Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



Bericht door DiffRental »

Met de komst van onze buscamper ben ik wat aan het shoppen voor de accessoires.
Zo ook voor een zonnepaneel i.v.m. gewicht zie ik zo'n paneel wel zitten. KLIK
Heeft er iemand ervaringen of zijn er redenen om zo'n panelen wel of niet te gebruiken?
Laatst gewijzigd door DiffRental op zo 01 jul 2018, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door jansloos »

Ik zou hier de zoekfunctie eens gebruiken.

"zonnepaneel"

Je bent de eerste weken lekker bezig. :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Bob Diesel »

En dan de vraag ,waarom zou je op een bus,
Kijkend naar je avatar een duur flexibel paneel willen leggen
Voor het gewicht ,dure besparing

Dat horen we graag als je uigelezen bent :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door DiffRental »

Inderdaad wat info gevonden via de zoekfunctie, o.a. dit zeer informatief filmpje. Klik

Ik zou het inderdaad overwegen i.v.m. het gewicht.
Mijn busje weegt af fabriek 3010 kg + de fabriekoptie's +/- 90kg en dan nog even afwachten hoeveel % afwijking we hierop gaan hebben.
Hierbij gaat nog een trekhaak, fietsendrager, Alu LPG fles en de zonnepanelen komen.
Misschien heb ik die dure 10 kg hard nodig, vandaar de vraag.

Ik ben dus erg benieuwd naar gebruikers ervaringen, de voor en tegens heb ik nu via de zoekfunctie gevonden.
Vooral duurzaamheid en kwetsbaarheid vind ik nu belangrijk om te weten.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door 't Busje »

Ik ben ook nog steeds over zonnepanelen aan het nadenken en flexibele panelen zouden ook mijn voorkeur hebben uit het oogpunt van gewichtsbesparing. Ik heb deze gebruikerservaringen gevonden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door DiffRental »

't Busje schreef:
za 17 feb 2018, 15:25
Ik ben ook nog steeds over zonnepanelen aan het nadenken en flexibele panelen zouden ook mijn voorkeur hebben uit het oogpunt van gewichtsbesparing. Ik heb deze gebruikerservaringen gevonden.
bedankt voor het mee zoeken :cheers:

Mijn grootste bedenking is, wat doe je met het paneel als je het wil/moet demonteren?
Ik heb ook panelen gezien zonder zelfplakkende laag die je dan misschien wel beter demontabel kunt verlijmen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door 't Busje »

Solbian heeft een aantal opties voor bevestiging, maar ik denk dat de meeste daarvan alleen geschikt zijn voor boten. Als je met een camper rijdt, moet je geen geflapper op het dak hebben.
Deze tekst
The installation of SolbianFlex modules using structural double-sided tape supplied by the manufacturer must be carried out carefully and with precision, as this permanent method does not allow repositioning.
schrikt mij wel af.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door pethil72 »

Hallo Peter ja ik heb verleden jaar 4 flexibel zonnepaneeltjes op mijn camper gelegd en deze bevallen mij prima alleen rondom verlijmd en er onder met plukjes lijm en ze zijn goed blijven liggen 4 x 100 wp gekocht bij Alie expres nu zijn ze weer gezakt met de prijs voor €380 kan je ze kopen ik had net al een reactie geschreven maar ging per abuis naar opgeslagen concept en weet het niet meer te vinden groet peter
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door jepebe »

Ik ben genezen... het verlijmen is zorgvuldig en net gebeurd. Toch is er onder een vd panelen een beetje lucht gebleven. Dit zwelde wat op, paneel stuk en nu goed gelijmd niet werkend op t dak. Ik ga dr gewone panelen overheen leggen
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door DiffRental »

Bedankt voor de reacties. De stand is 50/50 :lol3: dat schiet niet op. :-B

Ik heb nog nooit zo'n paneel vastgehouden of gezien dus heb nog geen voorstelling wat betreft de stevigheid.
Misschien roep ik nu iets wat niet kan, maar stel dat je met sikaflex in de breedte van het paneel om de b.v. 20cm een rups legt.
Eventueel in het midden ook 1 rups in de lengte van het paneel. Sikaflex is best in de dikte van 3 tot 5mm te leggen. (of gewoon op elk 4kant een flinke klodder)
Op die manier kan er lucht en water onderdoor dus niets opvriezen of opzwellen en misschien ook nog wel goed voor de koeling van het paneel.
Zou het een optie zijn of is het materiaal te slap en klappert het stuk tijdens het rijden?
Optie 2, de folie op een niet te zwaar plaat materiaal verlijmen en de plaat met sikaflex op het dak verlijmen?
Groeten Peter
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Pilha »

Binnenkort ga ik 2 flexpanelen installeren. Op de ribbels van het dak (buscamper) ga ik 3M VHB 2zijdig kleefband gebruiken. Omdat het aan de langszijkanten niet uitkomt met dragende dakribbels, wil ik daar alu profiel aanbrengen en ook met dat kleefband bevestigen. Wel vraag ik mij af of het nuttig is om de uiteinden van de alu profielen extra met een dotje Sika 252 te verlijmen.
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Iveco4x4 »

Toen mijn 'losse' zonnepaneel in Canada er af was gewaaid, (niet zeuren, het was een storm die een trein op zijn kant kreeg :shock: ) heb ik flexpanelen daar aangeschaft. Ik was er totaal NIET tevreden over. De reden, het zijn zonnepanelen en die wil je graag in de zon hebben liggen. Helaas worden die dingen die op het dak liggen dan zó warm dat het rendement met sprongen achteruit gaat. Er is geen koeling op het dak. Heb je wel een geprobeerd een "eitje te koken" op je motorkap, nou zo heet wordt het daarboven. Thuis is er weer een los (met koeling) op gegaan. Kijk maar eens bij rendement en temperatuur.
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Mickel Moen »

Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen?



Bericht door Ronald53 »

Ik heb eenzelfde paneel als Mickel. Zie deze post. Het Lensun paneel heeft een stevige achtergrond, dit gaat niet zo maar bollen. Het is wel wat duurder, maar dan heb je ook wat. Het paneel presteert prima, ook als het minder helder is.
Mijn manier van montage: dak goed schoonmaken. Afplaktape rondom, een paar mm buiten de plek waar het paneel moet komen. Om de ca. 15 cm stroken Tesa dubbelzijdig tape (groen spul, plakt als een gek, dat is vooral functioneel zolang de Sikaflex nog niet is uitgehard. Daartussen rupsen Sikaflex. Langs de rand een dikke rups Sikaflex, aaneengesloten, dus zonder onderbrekingen. Een klein dun plastic pijpje door de rand sikaflex zodat een minuscule open verbinding ontstaat tussen de ruimte onder het paneel en de buitenlucht. Je kunt hier bijvoorbeeld een buisje voor gebruiken dat bij een spuitbusje wordt geleverd. Aan een zijde tijdelijk een lat aanbrengen om te helpen het paneel goed te positioneren. Met z'n tweeën het paneel rustig van boven op het geheel laten zakken, gebruik makend van de lat. Alles zit meteen vast vanwege de tape. Met een paar balkjes en wat spanbanden het paneel lichtjes tegen het licht bolle dak aan geklemd houden. Overtollige Sikaflex en tape verwijderen. Laten uitharden en dan netjes de kabels wegwerken.
Gebruik je maar een paneel, dan wil je daar graag de grootst mogelijke opbrengst van hebben. Koop dan een goede MPPT regelaar. Heb je meerdere panelen en/of kun je het je permitteren om energie weg te gooien, en wil je niet teveel geld uitgeven, koop dat een PWM regelaar. (Oei, oei, dit gaat weer veel reacties geven).
Mijn paneel zit er nu bijna een jaar op, gaat prima. Het dunne buisje zorgt er voor dat er geen druk onder het paneel kan opbouwen. Vocht zal zich niet onder paneel ophopen, het is daar warm genoeg om alles te laten verdampen!
Succes,
Groet,
Ronald
Plaats reactie