Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door kampo »

@diffRental.
Je hebt een dak met ribbels.
Hoe ga je het dunne flexibele paneel monteren ?
Droog of nat ? Dat zijn 2 opties.
Ribbels vullen of niet ?
Ronald53 gaat wat snel over het hoofdprobleem heen.
Wat gebeurd er met water onder het paneel in combinatie met vorst ?
Wat gebeurd er met lokale luchtblazen onder het paneel in combinatie met zon ?
Wat ga je met die vervelende metalen ogen doen ?
Groeten Kampo
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Ronald53 »

diffRental vroeg naar ervaringen, ik deel die van mij hier met het forum. Van zijn dak weet ik niets af, maar misschien kun je even kijken hoe het hier gedaan is, op het geribbelde dak van een transporter. En het hoofdprobleem(?) heb ik juist heel goed overdacht, zodat ik juist geen lokale luchtblazen krijg (alles onder het paneel staat met elkaar in verbinding) en geen water onder het paneel krijg (daar helpt de natuurkunde mij).
De metalen ogen heb ik op nadrukkelijk advies van de fabrikant niet afgeknipt, maar met Sikaflex bedekt. Je ziet ze niet meer, er zit maar een geringe verhoging.
Groet,
Ronald
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Charm »

Mijn flexibele panelen zijn rondom afgetaped met weerbestendige tape. Onder de panelen een paar dotjes montage kit
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    kampo
    Berichten: 8959
    Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
    Locatie: Brussel

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



    Bericht door kampo »

    @Ronald
    Ik wil enkel aanduiden, aan de hand van je mooie verslaggeving, wat de punten van aandacht zijn bij zo een montage.
    Keuzes moeten gemaakt worden. Ik wil zeker niet beweren dat je het niet goed gedaan hebt, maar er wel samen kritisch over discuteren.
    Meestal loopt het goed af en gaat een op die manier bevestigd paneel niet stuk.

    Maar als ik dan toch even (te?) ver mag gaan zoeken en kritisch mag zijn:
    - Wat gebeurd er als het water in de kuipjes bevriest en uitzet tegen het solarpaneel. Scheurt het paneel dan ?
    - Temperatuurverschillen tussen geplakt deel en hangend deel, hoe groot zijn die en mag dat ?
    - Oogjes afplakken? Waarom heeft dat paneel oogjes ? Is het dan niet eerder voor een andere toepassing als een Westfalia dak.

    @charm
    En hoe gaat dat met de afdichting tegen water ?
    Heb je geen gootjes ?
    Groeten Kampo
    Gebruikersavatar
    DiffRental
    Berichten: 1599
    Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



    Bericht door DiffRental »

    @Ronald & Mickel, Nuttige informatie en jullie hebben waarschijnlijk het mooiste paneel wat er te koop is. Voor mij zal uiterlijk iets minder van belang zijn omdat ze op meer dan 2.8mtr hoog liggen. De oplossing met de beluchting lijkt mij inderdaad een must. (en goed gevonden) :clap:

    @kampo , je hebt gelijk hoewel ik een H2 dak heb vermoed ik dat er dezelfde ribbels inzitten als een H1 dak. Na de diverse reacties te hebben gelezen heb ik het volgende bedacht. (nog geen idee of het levensvatbaar is maar dat nog even terzijde)
    Een flexibel (betaalbaar ali) paneel verlijmen op een lichte kunstof/aluminium plaat voor iets meer stevigheid. Op de hoge ribbels van het dak verlijm ik aluminium U-profielen waar ik de samengestelde panelen inschuif. Eventueel werk ik de voorkant af met een spoiler.
    Mijn gedachte is dat het paneel demonteerbaar/vervangbaar moet blijven zonder teveel schade aan het dak en door de luchtspleet ook meer koeling wat het rendement ook wel iets te goede zal komen. Het enigste waar ik niet zeker van ben is of het totaal op deze manier niet richting het gewicht gaat van een gewoon zonnepaneel. :(

    Tot zo ver mijn idee, laat maar horen of dit wel/niet mogelijk is of waar ik iets over het hoofd zie!
    Groeten Peter
    Ronald53
    Berichten: 276
    Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



    Bericht door Ronald53 »

    kampo schreef:
    zo 18 feb 2018, 11:04
    - Wat gebeurd er als het water in de kuipjes bevriest en uitzet tegen het solarpaneel. Scheurt het paneel dan ?
    De hele filosofie is dat er geen water is, dat schrijf ik al twee keer hierboven. En kuipjes?
    kampo schreef:
    zo 18 feb 2018, 11:04
    - Temperatuurverschillen tussen geplakt deel en hangend deel, hoe groot zijn die en mag dat ?
    Geen flauw idee hoe groot die verschillen zijn. Hoe zou ik die weten? Maar, zoals ik al schreef, het Lensun paneel zit op een stevige kunststof plaat. Vervolgens is alles verlijmd met kunststof lijm op een kunststof dak. En ja het mag.
    kampo schreef:
    zo 18 feb 2018, 11:04
    - Oogjes afplakken? Waarom heeft dat paneel oogjes ? Is het dan niet eerder voor een andere toepassing als een Westfalia dak.
    Kijk even bij Lensun, dan zie je dat die panelen oogjes hebben.
    Groet,
    Ronald
    Gebruikersavatar
    PaulBng
    Berichten: 22933
    Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
    Locatie: Leiden

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



    Bericht door PaulBng »

    @DiffRental Met die laatste beschrijving ben je gewoon heel moelijk en duur een goedkoop stijf paneel aan het nabouwen.

    Bij mijn huidige bus komen (wanneer het warm genoeg is om te kunnen lijmen) twee stijve panelen op dezelfde manier als op mijn vorige:

    Twee panelen dwars over de bus. Die worden tussen twee alu hoeklijnen (40x40x2) uit de bouwmarkt geschroefd.
    Hele zwikje met sikaflex op het dak. Klaar.

    Panelen kunnen er zo tussenuit geschroefd worden. Ik zou alleen niet weten waarom?
    Gebruikersavatar
    Mickel Moen
    Berichten: 5262
    Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
    Locatie: Súdwest Fryslân
    Contacteer:

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



    Bericht door Mickel Moen »

    Over de oogjes.

    Die zijn bedoeld voor verwijderbare opstellingen. Vooral bedoeld voor toepassing in de watersport. Zeilboten.
    Overigens kun je ze ook zonder bij de fabrikant bestellen. Ook de junctionbox kun je op een andere plaats bestellen. Wat dat met de prijs doet weet ik niet.
    Groetnis, Geert
    .Afbeelding mickelmoen.nl
    Gebruikersavatar
    DiffRental
    Berichten: 1599
    Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



    Bericht door DiffRental »

    PaulBng schreef:
    zo 18 feb 2018, 13:28
    @DiffRental Met die laatste beschrijving ben je gewoon heel moelijk en duur een goedkoop stijf paneel aan het nabouwen.

    Bij mijn huidige bus komen (wanneer het warm genoeg is om te kunnen lijmen) twee stijve panelen op dezelfde manier als op mijn vorige:

    Twee panelen dwars over de bus. Die worden tussen twee alu hoeklijnen (40x40x2) uit de bouwmarkt geschroefd.
    Hele zwikje met sikaflex op het dak. Klaar.

    Panelen kunnen er zo tussenuit geschroefd worden. Ik zou alleen niet weten waarom?
    Klopt, maak het mijzelf lastig. Het enigste doel is om gewicht te besparen. 2 panelen is hopelijk 15kg winst.
    (en het is misschien ook wel de uitdaging 8-) )
    Groeten Peter
    Ronald53
    Berichten: 276
    Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



    Bericht door Ronald53 »

    Zorg er wel voor dat de constructie goed stijf is. Ik doel op de paneeltjes zelf. Als die door de turbulentie tijdens het rijden gaan staan trillen zal er snel scheurvorming in de cellen optreden, vrees ik. En kijk of je een adres kunt vinden dat vanuit de EU verzendt. Dan loop je niet het risico dat je alsnog invoerrechten moet betalen.
    Succes,
    Ronald
    Pilha
    Berichten: 624
    Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



    Bericht door Pilha »

    De ruimte onder het paneel tussen de langsribbels is 10mm hoog, die ga ik niet opvullen aan de voor- en achterkant juist vanwege de afwatering en ventilatie. Ik verwacht dat het paneel aan de voorkant voldoende stijf is, zonder naast de aanhechtingspunten in te scheuren, om de te verwachten matige rijwind dicht op het dak te weerstaan mits het paneel aan de voorkant aan alle dakribbels is gehecht (Ronald53 zie ik inmiddels). Overigens zijn die ribbels niet vlak maar licht gebogen en zal de dikte van de dubbelzijdige tape iets meer hechtingsoppervlak kunnen brengen.
    Of een combinatie zoeken van het beste van jullie bijdragen.
    Vanwege het inklemmen van de langszijdes in alu profielen wilde ik flexpanelen zonder ogen (verdikking).
    2x order geannuleerd wegens het toch leveren van ogenende panelen.
    Inmiddels zijn de flexpanelen wel leverbaar zonder ogen.
    Overigens zijn er een x- aantal aanbieders met dezelfde panelen onder verschillen merknamen. Zooitje.
    Gebruikersavatar
    DiffRental
    Berichten: 1599
    Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



    Bericht door DiffRental »

    Ik heb zo'n beetje hetzelfde idee maar wil de flex panelen wel eerst op een stevige ondergrond verlijmen.
    Dibond of een andere imitatie daarvan is goed betaalbaar, licht en stevig. Klik Ik vermoed dat de stijfheid zeker gelijk is aan een camperdak of kunstof verhoogd dak.
    Gewicht valt reuze mee, een flex zonnepaneel van 100w 105x54x3 weegt +/- 2 a 2,5kg voor een verstevigingsplaat komt er hetzelfde gewicht nog eens bij. 2 alu profieltjes kan de kop en gewicht niet kosten.

    Zo gauw ik mijn bus heb kan ik precies bepalen wat er mogelijk is.
    Tot zover iedereen weer bedankt voor de input en ideeën. :cheers:
    Ronald53 schreef:
    zo 18 feb 2018, 15:02
    Zorg er wel voor dat de constructie goed stijf is. Ik doel op de paneeltjes zelf. Als die door de turbulentie tijdens het rijden gaan staan trillen zal er snel scheurvorming in de cellen optreden, vrees ik.
    Daar zit inderdaad mijn grootste schrik.
    Groeten Peter
    Gebruikersavatar
    kampo
    Berichten: 8959
    Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
    Locatie: Brussel

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



    Bericht door kampo »

    Nog een paar foto's van dergelijke montages.
    Je hebt een moeilijkere situatie bij voertuigen met ribbels als de andere met een vlak dak.
    Ik maak veel fotos van solarpanelen op voertuigen van een paar jaar oud en ben steeds weer onder de indruk van het aantal defecten dat ik tegenkom.
    Daarom ben ik tegen het gebruik van te veel kleefkracht. Vroeg of laat moeten ze er weer af en bovendien weet je vooraf dat flexibele panelen fragieler zijn.

    Nog een ander probleem van onvoldoende vastmaken is "flapperen".
    Daarvan komen de lagen los in het paneel en gaan ze zeker stuk.

    Bang om zoiets te monteren moet je niet zijn, enkel goed nadenken en weten waar je mee bezig bent.
    Dan is het interessant van vooraf te weten wat de voorkomende problemen kunnen zijn.
    Tenslotte is het leuk materiaal.

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
    Groeten Kampo
    Ronald53
    Berichten: 276
    Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



    Bericht door Ronald53 »

    Pilha schreef:
    zo 18 feb 2018, 15:25
    Overigens zijn er een x- aantal aanbieders met dezelfde panelen onder verschillen merknamen. Zooitje.
    Puur uit interesse: Welk paneel heb je op het oog? Bij welke aanbieder(s)?
    Groet,
    Ronald
    Plaats reactie