aansluiting van 2 shunts

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door frequentsarah1 »

dit staat mij toch niet aan hoor !!

Afbeelding

ik bedoel met die rode stekkers daarop en dan nog de draad (welke dikte's ? 1.5mm² ; 2.5mm² of 3.5mm²)

mijn idee was van de draden via de achterkant naar vooren te brengen en dan daar op de polen vast te schroeven ,...maar deze versie laat het niet ,ofwel moet ik de draden erom solderen en dan afschermen met een krimpkous en dan gaat dat wel ,maar is dat raadzaam in een camper ? x:)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door Atoz »

De beste schippers staan aan wal... Ik ook dus x;-)

Kun je de zekeringhouder niet langs achter van het paneel monteren, zodat je wel aan de zekeringen kunt, maar dat de draden aan de achterzijde van het paneel zitten.

In het paneel komt dan een groot rechthoekig gat.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door frequentsarah1 »

beste
heb ik ook al overwogen, maar dat gaat niet ,er is nergens een mogelijkheid om deze op het houten plaatje via de achterkant te bevestigen ,en de klemmen hebben ook een dikte ..

het properste zou zijn solderen en een krimpkous erover en zo dicht mogelijk bij de houder een gaatje boren waar de draad doorkan
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 27 dec 2017, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren aub knop Nieuw Antwoord gebruiken.
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door frequentsarah1 »

joske

ziet dat er goed uit ??

ik heb de massa van de transfo van de wagen losgekoppeld, want deze moet toch naar de shunt gaan héé ??

Afbeelding

het enige wat nog op de foto ontbreekt is die stekker met ingebouwde schakelaar om de lader af te zetten , maar dat kan ik ook achterin in de verdeeldoos
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door Atoz »

Er zijn nog zekeringhouders te krijg maar dan wel het oude model, ronde type zekering, die je kan schroeven. 8 zekeringen per doosje. Maar dan moet je hier wel roepen dat je die wil gebruiken en kunnen wachten op de postbode...
En hoeveel van die doosjes je dan nodig hebt.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door frequentsarah1 »

guido

heb je daar een foto van aub
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 27 dec 2017, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren aub knop Nieuw Antwoord gebruiken.
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door frequentsarah1 »

zoals je in de bovenste fot kunt zien was het deze die ik wou ,maar ik kreeg de nieuwer versie in de bus

Afbeelding

dus in de nieuwere versie kan er een draad onder de klem worden doorgestoken ALS ik die MAG/KAN solderen en das nu de hamvraag die ik stelde .en dan pas kan ik verder werken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door Kroppie »

kun je niet naast de aansluitingeen gaatje boren waar de schuifstekker ook door kan, en dan om de draad een rubbertule zodat het gat weer wat opgevuld is, draad van onder het paneel doorsteken aansluiten en rubber tule om de draad in het gat plaatsen.

dan krijg je dus links en rechts van de zekeringdoos 6 gaatjes van +-10mm misschien niet zo mooi als je gehoopt had, maar dat is dan het enige probleem.

en solderen mag en kan (oei ,daar komt commentaar op), als je maar zorgt dat de draden niet kunnen trillen dus goed beugelen vlak bij de verbinding., en zorgen dat het soldeer niet te ver in de draad doorloopt , de juiste kabelschoentjes en GEEN loodgieterssoldeer met soldeerpasta/sodeerwater gaan gebruiken maar elektronica harskernsoldeer.
ik zou gewoon de schuifstekkertjes gebruiken kleur in overeenstemming met de draaddikte.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door jansloos »

Op zich maakt het toch niet zo'n verschil, of je stekertjes (GEEN CHINESE) gebruikt, of schroeven??

Met schroeven dien je ook een kabeloogje te gebruiken, en die steekt net zo ver uit als een stekertje

Gebruik geen chinese Alieexpres stekertjes. die zijn vrij zacht. ik heb er hier 50 en gebruik ze voor experimenten.
Als je de kabel wat heen en weer beweegt, komt er ruimte op.

overigens, bedenk ik me net; geen vaste kernkabel met knijpstekertjes, of oogjes verbinden!! gaat onherroepelijk fout.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door frequentsarah1 »

ik denk dat jij daarmee bedoelt flexible draad te gebruiken ?? sowie so

ik ga een test doen en kijk naar het resultaat
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 27 dec 2017, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren aub knop Nieuw Antwoord gebruiken.
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door frequentsarah1 »

o ja welke van draad zou ik hiervoor gebruiken van zekering tot schakelaar (korte afstand )
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door Kroppie »

voor de "zware" gebruikers (zekering >15ampere) minimaal 4mm2(gele schuifstekkertje) dikker mag ook
voor de rest (zekering tot 15 ampere) minimaal 2,5mm2(blauwe schuifstekkertje), dunner zou ik zelfs in een camper niet eens gebruiken ook niet voor lichte verbruikers , een zekere mechanische sterkte is ook nodig/handig, en spaart tig soorten draad en stekkertjes!.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 27 dec 2017, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door frequentsarah1 »

dus 2.5 of 3.5 ?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: aansluiting van 2 shunts



Bericht door Kroppie »

3,5mm2 bestaat officieel niet, wel 4mm2

de genormaliseerde reeks is 0,75, 1,0, 1,5, 2,5, 4,0, 6,0, 10, 16, 25, 35, enz

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie