Vervangen schakelpaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Nachtzuster Ron
Berichten: 30
Lid geworden op: do 26 okt 2017, 6:17
Locatie: Lelystad

Vervangen schakelpaneel



Bericht door Nachtzuster Ron »

Ik zit op me werkplek te brainstormen, tsja je moet wat s nachts.


Ik heb geen kennis van elektronica maar degene die het zou moeten gaan doen (me pa) wel.
Kan het huidige schakelpaneel eruit gehaald worden en vervangen worden door bijv. deze
https://www.reimo.com/nl/801230-info_panel_pro_12v/
Geen idee welk type het paneel is maar zit in een Fiat ducato Burstner uit 1989.
Op het moment even geen betere foto's.
https://www.dropbox.com/s/ayrgx122d6lg6 ... 9.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/v64jwzb1idh7d ... 9.JPG?dl=0

Waarom vervangen?
Het paneel zit boven waar je kookt, koffie en thee maakt en als ik kijk en voel dan is alles vet en ook werkt niet alles naar behoren doordat er vaker aan "geklust" is.
En dacht ik het geheel te verplaatsen naar de zijkant waar er ook plaats is.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Vervangen schakelpaneel



Bericht door rijschoollucassen »

Heel aannemelijk dat het (uiteindelijk) zal gaan werken. Verwacht echter niet dat het een kwestie zal zijn van een paar stekkerblokken omsteken. Het zijn geen DIN-aansluitingen zoals veel autoradio's. Als er dan ook nog aan geklust is, kun je toch wat problemen verwachten. Zonder duidelijke schema's (zowel van de camper als van het nieuwe schakelpaneel) is een beetje technische kennis niet genoeg.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Vervangen schakelpaneel



Bericht door myway »

De hoofd en pompschakelaar zal net als de accu meter niet zo'n probleem zijn.
De watermeters zal een ander verhaal worden.
De Votronic watermeters moeten corresponderen met de meetpennen.
Zelfs de oude type meetpennen van Votronic, die aan de zwarte meters gekoppeld waren, daarvan werk er maar één op de nieuwe meters.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Vervangen schakelpaneel



Bericht door Slag+J16 »

Het beste is om even te zoeken op: http://www.campingcar-bricoloisirs.net , op deze Franse site dan even zoeken op Docs diverses. Misschien staat je schakelpaneel er nog op en dan is het makkelijker om gericht naar een andere te zoeken. OFdoor je even in te lezen en een goede foto van je huidige paneel te plaatsen wordt je hier op het forum vast goed geholpen.
EN woon je niet te ver van Jasicamp in Tolbert, dan zou ik daar even langs rijden en je wens bespreken.
Jan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen schakelpaneel



Bericht door Kroppie »

in het originele paneel zit bij jou w.s ook het scheidings relais en het kk relais, ik heb bij mijn burstner het paneel ook geheel verwijderd en zelf een paneel gemaakt, en dat boven de toegangsdeur gehangen, gemaakt van hout met een passend motief plakfolie, wat ik wilde hergebruiken van het oude daarin gebouwd plus nog wat uitbreiding.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vervangen schakelpaneel



Bericht door Arie55 »

Wat je dan wel zelf zou kunnen doen is het op papier krijgen van wat er WEL zit. En hoe dat is aangesloten. Dat is al een flinke klus en je zal secuur moeten werken. Als je dat hebt, ben je al een eind op weg. Tijdens het opnemen, maak je een heel, heel veel foto's.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Nachtzuster Ron
Berichten: 30
Lid geworden op: do 26 okt 2017, 6:17
Locatie: Lelystad

Re: Vervangen schakelpaneel



Bericht door Nachtzuster Ron »

Dank voor de reacties.

Ik heb in ieder geval het originele boekje met schema hoe alles werkt op het paneel.
Dat is al iets, tevens heb ik iets gezien van een schema zodra ik weer normaal functioneer zal ik wat screenshots maken en info van de schakelpaneel.
Nachtzuster Ron
Berichten: 30
Lid geworden op: do 26 okt 2017, 6:17
Locatie: Lelystad

Re: Vervangen schakelpaneel



Bericht door Nachtzuster Ron »

Vandaag schakelpaneel los gemaakt.
Is in geknoeid en te zien op de foto's.

De 12V van de hh accu was aangesloten en 12V van startmotor eraf tevens de schakelaar om die aan of uit te zetten. Glaszekeringen kapot en een lege aansluiting. Nieuwe houders gekocht met zekeringen.

Plan: Houten schakelkast (foto) in kast erboven alles doormeten en het plaatsen. Waarbij 12V hh accu en 12 V startmotor op een relais en schakelaar komt om tijdens rijden op sm en bij vrijstaan en op 220 hh te gebruiken. Goed gedacht of zie ik wat over het hoofd? Of zeg ik het niet goed? AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vervangen schakelpaneel



Bericht door PaulBng »

Inderdaad het nodige gehobby.
Daar maak ik me ook schuldig aan, maar ik gebruik geen kroonsteentjes of scotch-blokjes.

Ik ben fervent gebruiker van kunststof broodplanken voor dit soort van toepassingen. Makkelijk te ve/bewerken. Isoleert prima en niet gevoelig voor vocht.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Vervangen schakelpaneel



Bericht door 309T16 »

Inderdaad ideaal materiaal hiervoor Paul. Ik gebruik ze zelf als isolator voor Kortegolf draad antennes :)
Nachtzuster Ron
Berichten: 30
Lid geworden op: do 26 okt 2017, 6:17
Locatie: Lelystad

Re: Vervangen schakelpaneel



Bericht door Nachtzuster Ron »

PaulBng schreef:Inderdaad het nodige gehobby.
Daar maak ik me ook schuldig aan, maar ik gebruik geen kroonsteentjes of scotch-blokjes.

Ik ben fervent gebruiker van kunststof broodplanken voor dit soort van toepassingen. Makkelijk te ve/bewerken. Isoleert prima en niet gevoelig voor vocht.
Ik maak het schakelpaneel in de kast. Begrijp ik hieruit dat ik dan een bodem van snijplanken het beste kan maken. Op een houten ondergrond zou je me afraden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen schakelpaneel



Bericht door Kroppie »

niet om de kast van te maken maar als montageplaat voor de diverse onderdelen (relais, klemmenstroken, printplaatjes, e.d.)welke gemonteerd moeten worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Nachtzuster Ron
Berichten: 30
Lid geworden op: do 26 okt 2017, 6:17
Locatie: Lelystad

Re: Vervangen schakelpaneel



Bericht door Nachtzuster Ron »

Kroppie schreef:niet om de kast van te maken maar als montageplaat voor de diverse onderdelen (relais, klemmenstroken, printplaatjes, e.d.)welke gemonteerd moeten worden.

jos
Zoals ik zei een bodem van snijplanken. Dank.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Plaats reactie