Opladen tijdens rijden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door ron hymer »

oke.

ik was/ben zo blij met de hoge laadstroom.

maar nu heb ik zitten denken, ik kan nu makkelijk grote stromen van de dynamo krijgen en kan deze ook overbelast raken, mijn airco zit via de omvormer aangesloten dus kan deze ten alle tijden draaien, echter denk ik dat mijn dynamo niet lang 60A mag leveren. tevens als de accus leeg zijn zal er toch ook weer 150A geleverd moeten worden, dit zal ook bijna 3 uur werk zijn voor een 330agm batterij bank.

er zit volgens mij een 85ah dynamo in, deze staat toch richting de 90% van ze maximale te draaien, en dit moet zeker onder de 80% komen.


nu wil ik dus de laadstroom regelen, wie weet een simpele manier om dit te realiseren.

er staat in de toekomst nog een BTB charger gepland, maar ben er nog niet over uit welke..

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door travelscout »

Laadstroom instellen doe je altijd door de spanning:
1) vast (voor een constante spanning - cv) of
2) variabel (voor een constante stroom -cc) te regelen.

Heb je zelfs een AGM startaccu, pas dan de maximale laadspanning van je dynamo aan van 14,4V naar 14,7 a 14,8V.
Dat is eenvoudiger dan je denkt (zoek hier op het forum) en voordeliger dan een grote B2B-lader of accubooster.
Een dynamo (hierdoor) overbelasten lijkt mij theoretisch kunnen maar komt praktisch nooit voor.
Als je zoiets overweegt, zorg dan beslist eerst, dat je AGM´s nooit te lang op 14,7V of 14,8V kunnen staan!
Want daar houdt geen enkele AGM van.
Zelfs niet als de stroom dan nog maar klein is, kan die stroom toch nog te groot zijn.
En daarmee een AGM aan de kook brengen (vandaar die temperatuur voeler op de duurdere 230V-laders).
E.e.a altijd volledig conform je eigen accu specificaties.

Maar wat je ook regelt, je zult nooit meer uit je dynamo kunnen halen dan dat die maximaal te besteden heeft voor je AGM´s.
Als je een flinke stapel AGM´s in gebruik hebt, die mogelijk flinke stromen lusten, zorg dan ook voor een dynamo die dat kan opwekken.
Er zijn AGM´s die als ze leeg zijn graag vrijwel net zoveel laadstroom per uur krijgen, als dat hun capaciteit groot is.
Ik bedoel dus: een lege AGM met een capaciteit van 330Ah, met 330A per uur laden (lees je accu specs).
Handig om zo de boel met een ritje van een uur weer een heel eind op te laden...
Heb je dus een niet bestaande zware dynamo nodig.
Of gewoon meerdere bestaande dynamo´s maar dan parallel geschakeld.
En natuurlijk; nog veel dikkere kabels en een scheidingsrelais die 330A kan schakelen.
Paul.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door myway »

myway schreef:Buiten een intelligente dynamo-regeling bij een recent voertuig, heeft TS die?
Kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat de accu’s die er standaard niet in zullen zitten niet juist zijn aangesloten.
Daar hebben we in het verleden al wat voorbeelden van gezien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoals ik al eerder aangaf, kun je wat foto’s plaatsen dan is het makkelijker om advies te geven.
Als ik lees dat er veel te dunne draden gebruikt zijn lijkt mij dat handig.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

een alternator kun je in principe niet overbelasten , vraag je meer dan hij kan leveren dan levert hij gewoon niet meer .dus maximum is maximum.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door pwhooftman »

Frank1954 schreef:Hi Ron

Start of AGM batterijen nooit onder 12,3V laten komen is belangrijker dan, de laadstroom van 20A die de alternator geven kan.
Door vaak onder de "grens" van 50% ontlading te gaan gaat elke accu onomkeerbare schade oplopen en sulfateren
En dit verkort de levensduur en....is "enkel" goed voor deze die batterijen verkopen
Ik heb het nodige over accu's gelezen, en ik heb eerder de indruk 'nooit onder de 50% komen' goed is voor de accu verkopers.
Overal lees ik dat bij een soortgelijk gewicht van het elektrolyt van 1,13 kg/liter de accu leeg is en direct geladen moet worden. Niet dat de accu kapot gaat door zover te ontladen.
Bijvoorbeeld https://traktiebatterijennederland.nl/1 ... tterij.php , daar wordt ook meteen uitgelegd waarom te voorzichtig laden niet goed is.

Deze bron geeft ook aan dat het laden vanaf een (bijna) geheel ontladen toestand met beleid moet gebeuren: http://hcl.nl/heftruck/20/uitleg_en_wer ... iebatterij. Daar wordt kortweg gesteld dat er intelligent geladen moet worden. Zou dat de reden zijn dat gesteld wordt dat je een accu niet verder mag ontladen dan 50% , omdat er van uit gegaan wordt dat een voertuig als een camper niet intelligent kan laden?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

nu zijn heftruck accu,s wel iets anders dan hh camper accu,s, de heftruck accu,s zijn er op gebouwd om zo diep ontladen te mogen worden, voor de in campers gebruikte accu,s geven bijna alle fabrikanten op dat boven de 50 % ontladen het aantal haalbare cycli snel afneemt.
maar heeft u heftruck accu,s in uw camper dan kunnen die wel veel dieper ontladen worden dan de 50%

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ron hymer
Berichten: 78
Lid geworden op: za 06 mei 2017, 8:12

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door ron hymer »

travelscout:
dus als ik me spanning zou verlagen zal de laadstroom ook zakken, echter zal ik constant de laadspanning moeten verhogen om aan een bepaalde gewenste laadstroom te komen, zie ik het zo goed?

myway:
foto,s plaatsen kan wel, maar hier zal je niet veel op zien, heb ook weinig zin, het systeem werkt naar behoren, sterker nog beter als dat. wil alleen mijn laadstroom beperken.

kroppie.
dat een dynamo niet overbelast kan raken betwijfel ik, nu wil ik ook niet degene zijn die dat op de route du soleil gaat ontdekken.
zie deze link (http://www.pbase.com/mainecruising/auto ... _batteries).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

een alternator kan nooit meer leveren dan waarvoor hij ontworpen is, dan is simpel gezegd het magnetisch veld in de dynamo niet sterk genoeg, om er nog meer uit te krijgen.

en laadstroom beperken? wel je hebt mee gemaakt wat een te dunne draad voor resultaat had, gewoon weer (wat) dunner maken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door travelscout »

Als de spanningen van twee bronnen zonder verbinding 100% gelijk zijn, vloeit er bij het maken van een verbinding 0,00A. tussen beiden.

Als je de statorspanning op je dynamo verhoogd (naar 14,7 a 14,8V), wordt ook het veld sterker.
En dus kan er meer stroom gaan vloeien, maar of je dynamo daar niet tegen kan betwijfel ik.
Zeker de ouderwetse dynamo´s (dus die met borstels), zijn wel wat over gedimensioneerd:
ze gaan in de praktijk inderdaad hierdoor niet direct kapot.

Als je maximaal stroom wilt leveren zul je ook de dynamo meer toeren moeten laten maken.
Met een beetje stationair draaien, laadt je lege accu echt wel een beetje bij.
Maar als er toeren gemaakt worden, zal bij een lege accu ook de stroom pas flink toenemen (tot de maximale capaciteit van de dynamo).

Dynamo´s worden ook af fabriek al voldoende gekoeld, vooral door een eigen ventilator (die achter de poulie).
Daar heeft een motortemperatuur en/of motorkoeling, weinig mee van doen.
Ik zie wel voordelen in temperatuur geregelde laadapparatuur (vooral om AGM accu´s te beschermen).
Maar dus niet zo zeer om de "ouderwetse" dynamo´s te beschermen.
Bovendien wordt zo de apparatuur weer snel duurder, dan de accu´s zelf.

Maar een laadstroom beperken door de verbindingsdraden dunner te maken, nee niet echt mijn idee.
Indien de huishoudaccu van een ander soort is dan een startaccu, zou ik eerder een eenvoudige stepdown converter inzetten.
Eenvoudig ondat in een laatste laadfase, er toch met weinig stroom geladen wordt.
Als je echter ook gebruikers aanzet neemt die stroom weer toe en zou die eenvoudige setpdownconverter eerder in de weg zitten...
Dus...Wil je het makkelijk houden? Investeer (alleen in de omschreven situatie!) in een b2B lader/regelaar.
Maar dan wel tenminste wel eentje die met zowel grote als kleine laadstromen overweg kan.
En liefst ook nog eens, een minimaal 3-stappen laadproces kent voor je huishoudaccu.
Wordt je huishoudaccu tenmisnte ook eens nbetjes opgeladen door je dynamo, i.p.v. alleen door je 230V-paallader.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door kampo »

ron hymer schreef:
zo 11 feb 2018, 20:24
... ik kan nu makkelijk grote stromen van de dynamo krijgen en kan deze ook overbelast raken, mijn airco zit via de omvormer aangesloten dus kan deze ten alle tijden draaien, echter denk ik dat mijn dynamo niet lang 60A mag leveren. tevens als de accus leeg zijn zal er toch ook weer 150A geleverd moeten worden, dit zal ook bijna 3 uur werk zijn voor een 330agm batterij bank.

er zit volgens mij een 85ah dynamo in, deze staat toch richting de 90% van ze maximale te draaien, en dit moet zeker onder de 80% komen.
nu wil ik dus de laadstroom regelen, wie weet een simpele manier om dit te realiseren.
er staat in de toekomst nog een BTB charger gepland, maar ben er nog niet over uit welke...
Bedankt voor de feedback. Heb de oorspronkelijke vraagstelling nog eens gelezen en begrijp nog steeds niet waarom je
de power bekabeling verzwaard hebt naar 2x10mm² en niet meteen naar 35mm² of 50mm². Misschien was het resultaat dan nog beter geweest.
Op basis waarvan heb je je beperkt tot slechts 20mm³ ?

Een standairco op 230V al rijdende laten draaien via een inverter op 12V moet je zien als een noodoplossing.
Bedenk dat 1000Watt in 230V overeenkomt met 83A in 12V en doe daar nog 15% omzettingsverliezen bij.
Als je al rijdende misschien 80A/12V verbruikt + koelkast + ruitewissers kom je snel in de rode zone en lopen je 4 accu's langzaam leeg.
De belasting van alles, inverter, bekabeling en dynamo is met die 80A ?? stroomafname werkelijk extreem.
Vooral als je dat gaat doen gedurende vele uren aan een stuk in de zomer bij hoge omgevingstemperaturen.
Geen van de componenten werd daar eigenlijk voor gebouwd. Het is enkel de airco fabrikant die zegt dat het mag. (verkoopspraatje ?)
Als ik zo een toestel van binnen bekijk lijkt het mij ook niet echt gebouwd om aan 100km/h met de bijbehorende vibraties
lang mee te gaan. En je dynamo had al 200.000km op de teller.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: opladen tijdens rijden



Bericht door blizard »

Ik snap dat wel: Ron wilde gewoon kijken of een parralel geplaatste 10mm kabel verbetering zou brengen. Hij kan altijd nog een 35mm aanleggen.
En @kroppie: heftruckaccu's zijn om het tot 80% te ontladen ideaal als HH accu's
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

behalve prijs gewicht en afmeting, zouden het prima hh accu,s zijn

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Opladen tijdens rijden



Bericht door blizard »

Soms loop je tegen wat aan Jos, mijn 2 Zenith 6v accu's in serie kostten 400 euro vanuit een afgeblazen project, en nu heb ik 450A tot mijn beschikking.
Ik moest wel een gat in de vloer zagen, ze rusten nu op het subframe...
Ik laat ze natuurlijk niet tot 80% gaan maar met 60 ben ik nog veilig.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opladen tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

ja soms kun je niet anders word je gedwongen door de omstandigheden, maar wordt je dynamo niet overbelast? :lol3:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie