Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door seth_space »

Met die 66A ben je me kwijt geraakt ;)
Optimal discharge current (A) 100
volgens de data op: https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-20 ... .html#tab2


ps: De waarde van 40A staat ook niet in je technische gegevens, vandaar mijn verwarring.

Uit de teksten op de duitse site is te lezen dat het aantal cycly toeneemt bij gedeeltelijke ontlading. Het tussentijds opladen zorgt dus niet voor afbouw van het aantal haalbare cycly. Die gaan uit van een volledige ontlading en dat zal juist in de praktijk zelden voorkomen.

De hoge 3C zorgt er trouwens voor dat je de batterij ook ongestraft kunt gebruiken als startbatterij. Best een interessante optie.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Hoofdnoorman »

Vreemd, dit is mijn knipsel van jouw link.
Afbeelding

Overigens, een cel van een fietsaccu moet een maximale ontlaadstroom aan kunnen van ongeveer 20 C.
Maar, wees beducht op dit soort zaken, want een verkeerde koop is snel gedaan.
Of het gedeeltelijk ontladen bijladen ten koste van de laadcycli gaat, weet ik niet.
Wat ik wel weet dat ik in mijn Hybride een 120 Volt heb. De capaciteit is 5,75 Ah. Die wordt inderdaad duizenden malen ontladen en weer bijgeladen. Het zijn Panasonic cellen, 84 stuks. Bij Honda kost hij iets van 3200 euro. In de reguliere markt duizend goedkoper.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door kampo »

seth_space schreef:Kom er via dat wohnmobil forum achter dat je die Lifepo4 niet in china moet bestellen maar in Tsechie waardoor je ook geen invoerproblemen hebt....
@Sethspace
Je ontdekt het nu ook. Een paar onder ons hebben dit over de jaren gevolgd en al heel wat ervaring.
Ik kan het als volgt samenvatten. We willen eigenlijk allemaal een Lithium accu van een 200Ah/12 Volt in de camper hebben. Die kost bij een bekend merk ongeveer 2800 €.
Als je die in een Li bouwpakket van 4 cellen (in Tchechie of Duitsland) gaat kopen is het ongeveer 30% goedkoper.
Je moet daarvoor beschikken over voorkennis en een aantal weken studeren. Het kan een leuke hobby zijn. Dan kan je de winst binnenhalen. Het risico is groter als een kant en klaar oplossing kopen maar nog overzichtelijk.
Nog eens 30% goedkoper is het om de componenten rechtstreeks uit China te betrekken. Dat is pas een prijsverschil. Maar je zal dan nog heel wat meer tijd in het opbouwen van alle, ook commerciële kennis op te bouwen. Dan draag je ook werkelijk alle risico’s zelf.
Wat die kennis betreft heeft Hoofdnoorman een leuk stukje geschreven. Daar voeg ik aan toe, zoals je gelezen hebt de afwerkingsgraad en degelijkheid van de constructie. Vervang het woordje lader door Lithium huishoudaccu.
Hoofdnoorman schreef:@ Frank1954.
Het vereist geen speciale kennis om een gangbare lader te bouwen. Je moet het natuurlijk wel goed doen. Door de vele berichten/discussies die, in de afgelopen 5 jaar, op het forum zijn ontstaan, is de rode draad eenvoudig te distilleren.
Wat moet je kunnen?
Je moet in staat zijn met een goede multimeter een StepUp af te stellen op het juiste voltage.
Je moet ook in staat zijn om, met dito meter, de stroomsterkte in te kunnen regelen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door seth_space »

Als je die in een Li bouwpakket van 4 cellen (in Tchechie of Duitsland) gaat kopen is het ongeveer 30% goedkoper.
Je moet daarvoor beschikken over voorkennis en een aantal weken studeren.
Om die vier delen in elkaar te zetten is geen weken studeren nodig. Dat is een kwartiertje werk.
Het inpassen van een Lipo4 uit Duitslang voor 50% prijsverschil ( immers 2800 bekend merk en 1400 het alternatief) zal net zo lastig zijn als een goedkoop merk. Daar zit geen verschil in.
Die weken kun je dan besteden aan vakantie ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door kampo »

We zeggen dus hetzelfde, met wat interpretatie verschilt jou rekening niet zoveel van de mijne.

Misschien nog iets.
Iedereen op het Duitse forum heeft maandenlang getwijfeld en gestudeerd alvorens tot de beslissende daad over te gaan, van te bestellen. Daarna hebben ze het ding in een paar uur gemonteerd. Vervolgens er wel uren naar gekeken en daarna maandenlang monitoring en uitproberen. Dat zijn allemaal hobbyuren die niet verrekend worden bij een paar neurds. De meeste camperaars krijgen een punthoofd bij die gedachten want hebben totaaaal geen interesse in zo een tijdrovende electrische hobby. En zeker niet als het duur is en een heel klein beetje risky.
Bovendien konden diegene die het risico namen en gebouwd hebben zich zowel een zelfbouwaccu van 1400 à 2000 € als eentje zonder risico van 2800 € permitteren.

Dat is niet anders met die DCDC step up ladertjes die je zelf kan bouwen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja, hier zit wat in. :thumbup:
Soms krijg je wel kennis na het nemen van risico.


Mijn begane Blunder!

Beloofd is beloofd. Ik ben aan een dure Flyer accu aan het meten geweest. De eigenaar kon hem plotseling een aantal dagen later niet meer opladen. De blunder is dat ik dacht deze accu defect te hebben gemaakt.

De eigenaar van de accu had bepaald wat ik moest meten want hij had ook genoeg kennis. Hij wilde mij dan ook niet de schuld geven. Ik, op mijn beurt was overtuigt de boel opgeblazen te hebben en belde maar eens met mijn WA verzekering.
Nou meneer, U bent hier niet voor verzekerd, want dit valt onder handenarbeid.
Protest van mij.
Nou meneer, U bent hier niet voor verzekerd. U verrichte een betaalde dienst en dat valt niet onder de WA.
Weer protest, dat alles hobbymatig is, en ik mogelijk een fout had gemaakt.
Verzekering reageert niet meer.

Dus, op een mooie regenachtige dag in Albir (Sp) samen maar eens de accu bij zijn oren gepakt. Gelukkig had ik de goede set Torx stiften bij de hand. De 4 boutjes er uit gedraaid, de stickers netjes ingesneden en de accu opengemaakt.
Ik heb al heel wat accu's van E-Bike's open gehad. De Phylion XH370, Tranz-x BL 03, Giant Twist 24V NiMh en de Sparta Emotion C3, maar wat ik aantrof in de Flyeraccu had ik nog niet gezien.
Het enige positieve was dat de cellen keurig in een frame zaten. Maar. de afname zekering ligt geheel los in de behuizing en de positieve draad heeft tegen de behuizing liggen schuren en was al beschadigd. Het frame was omwikkeld met tape en hier en daar een extra laag om de pack passend in de behuizing te krijgen. De zekering van het laadcircuit en BMS zat aan de zijkant met tape vastgeplakt en dus klem tussen de behuizing en het frame**. Al met al zeker niet fraai voor het geld wat men voor deze accu vraagt. Het kan zijn dat deze accu reeds eerder gereviseerd was, daar hebben we niet verder naar gekeken. Tevens waren de stickers onbeschadigd.

**Clou:
Nu blijkt dat de accu niet defect is gegaan door het meten. De laadzekering zat klem in de behuizing tussen het frame en was verbogen. De gehele zekering was uit elkaar gebogen. Dit is waarschijnlijk door trillingen/schudden gekomen. Na het plaatsen van een nieuwe zekering, het beveiligen dat hij weer klem kon gaan zitten, de boel weer dichtgemaakt. De accu werkt weer naar behoren.


Resumerend:
Gezien de inwendige toestand van het batterijpack en de knullige manier waarop deze geplaatst was, moesten wij de conclusie trekken dat deze accu dus al eerder was gereviseerd. Ondanks dat de stickers heel waren. De eigenaar vertelde dat hij de fietsen 2-de hands had gekocht en dat de leverancier gewoon twee accu's van een schap had gehaald waar er wel een tiental lagen. Misschien dat de verkoper alle accu's laat nakijken en eventueel voorzien van nieuwe cellen als hij een 2-de hands fiets verkoopt. Deze reviseur zou dan toch wel wat betere prestaties mogen verrichten.
Mocht je dus zelf een accu reviseren, zorg ervoor dat er geen draden, zekeringen of ander materiaal klem kan komen te zitten en het batterijpack trillingvrij opgesloten zit in de behuizing.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door helex »

Ik kan dit toch echt niet als een blunder zien, Rudy.
Als iets niet goed in elkaar is gezet kan je de oorzaak niet aan jezelf wijten.


Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Frank1954 »

Hi Hoofdnoorman

Bedankt voor je uiteenzetting inzake de Flyer accu :thumbup:
Van waar de componenten komen kunnen we schrijven uit China..
Alles word keurig verpakt en Panasonic verkoopt ze samen met hun elektromotoren aan fietsfabrikanten
Voor Flyer zijn de batterijen niet altijd 1 op 1 uitwisselbaar door navraag bij enkel NL bedrijven
Een type-benaming of nummer verwijst er naar of Flyer accu's ook geschikt zijn voor deze fietsen met een digitaal bedieningspaneel
Ik heb het dan over de digitaal bedieningspaneel die links op het stuur zit
De batterijspanning wordt weer gegeven door 5 digits (blokjes)
Flyer heeft jaren geleden ook e-bikes verkocht met bedieningspaneel uitgerust waren met 3 leds voor de batterijspanning
Ook bij Kalkhoff toen met Panasonic middenmotor hadden hetzelfde bedieningspaneel met 3 leds
En daar zit blijkbaar het verschil maar wat dan het "verschil" mag wezen daar heb ik nog niet achter gezocht
Toen ik mijn nieuwe Flyer begin 2011 ging ophalen in D. kreeg ik alvast mee de accu bij aanvang 3 x volledig leeg te rijden
En na deze telkens de accu meteen terug op te laden ongeacht hoeveel deze al ontladen werd
De Panasonic accu is 15Ah/26v en was bij aanvang goed voor een max. actieradius van 70km
Na 7 jaar en bijna 18000km kan ik wanneer ik niet teveel stops doe nog 60km ver komen
Het slotje krijgt na al die jaren en vaak soms slechte wegen wél speling waardoor ik nu de batterij met een klein spanriempje vast zet in de houder
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Hoofdnoorman »

De beide Flyers van mijn buurman op de CP waren 3 jaar oud en hadden een digitaal display.
Het zijn prachtige fietsen maar de duurdere prijs zit hem dan ook niet alleen in de elektrische eenheid.
Zo zit er een dure geveerde en af te stellen voorvork in. Evenals een dito zadelpen van erg goede kwaliteit. Ook de Twist stuurpen kost al een vermogen.

Maar, een fout die bijna al de mensen maken is het vergelijken van de actieradius van de fiets en/of hoe steil de hellingen zijn die men ermee kan nemen.
Als we even het regenereren van de remenergie niet meenemen (vele fietsen hebben dit niet) blijft er een eenvoudige natuurkundige wet over.
Om een massa te verplaatsen is energie nodig. Aangezien de meeste fietsen tegenwoordig wat rijweerstand en gewicht sterke overeenkomsten hebben, het elektrische rendement van alle elektromotoren vrijwel gelijk zijn, is het gebruik door de eigenaar bepalend.

Zo zijn er mensen waarvan de 540 Wh accu 80 kilometer mee gaat. Bij mij gaat hij 40 kilometer mee. Maar ik weeg dan ook 135 kg, ben een windvanger en heb zelfs nog een deel gereden met een aanhanger met hond of water er achter. En of er nu een motor voor, achter of middenin zit, maakt niet uit. Heeft de motor een groter koppel , dan zal die toch een grotere reductie moeten hebben en zal het elektrisch verbruik stijgen. Maar hierdoor loopt hij wel weer wat harder de bult op en heeft dus minder tijd nodig om boven te komen. Het verschil is weer 0.

Het actieradius vergroten kan op twee manieren.
1. De zichtbare manier
2. De sjoemelmanier

1. De zichtbare manier bestaat uit het vergroten van de capaciteit van de accu. Of men dit nu Goud, Zilver of Platina noemt, of heel eenvoudig 540Wh, 600 Wh etc. maakt niet uit. Het gaat om de elektrische energie die deze accu kan leveren.
2. De breakdown van de BMS. Hier kom je alleen maar achter als je of een voltmeter hebt die ziet wanneer de accu wordt afgekoppeld als hij leeg is, of door hem eens te ontladen en kijkt wanneer de BMS uitschakelt.
Zo zijn er 36 Volt accu's, die men laat leeglopen tot 32 volt alvorens uit te schakelen. Andere accu's schakelen uit bij 35 volt en sommige bij 37 volt. Soms zit de breakdown ook in de controller ingebouwd en is programmeerbaar. Ook het amperage C waarde die maximaal afgegeven kan worden is soms programmeerbaar.

Nog even alles samen te vatten:
Bij gelijk gewicht, afgegeven capaciteit van accu's, rijweerstanden op de weg en het elektrisch rendement, zullen alle fietsen (neem even een foutmarge van 10%) dezelfde afstand afleggen met de toegevoerde energie. Verschillen in de afstanden komen dan uitsluitend voor rekening van de berijder. Die trapt of harder/zachter, is lichter/zwaarder.

Ik zeg wel eens ter vergelijking.
Als je een liter melk hebt en je kunt er 4 glazen helemaal mee vullen dan heeft ieder glas een inhoud van 250 Ml. Kun je er 5 glazen mee vullen zullen de glazen toch echt kleiner moeten zijn, dus 200 Ml.

Buiten het hele bovenstaande om is er natuurlijk de kwaliteit van de cellen. Dat heeft niets te maken met de energie die hij heeft geleverd, maar meer in het aantal cycli dat deze cellen mee kunnen. Wij moeten natuurlijk er wel op kunnen vertrouwen dat een cel inderdaad aan zijn specificaties voldoet.


Ik heb getracht om even het één en ander te verklaren. Ik ben helaas niet zo'n goede leraar. Misschien zijn er ook mensen die het niet met mij eens zijn. Die zou ik willen zeggen; "Verdiep je in het natuurkundige aspect en kijk gelijk even of ik het misschien verward heb uitgelegd". Als ik echt een genie zou zijn, was ik stinkend rijk geworden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Hoofdnoorman »

helex schreef:Ik kan dit toch echt niet als een blunder zien, Rudy.
Als iets niet goed in elkaar is gezet kan je de oorzaak niet aan jezelf wijten.


Lex
De blunder was dat ik het niet falen aan mijn doormeten koppelde. Meestal ben ik erg zeker van mijn zaak.
Nog erger, bij de verzekering staat alweer een extra afgewezen claim achter mijn naam.

Maar we praten er verder over als je in maart bij mij langs komt. :cheers:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Hoofdnoorman »

Al eerder heb ik geschreven over misverstanden in de accusfeer van E-Bikes.

Gisteren kreeg ik een link van kieskeurig waarbij het hele verhaal, en meer, uitstekend uit de doeken wordt gedaan. Er wordt ook aandacht besteedt aan de "grote" fabrikanten welke hun accu's dusdanig beveiligen zodat de koper alleen bij hun, tegen een zéér hoge prijs vervangingsaccu's en/of reparaties kunnen verkrijgen.

Wel zit de site van Kieskeurig niet zo prettig in elkaar, maar met wat zoeken zijn alle artikelen toch te lezen en te bekijken.
Links boven staan drie = voor het menu.

Hier klikken!
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie