Stunten met shunten...

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Stunten met shunten...



Bericht door jansloos »

nee, serieus.
Er is al een topic twee voltmeters, maar ik heb mij een gecombineerde Volt/Ampere meter aangeschaft. (tot 100A wel veel) Deze werkt met een shunt.
Voor, in dit geval de HH accu. Normaliter plaats je die in de Min leiding.

MAARRRRR.

Er zit al een shunt. Voor het Westfalia display.

Als ik nu deze shunt er in serie bij plaats, lees ik dan de goede waarden af?
Of, plaats ik m parallel? waarbij dan weer de vraag: lees ik de goede waarden af?
Het zijn beiden weerstanden hoe klein ook.

3e optie Geen 2e shunt gebruiken, maar parallel op de bestaande. Ik ga er van uit dat de meters zo'n hoge inwendige weerstand hebben dat dit weinig invloed heeft.

Ik denk dat ik met het laatst deze week ga oefenen :-B

serieus dus.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: stunten met shunten.



Bericht door rijschoollucassen »

Die shunt moet in principe de te meten stroom met zo min mogelijk weerstand doorlaten. Ga je er dan eentje parallel bij plaatsen, wordt dus niet alle doorgelaten stroom gemeten. Je zult ze dus in serie moeten plaatsen. Ik zou ze eerst eens afzonderlijk plaatsen en dan bij een bepaald verbruik eens zien of er een afwijking optreedt als je ze beiden in serie aansluit.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: stunten met shunten.



Bericht door jansloos »

wat je gelijk hebt ja.
Parallel valt zeker af.
Hier deel je de stromen over twee geleiders waardoor je dus maar een gedeelte meet.

Ga inderdaad eens experimenteren.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: stunten met shunten.



Bericht door Atoz »

Zelf ben ik aan het spelen geweest met een 50A shunt.
Beetje raar gedoe omdat de chinezen gewoon een stukje draad gebruiken als shunt.
Vooral omdat dat stukje draad slechts 5 a 6 mm is.

Is eigenlijk een voltmeter, die over een weerstand de spanning meet.
Dus als die eerste shunt ook'voor 100 A is dan zou ik durven om de 2 meetunits over dezelfde weerstand te zetten.
Voltmeter is immers hoogohmig. Maar evengoed zou je de twee stunts in serie kunnen plaatsen.

Veel meetplezier!
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stunten met shunten.



Bericht door Kroppie »

een amperemeter heeft een bijbehorende shunt nodig, bijvoorbeeld 75mV bij 100ampere, dat betekent dat hij niet goed aanwijst bij een shunt van 50mV bij 100 ampere, dus wel kijken waarop je welke meter aansluit, en welke shunt daarbij hoort.

oh, en sommige(niet allemaal) van die chinese digitale metertjes hebben een externe spanningsbron nodig om goed te meten , deze dus niet op het boordnet wat je ook meet aansluiten, geeft voor de amperes vaak verkeerde waardes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Stunten met shunten...



Bericht door jansloos »

Hier is dan het metertje:
Volt amp meter (2) (Small).jpg
Volt amp meter (2) (Small).jpg (92.26 KiB) 2244 keer bekeken
Is inderdaad 75mV bij 100A.

(dat blauw is viltstift om de markering wat op te halen)

De dunne draden zijn voor de spanning de dikke voor de shunt.
Is zeker geen dun draadje, maar een stevige metalen strip. Kennelijk ook afgeregeld, want aan de onderkant, nog net zichtbaar, zitten 2 soort van zaaggleuven.

Jammer alleen dat de sparingen in het dashboard staand zijn. Zouden met wat vijlen er mooi inpassen.
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 30 nov 2018, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Stunten met shunten...



Bericht door Arie55 »

@jansloos
Jan, bezie de shunt als een weerstand. Het achter elkaar schakelen van de twee zou goed moeten werken. Immers dezelfde stroom gaat door beide weerstanden/shunts. Maar toch heb ik mijn bedenkingen omdat de tweede shunt zijn spanning verkrijgt t.o.v. een ander spanningspotentiaal.

@On4bgc
op zich is het een stukkie draad helemaal niet raar. In een multimeter wordt dat ook gedaan. In de ebl99 zit een beugel die daarvoor dient, zie foto.

Arie
Bijlagen
ZekeringenPrintShunt.JPG
ZekeringenPrintShunt.JPG (70.68 KiB) 2206 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Stunten met shunten...



Bericht door jansloos »

Eerst maar een gekeken wat dat ding kan. 100A voor een HH accu is wat teveel om wat LED verbruik te meten.

En inderdaad. Met een plaatje LED geen reactie.
Meting LED (Small).jpg
Meting LED (Small).jpg (109.08 KiB) 2112 keer bekeken
iets zwaardere test met gloeidraad, ( uit een Fohn)
Meting gloeidraad (Small).jpg
Meting gloeidraad (Small).jpg (101.88 KiB) 2112 keer bekeken
En ja zoals verwacht wel reactie.
Conclusie metertje is minder geschikt voor kleine stromen. Meer geschikt voor de start/auto accu kant.

Metingen aan de HH accu vragen een meter tot max 25A en dan ook nog zoals hier op het forum al eens opgemerkt, 2 cijfers achter de komma.

We gaan zoeken.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Vitobus
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 28 mei 2017, 22:35

Re: Stunten met shunten...



Bericht door Vitobus »

Ouder draadje, maar heeft deze zoektocht nog een bruikbare oplossing opgeleverd?
Zoek een vergelijkbare oplossing....
jansloos schreef:Eerst maar een gekeken wat dat ding kan. 100A voor een HH accu is wat teveel om wat LED verbruik te meten.

En inderdaad. Met een plaatje LED geen reactie.
Meting LED (Small).jpg
iets zwaardere test met gloeidraad, ( uit een Fohn)
Meting gloeidraad (Small).jpg
En ja zoals verwacht wel reactie.
Conclusie metertje is minder geschikt voor kleine stromen. Meer geschikt voor de start/auto accu kant.

Metingen aan de HH accu vragen een meter tot max 25A en dan ook nog zoals hier op het forum al eens opgemerkt, 2 cijfers achter de komma.

We gaan zoeken.
Mb marcopolo westfalia2002
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Stunten met shunten...



Bericht door seth_space »

Deze heb ik tot volle tevredenheid in gebruik.
Screenshot_20181003-173202.jpg
Screenshot_20181003-173202.jpg (54.53 KiB) 1533 keer bekeken
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Stunten met shunten...



Bericht door Vertrokken2 »

De shunt wordt simpelweg voor de bestaande shunt geplaatst. De zwaarste shunt eerst derhalve.
Kwestie van doorlussen, niet parallel dus.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Stunten met shunten...



Bericht door veetee »

Zwaarste voor of achter maakt niet uit, als het maar in serie is (achter elkaar), niet parallel.
Dezelfde stroomsterkte gaat immers in serie door beide shunts. Een shunt is een gecalibreerde preciesieweerstand, en je meet (met een Voltmeter) de spanningsval over de shunt, immers: U = I x R. Stel de shunt heeft een weesrstand van 50 mΩ, er loopt een stroom van 1 A, dan meet je met de Voltmeter 50 mV. De schaal van de voltmeter Is dan zo gemaakt dat er 1 A op het display staat.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stunten met shunten...



Bericht door Bob47 »

Twee maal een shunt in serie zou in principe moeten kunnen. Maaaar dit is afhankelijk van het stukje electronica in de meter.
Vaak wil die de shunt tov aarde zien. Met een tweede in serie gaat dus de spanningsval over de andere shunt ook een (verstorende) rol spelen.

Om van alle ellende af te zijn zou je eens moeten kijken naar een stroommeting middels een " hall genererator" .
Dit gaat middels een soort ringkern om de draad. Dus geen shunt en ook geen spannings verlies, en je kan hem overal in het circuit plaatsen.
Bijlagen
Screenshot_20181005-125723.png
Screenshot_20181005-125723.png (239.77 KiB) 1245 keer bekeken
Screenshot_20181005-125723.png
Screenshot_20181005-125723.png (239.77 KiB) 1279 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bob47 op vr 05 okt 2018, 17:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stunten met shunten...



Bericht door Kroppie »

zelfs de staatscourant word er bij gehaald. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie