Welke acculader?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Welke acculader?



Bericht door mmdem »

Ik heb 2 Banner Running bull AGM accu's van 95 amp elk.
Ik heb een Honda eu10 generator.

In mijn EBL 101 van Schaudt zit een lader met een capaciteit van max.14.9 amp.

Nu wil ik de Honda via een acculader rechtstreeks de accu's laten laden zodat ik de capaciteit van de Honda maximaal benut.

Vraag: wat is een goede en betaalbare acculader die de accu's niet beschadigt en toch maximaal de Honda capaciteit benut?
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke acculader



Bericht door Kroppie »

je hebt 2 accu,s van elk 95Ah, dat is samen 190Ah.
er word aanbevolen de accu,s te laden met een amperage van 10 tot 20% van de accucapaciteit, dus tussen de 19 en 38 ampere.

de door de accu,s opgenomen stroom word naarmate de accu,s voller raken steeds lager, dus een lader die het maximale uit de generator haalt zal niet bestaan, wel een lader die je accu,s maximaal laadt en niet beschadigt.

maximaal vermogen wat de generator moet leveren voor een 30 ampere lader zal zijn 14.8volt laadspanning maal 30 ampere laadstroom= 440 watt + 15 % omzet rendement van de lader = totaal 510 watt, dat is bij het begin van het laden, naarmate de accu voller raakt wordt dit steeds minder

neem een geregelde 3 trapslader van een bekend merk en die een amperage levert tussen wat aangegeven, dus zeg 25 - 30 ampere en meer kun je niet doen , en wat betaalbaar is moet u zelf bepalen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Welke acculader



Bericht door mmdem »

Dank je wel Jos! Helder en duidelijk
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke acculader?



Bericht door travelscout »

Specificaties van de Banner kon ik niet vinden.
Wel een test van reisemobiel uit..... jawel alweer: september 2009 (bijna 9 jaar geleden).
Laden met 80A deed de lege banner als de beste uit die test!
Zo kun je één accu theoretisch binnen 1,5 uur tot ongeveer 80% vol laden.
Met twee van zulke accu´s heb je dan dus 160A nodig.

Die honda is gezekert op slechts 13A (en heeft al een uitgang om rechtstreeks een 12V accu op te laden).
Aannemende dat dit de maximale laadstroom betreft, heb je dus voor die 160A een heel koor met 12 van deze hondaatjes nodig.
Of uiteraard een 230V laadapparaat die dezelfde stroom kan leveren.

Niet zo gek als je bedenkt dat deze accu´s ontwikkeld zijn om remenergie op te slaan.
Paul.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Welke acculader?



Bericht door blizard »

Die 10 tot 20% gaat alleen op bij een hele laadcyclus.
Meestal zijn ze niet zo leeg dat je zoveel aan die lader onttrekt. 10A is meestal ruim voldoende. Laden vanaf de Honda op de 230v is een goed idee, want de 12v is maar een 1 traps lader, en stampt dus door... Zou ik alleen bij nood gebruiken (als ke geen lader bij de hand hebt
Plaats reactie