Omvormer zekeren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
hrs
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 28 okt 2005, 20:22

Omvormer zekeren



Bericht door hrs »

Ga in de camper een omvormer en een voorkeurschakelaar plaatsen. NDS schakelaar is de nds prioirty switch en de omvormer 1000 watt continu en 2000w piek. Twee vragen:
De grootte van de zekering in plus leiding van de accu naar de omvormer wordt dit bepaald door de 1000 w of de 2000 w.
Op de schakelaar is de ingang van uit de omvormer ook voorzien van een aarde aansluiting evenals de uitgang via de omvormer. Op het forum heb ik er het nodige over gelezen. Heb ik het goed begrepen dat ik dit niet hoef aan te sluiten?
Huub
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: omvormer



Bericht door Kroppie »

een aarde aansluiting op een omvormer in een camper doet niets, dus hoef je niet aantesluiten.
de piek van 2000 watt is meestal maar zeer kort(miliseconden) bruikbaar, daar zal de zekering ws niet op reageren
gebruik je de omvormer vaak en langdurig aan het max van 1000watt reken dan op 1000 gedeeld door 12, +15%=95 ampere afgerond 100 ampere.
gezien het piekvermogen erg weinig maar gezien de dikte van de meestal meegeleverde kabels genoeg.
zijn de kabels 35mm2 (kern diameter[dus zonder isolatie] +7mm)of dikker neem dan 150 ampere .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie