Schotel gaat niet omhoog
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Schotel gaat niet omhoog
Kzou toch echt eens even serieus onderzoeken of het wel aan de motor ligt.
En dan nog, als je de motor zelf open maakt (als laatste!), vind je waarschijnlijk snel het probleem....
Bovendine heb je dan niets meer te verliezen voor het geval die toch niet te herstellen is....
Meest simpele is meten.
Iets minder simpel is de 12V bediening simuleren m.b.v. een losse 12V voeding (accu).
Zet er een 10A zekeringetje tussen, voor het geval je iets verkeerd aansluit.
Kosten toch bijna helemaal niets die zekeringen???
Doet die het, verwissel dan de polariteit (+ en -).
Doet die dat ook, zoek het probleem dan:
1) in de verbinding tussen de motorunit en de motor (vooral het draaipunt in de schotel is als eerder genoemd) een bekende zwakke plek. Bovendien vrij eenvoudig zonder kosten, ook onderweg te herstellen.
2) in de motor unit zelf (en ja helaas.... ook dan dus vooral meten, m.n. bij/op de relais).
Als ik je verhaal terug lees denk ik eerder aan een probleem met de eindcontacten.
En als laatste, in hongarije verkopen ze deze motoren ook....
En dan nog, als je de motor zelf open maakt (als laatste!), vind je waarschijnlijk snel het probleem....
Bovendine heb je dan niets meer te verliezen voor het geval die toch niet te herstellen is....
Meest simpele is meten.
Iets minder simpel is de 12V bediening simuleren m.b.v. een losse 12V voeding (accu).
Zet er een 10A zekeringetje tussen, voor het geval je iets verkeerd aansluit.
Kosten toch bijna helemaal niets die zekeringen???
Doet die het, verwissel dan de polariteit (+ en -).
Doet die dat ook, zoek het probleem dan:
1) in de verbinding tussen de motorunit en de motor (vooral het draaipunt in de schotel is als eerder genoemd) een bekende zwakke plek. Bovendien vrij eenvoudig zonder kosten, ook onderweg te herstellen.
2) in de motor unit zelf (en ja helaas.... ook dan dus vooral meten, m.n. bij/op de relais).
Als ik je verhaal terug lees denk ik eerder aan een probleem met de eindcontacten.
En als laatste, in hongarije verkopen ze deze motoren ook....
Paul.
Re: Schotel gaat niet omhoog
Ah op jouw motor ik dacht dat het op beiden websites stond.
Helaas kan ik je niets adviseren maar bij teleco weet je zeker dat die goed is en bij de andere denk ik ook wel maar blijft een (kleine) gok
Helaas kan ik je niets adviseren maar bij teleco weet je zeker dat die goed is en bij de andere denk ik ook wel maar blijft een (kleine) gok
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Schotel gaat niet omhoog
Beste,
Hebben het motortje open gemaakt, het duurt hier wat langer in Hongarije. Er blijkt dat een magneetje gebroken is. Nu heeft hij nog wat motortjes liggen en gaat kijken of er bij zijn die zo magneetjes hebben. Dus nog even wachten.
Bert.h
Hebben het motortje open gemaakt, het duurt hier wat langer in Hongarije. Er blijkt dat een magneetje gebroken is. Nu heeft hij nog wat motortjes liggen en gaat kijken of er bij zijn die zo magneetjes hebben. Dus nog even wachten.
Bert.h
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15366
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Schotel gaat niet omhoog
Van dit soort berichten wordt ik altijd heel blij.
Eindelijk weer eens een mechaniker die niet gelijk de handdoek in de ring gooit, maar eerst gaat kijken of het mogelijkerwijs op te lossen is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Schotel gaat niet omhoog
Beste,
Zijn nog met het motortje bezig en hebben er andere magneetjes in gezet. Maar als ik hem terug monteer gaat de schotel helemaal naar achter. Hij stopt niet. De magneetjes zijn niet helemaal hetzelfde, kan daar dan de oorzaak liggen?? Wie weet waar ik zulke onderdelen zou kunnen kopen.
Zijn nog met het motortje bezig en hebben er andere magneetjes in gezet. Maar als ik hem terug monteer gaat de schotel helemaal naar achter. Hij stopt niet. De magneetjes zijn niet helemaal hetzelfde, kan daar dan de oorzaak liggen?? Wie weet waar ik zulke onderdelen zou kunnen kopen.
Re: Schotel gaat niet omhoog
Ik vermoed dat de hallsensor in de motor ook defect is. Die is niet zomaar uit een ander type motor over te zetten vanwege het aantal pulsen per omwenteling wat anders kan zijn.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Sponsor van de Campersite.nl
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Schotel gaat niet omhoog
Begrijp ik goed dat de motor het op een losse accu weer goed doet?
Bij mijn weten zit er geen hall sensor in dit soort ouderwetse ruitenwissermotoren.
Maar gewoon een eindschakelaar in het schotel mechaniek.
Ik vermoed nog steeds dat die niet doet wat die zou moeten doen: de motor stoppen door de verbinding naar de motor te verbreken.
Bij mijn weten zit er geen hall sensor in dit soort ouderwetse ruitenwissermotoren.
Maar gewoon een eindschakelaar in het schotel mechaniek.
Ik vermoed nog steeds dat die niet doet wat die zou moeten doen: de motor stoppen door de verbinding naar de motor te verbreken.
Paul.
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Schotel gaat niet omhoog
Ik heb mijn twijfels of het inderdaad het zelfde is als een ruitenwisser motor.
Als je op het Bosch nr zoekt (dat Bert in dit topic noemt) dan kom je bij een wissermotor met 2 draden.
https://www.amazon.co.uk/Bosch-390-207- ... B004UC72O6
De foto van de motor uit de schotel laat 4 draden zien.
Lijkt me er toch een verschil te zijn tussen de 2 motoren.
Als je op het Bosch nr zoekt (dat Bert in dit topic noemt) dan kom je bij een wissermotor met 2 draden.
https://www.amazon.co.uk/Bosch-390-207- ... B004UC72O6
De foto van de motor uit de schotel laat 4 draden zien.
Lijkt me er toch een verschil te zijn tussen de 2 motoren.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Schotel gaat niet omhoog
Hall sensoren worden bij modernere ruitenwisser motoren inderdaad gebruikt om eveneens de stop positie te bepalen.
Dit in de plaats van eindcontacten van ouderwetse ruitenwissermotoren.
Zulke motoren hebben drie aansluitdraden: de plus, de min en die van de LIN-bus uit bijgaande link.
Die laatste zou logischerwijs dunner kunnen zijn (vanwege een zeer kleine stroom).
Die vier draden bij een ouderwetse motor zijn nodig zijn om de motor sneller en langzamer te laten draaien.
Langzamer wordt immers gebruikt bij het nauwkeurig afstellen van de schotel op de satelliet of om de ruitenwissers langzamer te laten draaien.
In die zin betwijfel ik of de foto op de link van peter, wel hoort bij de omschrijving (zoals vaker voorkomt).
In dit geval is er alle reden ook de draaddiktes allemaal gelijk te houden .
Er zouden echter ook meer dan twee koolborstels moeten zijn, ik zie er slechts 2 op de foto van TS.
De eindschakelaars voor de stop positie zitten bij mijn eigen Teleco schotel buiten de motoren.
Ze worden bedient middels een palletje in het schotelmechaniek zelf, die de eindschakelaars voor de betreffende ruitenwissermotor bediend.
Wat nu?
Als er inderdaad geen eindschakelaars in het schotelmechaniek zitten, lijkt het mij zinvol eens te bezien wat de verschillen zijn met de andere motor uit de schotel.
En te overwegen die printplaat uit te wisselen met die uit de defecte motor.
Daarmee zou dan ook de klacht uitgewisseld moeten worden.
Wel alert zijn om tijdig de stroom los te koppelen.
En daarmee het eventueel kapot draaien van de bedrading op het doorvoerpunt in de schotelplaat zelf, te voorkomen.
https://www.mvwautotechniek.nl/Woordenb ... rmotor.htm
Dit in de plaats van eindcontacten van ouderwetse ruitenwissermotoren.
Zulke motoren hebben drie aansluitdraden: de plus, de min en die van de LIN-bus uit bijgaande link.
Die laatste zou logischerwijs dunner kunnen zijn (vanwege een zeer kleine stroom).
Die vier draden bij een ouderwetse motor zijn nodig zijn om de motor sneller en langzamer te laten draaien.
Langzamer wordt immers gebruikt bij het nauwkeurig afstellen van de schotel op de satelliet of om de ruitenwissers langzamer te laten draaien.
In die zin betwijfel ik of de foto op de link van peter, wel hoort bij de omschrijving (zoals vaker voorkomt).
In dit geval is er alle reden ook de draaddiktes allemaal gelijk te houden .
Er zouden echter ook meer dan twee koolborstels moeten zijn, ik zie er slechts 2 op de foto van TS.
De eindschakelaars voor de stop positie zitten bij mijn eigen Teleco schotel buiten de motoren.
Ze worden bedient middels een palletje in het schotelmechaniek zelf, die de eindschakelaars voor de betreffende ruitenwissermotor bediend.
Wat nu?
Als er inderdaad geen eindschakelaars in het schotelmechaniek zitten, lijkt het mij zinvol eens te bezien wat de verschillen zijn met de andere motor uit de schotel.
En te overwegen die printplaat uit te wisselen met die uit de defecte motor.
Daarmee zou dan ook de klacht uitgewisseld moeten worden.
Wel alert zijn om tijdig de stroom los te koppelen.
En daarmee het eventueel kapot draaien van de bedrading op het doorvoerpunt in de schotelplaat zelf, te voorkomen.
https://www.mvwautotechniek.nl/Woordenb ... rmotor.htm
Paul.
Re: Schotel gaat niet omhoog
Peter LMC schreef: ↑vr 04 mei 2018, 7:44Ik heb mijn twijfels of het inderdaad het zelfde is als een ruitenwisser motor.
Als je op het Bosch nr zoekt (dat Bert in dit topic noemt) dan kom je bij een wissermotor met 2 draden.
https://www.amazon.co.uk/Bosch-390-207- ... B004UC72O6
De foto van de motor uit de schotel laat 4 draden zien.
Lijkt me er toch een verschil te zijn tussen de 2 motoren.
Peter, Als je hier kijkt die heeft 4 draden.
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... rmotor.htm
Bert
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Schotel gaat niet omhoog
Dat is inderdaad dikwijls voorkomend. Er wordt dan een zelfde model motor gebruikt als voorbeeld.travelscout schreef: ↑vr 04 mei 2018, 8:55In die zin betwijfel ik of de foto op de link van peter, wel hoort bij de omschrijving (zoals vaker voorkomt).
Maar, als je eventjes naar de link gaat en het motortje vergroot zie je toch duidelijk dit nr staan.
Vandaar dat ik denk dat er toch nog verschil is.
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Schotel gaat niet omhoog
Gaat een beetje door elkaar heen Bert.
Maar als ik naar het schema kijk vermoedt ik hier 5 draden.
Maar bij de specs staat wel zo iets van dat deze zowel links als rechtsom mag draaien.
Maar als ik naar het schema kijk vermoedt ik hier 5 draden.
Maar bij de specs staat wel zo iets van dat deze zowel links als rechtsom mag draaien.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op vr 04 mei 2018, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.