen op voertuigen veel sneller stuk als op een huis.
En zijn flexibele solarpanelen minder sterk als glasplaatpanelen.
Hopelijk overkomt het je niet maar hou er rekening mee bij de bevestiging.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
masterknauser
Berichten: 186
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 15:04

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door masterknauser »

nou ,ga er toch is goed over nadenken.
ben aan vervanging toe nl.
dit lid leest alleen nog maar .
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Ronald53 »

paul snip schreef:
zo 18 feb 2018, 21:36
Op mijn vorige bus had ik een flexibel zonnepaneel. Bevestigen was geen probleem. De opbrengst viel wat tegen. In ieder geval nooit gehaald wat er beloofd werd. Grootste afknapper vond ik dat het paneel na 2 jaar al volledig verweerd en vergeeld was. (Net als sommige auto koplampen).
Ik red het momenteel nog steeds zonder zonnepaneel. En heb nog geen bevestiging gekregen dat de nieuwe flexibele panelen niet meer zo verweren.
Ik heb vanwege de problemen met veroudering onder zonlicht een paneel van Lensun gekocht. Op hun site, www.lensunsolar.com melden ze dat zij gebruik maken van een betere kunststof die ook zou leiden tot een langere levensduur.
Ja,ja, ik weet het, wij van WC-eend.....
In elk geval voldoet de prestatie nog wel aan de verwachting.
Groet,
Ronald
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Iveco4x4 »

Mijn flex panelen staan in de tuin. Vlak naast de vuilnisbak. Ik schreef al eerder dat ik ze er af heb gehaald. Slecht rendement. :thumbdown:
Toen ik ze er af haalde viel het mij op hoe die dingen verhard waren. De z.g. flexibiliteit was spoorloos. Blijkbaar kan de toplaag niet goed tegen de zon.
Lees UV. Toen ik ze kocht was het de laatste ontwikkeling op dit gebied. Wat mij betreft hebben ze nog een hoop te ontwikkelen :(
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door PaulBng »

Tenzij je de panelen op een hefdak moet... Gewoon standaard panelen met twee alu hoeklijntjes op het dak plakken....
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Nugget1 »

Jammer dat het gewicht erg belangrijk is, want mijn ervaring is dat een zonnekoffer in de praktijk erg flexibel is in gebruik en plaatsing, en daardoor maximale opbrengst kan leveren.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door kampo »

PaulBng schreef:
di 20 feb 2018, 0:10
Tenzij je de panelen op een hefdak moet... Gewoon standaard panelen met twee alu hoeklijntjes op het dak plakken....
Dat is misschien iets kort door de bocht. Daarom zal ik het eens anders formuleren…
Eigenlijk zijn flexibele kleefpanelen altijd beter voor een campertoepassing.
Behalve als je een kleine beurs hebt, slechte kwaliteit neemt, ze niet goed kan bevestigen omwille van ribbels, onvoldoende solar oppervlak hebt en ze zo vast maakt dat je schade aan je dak krijgt bij het achteraf verwijderen. :-B :-B :-B
Groeten Kampo
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Pilha »

Het aanbrengen van een flexpaneel op een dak met ribbels brengt juist voordelen vanwege de ventilatie onder de panelen. Ze zijn in meer afmetingen verkrijgbaar dan rigide panelen zodat je de beschikbare ruimte efficienter naar behoefte kan benutten.
Omdat ze vlak op het dak liggen is er minder rijwindlawaai t.o.v. rigide panelen die, vooral bij bussen, hoog dwars bevestigd (moeten) worden.
Er zijn voldoende kleef- lijm- en bevestigingsmiddelen beschikbaar, ook voor particulieren, om flexpanelen semi-permanent te bevestigen.
Je kunt een veelvoud aan flexpanelen, al dan niet met toegevoegde ondersteuningen, aanbrengen voordat je op het gewicht van een enkel rigide paneel zit.
Ik laat me niet van de wijs brengen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door kampo »

Pilha schreef:
di 20 feb 2018, 9:08
Het aanbrengen van een flexpaneel op een dak met ribbels brengt juist voordelen vanwege de ventilatie onder de panelen...
Dat is één van de punten waar discussie over is. De temperatuur van de stroken die plakken op de blanke plaat is verschillend van de temperatuur van de stroken die in de lucht hangen. Dus verschillende temperaturen binnen eenzelfde solarpaneel. Dit zou kunnen leiden tot versnelde degradatie.
Groeten Kampo
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Pilha »

Inderdaad, zou een punt kunnen worden. Hoewel de warmte overdracht beperkt is wegens geen direct contact met de ribbels door de kleefmiddelen. Of de enigzins bolle ribbels dan een voordeel of een nadeel (kleefoppervlak) zijn, zal blijken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Kroppie »

de ervaringen waar hier om gevraagd word , laten nu niet echt de kwaliteiten van de flex panelen naar voren komen, er word meer ge o.h.d van hoe te monteren e.d maar echt goede ervaringen van jaren gebruik heb ik nog niet voorbij zien komen.
ik heb geen ervaring met flexpanelen , ik heb enkel goede ervaring met mijn 15 jaar oude vaste panelen , die het tot nu toe nog steeds volgens specificaties doen , zelfs het gewicht is het zelfde gebleven.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie