Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
@ Kroppie: heb ik eerder al opengemaakt. Geen extra zekering, wel indrukwekkende hoeveelheid bekabeling. Ziet er allemaal netjes en onbeschadigd uit.
@ seth-space: dit is inderdaad de handleiding die ik bij mijn camper heb en die overeenkomt met wat ik in mijn camper aantref.
Ik geloof ook helemaal niet dat het aan de batterijen ligt.
Ik kan als betrekkelijke leek maar twee dingen beredeneren: of de de dynamo levert niet voldoende om behalve de startaccu ook nog de HHaccu's (via het electroblok) op te laden of in het elektroblok gaat er ergens iets mis. En dat ergens zou dan wellicht wijzen op het scheidingsrelais dat er in zou zitten.
De vraag is nu: hoe kom ik daarachter?
@ seth-space: dit is inderdaad de handleiding die ik bij mijn camper heb en die overeenkomt met wat ik in mijn camper aantref.
Ik geloof ook helemaal niet dat het aan de batterijen ligt.
Ik kan als betrekkelijke leek maar twee dingen beredeneren: of de de dynamo levert niet voldoende om behalve de startaccu ook nog de HHaccu's (via het electroblok) op te laden of in het elektroblok gaat er ergens iets mis. En dat ergens zou dan wellicht wijzen op het scheidingsrelais dat er in zou zitten.
De vraag is nu: hoe kom ik daarachter?
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
Verklaar je nader, zit er een compressor kast in dan, of bedoel je een absorptie kast die je op 12V laat werken of op 220 via een omvormer?Antonie schreef:Wanneer de HHaccu's via de paalstroom opgeladen zijn (en de ledjes op het controlepaneel aangeven dat de HHaccu's vol zijn), kan ik zonder paalstroom ongeveer anderhalve dag alle apparaten laten werken, incl. koelkast voordat de accu's leeg zijn (volgens de handleiding nog maar 10V spanning hebben). Het maakt niet uit of ik dan al die tijd heb stilgestaan of vele uren heb gereden. De accu's laden dan niet op via de dynamo. Sluit ik de paalstroom aan, dan zijn ze na enige tijd weer vol.
Uit de handleiding leid ik af dat het controlepaneel slechts controleert en signaleert, terwijl het verdelingsblok zorgt voor het laden van de HHaccu wanneer de motor loopt, de dynamo meer dan 13,3 V spanning levert.
Ten overvloede: bij lopende motor en zonder paalstroom geeft het controlelampje van de startaccu aan dat die leeg is en brandt het controlelampje van de dynamo niet (terwijl deze accu dus niet leeg is en de dynamo wel werkt).
Naar mijn idee wijst dit allemaal naar een probleem in het verdelingsblok.
JP
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
@Antonie: Heb je de spanning van de accu's nu ook gemeten met een multimeter? Want "volgens de handleiding nog maar 10V spanning hebben" zegt niet zo veel. Het scheidingsrelais/-diode zit ingebouwd in die CBE verdeeldoos. Verder levert de dynamo genoeg stroom voor de huishoudaccu's. De startaccu is heel snel weer op peil, want het starten van de motor kost heel weinig. De stroom is bij het voorgloeien en starten wel groot, maar het is secondenwerk.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
Begrijp ik goed dat de gesimuleerde D+ werkt?
Je trapje schuift naar binnen als je de motor start (idem koelkast aan op 12V, schotel naar binnen etc.).
En verder?
Als dit schema van set_space juist is:
http://www.marcleleisure.co.uk/store/pd ... rcuits.pdf
M.b.t. pag.32:
De zekeringen van 50A zullen vast goed zijn (immers, je schrijft dat er op paalstroom wel wordt geladen).
De volgende verdachte is dan het relais van 70A.
Wat ik zelf zou doen is:
Alle accu´s eerst goed opladen.
Vervolgens controleren welke spanning er tussen iedere relais aansluiting is (+) en de massa (zwart -).
Dit bij: 1) een draaiende motor zonder paalstroom, en 2) een stilstaande motor mét paalstroom.
Geef ze hier op en er is vast wel iemand die je kan vertellen waar het probleem zit.
Je trapje schuift naar binnen als je de motor start (idem koelkast aan op 12V, schotel naar binnen etc.).
En verder?
Als dit schema van set_space juist is:
http://www.marcleleisure.co.uk/store/pd ... rcuits.pdf
M.b.t. pag.32:
De zekeringen van 50A zullen vast goed zijn (immers, je schrijft dat er op paalstroom wel wordt geladen).
De volgende verdachte is dan het relais van 70A.
Wat ik zelf zou doen is:
Alle accu´s eerst goed opladen.
Vervolgens controleren welke spanning er tussen iedere relais aansluiting is (+) en de massa (zwart -).
Dit bij: 1) een draaiende motor zonder paalstroom, en 2) een stilstaande motor mét paalstroom.
Geef ze hier op en er is vast wel iemand die je kan vertellen waar het probleem zit.
Paul.
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
Ik zou er niet te lang naar zoeken en gewoon een nieuw scheidingrelais monteren.
En als je dan een cyrix neemt hoef je alleen de plus van de start- en de HHaccu en de massa aan te sluiten.
En als je dan een cyrix neemt hoef je alleen de plus van de start- en de HHaccu en de massa aan te sluiten.
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
Vanmiddag aantal metingen met multimeter verricht door behulpzame buurman, ook verwoed camperaar en met veel meer kennis van de elektronica dan ik.
situatie 1: motor uit, geen 230V
startaccu 12.76 V
HHaccu A: 12.87 V
HHaccu B: 12.91 V
volgens controlepaneel: geen oplading van dynamo, startaccu leeg
situatie 2: motor uit, 230V aangesloten
startaccu 12.74 V
HHaccu A: 14.20 V
HHaccu B: 14.16 V
volgens controlepaneel: geen oplading van dynamo, startaccu vol
situatie 3: motor aan, geen 230V
startaccu 14.20 V
HHaccu A: 13.00 V
HHaccu B: 13.12 V
volgens controlepaneel: geen oplading van dynamo, startaccu leeg
Volgens deze meetgegevens zouden de HHaccu's opgeladen moeten worden, terwijl de praktijk iets anders laat zien.
Volgende stap: we laten nu een kleinverbruiker aan staan (230V niet aangesloten) en meten morgen opnieuw in dezelfde situaties als vandaag.
Afhankelijk van het resultaat meer verbruikers aanztten en kijken hoe daarna de situatie is.
Het idee is dat wellicht het opladen vanaf de dynamo niet meer lukt wanneer de HHaccu's verder ontladen zijn.
situatie 1: motor uit, geen 230V
startaccu 12.76 V
HHaccu A: 12.87 V
HHaccu B: 12.91 V
volgens controlepaneel: geen oplading van dynamo, startaccu leeg
situatie 2: motor uit, 230V aangesloten
startaccu 12.74 V
HHaccu A: 14.20 V
HHaccu B: 14.16 V
volgens controlepaneel: geen oplading van dynamo, startaccu vol
situatie 3: motor aan, geen 230V
startaccu 14.20 V
HHaccu A: 13.00 V
HHaccu B: 13.12 V
volgens controlepaneel: geen oplading van dynamo, startaccu leeg
Volgens deze meetgegevens zouden de HHaccu's opgeladen moeten worden, terwijl de praktijk iets anders laat zien.
Volgende stap: we laten nu een kleinverbruiker aan staan (230V niet aangesloten) en meten morgen opnieuw in dezelfde situaties als vandaag.
Afhankelijk van het resultaat meer verbruikers aanztten en kijken hoe daarna de situatie is.
Het idee is dat wellicht het opladen vanaf de dynamo niet meer lukt wanneer de HHaccu's verder ontladen zijn.
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
Wat moet ik mij voorstellen bij hh-accu A hh-accu B
Zijn dat twee aparte systemen of zijn de accu’s paralel geschakeld.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zijn dat twee aparte systemen of zijn de accu’s paralel geschakeld.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
Antonie , in het verdeelblok heb je het over D+ zou dit niet de B + moeten zijn .
De D+ is een bedienings stroom voor het dynamo lampje , of voor een extra stuurstroom voor aansturing relais enz .
De B + is de installatie stroom die van af de accu en de dynamo komt .
De D+ is een bedienings stroom voor het dynamo lampje , of voor een extra stuurstroom voor aansturing relais enz .
De B + is de installatie stroom die van af de accu en de dynamo komt .
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
Als ik het verhaal zo lees is mijn eerste indruk dat er geen verbinding is tussen
Camper gedeelte en de startaccu.
Daarom ook de melding; Startaccu leeg.
En daarom ook geen bijladen van de HH accu's.
Zoek waar er ergens een onderbreking tussen deze 2 is.
Of maak deze doormiddel van een scheidingsrelais of zo.
Dit bv kan een defecte (hoofd) zekering ergens in het circuit zijn.
Ook de melding startaccu leeg duid hierop.
Als er geen verbinding naar de startaccu is kan men deze ook niet meten.
Camper gedeelte en de startaccu.
Daarom ook de melding; Startaccu leeg.
En daarom ook geen bijladen van de HH accu's.
Zoek waar er ergens een onderbreking tussen deze 2 is.
Of maak deze doormiddel van een scheidingsrelais of zo.
Dit bv kan een defecte (hoofd) zekering ergens in het circuit zijn.
Ook de melding startaccu leeg duid hierop.
Als er geen verbinding naar de startaccu is kan men deze ook niet meten.
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
Eén troost: Vanmiddag waren je accu's niet leeg en je dynamo deed wel degelijk wat (maar niet veel) aan de huishoudaccu's. Met draaiende motor was de spanning van de HH-accu's hoger dan zonder draaiende motor. Dat komt niet uit de lucht vallen.
We zijn benieuwd naar de metingen van morgen. Wil je dan eerst meten met stilstaande motor, dan met draaiende motor en tot slot met paalstroom. Dan wordt het zaakje niet vooraf beïnvloed door de hogere laadspanning van de 230 volt acculader.
Je controlepaneel lijkt mij van slag, want dat geeft geen correcte informatie.
Mogelijk is de dynamo (hoeveel ampère?) wat aan de lichte kant voor de in totaal 200 Ah huishoudaccu's.
@c.dekker: die CBE verdeeldoos heeft een gesimuleerde D+. De accu-aansluitingen heten +B1 voor de startaccu en +B2 en -B2 voor de Huishoudaccu.
We zijn benieuwd naar de metingen van morgen. Wil je dan eerst meten met stilstaande motor, dan met draaiende motor en tot slot met paalstroom. Dan wordt het zaakje niet vooraf beïnvloed door de hogere laadspanning van de 230 volt acculader.
Je controlepaneel lijkt mij van slag, want dat geeft geen correcte informatie.
Mogelijk is de dynamo (hoeveel ampère?) wat aan de lichte kant voor de in totaal 200 Ah huishoudaccu's.
@c.dekker: die CBE verdeeldoos heeft een gesimuleerde D+. De accu-aansluitingen heten +B1 voor de startaccu en +B2 en -B2 voor de Huishoudaccu.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
@myway: de 2 HHaccu's vormen geen aparte systemen maar zijn parallel geschakeld.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
Nee Evert, de dynamo laadt de huishoudaccu's niet op! Die accu's hebben net daarvoor aan de
buitenspanning (240V) gehangen, vandaar die iets hogere spanning.
Volgens mij is er maar één conclusie: het scheidingsrelais schakelt niet. Of die krijgt geen D+, of hij
is zijn massa kwijt, of het relais is gewoon stuk...
buitenspanning (240V) gehangen, vandaar die iets hogere spanning.
Volgens mij is er maar één conclusie: het scheidingsrelais schakelt niet. Of die krijgt geen D+, of hij
is zijn massa kwijt, of het relais is gewoon stuk...
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
Aloys, dat zou kunnen, want we weten natuurlijk niet hoe snel die metingen achter elkaar gedaan zijn. Ik vraag niet voor niets om een andere volgorde bij het meten.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo
De metingen werden direct na elkaar uitgevoerd. De andere volgorde van meten lijkt me een goed voorstel en dat gaan we morgen dan ook doen.
Voor zover in ieder geval vast iedereen bedankt voor het meedenken!
Voor zover in ieder geval vast iedereen bedankt voor het meedenken!