UPS als stroombron in camper?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cosmoscar
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 22:48
Locatie: Nieuwegein

UPS als stroombron in camper?



Bericht door Cosmoscar »

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een UPS als 230V stroombron in de camper?

Ik heb een Smart UPS gekregen type 1500 merk APC 120/230 VA.
Specificaties van deze Uninterruptible Power Supply
Nominaal vermogen 1500 VA.
Ingang 230V
Uitgang 230V
8 x backupstroom C13
8x overspanningsbeveiliging

Ik zit mij af te vragen of dit apparaat geschikt is om als 230V Stroombron te dienen in de camper.
In zijn geheel, of alleen de accu's.
Het gewicht is een absoluut nadeel namelijk 18 kg.

Zijn er vonkentrekkers die hier ervaring mee hebben en iets kunnen zeggen of dit een goed idee is?

230V haal ik nu uit een omvormer, via de HH batterij. Voor een keer,een kopje koffie, een soldeerbout en de oplader voor de,accu's van onze elektrische fietsen (als we niet aan de paal staan, wat veelal het geval is)
Zou een UPS als deze het leven wat gemakkelijker maken?

Kan hem altijd nog verkopen voor het doel waarvoor hij gemaakt is, toch?

Oscar
LMC i605
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: UPS als stroombron in camper?



Bericht door EasyBee »

Nou weet ik niet precies wat je met die UPS wilt doen?
Weet jij wat het doel van een UPS is? Heb je de gebruiksaanwijzing gelezen?
Het is een noodstroomvoorziening voor als de normale stroomvoorziening uitvalt. Die UPS zorgt er dan voor dat je apparatuur ongehinderd even door kan gaan zonder uitval. Even is een paar minuten tot max een minuut of 20 tot 30. Het is de overbrugging tussen bijvoorbeeld de 230 van de paal (of omvormer) en je "gevoelige" apparatuur die niet zonder stroom kan. Het zorgt er ook voor dat er geen spanningspieken van het net doorgegeven worden aan je gevoelige apparatuur. Bij ons op het werk hebben we die dingen ook (weliswaar heel groot) maar het principe is het zelfde. Overbrugging van een spanningsdip of -val totdat de oude stroomvoorzieningssituatie hersteld is of langere termijn noodstroomvoorziening (bij ons een volledig dubbel uitgevoerd dieselaggregaat) opgestart is.
Je schrijft dat je nu de 230V betrekt van een omvormer op de HH accu. Als je denkt die omvormer weg te kunnen doen, waar gaat je UPS dan zijn voeding vandaan halen? Die heeft ook gewoon permanent 230V voeding nodig van de paal of je HH accu via die omvormer. Want een UPS is maar voor heel even een gebrek aan voeding/stroom overbruggen voor je computer, netwerk, server, enz.
Wat ik me kan voorstellen is dat je gevoelige (medische of computer) apparatuur hebt, die geen seconde zonder stroom kan. Dan zou het in noodsituaties iets kunnen opvangen. Voor even tot je een crisis kunt bezweren. Dan zou het wat kunnen betekenen.
Ik ga er zonder meer van uit dat er creatieve geesten zijn, die een logische en nuttige functie voor zo'n apparaat zien.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Cosmoscar
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 22:48
Locatie: Nieuwegein

Re: UPS als stroombron in camper?



Bericht door Cosmoscar »

Het apparaat geeft aan dat hij 5 uur lang stroom kan leveren op alle uitgangen!!!
Ik weet natuurlijk dat het bedoeld is om tijdelijk de boel te fiksen tijdens een stroomstoring.
Na 1 jaar zonder voeding gaf het apparaat nog steeds aan op 91% van zijn lading te zitten.
Binnen 10 minuten was het weer 100%. Lijken mij goede accu's, en vraag me af of dat te benutten is.
Er zit dus een goede lader in, zal inderdaad gevoed moeten wordfen door de omvormer, capaciteit genoeg? I don't know.

Maar de gedachte is de behoorlijk grote capaciteit van 1500 VA te gebruiken.

Oscar
LMC i605
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: UPS als stroombron in camper?



Bericht door EasyBee »

Nou weet ik uiteraard niet welke hoeveelheid stroom je betrekt, maar 5 uur. :DD
In de folder staat iets heel anders. 7 minuten bij volledige belasting en 24 bij deelbelasting.
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 500_VA.pdf
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8668
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: UPS als stroombron in camper?



Bericht door seth_space »

Kijk eens hier:
https://tweakers.net/productreview/1006 ... 1500i.html
Volgens de APC website heeft de UPS een runtime van 22 minuten onder mijn huidige load (~500W)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: UPS als stroombron in camper?



Bericht door kampo »

Zonder in echt ver in detail te willen treden.
Een computer UPS zoals die van het merk APC is gedacht om gedurende een 20 tal minuten stroom te kunnen leveren bij uitval. Dat is de tijd die je nodig hebt om een server af te sluiten.
De accu's die erin zitten zijn piepklein en niet van de beste kwaliteit. Dat volstaat want behalve wat tests moeten ze nooit werken.
Laat het gebruik van een HH systeem in een camper nu net 180° andersom zijn.

Een gebruikte accu wil ik bovendien niet hebben, ook niet als die nog werkt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: UPS als stroombron in camper?



Bericht door travelscout »

Het enige dat bruikbaar zou kunnen zijn, zijn de accu´s die erin zitten (vermoedelijk AGM´s).
https://www.accudienst.nl/p90762/apc-rbc7-accu.html

Als ze nog bruikbaar zouden zijn, wat wil je dan met die 2 x 18Ah (= totaal 36Ah bij 12V) gaan bereiken?
Die 18Ah zijn ze alleen als ze nieuw zijn.
Als een UPS afgedankt wordt, is vooral de no-break tijd die niet meer gehaald wordt, de reden.
En die wordt juist weer bepaald door de accu´s.

Kortom: geen tijd aan besteden.
Paul.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: UPS als stroombron in camper?



Bericht door @3 »

Cosmoscar schreef:Kan hem altijd nog verkopen voor het doel waarvoor hij gemaakt is, toch?
Goed plan Oscar, succes!
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6052
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: UPS als stroombron in camper?



Bericht door TestCase »

Ik heb er een gehad en daar zaten gewone NiCad cellen in die accublokken. En inderdaad 20 min. max voor 100/150W. Wanneer de accuspanning iets zakt weet ie er geen 230V meer van te maken.

(En een server is binnen 5 min. echt wel af te sluiten hoor. Er zit een serieele poort op waardoor de UPS de server het commando 'afsluiten' kan geven, vaak gebeurt dit direkt nadat de UPS is ingeschakeld omdat die dingen notoir onbetrouwbaar werden met de tijd.)

//Kees.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: UPS als stroombron in camper?



Bericht door Vertrokken2 »

Ik heb er thuis een paar staan als back-up voor mijn NASsen. Ik heb ze enkele malen getest en ze werken perfect. De mijne laten de NASsen 20 minuten doordraaien alvorens ze gaan afsluiten.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie