Startaccu laden met zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2242
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Startaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door M2 »

Ik heb mijn zonnepaneel via een Steca 1010 op de 2 huishoudaccu's.
Nu staat mijn camper ongeveer 50 meter van huis en kan ik niet ff lekker de startaccu aan stroom zetten als ik toevallig eens een paar weken de camper niet gebruik.
Zou ik ook gewoon eens een paar dagen de huishoudaccu's kunnen loskoppelen en vanaf de steca een losse kabel naar de startaccu laten lopen om die zo te (bij)laden?
Het zal wel maar omdat ik niet zo'n 'stroomman' ben vraag ik dat voor de zekerheid maar ff.

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: startaccu laden met zonnepaneel



Bericht door jansloos »

Ja waarom niet.
Maar mogelijk zijn hier mensen met dezelfde camper, en kunnen die vertellen of ze beiden geladen kunnen worden? Via de startaccu en een aanwezige Cirix?
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 10 dec 2017, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: startaccu laden met zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

dat kan zonder probleem, MAAR bij loskoppelen eerst paneel los van de regelaar en dan pas accu los, en bij aankoppelen eerst accu aan de regelaar en dan het paneel.

maar verwacht niet teveel rendement van de paneel met dit weer, maar alle beetjes helpen kwaad kan het niet.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Startaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Aloys »

Let op: als de huishoudaccu een AGM-type is, dan staat de laadregelaar waarschijnlijk ingesteld
op een voor de startaccu té hoge laadspanning...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2242
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Startaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door M2 »

Ok, dank. Dacht ook wel dat het zou kunnen, maar voor de zekerheid.
Heb geen AGM's dus hoef niks te veranderen dan.

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Startaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door hathi »

En waar om zou je een Start accu op moeten laden,? een Start accu word door de dynamo al opgeladen,en houd het heel lang vol,zo niet is het een slechte accu,of er is veel lek stroom,een Massa schakelaar monteren,is dan de simpel,en goedkoopste. oplossing,maar ook een zonnepanelen regelaar ,die de Start accu ook laad,kan uitkomst brengen. B.v de votronic
Hans
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2242
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Startaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door M2 »

Omdat ik nu even niet zoveel rijd, omdat het koud is, omdat ik die steca er toch in heb zitten, en omdat het mij alleen maar goed lijkt om daarom die startaccu eens wat bij te laden....
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Startaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Peter LMC »

Ik vind ook dat ik de startaccu zo mee en dan bij moet laden.
Met het alarm er op en dan na een 2 maanden stilstand wordt de startaccu minder.
Ik heb hiervoor een relais tussen de startaccu en de HH accu gezet.
Schakelaartje met controle led en zekering etc.
Zo kan ik handmatig de HH en de startaccu parallel schakelen.
Niet vergeten als je de motor gaat starten om dit uit te zetten.
Als je er al een scheidingsrelais in hebt zitten kun je er over denken om deze handmatig te
gaan bedienen met een extra schakelaar met controle led.
Ik heb alleen maar loodzuur calsium accu's en zet mijn C tek lader op onderhoudslading als hij weggezet wordt.
Kosten waren misschien € 4.00 voor relais met relais voetje. De rest komt uit de knutseldoos. :-B
En wat tijd maar dat tel ik niet.
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Startaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door c.dekker »

leg een snoertje aan van 2,5 naar de start accu , en plaats daar tussen een diode tussen de draad n van 10 amp en monteer teven in de draad een relaisje met 5 pinnen , en sluit hem zo aan pin 30 van af de huishoudaccu en 87 a naar de startaccu , sluit pin 86 aan massa en 85 aan de startdraad .

Zoo gaat er een stroom naar de strataccu via de diode en kan niet terug lopen naar de huis accu en tijden het starten wordt de verbinding 30- 87 a onderbroken en wordt de diode niet overbelast tijdens het starten .

Nu hoeft u niets los te maken Ps neem een diode met een drempelspanning van + / - 0, 7 volt dan wordt de startaccu niet overladen .
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Startaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Peter LMC »

Inderdaad. Diode ertussen. :clap:
Even in mijn rommeldozen zoeken.
Er moet nog wel ergens iets liggen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

i.p.v. het relais een 12volt 50watt halogeenlampje doet het ook.hoef je maar 2 draadjes aan te sluiten, en er kan door het lampje nooit meer dan 50watt = +-4 ampere lopen tussen hh en startaccu , ook niet met starten.

diode +- 6ampere met in serie zo,n lampje tussen de 2 plussen van de accu,s, diode in doorlaatrichting richting startaccu, zit bij mij al jaren in de camper, houd de startaccu keurig op peil.
soortgelijke werking heeft de standby lader van votronic met i.p.v. een halogeenlampje een ptc, en een mooi kastje kost wel 30 euro i.p.v. 2,50 euro.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Symer
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 7:49
Locatie: Utrecht

Re: Startaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Symer »

Na jaren weer eens een reactie ;-)

Jos, en anderen, weten jullie wellicht het volgende.
Ik heb twee startaccu’s. Op 1 zit een zonnepaneel met regelaar, met alle huishoudfuncties. Hij wordt continue bijgeladen en doet dus dienst als serviceaccu. Dat gaat goed, hij raakt nooit ver ontladen.
Op de andere accu zitten alleen de startkabels. Deze doet alleen dienst als startaccu.
Beide minpolen vd accu’s zijn verbonden, tijdens rijden worden ze beiden geladen.

Nu wil ik ze parallel schakelen (+ + , - - ), zodat ook bij stilstand de accu met startfunctie wordt meegeladen door de zonnepanelen.

Kan ik dit ongestraft doen?
En als ik start, beschadigt dat niet de regelaar vd zonnepanelen? Er zit wel een diode id regelaar.
1 accu is net vernieuwd, om parallel te schakelen koop ik er nog een identieke bij.

Alvast dank!
Hymer S550, 1991
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Startaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

zou ik niet zo doen, om beschadigen van de regelaar te voorkomen, zet genoemde standby charger tussen de plussen van de accu,s , of i.p.v. die charger, een lampje met een diode wat goedkoper is (+-4euro) en je voorkomt een probleem met de regelaar en je startaccu word keurig bijgehouden.

een schottky diode van een ampere of 4-6 en een 50 watt halogeenlampje in serie en de doorlaatrichting van de diode richting startaccu, tussen de plus van de start en de plus van de hh accu , en je startaccu blijft keurig op peil

http://www.oe2tzl-atv.at/Eigenbau/Akku_ ... laden.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arthurius
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 15:03

Re: Startaccu laden met zonnepaneel?



Bericht door Arthurius »

Kan je met een zonnepaneel via een sigaretten plug je huishoudaccu (bij)opladen?

gr
Plaats reactie