Opladen tijdens rijden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Opladen tijdens rijden



Bericht door ron hymer »

hallo.

ik kom er achter dat tijdens het rijden mijn huishoudaccu met (maar) 5A oplaad, als ik rijd en wil de koelkast gebruiken zit ik altijd op minimaal 15A
dus meer eruit als erin. ik mag ook niet tijdens het rijden het gas open hebben staan.

ik heb 3x110Ah agm accu,s
hymer e690 1998

nu zijn er misschien meerdere opties om de oplaadstroom omhoog te krijgen.

1 heb ik er zelf bedacht, misschien niet heel efficiënt maar wel goed.
: ik pak een Ctec mx25 met een omvormer ervoor via de startaccu en relais, nu kan ik deze ook gebruiken als onderhoudslader tijdens de stallen, originele lader is niet helemaal geschikt om de Agm accu,s op te laden.

2
: ik koop een B2B charder (battery to battery) deze zal dan ook via de startaccu lopen en zal alleen gaan laden zodra de startaccu boven de 13 volt uitkom, nadeel hiervan kan het niet als onderhouds lader gebruikt kan worden.

3
: ik heb wel eens gelezen om dikkere kabels van dynamo naar HHaccu te trekken, maar er zit al 6mm2 kabels op, dus dit moet nog niet de beperking zijn.

Uiteraard is het de vraag of ik deze reserves heb op mijn dynamo, hier kom ik later achter en daar zijn ook oplossing voor.

alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door ron hymer op di 26 dec 2017, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Peter LMC »

Hallo Ron.

Vermeld ook even het chassis type en bouwjaar.
Eventueel ook de dynamo gegevens.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Cee Pee »

De koelkast kan ook tijdens het rijden gewoon op gas, ik doe tenminste niet anders.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Toon »

als je toch geld uit wilt geven
koop dan een veiligheids ventiel voor op je gasinstalatie
dan mag je gaskraan wel open staan tijdens het rijden
en al zou je thuis vertrekken met je accu's knots vol
dan zijn ze bij de eerste stop toch wat ontladen doordat je dynamo niet voldoende levert om je AGM's vol te houden
daar zou dan een booster tussen moeten
of de moeilijke omweg zoals jij hem schetst
via een omvormer,op je start accu, een acculader die je AGM's wel op peil houdt
maar of dat nou zo ideaal is?????
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Joske »

@ Ron Hymer,

Als je een nagenoeg nieuwe camper hebt, heb je ook een Euro6 of misschien wel Euro7 motor. (ben de tel kwijt)
Daarin kan een intelligent dynamosysteem zitten, wat alleen maar maximaal laadt als de startaccu dat nodig heeft en verder tijdens het remmen of op de motor remmen.
Dus tijdens het rijden zal je HHaccu nauwelijks opgeladen worden, wat je zelf hebt gemerkt.
Probleem wat in de toekomst steeds meer gaat spelen.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
VanDeStouwe
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door VanDeStouwe »

De indicatie 5 amp laden kan de laadstroom de accu in zijn. Dat zegt niets over de andere gebruikers die aangesloten zijn. Het kan heel goed zijn dat stroom uit de dynamo gedeeld wordt 5 amp naar de accu's en de rest naar de andere gebruikers. Het hangt er namelijk vanaf waar precies de laadstroom gemeten wordt.
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

u heeft 330Ah agm accu,s staan , een agm houd van een hoge laadspanning dus wilt u zo weinig mogelijk spannings verlies.
die 330 Ah wil geladen worden met minimaal 10% van de capaciteit dus zeg maar 30 ampere, ik neem aan dat de afstand tussen de startaccu en de hh accu,s zo,n 2 meter is ,dan krijg je voor een laadstroom van 30 ampere en een minimaal spannings verlies van 0,1 volt een kabel van 25mm2(kerndiameter van +-5,5mm) , wel iets meer dan de 6mm2(kerndiameter +-2,5 mm) die er nu ligt .

is het goedkoopste om dat eerst inorde te maken, en waarschijnlijk heeft u een euro5 of 6 voertuig en dan komt er nog meer bij kijken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Frank1954 »

Hi Ron

Peter LMC geeft je meteen de juiste tip: bouwjaar en type
VB: nieuwe Hymer's op MB chassis én Euro 6 motoren hebben een "geregelde" alternator
Deze houd op met laden eens de startaccu vol is :bang:
Vrienden hebben een nieuwe Starliner MB én Euro 6 en daar heeft Hymer een lader/booster ingebouwd
Of, dit bij Fiat ook al zo is dat, kan de Fiat dealer meteen controleren als deze aan de pc wordt gekoppeld
Hymer is ook uitgerust met Schaudt EBL en deze fabrikant heeft hiervoor een lader/booster
Namelijk dit: https://www.jasicamp.nl/schaudt+elektro ... _+wa121525
Het plaatsen van dergelijke DC/DC lader booster heft dit probleem op

In de meeste campers zit een lader die enkele toereikend is voor LZ/Gel batterijen
Voor dit type accu's is de "uitschakelspanning" 14,4V

Voor AGM is een uitschakelspanning nodig van 14,7v en die info heb ik gekregen van Ctek zelf
Dus...je batterijen worden nooit 100% geladen
Hier zit je dus wél juist met je stelling

Hiervoor haal je best een Ctek MXS 25 in huis wél prijselijk
https://www.acculaders.nl/ctek-mxs25-12 ... gLk9fD_BwE
Hier de laagste prijs: https://www.solarecosolution.be/ctek-ac ... is-een-pro
Want dit is inderdaad de beste lader die je kan hebben om je 3 AGM "correct" te laden...(Victron heeft een gelijkaardig type)
Maar... dit is enkel bedoeld wanneer je camper in de stalling staat
Voor onze éérste camper kocht ik me toen een Ctek MXS 10 om 1 x 95Ah AGM "correct" te laden
Op woonaccu en startaccu had ik Ctek laadkabels gemonteerd en klaar
De Gel startaccu kreeg zelfs 14,7v als uitschakelspanning maar ook dit was geen probleem volgens Ctek
Nadien kochten we ons een Efoy en die "bewaakte" dan altijd de woonaccu's en de startaccu
De MXS 10 gebruik ik nu voor de auto accu als we lang weg zijn met de camper
In onze Pilote zit 2 x 105Ah aan woonaccu's en 1x 95Ah startaccu allemaal...LZ onderhoudsvrij
Deze worden altijd met de Efoy altijd correct geladen tot 14,4V
Om "onderweg" te laden heb je dus enkel een DC/DC lader-booster van Schaudt nodig met een max. laadstroom van 25A.... is niet niks he....

Nu...een koelkast op 12V verbruikt toch geen 15A dacht ik :roll: en wanneer woon én startaccu vol zijn is de laadstroom ook véél minder
5A is dan wel eerder normaal denk ik...
En eens de motor wordt gestopt schakelt de koelkast over op gas (na +/- 5 minuten als veiligheid )
Laatst gewijzigd door Frank1954 op di 26 dec 2017, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

een moderne absorptie koelkast welke dus ook op gas kan , heeft een 12 volt verwarmingselement van meestal meer dan 150 watt , dat is bij 12 volt dus meer dan 12,5 ampere.

en een euro 6 motor houdt niet op met laden als de startaccu vol is, maar al veel eerder , de energie die vrijkomt bij het afremmen op de motor word ook gebruikt om de accu te laden , die energie moet dan wel opgenomen kunnen worden in de accu , vandaar dat de dynamo de accu maar laad tot zo,n 80%
e.e.a. heel simpel uitgelegd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door myway »

Buiten een intelligente dynamo-regeling bij een recent voertuig, heeft TS die?
Kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat de accu’s die er standaard niet in zullen zitten niet juist zijn aangesloten.
Daar hebben we in het verleden al wat voorbeelden van gezien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Bakkertjes »

Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door ron hymer »

wat een berg reacties.

camper is euro 0, lekkere stinkdiesel hymer e690 2.5tdi
meten gebeurt met een victron energie batterij meter, accu,s>shunt>apparatuur, hij meet dus alles
tijdens test accu,s wel vol, maar veel gebruikers aan, verbruik 25A zonder motor, met motor net onder 20A,
ook met wat gas erbij.

beveiligingsventiel op gasfles is ook optie, maar zou het wel leuk/fijn vinden als er wat meer lading is tijdens rijden.

frank: dit is een goeie, en betaalbaar, alleen wat ik nog niet snel kan zien, of deze het met de aangeleverde voltage doet, of dat hij het voltage opkrikt tot het gewenste voltage, maar dit zal ik even uitzoeken (tenzij iemand anders dit weet)

kroppie:
6mm2 zou voor 54A geschikt moeten zijn dan heb je een verlies van 0.09% volgens draka, maar de dynamo haalt het gevraagde voltage toch niet, dus ook met 0.1% verlies is het voor mij niet acceptabel. (vuistregel is geloof ik 10A per mm2)

en of de accus goed aangesloten zijn:
elke accu gaat apart met de massa naar een massaschakelaar, op de andere punten van de massaschakelaar zit een aluminium strip 8x20mm die naar de shunt gaan, vervolgens naar verzamelstrip van staal. de + kant kommen alle accu,s op een koperen verzamelblok waar een 50mm2 kabel naar de omvormer gaat en 1x 10mm2 naar een batterij beveiliger naar de zekeringen.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door AadenAnke »

Wat denk je van nameten wat je dynamo echt levert? Bij een zo oud beestje kan je meestal wel een zwaardere dynamo plaatsen of zelfs een 2e en die dan geheel voor de HH accu's houden. Mijn 32 jaar oude MB307D heeft een 54amp dynamo en laad de 3 lz accu's flink vol tijdens het rijden met de koelkast op 12 volt aan. Let op niet overal is het toegestaan om de koelkast op gas aan te hebben tijdens het rijden! Al dan niet met crash censor

Gr Aad
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Joske »

Dus geen nieuwe camper maar een wat oudere.
Handig om te weten, vandaar de terechte vraag om bouwjaar type enz.
In jouw geval zou ik als eerste de dynamo er af halen en (laten) testen.
Dan weet je waar het (niet) aan ligt!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie