Andere optie Michel is een zonnepaneel regelaar met twee uitgangen. Heb je er misschien al in zitten? Ik heb op mijn kleine paneel een Votronic MPPT DUO. Daar zit een tweede uitgang op, die een kleine Ampere aan maximale laadstroom heeft en daardoor ideaal is om bijv. de startaccu te onderhouden. Ik houd de accu van mijn alarm er mee op peil.M2 schreef:Die Votronic Standby Charger is geloof ik ook wel iets voor mij.
Heb de zonnepanelen op de HH-accu's. En soms staat de camper een paar weken stil (voornamelijk winter). Als ik dus simpelweg een draad van +HH-accu en een draad van +startaccu naar die Votronic trek, wordt de startaccu dan bijgeladen/bijdruppeld?
Michel
Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
In mijn vorige camper zat een Votronic solar regelaar die,als de hh accu vol was, zich bezig hield met de startaccu op peil houden.
Ik heb het type hier niet bij de hand...
Ik heb het type hier niet bij de hand...
Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
@ 309T16: Ik heb er een Steca 1010 in zitten. Inmiddels zo'n Votronic Standby Charger besteld.
Michel
Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:04
- Locatie: Het warme hart van SudWestFryslan
Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
Ik heb de omvormer van de zonnepanelen op de EBL99 aangesloten, zodat beide accu's worden geladen.M2 schreef:Toch nog een vraagje:
Aan de paal wordt ook de startaccu via de EBL99 meegeladen. Dat maakt verder niet uit voor die Votronic?
Groet Sietse
Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
Is inderdaad een simpele en goedkope oplossing, maar is je spanningsval niet groter? Een halogeenlampje heeft in het gunstigste geval (koud) een weerstand van rond een kwart ohm, dus dat zou al een spanningsval van 0,5v betekenen. Totaal kom je dan al snel richting die 0,7v van de Votronic druppellader.Kroppie schreef:en is zelfs ook voor minder dan 5 euro te realiseren met een >5 ampere schottky diode in serie met een 50 watt halogeenlampje, beiden gemonteerd op een kroonsteentje, de diode in doorlaatrichting naar de startaccu en klaar.
is in principe hetzelfde als de standby lader maar dan zonder mooi kastje, en met een ptc weerstand in plaats van een lampje, maar ik had met maken geen ptc bij de hand.
de diode zorgt dat er enkel stroom van hhaccu naar startaccu kan lopen en de ptc/lampje(koudgeleider) fungeert als stroombegrenzing.
en een schottky diode heeft een spanningsval van +-0,3 volt, dus bij een hhaccuspanning van 13,8 volt word de startaccu met 13,4- 13,5 gedruppeld.
Mij lijkt een oplossing met een slimme combinatie het mooiste, zoals bij een Cyrix 120A scheidingsrelais intelligent wordt gekeken naar de spanning van beide accu's. Maar dan dus met een stroombegrenzer gecombineerd voor het (slim) druppelladen.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
de startaccu blijft ook met een druppelspanning van 13,00 volt wel vol .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- henk en lila
- Berichten: 3888
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
Een standby lader voor de startaccu en dan zeker een D+ geschakeld relais zodat de dynamo ook de huishoudaccu oplaadt. En een duo zonneregelaar om de startaccu nog iets bij te houden. En een EBL met 2e uitgang voor de startaccu.
Goh, mijn Cyrix doet dat allemaal in zijn eentje.
Goh, mijn Cyrix doet dat allemaal in zijn eentje.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
goed he
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
TIP.
Inplaats van van een Cyrix kun je ook een BSW 160 Dual schakelaar nemen! (160A)
Deze is microprocessor gestuurd met dezelfde functies of nog meer, maar wel 50%
goedkoper als Cyrix. ( +/- 72. €)
Han.
Inplaats van van een Cyrix kun je ook een BSW 160 Dual schakelaar nemen! (160A)
Deze is microprocessor gestuurd met dezelfde functies of nog meer, maar wel 50%
goedkoper als Cyrix. ( +/- 72. €)
Han.
Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
Waar heb je deze voor 72€ gezien en wat kan hij meer dan een cyrix?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
- Bob Diesel
- Berichten: 31972
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
In onze camper hebben we LZ als woonaccu en Gel als startaccu
Beide accu's hebben dezelfde uitschakel spanning van 14,4v nodig om 100% te kunnen laden
Het 130Wp paneel op het camperdak laad enkel via een Victron MPPT 75/10 de woonaccu's
Enkel als de camper in de stalling staat (zoals nu) is het nodig de startaccu mee te koppelen met de woonaccu
Hiervoor heb ik (sinds we onze éérste camper kochten) een lange Ctek laadkabel aangeschaft
http://ctekacculader.nl/product/ctek-verlangkabel/
Deze kabel heeft 2 geïsoleerde stekkers.
Heb deze kabel doorgeknipt....één kabel is +/- 40cm lang de 2é is 2,10m lang
Daar waar ik de kabel doorgeknipt heb heb ik deze oogjes er aan gezet met een AMP-krimptang
https://hollandbikeshop.com/ru/fietsger ... -1-267683/
De korte kabel gemonteerd op de Fiat startaccu en de stekker komt binnen onder de bestuurderszetel
Het lange kabel gemonteerd op de woonaccu's....
Enkel en alleen als de camper iets langer in de stalling blijft staan verbind ik dus beide accu's
Voor ik de camper start maak de stekkerverbinding los....eenvoudiger kan niet
Onze camper staat in een grote serre maar sinds wij de Pilote hebben werd er een groot (wit) zeil er boven gespannen
Het zonnepaneel heeft tijdens de dag nog voldoende opbrengst er voor te zorgen dat de batterijspanning nooit onder de 12,3v daalt
En mocht dat toch het geval zijn (vooral in deze "donkerdere" periode van het jaar dan, heb ik de brandstofcel nog die altijd in stand-by blijft en zonodig de batterijen terug op peil brengt
Beide accu's hebben dezelfde uitschakel spanning van 14,4v nodig om 100% te kunnen laden
Het 130Wp paneel op het camperdak laad enkel via een Victron MPPT 75/10 de woonaccu's
Enkel als de camper in de stalling staat (zoals nu) is het nodig de startaccu mee te koppelen met de woonaccu
Hiervoor heb ik (sinds we onze éérste camper kochten) een lange Ctek laadkabel aangeschaft
http://ctekacculader.nl/product/ctek-verlangkabel/
Deze kabel heeft 2 geïsoleerde stekkers.
Heb deze kabel doorgeknipt....één kabel is +/- 40cm lang de 2é is 2,10m lang
Daar waar ik de kabel doorgeknipt heb heb ik deze oogjes er aan gezet met een AMP-krimptang
https://hollandbikeshop.com/ru/fietsger ... -1-267683/
De korte kabel gemonteerd op de Fiat startaccu en de stekker komt binnen onder de bestuurderszetel
Het lange kabel gemonteerd op de woonaccu's....
Enkel en alleen als de camper iets langer in de stalling blijft staan verbind ik dus beide accu's
Voor ik de camper start maak de stekkerverbinding los....eenvoudiger kan niet
Onze camper staat in een grote serre maar sinds wij de Pilote hebben werd er een groot (wit) zeil er boven gespannen
Het zonnepaneel heeft tijdens de dag nog voldoende opbrengst er voor te zorgen dat de batterijspanning nooit onder de 12,3v daalt
En mocht dat toch het geval zijn (vooral in deze "donkerdere" periode van het jaar dan, heb ik de brandstofcel nog die altijd in stand-by blijft en zonodig de batterijen terug op peil brengt
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Re: Huishoudaccu aan motoraccu koppelen
Heb je wel de aansluitingen van de kabelhelften aan beide accu's gezekerd?
Anders is dit brandgevaarlijk, met name gezien het feit dat de mannelijke steker-helft open pencontacten heeft die in aanraking kunnen komen met metalen chassis delen en dan kortsluiting veroorzaken.
Alle kabels die aan accu's worden aangesloten zekeren, In dit geval 10A zekeringen, tot deze max. stroom is de CTEK kabel gespecificeerd.
Anders is dit brandgevaarlijk, met name gezien het feit dat de mannelijke steker-helft open pencontacten heeft die in aanraking kunnen komen met metalen chassis delen en dan kortsluiting veroorzaken.
Alle kabels die aan accu's worden aangesloten zekeren, In dit geval 10A zekeringen, tot deze max. stroom is de CTEK kabel gespecificeerd.