Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door helex »

Even een vraag aan onze electronica-experts. Is onderstaand apparaat een basis voor een 12 volt lader voor elektrische fiets-accu's?

Alvast bedankt


Boost DC DC Converter CC CV 10v-32V To 10-60V 10A 150W 12V 24V 23V 36V 48V LED driver battery Solar charging
http://s.aliexpress.com/JJ7N3I3Y?fromSns=Tapatalk
(from AliExpress Android)

Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Kroppie »

ben geen expert maar heb wel enige ervaring met fietsaccu,s.
ja, is in principe goed bruikbaar,(lithium accu,s worden geladen met CC en CV, dat is constantcurrent, ampere, en constant voltage) let wel op dat sommige accu,s niet alleen een plus en een min aansluiting behoeven maar ook nog andere aansluitingen, b.v. temperatuur beveiliging e.d.
maar als de laadingang van de accu uit 2 draden bestaat (of de ori lader heeft ook maar 2 draden)geen probleem, ff goed kijken want sommige fabrikanten gebruiken 3 of meerpolige stekkers ook voor maar 2 draden, let op plus en min !
maximum laadspanning en stroom zelf instellen
meestal 2 ampere max laadstroom
max laadspanning voor 24 volt accu = 29,2 volt
max laadspanning voor een 36 volt accu=42 volt

en niet gebruiken als druppellader, accu vol , lader afkoppelen.!!

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 05 feb 2018, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door helex »

Bedankt Jos. Ga ik er eentje bestellen om mee te spelen.

Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Metor »

Neem aan dat je hiermee vanaf je HH accu 12V je fietsaccu op 36V wilt gaan laden?
Heb geen ervaring met deze boost converter, wel met een andere van ali zonder display, met goede ervaring.
Ziet er qua specificatie wel goed uit, CC en CV dus zou moeten kunnen.
De laadstroom naar de fietsaccu's wel beperken, dan wordt ie niet te heet.
Ook de laadspanning bij een 36V fietsaccu beperken tot 41V, gaat deze langer mee met een klein verlies aan capaciteit.
Eerst testen tot hoever je veilig kunt gaan.
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door helex »

@Metor. Bedankt voor je ervaringen. Ik denk dat het ook goed bruikbaar is voor het opladen van een laptop - 19 volt. Dus als het bevalt nog ééntje. Is waarschijnlijk goedkoper dan vergeten de spanning aan te passen

Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Hoofdnoorman »

Neen! Zou ik zeggen.
Ze zijn zéér onbetrouwbaar en ik geloof dat Blizard ze heeft getest.
Het zit hem voornamelijk in de koeling.
De booster kan maximaal 90 watt aan met zijn eigen koeling en schijnt loeiheet te worden.

Zelf heb ik wel 10 verschillende getest en nog steeds de beste resultaten met de QSKJ welke gelukkig weer beschikbaar is. Maar ja, kost de helft meer. En het enige nadeel is dat het led voor (klaar met laden) niet zo accuraat is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door blizard »

Ka Rudy, ik heb em opgeblazen. Hij laadde de eerste keer goed. De 2e keer tijdens onze afwezigheid is hij doorgebrand. Misschien als je de koelvin extra koelt of er een tempschakelaar op zet dat ie wel blijft werken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Kroppie »

Helex sorry voor een verkeerd advies :oops: , ik heb geen ervaring met dit specifieke ding, volgens de specificaties zou het prima moeten kunnen, ze geven aan 8 ampere max output met externe koeling en 4 zonder en 90 watt max , dus 42 volt zou dus met de door mij genoemde 2 ampere zonder probleem moeten kunnen, goed dat er mensen zijn met ervaring met die dingen, neem het ter harte, en vraag eventueel aan Rudy of Blizard nader advies.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door petervanzelst »

beste forumleden,
de vraagstelling is eer interessant, maar van de antwoorden heb ik weinig begrepen. Ik heb een electrische fiets met natuurlijk een accu. Ik heb in de camper ook een omvormer type zuivere sinus met vermogen 300 wat 220 volt uitgang.
Kan je nu je fietsacculader hierop aansluiten of hebben die laders veel meer vermogen nodig?
Ik gebruik de omvormer voor scheerapparaten, telefoons, computers ed.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door myway »

Dat gaat prima


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Kroppie »

de lader van je fiets accu kun je prima aansluiten op je omvormer , deze kan 300 watt leveren en een 36 volt fiets accu word meestal geladen met 42 volt en 2 ampere dat is 84 watt komt +-15 % laderrendement bij = 96 watt , dat moet dus makkelijk gaan met de originele lader, kijk even op de ori lader wat er bij output staat hoeveel ampere, maar zelfs 6 ampere lader zou nog moeten kunnen, maar zoals gezegd de meesten laden met 2 ampere.

wat hier gevraagd werd was een schakeling om zonder omvormer de fietsaccu te laden direkt met de 12 volt van de hhaccu , dus voor u niet van toepassing.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Hoofdnoorman »

Waar het eigenlijke verhaal om gaat is de efficiëntie van de combinatie "Omvormer-Thuislader" tegenover deze van de rechtstreekse "12 Volt naar Fietsacculader".
Afhankelijk van je apparatuur en capaciteit van de fietsaccu zijn er natuurlijk verschillen.
Maar, om even uit te gaan van een fietsaccu met een capaciteit van 400 W, mag je ongeveer stellen dat je slechts 2/3 van de capaciteit van jouw HH accu gebruikt met het directe systeem tegenover het gebruik met een omvormer.
Toen ik, bijna 5 jaar geleden, de eerste lader bouwde, werd ik onbegrepen. Dat heeft een mens niet nodig. Wij hebben een omvormer. Wij staan altijd aan de paal. Wij gaan alleen maar naar campings. De accu gaat veel sneller stuk. Tsjonge, wat moeilijk doen. Het opladen duurt te lang. Ik ga mijn dure accu niet wagen aan experimenten.
De kentering is gekomen, men hoort steeds meer (her en der) over deze mogelijkheid. Er zijn al een paar leveranciers voor deze laders. Maar helaas, zijn er nog steeds veel ongelovigen.

Deze ongelovigen gaan met twee e-bike's heerlijk op overwintering naar het zonnige zuiden. Vrij staan, dus lekker goedkoop. Veel weten inmiddels als je een leuke plek hebt, ga dan niet met de camper op pad want dan ben je je plekje kwijt. Dus, met de fiets. En dan, na twee dagen de accu's leeg.
Dus wordt het aggregaat gestart en daarop de laders aangesloten. Immers, het laden vanaf de HH accu heeft geen zin, want die trekt de twee accu's niet.
Opvallend is, dat deze fietsers (ik heb er al velen meegemaakt), meestal pas rond het middaguur vertrekken voor hun tocht. Ondertussen heeft de zon dan al 3 uur geschenen en deze stroom had goed in de accu's gekund mits ze waren aangesloten. Ook het vertellen dat het misschien beter is om steeds een accu vol te laden. Ook is vaak uitbreiding van zonnepanelen en accu beter en goedkoper dan een extra aggregaat. Nog buiten de stank van zo'n ding.

Maar goed, om een kort verhaal lang te maken, gaat de vraag over de verschillende StepUp boosters.
Ik heb er nu 28 gebouwd en in gebruik. Zelf heb ik nog steeds een prototype in gebruik. Van die 28 doen er 14 al langer dan 4 jaar trouwe dienst.
Zelf heb ik, tot nu toe, de beste ervaringen met de QSKJ. Vergis je niet, dit is een hele grote speler in het Oosten op het gebied van omvormers, DC-AC VV omzetters en transformatoren. Wel ben ik nog steeds aan het kijken naar nog betere en bestel dan ook regelmatig StepUps om te testen. Zo heb ik ook twee StepUps besteld die op dit forum werden aangeprezen. Ja, inderdaad voordelig. Ze kosten een derde deel van de QSKJ. Maar, ze zijn allebeide letterlijk ontploft tijdens het testen. Medio april heb ik wederom een nieuw type StepUp. Met eigen koeler, niet de allerkleinste, maar ik hem zelf al wel in gebruik met mijn 120 volt Hybride accu. De ervaringen zal ik dan vertellen.

Een misverstand?
Veel oudere e-bike's hebben nog een accu zonder BMS. Deze zijn voornamelijk te herkennen aan de lader welke dan vaak de mogelijkheid heeft van een "Refresh" functie. Mogelijk dat daar het niet geheel vol laden de levensduur van de accu verlengt.
Met de accu waar een BMS in zit, is dit echter niet altijd het beste. Als wij even uit gaan van een 36 volt accu, bestaat deze uit tenminste 10 cellen in serie. Een cel kan echter wel opgebouwd zijn uit meerdere batterijen. Dit zijn dan de zogenaamde moderne accu's. Het beste zijn echter nog steeds de accu's welke bestaan uit de complete (op capaciteit gebouwde en gewikkelde) accucellen en niet op reeksen 18650 cellen.
Immers, 10 complete op precies dezelfde maat gesneden positieve en negatieve folies, zijn sneller en eenvoudiger op inwendige weerstand te selecteren dan een aanbod van 30, 40 of zelfs 50 cellen.
Iedere cel heeft een maximale voltage van 42,125 Volt. Afgerond 42 volt.
Tijdens het laden gaat het laden door totdat de BMS signaleert dat 1 cel de spanning van 4,2 volt bereikt heeft. Pas op dat moment gaat hij kijken hoever de andere cellen zijn. Afhankelijk van de plaats van deze cellen "temperatuur", kwaliteit en inwendige weerstand, zal de BMS slechts de cellen die nog niet vol zijn gaan laden. Net zolang totdat alle cellen even vol zijn.
Het opladen van deze accu's dus onder het voltage kan resulteren dat de BMS niet in werking zal treden. De lader geeft aan dat de spanning is bereikt en dat is het dan. Stel je nu eens voor dat er één of meerdere cellen bijzitten die iets achter lopen. Die krijgen dan de volle laadstroom voor hun kiezen. En dan rijst de vraag of dit wel zo gezond is.
Om eerlijk te wezen, ik weet het ook niet. Ook specialisten verschillen hierin van mening. Ik ga er echter vanuit dat als een normale lader 42 volt geeft, ook de eigenbouw deze spanning zal moeten hebben zodat je altijd zeker weet dat de BMS behoorlijk zijn werk kan doen.
Vanuit de andere kant bezien, het minder vol laden betekend ook dat je vaker zal moeten laden bij de verreden kilometers. Je gaat dus meer cycli gebruiken. De discussie hierover zal zowel de voorstanders als tegenstanders argumenten opleveren en mogelijk eindeloos zijn. Daarom, kort en goed, gebruik het opgegeven laadvoltage van de fabrikant.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door Hoofdnoorman »

Kroppie schreef:Helex sorry voor een verkeerd advies :oops: , ik heb geen ervaring met dit specifieke ding, volgens de specificaties zou het prima moeten kunnen, ze geven aan 8 ampere max output met externe koeling en 4 zonder en 90 watt max , dus 42 volt zou dus met de door mij genoemde 2 ampere zonder probleem moeten kunnen, goed dat er mensen zijn met ervaring met die dingen, neem het ter harte, en vraag eventueel aan Rudy of Blizard nader advies.
succes

jos
Jouw advies is niet verkeerd, want met de specificaties zou het gewoon goed moeten gaan. Helaas is dit niet zo. Ik heb vrijwel gelijk met Blizard deze StepUp besteld. Ik ben gaan testen en vertrouwde het niet. Ik heb destijds met Blizard contact gehad over mijn ervaringen. Hoe het precies zat, weet ik niet meer, maar de print ligt nog ergens bij mij in de doos en ik ben er niet verder mee gegaan.
Zodra ik thuis kom zal ik deze print nog even gaan testen en mijn bevindingen hier neer pennen. Wordt wel half april.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Is dit geschikt om fiets-accu's te laden?



Bericht door seth_space »

Prima verhaal met een kleine kanttekening.
Het beste zijn echter nog steeds de accu's welke bestaan uit de complete (op capaciteit gebouwde en gewikkelde) accucellen en niet op reeksen 18650 cellen.
Tesla weet toch redelijk goed hoe het in elkaar zit. Daar is een Tesla batterij juist opgebouwd uit duizenden 18650 cellen ( 16.000 zelfs). Die keuze is niet voor niets gemaakt.

Je uitgangspunt dat je beter rechtstreeks uit de HH accu /zonnepanelen je fiets kunt laden, omdat je dan ook de minste verliezen hebt lijkt me logisch en gezien je ervaringen hiermee ook een prima oplossing.

Behalve de inmiddels overleden Duitse fabrikant ken ik echter geen betaalbare 12V laders.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie