een oude accu meeslepen zou ik niet doen weegt net zoveel als een goede en je hebt er niets aan want als zelfs je goede startaccu het niet doet, dus laat staan een oude
.
haal bij aankomst de startaccu los en zet hem in de warme camper, bij vertrek plaatsen en starten.
en zorg voor een goed startende camper heel belangrijk bij koude.hoe? (goed onderhoud!)
jos
camper starten in de sneeuw/kou
Re: camper starten in de sneeuw/kou
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: camper starten in de sneeuw/kou
Heb je dan overleden accu's in je wagens zitten? Bij normaal gebruik raak je accu niet zover leeg dat starten een probleem mag zijn. Ook niet bij korte ritjes. Een maand of 2 niet gebruiken mag geen reden zijn om te starten.durisotti schreef:Je kunt een oude accu meenemen en deze in de camper bewaren en opladen.
Even bij de garage vragen of je een oude accu kunt lenen. Deze heeft doordat je hem binnen bewaart nog wel voldoende capaciteit.
Kun je je zelf met startkabels helpen..
Heb thuis ook altijd een oude accu binnen in huis staan, laad deze regelmatig op en als ie heel erg slecht wordt dan ruil ik hem om voor een nieuwe "oude" accu bij de garage. Veel accu's worden afgedankt als ze best nog wel goed zijn, garage kan dat even meten.
Gr. Aad
Re: camper starten in de sneeuw/kou
@Durisotti : blijft de vraag staan
Die ene keer je HH accu misbruiken als hulpje bij het starten, gaat hem echt niet halveren in levensduur.
Of wat seth_space voorstelt. Of duurt dat te lang en ben je al weg voor die bezorgd wordt?
Als je wel aan de stroompaal staat en de startaccu wordt niet geladen. Hoe lang moeten de startkabels zijn om ze aan te sluiten (voor de ene keer) op de huishoudaccu? Die heb je toch al bij je, hoef je geen extra accu mee te slepen.Marinus schreef:Sta je niet aan de stroompaal, of laadt de startaccu niet bij als je aan de paal staat?
Die ene keer je HH accu misbruiken als hulpje bij het starten, gaat hem echt niet halveren in levensduur.
Of wat seth_space voorstelt. Of duurt dat te lang en ben je al weg voor die bezorgd wordt?
seth_space schreef:Vooruit, komt ie maar weer eens:
https://nl.aliexpress.com/item/Mini-Por ... 57608.html
Ben je van alle ellende af en helpt je weer netjes op weg, minder gewicht dan een hele accu meeslepen
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: camper starten in de sneeuw/kou
Bevroren diesel en diepgevroren accu.
Dat zijn de 2 zaken waar je last van kan hebben.
Een trukje is ook om niet 7 dagen te wachten tot de koude morgen van vertrek.
Start je voertuig de dag voordien op het warmste ogenblik van de dag, ergens na de middag.
En laat de motor en de diesel dan even op temperatuur komen.
Vervolgens leg je er een deken over.
Als hij dan niet start heb je bovendien de hele nacht om na te denken over wat je allemaal gaat doen.
Dat zijn de 2 zaken waar je last van kan hebben.
Een trukje is ook om niet 7 dagen te wachten tot de koude morgen van vertrek.
Start je voertuig de dag voordien op het warmste ogenblik van de dag, ergens na de middag.
En laat de motor en de diesel dan even op temperatuur komen.
Vervolgens leg je er een deken over.
Als hij dan niet start heb je bovendien de hele nacht om na te denken over wat je allemaal gaat doen.
Groeten Kampo
Re: camper starten in de sneeuw/kou
Met startkabels kan je ook de huishoud accu en startaccu even aansluiten. De kabels die er al zitten, zijn te dun. Buiten dat, de zekering(en) vliegen eruit (ervaring ) Mij valt het op dat bij kou het voorgloeien langer duurt. Het starten gaat moeizaam, maar gelukkig slaat de motor snel aan. Langer moeten doorstarten zal bij mij ook niet meer gaan. Zit nog een beetje op de wip voor een nieuwe startaccu.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: camper starten in de sneeuw/kou
Huishoudaccu is ongeschikt als startaccu, daar gaat ie kapot van !
Re: camper starten in de sneeuw/kou
in nood een keertje gebruiken als zodanig bij een normaal startende motor kan geen kwaad, maar is idd geen vervanging voor een start accu, omgekeerd ook gaat een startaccu als hh accu ook niet lang goed.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: camper starten in de sneeuw/kou
Je hebt toch Varta Dual Purpose? Als hh accu kan je er toch (zo nodig) ook mee starten?
Gr Arie
Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Re: camper starten in de sneeuw/kou
niet iedereen heeft dat merk/type, en niet ieder merk/type heeft die eigenschap.
vandaar een bepaald advies.
jos
vandaar een bepaald advies.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything