Stunten met shunten...
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Stunten met shunten...
nee, serieus.
Er is al een topic twee voltmeters, maar ik heb mij een gecombineerde Volt/Ampere meter aangeschaft. (tot 100A wel veel) Deze werkt met een shunt.
Voor, in dit geval de HH accu. Normaliter plaats je die in de Min leiding.
MAARRRRR.
Er zit al een shunt. Voor het Westfalia display.
Als ik nu deze shunt er in serie bij plaats, lees ik dan de goede waarden af?
Of, plaats ik m parallel? waarbij dan weer de vraag: lees ik de goede waarden af?
Het zijn beiden weerstanden hoe klein ook.
3e optie Geen 2e shunt gebruiken, maar parallel op de bestaande. Ik ga er van uit dat de meters zo'n hoge inwendige weerstand hebben dat dit weinig invloed heeft.
Ik denk dat ik met het laatst deze week ga oefenen
serieus dus.
Er is al een topic twee voltmeters, maar ik heb mij een gecombineerde Volt/Ampere meter aangeschaft. (tot 100A wel veel) Deze werkt met een shunt.
Voor, in dit geval de HH accu. Normaliter plaats je die in de Min leiding.
MAARRRRR.
Er zit al een shunt. Voor het Westfalia display.
Als ik nu deze shunt er in serie bij plaats, lees ik dan de goede waarden af?
Of, plaats ik m parallel? waarbij dan weer de vraag: lees ik de goede waarden af?
Het zijn beiden weerstanden hoe klein ook.
3e optie Geen 2e shunt gebruiken, maar parallel op de bestaande. Ik ga er van uit dat de meters zo'n hoge inwendige weerstand hebben dat dit weinig invloed heeft.
Ik denk dat ik met het laatst deze week ga oefenen
serieus dus.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: stunten met shunten.
Die shunt moet in principe de te meten stroom met zo min mogelijk weerstand doorlaten. Ga je er dan eentje parallel bij plaatsen, wordt dus niet alle doorgelaten stroom gemeten. Je zult ze dus in serie moeten plaatsen. Ik zou ze eerst eens afzonderlijk plaatsen en dan bij een bepaald verbruik eens zien of er een afwijking optreedt als je ze beiden in serie aansluit.
Jaap
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: stunten met shunten.
wat je gelijk hebt ja.
Parallel valt zeker af.
Hier deel je de stromen over twee geleiders waardoor je dus maar een gedeelte meet.
Ga inderdaad eens experimenteren.
Parallel valt zeker af.
Hier deel je de stromen over twee geleiders waardoor je dus maar een gedeelte meet.
Ga inderdaad eens experimenteren.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: stunten met shunten.
Zelf ben ik aan het spelen geweest met een 50A shunt.
Beetje raar gedoe omdat de chinezen gewoon een stukje draad gebruiken als shunt.
Vooral omdat dat stukje draad slechts 5 a 6 mm is.
Is eigenlijk een voltmeter, die over een weerstand de spanning meet.
Dus als die eerste shunt ook'voor 100 A is dan zou ik durven om de 2 meetunits over dezelfde weerstand te zetten.
Voltmeter is immers hoogohmig. Maar evengoed zou je de twee stunts in serie kunnen plaatsen.
Veel meetplezier!
Guido
Beetje raar gedoe omdat de chinezen gewoon een stukje draad gebruiken als shunt.
Vooral omdat dat stukje draad slechts 5 a 6 mm is.
Is eigenlijk een voltmeter, die over een weerstand de spanning meet.
Dus als die eerste shunt ook'voor 100 A is dan zou ik durven om de 2 meetunits over dezelfde weerstand te zetten.
Voltmeter is immers hoogohmig. Maar evengoed zou je de twee stunts in serie kunnen plaatsen.
Veel meetplezier!
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: stunten met shunten.
een amperemeter heeft een bijbehorende shunt nodig, bijvoorbeeld 75mV bij 100ampere, dat betekent dat hij niet goed aanwijst bij een shunt van 50mV bij 100 ampere, dus wel kijken waarop je welke meter aansluit, en welke shunt daarbij hoort.
oh, en sommige(niet allemaal) van die chinese digitale metertjes hebben een externe spanningsbron nodig om goed te meten , deze dus niet op het boordnet wat je ook meet aansluiten, geeft voor de amperes vaak verkeerde waardes.
jos
oh, en sommige(niet allemaal) van die chinese digitale metertjes hebben een externe spanningsbron nodig om goed te meten , deze dus niet op het boordnet wat je ook meet aansluiten, geeft voor de amperes vaak verkeerde waardes.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Stunten met shunten...
Hier is dan het metertje:
Is inderdaad 75mV bij 100A.
(dat blauw is viltstift om de markering wat op te halen)
De dunne draden zijn voor de spanning de dikke voor de shunt.
Is zeker geen dun draadje, maar een stevige metalen strip. Kennelijk ook afgeregeld, want aan de onderkant, nog net zichtbaar, zitten 2 soort van zaaggleuven.
Jammer alleen dat de sparingen in het dashboard staand zijn. Zouden met wat vijlen er mooi inpassen.
Is inderdaad 75mV bij 100A.
(dat blauw is viltstift om de markering wat op te halen)
De dunne draden zijn voor de spanning de dikke voor de shunt.
Is zeker geen dun draadje, maar een stevige metalen strip. Kennelijk ook afgeregeld, want aan de onderkant, nog net zichtbaar, zitten 2 soort van zaaggleuven.
Jammer alleen dat de sparingen in het dashboard staand zijn. Zouden met wat vijlen er mooi inpassen.
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 30 nov 2018, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Stunten met shunten...
@jansloos
Jan, bezie de shunt als een weerstand. Het achter elkaar schakelen van de twee zou goed moeten werken. Immers dezelfde stroom gaat door beide weerstanden/shunts. Maar toch heb ik mijn bedenkingen omdat de tweede shunt zijn spanning verkrijgt t.o.v. een ander spanningspotentiaal.
@On4bgc
op zich is het een stukkie draad helemaal niet raar. In een multimeter wordt dat ook gedaan. In de ebl99 zit een beugel die daarvoor dient, zie foto.
Arie
Jan, bezie de shunt als een weerstand. Het achter elkaar schakelen van de twee zou goed moeten werken. Immers dezelfde stroom gaat door beide weerstanden/shunts. Maar toch heb ik mijn bedenkingen omdat de tweede shunt zijn spanning verkrijgt t.o.v. een ander spanningspotentiaal.
@On4bgc
op zich is het een stukkie draad helemaal niet raar. In een multimeter wordt dat ook gedaan. In de ebl99 zit een beugel die daarvoor dient, zie foto.
Arie
- Bijlagen
-
- ZekeringenPrintShunt.JPG (70.68 KiB) 2206 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Stunten met shunten...
Eerst maar een gekeken wat dat ding kan. 100A voor een HH accu is wat teveel om wat LED verbruik te meten.
En inderdaad. Met een plaatje LED geen reactie.
iets zwaardere test met gloeidraad, ( uit een Fohn)
En ja zoals verwacht wel reactie.
Conclusie metertje is minder geschikt voor kleine stromen. Meer geschikt voor de start/auto accu kant.
Metingen aan de HH accu vragen een meter tot max 25A en dan ook nog zoals hier op het forum al eens opgemerkt, 2 cijfers achter de komma.
We gaan zoeken.
En inderdaad. Met een plaatje LED geen reactie.
iets zwaardere test met gloeidraad, ( uit een Fohn)
En ja zoals verwacht wel reactie.
Conclusie metertje is minder geschikt voor kleine stromen. Meer geschikt voor de start/auto accu kant.
Metingen aan de HH accu vragen een meter tot max 25A en dan ook nog zoals hier op het forum al eens opgemerkt, 2 cijfers achter de komma.
We gaan zoeken.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Stunten met shunten...
Ouder draadje, maar heeft deze zoektocht nog een bruikbare oplossing opgeleverd?
Zoek een vergelijkbare oplossing....
Zoek een vergelijkbare oplossing....
jansloos schreef:Eerst maar een gekeken wat dat ding kan. 100A voor een HH accu is wat teveel om wat LED verbruik te meten.
En inderdaad. Met een plaatje LED geen reactie.
iets zwaardere test met gloeidraad, ( uit een Fohn)
En ja zoals verwacht wel reactie.
Conclusie metertje is minder geschikt voor kleine stromen. Meer geschikt voor de start/auto accu kant.
Metingen aan de HH accu vragen een meter tot max 25A en dan ook nog zoals hier op het forum al eens opgemerkt, 2 cijfers achter de komma.
We gaan zoeken.
Mb marcopolo westfalia2002
- seth_space
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Stunten met shunten...
Deze heb ik tot volle tevredenheid in gebruik.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Stunten met shunten...
De shunt wordt simpelweg voor de bestaande shunt geplaatst. De zwaarste shunt eerst derhalve.
Kwestie van doorlussen, niet parallel dus.
Kwestie van doorlussen, niet parallel dus.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Stunten met shunten...
Zwaarste voor of achter maakt niet uit, als het maar in serie is (achter elkaar), niet parallel.
Dezelfde stroomsterkte gaat immers in serie door beide shunts. Een shunt is een gecalibreerde preciesieweerstand, en je meet (met een Voltmeter) de spanningsval over de shunt, immers: U = I x R. Stel de shunt heeft een weesrstand van 50 mΩ, er loopt een stroom van 1 A, dan meet je met de Voltmeter 50 mV. De schaal van de voltmeter Is dan zo gemaakt dat er 1 A op het display staat.
Dezelfde stroomsterkte gaat immers in serie door beide shunts. Een shunt is een gecalibreerde preciesieweerstand, en je meet (met een Voltmeter) de spanningsval over de shunt, immers: U = I x R. Stel de shunt heeft een weesrstand van 50 mΩ, er loopt een stroom van 1 A, dan meet je met de Voltmeter 50 mV. De schaal van de voltmeter Is dan zo gemaakt dat er 1 A op het display staat.
Re: Stunten met shunten...
Twee maal een shunt in serie zou in principe moeten kunnen. Maaaar dit is afhankelijk van het stukje electronica in de meter.
Vaak wil die de shunt tov aarde zien. Met een tweede in serie gaat dus de spanningsval over de andere shunt ook een (verstorende) rol spelen.
Om van alle ellende af te zijn zou je eens moeten kijken naar een stroommeting middels een " hall genererator" .
Dit gaat middels een soort ringkern om de draad. Dus geen shunt en ook geen spannings verlies, en je kan hem overal in het circuit plaatsen.
Vaak wil die de shunt tov aarde zien. Met een tweede in serie gaat dus de spanningsval over de andere shunt ook een (verstorende) rol spelen.
Om van alle ellende af te zijn zou je eens moeten kijken naar een stroommeting middels een " hall genererator" .
Dit gaat middels een soort ringkern om de draad. Dus geen shunt en ook geen spannings verlies, en je kan hem overal in het circuit plaatsen.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20181005-125723.png (239.77 KiB) 1245 keer bekeken
-
- Screenshot_20181005-125723.png (239.77 KiB) 1279 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bob47 op vr 05 okt 2018, 17:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Stunten met shunten...
zelfs de staatscourant word er bij gehaald.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything