Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



Bericht door Charm »

De tweede heb ik inderdaad. Ik heb de afgelopen tijd veel laders gekocht. Met name ben ik geïnteresseerd in de onbekende merken. Ik heb een hekel om een vermogen te betalen voor de zogenaamde merkladers :D
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Deet
    Berichten: 15
    Lid geworden op: za 13 apr 2019, 12:55

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Deet »

    Beste mede-camperaars,
    ik zou graag terug willen naar de oorspronkelijke vraag in dit topic: welke ervaringen zijn er met flexibele panelen? Ik heb er niet veel verstand van, maar ben van plan een 160W SolarFam semi-flexibel paneel op mijn T5 buscampertje te plakken, in combinatie met een Victron SmartSolar MPPT 75/15 laadregelaar. Nu is de vraag hoe ik deze het beste kan plakken? Met 6 mm kanaalplaten tussen de lengteribbels op het dak, met een 3 mm dibondplaat, met een polyurethaan (PU)plaat of gewoon lijmen op een dunne aluminiumplaat? Wat raden jullie mij aan? Ben benieuwd!
    IMG_3214.JPG
    IMG_3214.JPG (142.22 KiB) 639 keer bekeken
    Deet
    Berichten: 15
    Lid geworden op: za 13 apr 2019, 12:55

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Deet »

    Voorbeeld paneel op T5:
    Voorbeeld zonnepaneel T5.jpg
    Voorbeeld zonnepaneel T5.jpg (105.34 KiB) 632 keer bekeken
    Voorbeeld zonnepaneel 2.jpg
    Voorbeeld zonnepaneel 2.jpg (100.85 KiB) 632 keer bekeken
    Gebruikersavatar
    cruzer.russel
    Berichten: 122
    Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 13:04
    Locatie: Venlo

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door cruzer.russel »

    Mijn flexibel zonnepaneel zat op een op een aluminium plaat geplakt.
    Na 1 jaar deed het paneel het niet meer.
    Het rare was dat als ik de zekering uit de regelaar haalde, het paneel weer even stroom leverde. Dus een nieuwe regelaar er in en... Nog steeds het zelfde .
    Regelaar van Votronic en paneel van Boud (?).
    Zelf denk ik dat het verschil in uitzetten , interne breuken maakt.
    Op mijn " nieuwe" camper ga ik weer voor een vast paneel.
    Groetjes Bart
    Alles gaat beter in een Nugget
    Deet
    Berichten: 15
    Lid geworden op: za 13 apr 2019, 12:55

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Deet »

    Toch gek Bart, dat de ervaringen met flexibele panelen zo slecht zijn? Wat ik mij afvraag is of de ervaringen van bootbezitters met flexibele panelen ook zo slecht zijn. Als dat niet zo is, dan zou de conclusie kunnen zijn dat flexibele panelen gewoon niet geschikt zijn voor campers. Of is dit te kort door de bocht?
    Groeten, Ernst
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51317
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Kroppie »

    foutje dubbel :oops:

    jos
    Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 14 apr 2019, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51317
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Kroppie »

    de ervaringen met goede flex panelen zijn over het algemeen goed, maar de goedkope flexpanelen vallen gauw door de mand, dat lees je ook op de buitenlandse fora.

    wie het onderset uit de kan wil hebben krijgt vaak de deksel op de neus, geldt nog steeds.

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Deet
    Berichten: 15
    Lid geworden op: za 13 apr 2019, 12:55

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Deet »

    Jos, dat vind ik dan weer iets te kort door de bocht. Want ik heb toch ook verhalen gelezen van camperbezitters die vele serieuze pogingen hebben gedaan om met kwalitatief goed spul te werken. Maar uiteindelijk toch teleurgesteld werden. Bekijk bijvoorbeeld het blog van Mickel Moen. Cruciaal lijkt de vraag: komt het door de gebruikte ondergrond of worden de panelen gewoon te heet? Maar de laatste vraag zou toch ook voor bootbezitters moeten gelden?
    Vertrokken2
    Berichten: 6847
    Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Vertrokken2 »

    Hier prima ervaringen hoor. Wel dure Solara maritieme panelen.
    Maar de MB MP heeft een dak zonder sleuven. Wellicht zit daar het probleem.
    0A1D8C37-9249-404A-94B7-5D431F7B4D5A.jpeg
    0A1D8C37-9249-404A-94B7-5D431F7B4D5A.jpeg (190.14 KiB) 510 keer bekeken
    Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
    La Passione Passa dal Cuore
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51317
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Kroppie »

    als het met kwalitatief goed spul toch misgaat , moet ik misschien wel nog korter door de bocht. :-B :-B .
    waar het exact aan ligt kan de fabrikant van die panelen na gedegen onderzoek misschien wel achterhalen, maar of ie het resultaat zal melden????

    ik ben bezig met 800Wp Fuji fw flexibele panelen op het golfplaten dak van mijn schuur te leggen, ik lijm ze op een ondergrond van pvc schrootjes gelijmd op latten op de top van de golf, ze lijken me onverwoestbaar, maar dat zal blijken, en is niet erg als ze dat niet zijn, waren erg goedkoop, ze hebben wel een ander nadeel, een Voc van 410 volt.
    maar komt goed, gaan terugleveren aan het net.

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Vertrokken2
    Berichten: 6847
    Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Vertrokken2 »

    Hoe zit het eigenlijk met jouw sinuscurve thuis? Is die niet vervuild met al die verschillende panelen?
    Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
    La Passione Passa dal Cuore
    Gebruikersavatar
    Mickel Moen
    Berichten: 5262
    Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
    Locatie: Súdwest Fryslân
    Contacteer:

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Mickel Moen »

    Volgens mij zit het probleem in het torderen van het dak bij hefdaken. Ik vermoed dat de goedkopere panelen met de kunststof achterplaat daar toch minder tegen kunnen.
    Ik ga nu ook voor zo’n paneel als Gobert heeft.
    Groetnis, Geert
    .Afbeelding mickelmoen.nl
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51317
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Kroppie »

    Gobert.
    er zijn maar 2 omvormers in gebruik en die leveren allebei een zuivere sinus, maar ik kan gelukkig zeggen ik en mijn buren hebben nergens last van, geen vreemde verschijnselen o.i.d.

    en verschillende panelen wil niet zeggen een vervuilde sinus, want de gelijkstroom van de panelen word in de omvormers omgezet in een zuiver sinusvormige wisselstroom zelfs met behulp van de wisselstroom van het net, dus no problem.

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Deet
    Berichten: 15
    Lid geworden op: za 13 apr 2019, 12:55

    Re: Flexibel zonnepaneel ervaringen: NDS Black solar geplaatst



    Bericht door Deet »

    De panelen van Gobert zitten er idd mooi op maar dat is een glad hefdak zo te zien. Wat als je ribbels in de lengte hebt zoals bij mijn T5? Opvullen met kanaalplaat dan maar? Wat raden jullie als “oude rotten in het vak” aan?
    Plaats reactie