Tablet als monitor?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Tablet als monitor?



Bericht door TestCase »

Even rond gekeken en persoonlijk zou ik zoiets bestellen
http://www.dx.com/p/1-to-2-usb-female-t ... 5cm-403584
de kabellengte kan wel een probleem vormen.

Iets flexibeler is:
http://www.dx.com/p/cwxuan-usb-2-0-male ... 9cm-411941

samen met:
http://www.dx.com/p/wm2713-usb-male-to- ... ack-165087

Er is eventueel ook wel een haakse versie van.
http://www.dx.com/p/cy-u2-075-ri-left-9 ... 0cm-222681

Met deze setup kun je nog USB verlengkabels gebruiken.

Niet dat ik ga zeggen dat het zo WEL gaat werken maar dit zijn standaard kabels zonder OTG functie en zouden mijn keus zijn om eens iets te proberen.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Tablet als monitor?



Bericht door travelscout »

Zelf herken ik dit probleem bij mijn samsung tab in geen enkele opstelling (zoals gebruik van het tv-scherm als monitor)!
Behalve dat een enkele goedkope usb-kabel, (heel subjectief) het laadproces langer leek te duren.
Dat wijst m.i. op beperking in de stroomvoorziening.
Dit zal vast eerder gebeuren als er meer hardware van de zelfde voeding gebruik maakt.
Maar als omschreven gebeurd dit niet bij de nokia.
Daarmee lijkt me deze mogelijkheid, uitgesloten.

Ik heb nog niet eerder bemerkt dat er verschil is in usb kabels met en usb kabels zonder OTG functie.
Wel dat de OTG functie niet door alle hardware wordt ondersteund (met name de oudere toestellen).
Of dat de de hardware, door de besturingssoftware in de ROM van ome Samsung al dan niet bewust, uitgeschakeld is.
Of dat er een optie in de rom aanwezig om te kiezen uit drie verschillende functies op de usb poort, op het moment dat ik de mijn samsung J5 (nougat 7.1.2) aansluit op de pc:
USB gebruiken voor:
- dit apparaat opladen
- bestanden overzetten (MTP)
- foto 's overzetten (PTP)
Paul.
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Tablet als monitor?



Bericht door Euro-Trotter »

Testcase: bedankt voor alle tijd die je erin gestoken hebt. Ik probeer toch eerst wat meer zekerheid te krijgen eer ik weer wat ga bestellen. Ik heb nu al twee kabels binnen die ik niet kan gebruiken. De videograbber waarmee ik de 2,4 GHz beelden in digitale hoop om te zetten, had ik besteld en volgens aliexpress is die ook aangekomen. Dat zal ook wel zo, maar helaas niet op mijn adres. Daarom heb ik maar weer een nieuwe besteld. Kortom: ik schiet geen meter op.
Travelscout: jij ook bedankt voor het meedenken. Jouw suggesties zijn zeker de moeite waard, zeker gelet op het feit dat de Nokia wel oplaadt met de speciale kabel en de Samsung niet. Als ik bijvoorbeeld een usb stick met bestanden in de telefoon of tablet steek, krijg ik niet de vraag wat ik met de bestanden wil doen. Ik kan wel de bestanden openen en binnenladen. Ik heb bij Instellingen gezocht naar opties die mij kunnen helpen, maar ik kan niks vinden.

Indien ik de speciale kabel gebruik: USB-micro in tablet/USB A male in stroomadapter/USB A female in USB bestandenstick dan kan ik de bestanden openen en binnenhalen. Tot zo ver best logisch. Echter als ik de stroombron weg haal dan kan ik geen bestanden meer openen of binnenhalen. Dat vind ik niet logisch want de USB bestandenstick heeft helemaal geen stroom nodig!!

Wat erg jammer is dat dit topic in mijn ogen erg interessant begon met de probleemstelling of je een analoog videobeeld op een tablet kan laten zien, maar dat dit nu steeds meer verzandt in kabeltjesgepriegel. :evil: Sorry daarvoor!
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Tablet als monitor?



Bericht door TestCase »

Ik begrijp de teleurstelling door tegenslag. Ik heb ook geen probleem met het feit dat je, even?, niet door gaat. Jouw keuze.

Wel een correctie, die usb stick heeft wel degelijk spanning nodig, anders kun je echt geen bestanden zien die erop staan. Daar is juist die otg kabel voor. Van de telefoon komt die spanning niet.





//Kees.


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Tablet als monitor?



Bericht door travelscout »

Ook ik begrijp je teleurstelling uit je laatst opmerking.
Maar of je er nu mee stopt is me niet duidelijk.
Vandaar om ts te stimuleren, bijgaand wat foto´s van mijn opstelling.
Weliswaar met een 102cm tv scherm en juist de tabblad als bron, i.p.v. als monitor.
Het principe blijft echter hetzelfde.

Let op het laadsymbooltje op de 2e detail foto.
Linksboven in (als bliksempje weergegeven / 29%).

Voor alle duidelijkheid:
Het tv scherm 102cm, is slechts HD-ready (720p) en derhalve past het android tabblad buroblad niet helemaal.
De tablad is een Samsung Galaxy (SM-T320) met daarop een oude rom (CM 12.1 uit 2015 / android versie 5.1.1).

Ik ben zo vrij geweest ook mijn Samsung galaxy J5 (2015), uit te testen in de zelfde configuratie.
Helaas krijg ik daarmee geen beeld op de tv.
Vermoedelijk komt dat door eerder vermelde reden (Android 7.1.2 / Nougat en de softwareopties voor meer burobladen en extra keuze mogelijkheden voor de usb aansluitingen die niet allemaal ondersteund worden door de hardware van de J5).

Verder viel me op dat de micro usb aansluiting van de usb-hdmi splitter, slechts met veel moeite past in de J5.
Laden zonder HDMI aansluiting deed de J5 ook niet, terwijl die dit wel deed bij de tabblad....
Er lijken wat verschillen te zitten in die micro usb connectoren.
Iets om uit te zoeken voor me als ik weer wat meer gelegenheid heb.

En als laatste hierbij de suggestie voor ts zijn android rom te vervangen door een modernere (bovendien zonder de samsung schil / bloatware).
https://www.lineageosroms.org/forums/to ... d-7-1-rom/
Bijlagen
IMG_20180220_082629.jpg
IMG_20180220_082629.jpg (81.84 KiB) 738 keer bekeken
IMG_20180220_082435.jpg
IMG_20180220_082435.jpg (48.61 KiB) 738 keer bekeken
Paul.
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Tablet als monitor?



Bericht door Euro-Trotter »

Nou, ik ben zeker niet van plan om te stoppen hoor! Nu heb ik vandaag nauwelijks tijd om jullie bijdragen te onderzoeken. Morgen zal ik dit zeker doen.
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Tablet als monitor?



Bericht door Euro-Trotter »

Allereerst een reactie op de opmerking van TestCase dat een USB stick een externe voeding moet hebben omdat de telefoon die benodigde stroom niet geeft. Mijn bewering dat een USB stick geen stroom nodig heeft is natuurlijk onjuist, maar ik ben het niet met je eens dat ik een externe voeding moet hebben. Ik heb een sticky (die zowel een USB micro als een gewone USB stekker heeft) direct aangesloten op de USB micro female van mijn smartphone en ik kan gewoon foto's en films op het scherm van mijn telefoon weergeven.

Travelscout: ik heb ooit ook wel eens zo'n opstelling gemaakt met mijn oude Samsung tablet, de tv en een externe stroombron. Ik gebruikte daarvoor een speciale adapter van Samsung met een HDMI uitgang. Dat werkte inderdaad. Probleem blijft dat ik mijn nieuwe tablet niet aan de praat krijg door beelden van een externe bron en tegelijk stroom van een externe bron te ontvangen.

Ik heb de kabeltjes die ik gekocht heb ook eens anders gebruikt. De gewone USB steekt uiteraard in de stroombron. Als ik het tablet in plaats van met de USB micro nu met de USB female verbindt (door middel van een gewoon oplaadkabeltje), dan ontvangt het tablet wel stroom. Of deze verbinding ook data kan transporteren, weet ik niet zeker. Ik heb op de in deze testsituatie overblijvende USB micro in mijn telefoon gestoken, maar er is geen enkel spoor van herkenning.
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Tablet als monitor?



Bericht door travelscout »

In de (volstrekt legale) ROM die ik zelf gebruik op de J5, zijn wat mogelijkheden aanwezig om de functies van de usb-poort te beinvloeden. Zoals: usb-foutopsporing, usb-configuratie selecteren (+ 6 aan te vinken mogelijkheden), usb-audio routing uitschakelen, dev. tools etc. Die eerste lijkt me het meest zinvolle.
Daar heb ik zelf echter, nog geen ervaring mee opgedaan.
Bij de "usb-configuratie" valt me op dat batterij laden apart van de andere mogelijkheden geselecteerd kan worden.
Dus niet tegelijk met het MTP-protocol
Paul.
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Tablet als monitor?



Bericht door Euro-Trotter »

Tja, eindelijk weer een tussenbericht. Zoals gezegd heb ik voor de tweede maal de "Easycap"-adapter bij de Chinees besteld omdat de eerste zending verloren was gegaan. Je gelooft het niet, maar ook de tweede adapter is niet thuis bezorgd. Deze maal heeft de Chinees wel moeite gedaan om te achterhalen wat er fout zou zijn gegaan en de verklaring is dat wegens strikte veiligheidsnormen in het vliegverkeer de adapter is teruggestuurd naar China. Ben ik mooi klaar mee. Dat was gisteren. Meteen eenzelfde adapter bij Bol besteld en die zou vandaag aankomen! Is wel 3 à 4 keer duurder!

Dus hopelijk kan ik een dezer dagen berichten of de gewenste opstelling werkt. Tot dan.
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Tablet als monitor?



Bericht door Euro-Trotter »

Zo, de bestelling kwam weliswaar niet binnen de beloofde tijd maar zo'n 2,5 uur later, maar ik heb de adapter binnen. Aangesloten volgens schema (zie blz 2 van dit topic) en ik had meteen beeld en nog uitstekend ook. En voor geïnteresseerden: ZONDER enige merkbare vertraging! In zoverre is het allemaal goed gelukt .... maar ja: toch niet perfect. Zoals al eerder gemeld geven de door mij aangeschafte splitters/kabeltjes geen stroom aan het tablet. Aangezien het tablet in de camper ook de navigatie moet gaan verzorgen (TomTom Go Mobile) en het camerabeeld gedurende de gehele reis zichtbaar moet zijn, zal ik te weinig stroom hebben op het tablet.

TestCase, jij stelt voor om deze kabel te gebruiken: http://www.dx.com/p/1-to-2-usb-female-t ... 5cm-403584, maar is er verschil met de kabel die ik gekocht heb: https://nl.aliexpress.com/item/OTG-Host ... 0.0.vo6IH5

TravelScout: Jij wijst heel terecht op de USB selectiemogelijkheden die jouw J5 heeft. Ik heb de J5 2016 met android 7.1.1 maar daar kan ik nergens iets vinden waar ik die keuzes kan maken. Overigens wil ik niet de smartphone maar een tablet (Samsung SM-T713) gebruiken.
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Tablet als monitor?



Bericht door travelscout »

Je geraakt langzamerhand aan de grenzen van mijn kennis op dit gebied.

Ik gebruik geen standard ROM.
Tussen android 7.1.1 en 7.1.2 zijn een paar (kleine) verschillen.
De ROM bepaalt of de hardware mogelijkheden worden gebruikt of niet.
Ik kan me niet voorstellen dat verschillende apparaten, met vergelijkbare hardware, ongelijke opties hebben.
Als het op jouw j5 werkt, werkt het ook op je tabblad.

Als ik een usb apparaat aansluit op mijn j5, ontstaat er aan de bovenzijde een notificatie met de melding:

N android system
Dit apparaat wordt opgeladen via usb
Tik voor meer opties.

Klik ik dit aan dan kan ik kiezen voor:
USB gebuiken voor het volgende:
dit aparaat opladen
bestanden overzetten
foto´s overzetten (PTP).

Vink ik de middelste aan, wordt een willekeurig standaard ubuntu pc gemount.
waarbij ook (op basis van het icoontje) de batterij wordt geladen.

Bovengenoemde opties zijn nog uitgebreider terug te vinden onder de ontwikkelaars opties.
Sub: USB-configuratie kiezen:
opladen, MTP, PTP, RNDIS, audiobron, MIDI.

Maar als eerder omschreven, met de j5 kan ik (nog) niet een andere monitor gebruiken.

Als je de normale USB ingang gebruikt (kabeltje dat je nu binnen gekregen hebt), dient er in ieder geval opgeladen te kunnen worden, ongeacht welk apparaat daartoe de bron is.
Paul.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Tablet als monitor?



Bericht door WhiteVanMen »

Euro-Trotter schreef:
vr 05 jan 2018, 10:18
Dat klopt TestCase. Het zijn 2,4Ghz camera's zonder vertraging. Ik heb dat uit kunnen testen op onze tv in de woonkamer.
Geweldig dat zijn mooie stoorzenders voor de Wifi (internet)

En je krijgt een aardige kabel spaghetti met dat capture apparaatje aan je tablet te hangen!
:eh:
Daarbij zal de performance ook nog sterk afhankelijk zijn van de processorkracht in je tablet.

Je kan beter voor IP cameraatjes gaan met een leuke app op je telefoon of tablet , gewoon wifi netwerkje opzetten in je camper.
EEn beetje zoeken voor chinees spul , wordt het niks met dat experiment kost het je ook niet veel.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Tablet als monitor?



Bericht door TestCase »


Euro-Trotter schreef: TestCase, jij stelt voor om deze kabel te gebruiken: http://www.dx.com/p/1-to-2-usb-female-t ... 5cm-403584, maar is er verschil met de kabel die ik gekocht heb: https://nl.aliexpress.com/item/OTG-Host ... 0.0.vo6IH5
Volgens mij zit er geen verschil in en ik ben verbaasd dat het laden niet lukt. Heb met heel wat kabeltjes, splitters, gespeeld.
Dit specifieke kabeltje heb ik niet dus was een aanname, door bovenstaande ervaringen, dat het ging werken.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Tablet als monitor?



Bericht door Euro-Trotter »

Testcase: Ik heb vandaag van iemand gehoord dat die Y-split kabels vaak bedoeld zijn om het apparaat wat je eraan hangt (i.c. Video Grabber) te voeden, niet het host apparaat (i.c. het tablet of smartphone).
Ik denk dat ik de hand in eigen boezem moet steken en niet voor een dubbeltje op de eerste rang moet willen zitten, ofwel met mijn probleem naar een goede ICT winkel gaan. Daar kan ik het probleem voorleggen en de goede spullen kopen.Anders is goedkoop toch duurkoop, niet? Iemand een suggestie waar ik moet zijn?

WhiteVanMen: Dat was nou net mijn probleem: een IP camera geeft zonder meer vertraging en bij het achteruitrijden is dat niet zo handig. De configuratie die ik gekozen heb is -afgezien van het voedingsprobleem- voor mij meer dan uitstekend: een perfect beeld zonder enige merkbare vertraging. Wel bedankt voor het meedenken.

Ik heb me natuurlijk compleet suf gepeinsd waar het aan ligt. Als ik de Y kabel gebruik zonder er iets aan te hangen dan heb ik dus twee aansluitingen: een op de voeding en één op de tablet of smartphone. De derde aansluiting is dan loos. Ook dan krijgt het tablet geen stroom. Wat is het verschil in die situatie met de situatie waarin ik het tablet met de normale voedingskabel aansluit? Zo redenerend denk je dat het aan de Y-kabel ligt. Maar waarom werkt die Y-kabel dan wel op een Nokia smartphone? Dan zou je weer denken dat het aan de instellingen van tablet of smartphone ligt. Ik word er gek van :bang: :bang: :bang: !
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Plaats reactie