Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Kroppie »

maar een goeie breister haalt de gevallen steek weer op en zorgt daardoor voor een goed eindresultaat, en die breit vaak maar 1 trui van een bepaald model.

jos.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Geluk
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 18:38

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Geluk »

Dit advies kreeg ik van een monteur.
We zijn nu 14 dagen verder en 14 x de oven aangedaan zonder dat het disppay wegvalt
Dus in mijn situatie heeft het geholpen
Ik hoop ook voor degenen die het zelfde probleem hebben.
Wat U kunt doen is kijken of achter het display een kabel opgerold ligt. Als er een kabel ,wat te leng is, opgerold is dat kan het een werking als spoel hebben en dat kan storingen geven an display en dergelijke. Dat kabel dan verplaatsen zo veer mogelijk van display vandaan. Vertrouwende U voldoende te hebben geïnformeerd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Kroppie »

bedankt voor zo,n terugmelding, zijn dingen waar je niet zo gauw aan denkt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Rony
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 10:00
Locatie: O-Vl België

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Rony »

Ik heb hetzelfde probleem met het paneel, valt regelmatig uit en we gebruiken de oven zelden.
Ik ga nu eens kijken achter het paneel of de tip van de opgerolde kabel helpt.
Groeten Rony
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door tijdverdrijver »

@Rony,

graag terug melden of het werkte.

Henk
Rony
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 10:00
Locatie: O-Vl België

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Rony »

tijdverdrijver schreef:
vr 20 apr 2018, 17:56
@Rony,

graag terug melden of het werkte.

Henk
Zal ik zeker doen, ik vertrek half mei voor een weekje dan zal ik zien of het probleem verholpen is.
Groeten Rony
Rony
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 10:00
Locatie: O-Vl België

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Rony »

Ik ben nu al 7 dagen onderweg en na het verwijderen van de lus achter het paneel is het paneel toch nog 1x uitgevallen. Ik stond deze week bij iemand op een camperplaats die het ook voorgehad heeft, volgens hem is het een massaprobleem of kon het ook zijn van zelf aangesloten opties aan de batterij waar het paneel niet mee overweg kan.
Hij had 2 jaar geleden nieuwe huishoudaccu's geplaatst en sindsdien was het paneel bij hem niet meer uitgevallen.
Ikzelf heb verleden week net voor vertrek een nieuwe gel huishoudaccu geplaatst.
Groeten Rony
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Toon »

wimh schreef:
vr 23 mar 2018, 11:49
De display's DT201 en D 202 zijn gevoeligheid voor een inductie piek.
Beide zijn hier zeer gevoelig voor en er is geen oplossing voor
We hebben al eens ferriet kralen om de kabels naar het display aangebracht maar geeft geen oplossen
Complete display afschermen is ook geen oplossing, de inductie piek komt binnen via de kabels naar / op het display.
Misschien een oplossing de behuizing van de oven aan de massa van de camper aansluiten
Hebben we zelf nog niet geprobeerd
Effe een oud topic naar boven halen
De misschien oplossing is daar inmiddels meer over bekend ???
In onze camper gebeurd het nog steeds dat het display spontaan uitvalt bij de eerste vonken van de ontsteking van de oven
De koelkast / boiler / kookplaat ontsteking geven geen probleem
Wat bedoelt Wimh aansluiten op de massa van de camper
De min pool van de accu ??
Of het chassis van de camper ??
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Zijspan
Berichten: 2601
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Zijspan »

Ik had er ook al eens over gelezen, en de piezo ontsteking vd oven geeft meestal het probleem.
Nog eens een keer goed op het schema kijken en eens zien waar je stroom vandaan komt die de oven gebruikt om te ontsteken? Wie weet dat ik die ergens anders haal dat dan het probleem weg is?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Toon »

Op het schema van de EBL staat wel de koelkast vermeld maar geen aparte gegevens van de oven
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Camper_01

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Camper_01 »

Het verbaasd me of er een CE verklaring is afgegeven voor dit product! Dan moeten dit soort problemen niet kunnen voorkomen.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Toon »

Zulke problemen komen er meestal pas uit als de camper al een poos in gebruik is
In ons geval een camper van 2013 waarvan de oven nog in het plastic zat dus nooit gebruikt
Het eerste jaar bij ons ook geen probleem mee gehad en veelvuldig gebruikt
Nu na 2 jaar wordt het alleen maar meer en meer
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Toon »

Na veel lezen over het probleem en veel dingen uitgeprobeerd ben ik tot een oplossing gekomen wat al goede hoop geeft
Op de achterzijde van de oven zit een rood blokje waar de ontstekers in aangesloten zitten
gecontroleerd door in de oven de ontsteker van de grilbrander los te draaien en moeders zacht aan het kabeltje ervan laten trekken
Dat stekkertje los gehaald van het blokje en geprobeerd om de andere oven brander te ontsteken
Normaal beginnen dan beiden branders te ontsteken terwijl maar een brander gas krijgt vanwege de keuze knop op oven brander te gebruiken
Display blijft aan
Div malen getest en Display blijft aan
Daarna het losgehaalde stekkertje afgeplakt zodat bij het ontsteken van de over er niets verkeerd kan gaan
De grilbrander wordt door ons toch nooit gebruikt dus die zullen we echt niet missen
Daarna op internet is gaan zoeken wat het rode blokje voor nut heeft en de eventuele werking er van te vinden
Maar vergeet het maar
Nergens ook maar iets over te vinden
Het gaat over het rode blokje boven in de foto
Wie kan mij uitleggen hoe dit werkt ??
B8DFB903-57F4-4860-B2C8-084209E1760B.jpeg
B8DFB903-57F4-4860-B2C8-084209E1760B.jpeg (110.37 KiB) 825 keer bekeken
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Display valt weg electroblock ELB 101 Schaudt



Bericht door Arie55 »

Mijn vermoeden is dat het rode blokje als volgt werkt: zet er spanning op door op de schakelaar te drukken. Dan zal er in dat blokje een oscillator zijn ding doen en om de bepaalde tijd aan-uit schakelen. Dit aan/uit signaal wordt aan een bobine achtige spoel geleid, die er een hoogspanning mee creeert. Die hoogspanning slaat als vonk over bij je gaspit.

Omdat het rode blokje helemaal ingegoten is, is er ook weinig aan te repareren. Ook is dat ding ingegoten vanwege de veiligheid (hoge spanningen). Bij een benzine motor onsteking voelt het ook niet echt aangenaam als je per ongeluk een optater krijgt

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie