Tweede zonnepanneel erbij zetten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Ad van Munster
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 22:46
Locatie: 't Zand (NH)

Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door Ad van Munster »

Ik heb een vraag over het eventueel plaatsen van een 2e zonnepaneel op onze camper.
Wij hebben een Adria Compact 2e hands gekocht van juni 2015( was geïmporteerd uit Frankrijk)
Deze camper is door de vorige eigenaar uitgerust met 1 zonnepaneel met een geschat vermogen van +/- 80 a 100 Wp??
Ik heb er geen documentatie bij ontvangen. Er zit een Alden SPSA 150 regelaar op , welke op het Elektro block van SCHAUDT
( type 226b met OVP)op de ingang BL4 voor aansluiten voeding zonneregelaar.
Ik heb nu Alleen indicatie dat de Alden werkt door groene Leds . Als er heel veel zon is gaat er op de schakel tafel 1 groene led branden dat er 1 amp geladen word?
Ik kan de precieze laad stroom niet zien , omdat de 2e led (laden van af 5A) nooit gaat branden.
Als ik nu een 2e paneel parallel zet samen met een andere regelaar ( met een indicatie hoeveel amp er totaal geladen wordt)waar moet ik dan opletten?
Kan iemand mij adviseren die dit ook aan de hand heeft gehad?
Ad en Loes

Rijden in een Hymer 588 Exis T
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door Kroppie »

bij een 2e paneel parallel letten op een zo gelijk mogelijke werkspanning (Vmp) van de 2 panelen, paar 0,1 volt verschil is geen probleem(b.v. 0,5 volt)[staat achter op het paneel met een sticker].
een gelijk aantal cellen(aantal vierkantjes op het paneel) is al een indicatie dat dat vrijwel gelijk zal zijn
dan samen op een regelaar met display (b.v. steca pr1010) en dan van de regelaar op de accu.

een 100Wp paneel levert maximaal 5,5 ampere onder laboratorium condities dus zal plat op een camperdak nooit de 5 ampere halen, reken op 80%=max 4,4 amp

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door Toon »

dan zal er ook een zwaardere regelaar tussen moeten
als we uitgaan van het 100 watt paneel
en er een bijgelegd wordt van 100 watt zit je over de capaciteit van de oude regelaar
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door Kroppie »

dat wil ie ook , een regelaar met display voor de laadindicatie, en voor 2panelen a 100Wp is een 10 ampere genoeg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door Atoz »

Anderzijds zeggen de specificaties van Alden dat deze gemaakt is voor een 150 wp installatie.
Je zal natuurlijk maar in het zonnige zuiden staan, toplocatie overdreven veel zon en je regeling gaat naar de knoppen.... Had je dan niet beter toch een zwaarder model geplaatst?
Wat je ook kan doen is de oude toch gebruik en en afwachten of hij al dan niet stuk wil gaan.
En gaat hij stuk dan vraag je hier op Camperforum naar een goed adresje ergens in het zuiden.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door Kroppie »

1e ts gaf aan een 2e paneel erbij te willen MET een andere regelaar met display.

2e bij overdreven veel zon is er ook veel warmte ontwikkeling in een paneel en bij de gangbare panelen daalt het vermogen met 0,5% per graad celsius boven de 25 graden paneeltemperatuur.

dus een paneel wat vlak liggend bij 25 graden 4,5 ampere levert zal bij 65 graden paneel temperatuur (wat heel makkelijk bereikt word) nog maar (4,5 ampere min 20%=3,6 ampere leveren, voor 2 panelen dus samen 7,2 ampere wat een regelaar van 10 ampere aan moet kunnen, maar er zijn van het voorbeeld ook zwaardere regelaars verkrijgbaar pr15/15, pr20/20, en pr30/30 ampere net wat er nodig is

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Skylge40
Berichten: 242
Lid geworden op: do 03 nov 2016, 11:46
Locatie: Harlingen heeft Wad !

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door Skylge40 »

Ook wij overwegen een 2e zonnepaneel op onze buscamper te leggen.
Bij aankoop in februari 2017 hebben wij dealer verzocht direct een zonnepaneel van 100W op het dak te plaatsen.
Daar wij nu vaker vrij ( dus niet aan een stroompaal) willen staan op een CP, willen wij nu een 2e zonnepaneel van 100W erbij ( laten) plaatsen.
De HH accu is 120W AGM.
Ik ben zelf helemaal niet technisch, maar wel leergierig. :wink:
Heb begrepen dat ik de 2 zonnepanelen in serie of parallel kan plaatsen.
Het bestaande zonnepaneel is verbonden met een laadregelaar Epsolar PWM duo van 10A. Aan deze laadregelaar zijn zowel de HH als startaccu verbonden. In de stalling ( kas) worden nu beide accu's opgeladen, verhouding 50/50.
Heb begrepen uit bericht 2 ( Kroppie) van dit onderwerp dat deze laadregalaar ( 10A) voldoende is voor de 2 zonnepanelen van totaal 200W.
Waar het mij nu om gaat is WELKE volgorde van werkzaamheden ik dien te hanteren om het 2e zonnepaneel correct aan te sluiten.
Dien ik het bestaande zonnepaneel los te koppelen van de bedrading op het dak?
Of dien ik de bedrading van het zonnepaneel eerst los te koppelen van de laadregelaar?
Kan iemand mij de volgorde van werkzaamheden vertellen?
Bijgaand een foto van het dak van onze buscamper.
Bijlagen
20170215_124019A.jpg
20170215_124019A.jpg (57.85 KiB) 1403 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Skylge40 op wo 06 dec 2017, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
J A N

Adria Twin SP
Fiat Ducato 2.3 130 multijet
Garmin Camper 770-LMT-D
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door 't Busje »

Is er nog wel plaats voor een tweede paneel?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door Metor »

Heb begrepen dat ik de 2 zonnepanelen in serie of paralel kan plaatsen.
Het bestaande zonnepaneel is verbonden met een laadregelaar Epsolar PWM duo van 10A.
Als je laadregelaar een pwm type is, moet je panelen parallel aansluiten. Bij serie schakeling is het tweede paneel weggegooid geld, want dat levert dan (nagenoeg) niets extra's op bij een pwm regelaar.
Waar het mij nu om gaat is WELKE volgorde van werkzaamheden ik dien te hanteren om het 2e zonnepaneel correct aan te sluiten.
Eerst bestaande paneel verbindingen afkoppelen van de laadregelaar. Accu aansluiting op regelaar laten zitten. Dan tweede paneel na plaatsing parallel verbinden met het bestaande paneel. Vervolgens weer aansluiten op de laadregelaar. Goed op juiste polariteit letten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door Kroppie »

een gewoon zonnepaneel voor de camper heeft een werkspanning van +- 17volt, een pwm regelaar kapt de spanning welke boven de max laadspanning van de accu(voor agm 14,7 volt) komt gewoon af, die ben je dus gewoon kwijt.
2 panelen in serie hebben dus een werkspanning van 2x 17 volt is 34 volt, dat betekent dat de pwm regelaar alles boven de 14,7 afkapt, dat houd dus in dat bij serieschakeling de pwm regelaar het vermogen van het 2e paneel nutteloos wegregeld, word niet gebruikt.
in principe: bij serie schakeling een mppt regelaar gebruiken, bij parallel schakeling is een pwm regelaar prima, een mppt regelaar heeft dan meestal maar een zo geringe meer opbrengst(max +-10%), dat een meerprijs van een (goede)mppt niet tot zijn recht komt.

een mppt regelaar maakt van het verschil tussen werkspanning van het paneel en de laadspanning van de accu bruikbaar vermogen, een pwm regelt dat verschil weg

voorbeeld:paneelspanning 17 volt(door warmte in het paneel meestal nog iets lager, 3 a 4 mV per gr boven 25gr), acculaadspanning 14,7 volt verschil 2,3 volt maal maximaal 5ampere van het paneel is 11,5 watt(van paneel 100Wp) wat weggeregeld/niet gebruikt word.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Free2be
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 8:33
Locatie: Hasselt

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door Free2be »

Als jou redenering klopt, is meestal het 2de paneel enkel een meerwaarde aan gewicht. ik heb bewust 1 paneel van 150 Wp liggen en dit met 3x 90Ah hh accu's. Voorlopig geen enkele behoefte aan meer zonnestroom voorziening.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door Kroppie »

een 2e paneel in serie op een pwm regelaar geeft inderdaad enkel meer gewicht, een 2e paneel parallel op een pwm geeft een 2x zo grote opbrengst t.o.v. het oude paneel.

en een 2e paneel in serie op een mppt regelaar geeft ook een 2x zo hoge opbrengst.

nog een keer goed lezen dus, of ff googlen op :serie en op parallel.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door myway »

[quote="Kroppie"
in principe: bij serie schakeling een mppt regelaar gebruiken, bij parallel schakeling is een pwm regelaar prima, een mppt regelaar heeft dan meestal maar een zo geringe meer opbrengst(max +-10%), dat een meerprijs van een (goede)mppt niet tot zijn recht komt.

jos[/quote]

Dit ben ik niet met jou eens Jos.
Bij een test die ik heb gedaan en die hier op het forum al een aantal keer heeft gestaan, ben ik tot een andere conclusie gekomen.
Bij het parallel staan met een mppt regelaar was er een winst van 27 % tov. een pwm regelaar.
De opbrengst bij de mppt regelaar was gelijk bij twee panelen of deze nou in serie of paralel schakeling stonden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tweede zonnepanneel erbij zetten?



Bericht door Kroppie »

dat zou best kunnen, ik heb dat 10 jaar geleden eens uitgeprobeerd, met 4x80Wp panelen en een steca pr30/30 regelaar en een geleende mppt regelaar(merk ben ik kwijt ik dacht een van buttner), panelen parallel, en 2 aan 2 in serie en parallel.

mijn 4 panelen staan nu 2 aan 2 in serie en parallel op een victron 75/50 mppt regelaar.

nu zijn in die 10 jaar de regelaars natuurlijk sterk verbeterd en veel goedkoper geworden, dus zullen de resultaten waarschijnlijk ook anders uitvallen.
vandaar dat ik schreef :in principe
praktijk is soms iets anders.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie