Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

Dat hoop ik natuurlijk wel. Ga ik morgen controleren.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door 't Busje »

Enigszins ter zijde: Die verdeeldoos is bij jou kennelijk goed bereikbaar. Bij mij zit hij samen met de HH-accu en de 230 volt acculader onder de rechtervoorstoel.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

Verdeeldoos, oplader en aardlekschakelaar zit allemaal onder de vaste bank en inderdaad makkelijk bereikbaar. Onder de stoelen zitten de beide HH accu's.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door travelscout »

"Gesimuleerde D+: ik heb geen elektrisch opstapje"

Als je geen trapje hebt waarom zit er dan wel een zekering in je EBL voor een trapje?
Op de foto de derde van onderen.
Paul.
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

Elektrisch opstapje heeft er wellicht ooit ingezeten en later vervangen door een met hand- cq voetbediening ...
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door travelscout »

Als je bedoelt met hand en voetbediening, dat die wel elektrisch is maar niet automatisch inschuift als de motor draait:
Is dat niet erg gebruikelijk en komt dat doordat er iets niet in orde met die (gesimuleerde) D+.
Logisch ook omdat je anders met een uitgeschoven trappie zou kunnen rijden.
Die D+ dient ook om je scheidingsrelais te bedienen en om je koelkast op 12V aan te zetten.
Indien trapje anders dan elektrisch werkt, zou ik beslist die zekering verwijderen.

Nogmaals, controle van die D+ is heel simpel:
Zoek de D+ aansluiting op je EBL en verbindt hem tijdelijk (!) met een losse draad (liefst met zekeringetje 1A) aan de + pool van je huishoudaccu.

Meet dan dus nog eens de spanning op je huishoudaccu (dus met draaiende motor - zonder 230V paal aansluiting!).
Als die spanning over je huishoudaccu vrijwel gelijk is aan die van je startaccu => huishoudaccu wordt geladen door de dynamo.

Naar ik vermoed heb je een "gesimuleerde" D+ (immers: Fiat Ducato 120 MultiJet uit 2008).
Die wordt gesimuleerd door een contact in je contactslot.
Paul.
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

@Travelscout: trapje is niet elektrisch, koelkast wordt niet automatisch op 12V aan- of uitgezet. Koelkast op 12 V zetten gebeurt handmatig met (rode) knop op koelkast naast groene knop voor aanzetten op 230V. Op 12V zetten kan zowel bij draaiende als bij stilstaande motor.

Spanning gemeten op de D+ is 0, zowel bij stilstaande als bij draaiende motor. Daar lijkt dus al een probleem te zitten.
Vervolgens met losse draad met (radio)zekering 0,1 A verbinding gemaakt tussen + pool van startaccu met D+: zekering springt meteen kapot!
Vervolgens met multimeter via ohm-meting geconstateerd dat de D+ kennelijk een massaverbinding heeft.
Voorlopig geen idee waar die massaverbinding vandaan komt.
Hoe nu verder??
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

metingen met losse draad etc. steeds met motor uit en geen 230V verbinding.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door travelscout »

"Vervolgens met multimeter via ohm-meting geconstateerd dat de D+ kennelijk een massaverbinding heeft."

Daar zit dus echt het probleem! Als je op de D+, tijdelijk 12V (positief) zet zou alles op die d+ moeten werken. Dus ook je scheidingsrelais.

Het is zaak uit te zoeken waar deze draad aan massa ligt (de kortsluiting veroorzaakt).
Indien het in je EBL zelf is, dan lijkt het me op dit moment het beste idd op te sturen naar een reperateur.
Maar vermoedelijk zit die sluiting ergens richting je contact slot (accesoire stand?).

Google of camperforum eens op "gesimuleerde D+".
En je vind een zee aan info.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Kroppie »

kan ook zijn dat die D+ simulator defect is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

Twee maanden niet meer met de camper bezig geweest, inmiddels de draad weer opgepakt. Diverse metingen en testjes uitgevoerd zoals door verschillende forumleden gesuggereerd.
Resultaat:
bekabeling op EBL gelokaliseerd die het relais moet aansturen: witte draad vanaf de oplader, waardoor het laden van de hh-accu's door de 230V-oplader mogelijk gemaakt wordt Oranje draad die volgens handleiding het relais moet aansturen voor opladen van hh-accu's bij draaiende motor. Op die draad staat geen spanning, niet bij aanzetten contact, niet bij draaiende motor. Conclusie: relais wordt niet aangestuurd vanuit de auto.
De oranje signaaldraad (als losse draad naast de diverse kabelbomen!) is maar een klein stukje te volgen, verdwijnt daarna onder de vloer. Volgens de handleiding moet die bij het contactslot uitkomen. Daar is inderdaad een gelijksoortige oranje draad (in een kabelboom!) terug te vinden, waar spanning op gemeten kan worden bij het aanzetten van het contact. Als dit inderdaad dezelfde draad is als bij het EBL, dan is er ergens onderweg een onderbreking. Die onderbreking heb ik niet kunnen traceren.
Volgende stap: vanaf startslot met losse draad (incl. zekering) contact gemaakt met aansluiting (van oranje draad) op EBL. Bij aanzetten van contact, schakelt relais hoorbaar in. Vervolgens verwacht je dan dat je, wanneer de motor eenmaal loopt, de laadspanning zou meten van de dynamo (meer dan 14V) op de B2+ aansluiting van het EBL. Maar helaas, dat gebeurt nog steeds niet.

Vraag is nu, wat is zinvol, EBL demonteren, printplaat losmaken en proberen te achterhalen of er aan de achterzijde van de printplaat te zien is of er iets doorgebrand is en dat dan vervolgens (laten) herstellen? Of, wat al eerder door iemand gesuggereerd is, het EBL en zijn relais laten voor wat het is, een nieuwe verbinding maken tussen startaccu en HH-accu met daartussen een relais, dat er voor zorgt dat alleen bij draaiende motor de HH-accu's opgeladen worden en het liefst nadat eerst de startaccu voldoende geladen is.

Het is een heel verhaal, maar vooral ook bedoeld om voor mezelf de zaken goed op een rijtje te krijgen over hoe het systeem werkt.
Ik ben zoals altijd weer benieuwd naar jullie reacties.

Antonie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door travelscout »

Een belangrijke conclusie!

Maar blijkbaar is er nog meer mis.
Zeker als je zo ook, dat zwarte relais in je ebl voelt klikken op dat moment (vinger er op).

Mooi zou zijn als je het zwarte kapje er af kunt halen (voorzichtig! eerst spanning overal uitschakelen etc.).
Zo kun je rechtstreeks meten op de contacten of er ook daadwerkelijk geschakeld wordt (niet bibberen :-) ).
Anders inderdaad aan de achterzijde op de print, maar pas op dat je geen sluiting veroorzaakt tijdens het meten op deze manier.
Is het trouwens niet gewoon een insteek relais zoals deze?
https://nl.aliexpress.com/store/product ... 52986.html

Als dit relais inderdaad slechts 70A is, kun je wellicht beter dit hele circuit uitschakelen en de bedrading aanpassen voor een automatisch scheidingsrelais. Plaats deze zo dicht mogelijk bij de huishoudaccu. Met twee huishoudaccu´s van 100Ah: koop er dan gelijk één die een grotere laadstroom aan kan. Plaats ook 2 zekeringen die passend zijn bij deze stroom en de bedrading die je daartoe aanlegt/aanpast, tussen de start -en beide huishoudaccu´s.
Als je een automatisch relais neemt, ben je ook gelijk van dat gedoe met die d+ af.
Paul.
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

@ Travelscout: Als ik het goed begrijp heb ik de D+ nu ook al niet nodig, want de oranje signaaldraad vanaf het startslot (en nu dus de tijdelijke bypass) activeert het scheidingsrelais.

Vraag 1: wat houdt het automatisch scheidingsrelais precies in, wat je in je antwoord adviseert en wat voor zekering en bekabeling hoort daar bij?

Vraag 2: kan ik dit scheidingsrelais niet monteren bij het EBL tussen de B1+ en de B2+?

Antonie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door travelscout »

"Vraag 1: wat houdt het automatisch scheidingsrelais precies in, wat je in je antwoord adviseert en wat voor zekering en bekabeling hoort daar bij?"

Die D+ ontstaat pas als de motor draait (oudere campers) of als je je contactslot aanzet (bouwjaren vanaf plm.2006).
Op deze wijze zorg je er dus voor dat je de start en de huishoudaccu pas parallel schakelt, als de motor draait.
Als je die verbinding tussen beide accu´s zonder relais zou maken (vast/definitief), dan gaan beslist de accu´s kapot.
Vandaar dus een scheidingsrelais.
De (gesimuleerde) D+ zorgt ervoor dat het scheidingsrelais de accu´s elektrisch verbind, als de motor loopt.

Een automatisch scheidingsrelais doet dat dus zonder bediening middels de D+ (op de spoel van het relais).
Deze "voelt" dat de accu spanning hoger is als de motor loopt en verbindt dan pas (automatisch) door naar de huishoudaccu.
Maar scheidt/verbreekt de accu´s ook, als de start accu spanning lager wordt.
Nadeel is dat die dat ook verbindt als je de huishoudaccu aan de paal oplaad.
Als de huishoudaccu voller raakt wordt ook de startaccu weer opgeladen.
Als de huishoudaccu niet meer opgeladen wordt aan de paal, verbreekt dat aut.-relais dus weer diezelfde verbinding.
Er zijn goede redenen voor omdat niet te willen, gaat hier echt te ver, is ook al heel erg veel over geschreven.

Als je die d+ (zoals je eerder schreef) niet gebruikt, waarom zou je die verbinding dan nog willen herstellen?
Bedenk wel dat in vrijwel alle campers deze D+ aansluiting mede gebruikt wordt, voor het bedienen van vele andere zaken, als eerder genoemd.
Handig, want zo kun je nooit vergeten voordat je wegrijdt; je trapje in te schuiven, je gas af te sluiten, je schotel naar binnen te draaien, je koelkast op 12V te zetten en dus ook je accu´s met elkaar door te verbinden.
Een camper waar in dit niet werkt, is voor mij persoonlijk wat minder waard.
Deze zaken hebben in jouw camper oorspronkelijk, beslist zo gewerkt (lees beschrijving van je ebl).

Voor een automatisch scheidingsrelais zou ik zelf ook alle hoofdaansluitingen wijzigen.
Dit vooral vanwege het minimaliseren van spanningsverliezen (hoofd-zekeringen, lengte/dikte bekabeling, etc. etc.)
Is echter vrij ingrijpend met de kans op schade, indien onzorgvuldig uitgevoerd.

Hier op het forum is er in de loop der jaren al heel veel over alle onderwerpen die hier nu aan de orde zijn, geschreven.
Ik vermoed dat het verstandigste (voordeligste) is, om die D+ én het bestaande relais gewoon in orde te maken (dus die in de ebl).
Kun je later wellicht alsnog de stroomvoorziening herzien, al dan niet met hulp van anderen.
E.e.a. ligt eraan wat je precies wilt gaan doen.
Bovendien zou ik die twee startaccu´s (nu vreemd genoeg in gebruik als huishoudaccu), z.s.m. vervangen door één echte huishoudaccu (semi-tractie/GEL/AGM/etc). E.e.a. afhankelijk van je behoefte aan stroom per uur (of dag). Welke wijze je ze oplaadt etc. (zonnepanelen?).


"Vraag 2: kan ik dit scheidingsrelais niet monteren bij het EBL tussen de B1+ en de B2+?"
Tuurlijk. Vergeet dan niet dat voor bedoelde zwarte scheidingsrelais op je printplaat elektrisch los te koppelen c.q. te verwijderen.
Wel zul je daarmee spanningsverliezen houden. Zeker met 2 lege 100Ah, startaccu´s.
De dikte van de huidige bedrading in relatie tot de afstanden die overbrugd moeten worden en de grootte van de stromen, zullen tot spanningsverliezen leiden (zie hierboven). Is allemaal niet erg ideaal.


p.s.: als je niet zeker bent van jezelf, zorg dan wel dat je ongelukken voorkomt (m.n. door sluiting/brand).
Derhalve: maak dan in ieder geval altijd je de polen op alle accu´s los (zeker de min-pool), voordat je iets doet.
Motor uit, 230V verwijderen, hoofdschakelaars uit, enzovoorts....
Paul.
Plaats reactie