Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

@ Kroppie: heb ik eerder al opengemaakt. Geen extra zekering, wel indrukwekkende hoeveelheid bekabeling. Ziet er allemaal netjes en onbeschadigd uit.
@ seth-space: dit is inderdaad de handleiding die ik bij mijn camper heb en die overeenkomt met wat ik in mijn camper aantref.
Ik geloof ook helemaal niet dat het aan de batterijen ligt.
Ik kan als betrekkelijke leek maar twee dingen beredeneren: of de de dynamo levert niet voldoende om behalve de startaccu ook nog de HHaccu's (via het electroblok) op te laden of in het elektroblok gaat er ergens iets mis. En dat ergens zou dan wellicht wijzen op het scheidingsrelais dat er in zou zitten.
De vraag is nu: hoe kom ik daarachter?
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Vertrokken4 »

Antonie schreef:Wanneer de HHaccu's via de paalstroom opgeladen zijn (en de ledjes op het controlepaneel aangeven dat de HHaccu's vol zijn), kan ik zonder paalstroom ongeveer anderhalve dag alle apparaten laten werken, incl. koelkast voordat de accu's leeg zijn (volgens de handleiding nog maar 10V spanning hebben). Het maakt niet uit of ik dan al die tijd heb stilgestaan of vele uren heb gereden. De accu's laden dan niet op via de dynamo. Sluit ik de paalstroom aan, dan zijn ze na enige tijd weer vol.
Uit de handleiding leid ik af dat het controlepaneel slechts controleert en signaleert, terwijl het verdelingsblok zorgt voor het laden van de HHaccu wanneer de motor loopt, de dynamo meer dan 13,3 V spanning levert.
Ten overvloede: bij lopende motor en zonder paalstroom geeft het controlelampje van de startaccu aan dat die leeg is en brandt het controlelampje van de dynamo niet (terwijl deze accu dus niet leeg is en de dynamo wel werkt).
Naar mijn idee wijst dit allemaal naar een probleem in het verdelingsblok.
Verklaar je nader, zit er een compressor kast in dan, of bedoel je een absorptie kast die je op 12V laat werken of op 220 via een omvormer?

JP
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door 't Busje »

@Antonie: Heb je de spanning van de accu's nu ook gemeten met een multimeter? Want "volgens de handleiding nog maar 10V spanning hebben" zegt niet zo veel. Het scheidingsrelais/-diode zit ingebouwd in die CBE verdeeldoos. Verder levert de dynamo genoeg stroom voor de huishoudaccu's. De startaccu is heel snel weer op peil, want het starten van de motor kost heel weinig. De stroom is bij het voorgloeien en starten wel groot, maar het is secondenwerk.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door travelscout »

Begrijp ik goed dat de gesimuleerde D+ werkt?
Je trapje schuift naar binnen als je de motor start (idem koelkast aan op 12V, schotel naar binnen etc.).

En verder?
Als dit schema van set_space juist is:
http://www.marcleleisure.co.uk/store/pd ... rcuits.pdf
M.b.t. pag.32:
De zekeringen van 50A zullen vast goed zijn (immers, je schrijft dat er op paalstroom wel wordt geladen).

De volgende verdachte is dan het relais van 70A.
Wat ik zelf zou doen is:
Alle accu´s eerst goed opladen.
Vervolgens controleren welke spanning er tussen iedere relais aansluiting is (+) en de massa (zwart -).
Dit bij: 1) een draaiende motor zonder paalstroom, en 2) een stilstaande motor mét paalstroom.
Geef ze hier op en er is vast wel iemand die je kan vertellen waar het probleem zit.
Paul.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door javanes »

Ik zou er niet te lang naar zoeken en gewoon een nieuw scheidingrelais monteren.
En als je dan een cyrix neemt hoef je alleen de plus van de start- en de HHaccu en de massa aan te sluiten.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

Vanmiddag aantal metingen met multimeter verricht door behulpzame buurman, ook verwoed camperaar en met veel meer kennis van de elektronica dan ik.

situatie 1: motor uit, geen 230V
startaccu 12.76 V
HHaccu A: 12.87 V
HHaccu B: 12.91 V
volgens controlepaneel: geen oplading van dynamo, startaccu leeg

situatie 2: motor uit, 230V aangesloten
startaccu 12.74 V
HHaccu A: 14.20 V
HHaccu B: 14.16 V
volgens controlepaneel: geen oplading van dynamo, startaccu vol

situatie 3: motor aan, geen 230V
startaccu 14.20 V
HHaccu A: 13.00 V
HHaccu B: 13.12 V
volgens controlepaneel: geen oplading van dynamo, startaccu leeg

Volgens deze meetgegevens zouden de HHaccu's opgeladen moeten worden, terwijl de praktijk iets anders laat zien.
Volgende stap: we laten nu een kleinverbruiker aan staan (230V niet aangesloten) en meten morgen opnieuw in dezelfde situaties als vandaag.
Afhankelijk van het resultaat meer verbruikers aanztten en kijken hoe daarna de situatie is.
Het idee is dat wellicht het opladen vanaf de dynamo niet meer lukt wanneer de HHaccu's verder ontladen zijn.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door myway »

Wat moet ik mij voorstellen bij hh-accu A hh-accu B
Zijn dat twee aparte systemen of zijn de accu’s paralel geschakeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door c.dekker »

Antonie , in het verdeelblok heb je het over D+ zou dit niet de B + moeten zijn .
De D+ is een bedienings stroom voor het dynamo lampje , of voor een extra stuurstroom voor aansturing relais enz .
De B + is de installatie stroom die van af de accu en de dynamo komt .
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Peter LMC »

Als ik het verhaal zo lees is mijn eerste indruk dat er geen verbinding is tussen
Camper gedeelte en de startaccu.
Daarom ook de melding; Startaccu leeg.
En daarom ook geen bijladen van de HH accu's.
Zoek waar er ergens een onderbreking tussen deze 2 is.
Of maak deze doormiddel van een scheidingsrelais of zo.
Dit bv kan een defecte (hoofd) zekering ergens in het circuit zijn.
Ook de melding startaccu leeg duid hierop.
Als er geen verbinding naar de startaccu is kan men deze ook niet meten.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door 't Busje »

Eén troost: Vanmiddag waren je accu's niet leeg en je dynamo deed wel degelijk wat (maar niet veel) aan de huishoudaccu's. Met draaiende motor was de spanning van de HH-accu's hoger dan zonder draaiende motor. Dat komt niet uit de lucht vallen.
We zijn benieuwd naar de metingen van morgen. Wil je dan eerst meten met stilstaande motor, dan met draaiende motor en tot slot met paalstroom. Dan wordt het zaakje niet vooraf beïnvloed door de hogere laadspanning van de 230 volt acculader.

Je controlepaneel lijkt mij van slag, want dat geeft geen correcte informatie.

Mogelijk is de dynamo (hoeveel ampère?) wat aan de lichte kant voor de in totaal 200 Ah huishoudaccu's.

@c.dekker: die CBE verdeeldoos heeft een gesimuleerde D+. De accu-aansluitingen heten +B1 voor de startaccu en +B2 en -B2 voor de Huishoudaccu.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

@myway: de 2 HHaccu's vormen geen aparte systemen maar zijn parallel geschakeld.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Aloys »

Nee Evert, de dynamo laadt de huishoudaccu's niet op! Die accu's hebben net daarvoor aan de
buitenspanning (240V) gehangen, vandaar die iets hogere spanning.

Volgens mij is er maar één conclusie: het scheidingsrelais schakelt niet. Of die krijgt geen D+, of hij
is zijn massa kwijt, of het relais is gewoon stuk...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door 't Busje »

Aloys, dat zou kunnen, want we weten natuurlijk niet hoe snel die metingen achter elkaar gedaan zijn. Ik vraag niet voor niets om een andere volgorde bij het meten.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Antonie
Berichten: 21
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 12:59

Re: Huishoudaccu's laden niet op vanaf dynamo



Bericht door Antonie »

De metingen werden direct na elkaar uitgevoerd. De andere volgorde van meten lijkt me een goed voorstel en dat gaan we morgen dan ook doen.
Voor zover in ieder geval vast iedereen bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie