Knipperlichten fietsdrager werken niet meer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Gerard K.
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door Gerard K. »

Het hulprelais is inderdaad een Jaeger-relais. Maar dat betekent niet per definitie dat het hier om een canbus-systeem gaat.
Zoals ik al eerder meldde, wordt het relais gevoed door een 12 Volt kabeltje rechtstreeks vanuit de accu. Deze kabel is gezekerd met een ± 10 Amp. zekering, een zogenaamde 'vliegzekering'. Als die zekering defect is heb je ook het probleem zoals beschreven. En als het goed is gemonteerd zit die zekering in de directe omgeving van de accu, dus makkelijk te vinden. Overigens moet je er niet van uitgaan dat de ingeschoven ijzeren kokerbalk van de fietsdrager in de adapter op de chassisbalk voor een betrouwbare massa zorgt.
Misschien kom je verder met het onderstaande schema, waarbij AFC-modul staat voor het Jaeger hulprelais.
Succes met zoeken!!!
Jaegerrelais.jpg
Jaegerrelais.jpg (99.93 KiB) 715 keer bekeken
Gerard Koning.
Wij reizen, als de tijd het maar eventjes toelaat, met onze Hymer B674-SL van de Noordkaap tot aan Marokko.
En je kunt ons volgen op: http://www.koning.jouwweb.nl
longstelts
Berichten: 326
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 21:35
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door longstelts »

Dank je Gerard,

Inmiddels weer aangevangen met zoeken.
De fietsdrager aangesloten op auto met trekhaak en geconstateerd dat linker richtingaanwijzer niet functioneert.
Doormeten van het geheel geeft enkel verwarring, de 12 volt voedingskabel verbinden van richtingaanwijzer via universeel meter met massa levert op dat rechts de universeelmeter wel reageert maar links niet. Dan rijst de vraag, hoe zit dat ook alweer.
Dient 12volt en massa in ruststand nu wel of niet verbonden te zijn met 12volt voedingskabel van richtingaanwijzer....?? Nee dus, anders zou deze continu branden. De zoektocht gaat verder.
Ik weet steeds minder omdat ik steeds meer weet.
longstelts
Berichten: 326
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 21:35
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door longstelts »

Update.

Tussendoor mengkraan vervangen en vandaag verder gezocht naar conflict met fietsdrager.
Elke vorm van aansluiten aanhangsel geeft deze storing.
Na verder doormeten heb ik geen continu spanning en geen contact spanning op stopcontact voor de fietsdrager.

Een trekhaak is niet gemonteerd, de fietsdrager word middels constructie in chassis geschoven.
Massa is aanwezig, zweefzekering van continustroom naar hulp relais is oké.
Het lijkt er dus nu op dat dit Jager relais de boosdoener kan zijn.
Vervangen zou kunnen maar zekerheid heb ik niet,
als er storing in bekabeling ervoor plaatsvind kan ook het nieuwe relais weer defect raken en storingen geven.

Ik ben er dus nog niet uit momenteel, verder meten is meer weten...........
Ik weet steeds minder omdat ik steeds meer weet.
Gebruikersavatar
Gerard K.
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door Gerard K. »

Er rest je dus niets anders dan onder de camper te kruipen, het 'doosje' te zoeken waar het hulprelais in zit en dit relais controleren.
Zoals ik al eerder meldde zat bij mij daar het probleem. De voedingskabel naar de relaisvoet was uit de voet gecorrodeerd. Aan de hand van het schema dat ik eerder op het forum plaatste kun je mogelijk verder meten.
En misschien heb je hier nog iets aan: https://koning.jouwweb.nl/reisverhalen/ ... t-m-17-feb
Succes met zoeken en ik hoor graag over je vorderingen..... 8-)
Gerard Koning.
Wij reizen, als de tijd het maar eventjes toelaat, met onze Hymer B674-SL van de Noordkaap tot aan Marokko.
En je kunt ons volgen op: http://www.koning.jouwweb.nl
longstelts
Berichten: 326
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 21:35
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door longstelts »

Dank voor die link naar noodoplossing op je site.

Dat was nu ook mijn plan, dat hulprelais gewoon omzeilen. De 13 polige aansluiting die er nu zit verwijderen voor 7 polige aansluiting met gebruikmaking van nieuwe bekabeling. Er zal vast ooit een trekhaak onder gezeten hebben gezien de chassis verlenging en canbus toestand.
Dat hebben wij allemaal niet nodig dus.

De verdeelkast met jager hulp relais had ik gelukkig al gevonden Gerard. Je heb mij goed op weg geholpen.
Ook berichtje achter gelaten op jullie leuke site.
Ik weet steeds minder omdat ik steeds meer weet.
longstelts
Berichten: 326
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 21:35
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door longstelts »

Beste Gerard,

Na enig speurwerk het euvel uiteindelijk gevonden.
Vanmorgen een noodvoorziening gelegd 12volt continu en aangesloten op het hulprelais alwaar bij mij de rood/geel gekleurde draad zit aangesloten.

Eureka, de fietsdrager geeft alles weer correct aan net als de achterzijde v/d. Camper.
Jouw advies heeft mij daar echt goed bij geholpen, mijn dank daarvoor.
Nu enkel nog een goede permanente verbinding leggen, een breuk of andere oorzaak vinden begin ik niet meer aan.
Nieuw aanleggen gaat een stuk sneller.
Nogmaals mijn dank.
Ik weet steeds minder omdat ik steeds meer weet.
Gebruikersavatar
Gerard K.
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door Gerard K. »

Dag Hans,
Heel fijn te horen dat je het probleem eindelijk hebt gevonden. Nu kun je (rustig....) verder werken aan de definitieve oplossing. Het klopte dus wat ik al aangaf: er móet 12 Volt op het hulprelais aanwezig zijn, anders werkt het hele systeem niet. Die ervaring had ik in Asillah (Marokko) samen met onze reisgenoten na veel zoekwerk opgedaan toen bij ons dat kabeltje door corrosie van de relaisvoet was gebroken.
Succes met verder herstel en het Camperforum heeft z'n diensten weer bewezen.
Gerard Koning.
Wij reizen, als de tijd het maar eventjes toelaat, met onze Hymer B674-SL van de Noordkaap tot aan Marokko.
En je kunt ons volgen op: http://www.koning.jouwweb.nl
Gebruikersavatar
PaulK1966
Berichten: 67
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 17:55

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door PaulK1966 »

Goedeavond,

Vorig jaar zonder problemen met fietsendrager gereden. Nu ook het probleem dat knipperlichten op fietsdrager en achter op camper stoppen zodra ik stekker insteek. Andere verlichting werkt.
Ik heb hulprelais van jaeger gevonden. Ziet er allemaal schoon uit en klikt ook gewoon.
Als alarmlichten gebruik klikt relaas voor gewoon.
Bij knipperlichten klikt relais voor snel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Gerard K.
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door Gerard K. »

Dag Paul,

Ik vrees dat ik je ook niet verder kan helpen dan je adviseren alle voorgaande posts te lezen. Maar ik neem aan dat je dat al hebt gedaan. En meten of er wel degelijk +12 Volt op de binnenkomende kabel van het relais staat.
Als me meer te binnen schiet, zal ik het melden.

Groet,
Gerard.
Gerard Koning.
Wij reizen, als de tijd het maar eventjes toelaat, met onze Hymer B674-SL van de Noordkaap tot aan Marokko.
En je kunt ons volgen op: http://www.koning.jouwweb.nl
Gebruikersavatar
PaulK1966
Berichten: 67
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 17:55

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door PaulK1966 »

Dank je Gerard


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door eef van baal »

als het een canbus cysteem is dan zit er links achter de as een grote stekker waar die kabel is aangesloten, controleer die ook even.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
PaulK1966
Berichten: 67
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 17:55

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door PaulK1966 »

Eef,
Wat moet ik controleren aan die stekker?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door eef van baal »

los maken en controleren of er geen vocht inzit en Oxidatie, en goed schoon maken en weer in elkaar zetten.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
PaulK1966
Berichten: 67
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 17:55

Re: Knipperlichten fietsdrager werken niet meer



Bericht door PaulK1966 »

Ik heb diverse kastjes onder camper en daarin zitten verdeelblokjes. Lijkt geen intelligentie in te zitten dus vermoed niet ik ik canbus systeem heb. Kan op relais geen costante plus vinden.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie