Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door macfocus »

Hallo,

We hebben sinds kort een 25 jaar oide Knaus.
As we speak zitten we midden in een uitprobeer weekendje op de camping.

Alles doet ut, dus dat is mooi, maar ik heb 1 vraag en 1 klein probleempje.

Klein probleempje:
De verlichting in de camper knippert zacht mee met (vermoedelijk) het automatisch inschakelen van het laadsysteem.
Nogal iritant.
Waarom denk ik aan het laadsysteem?
De camper hangt aan de 230v.
Op het controle paneel knippert het lampje "accu symbool/ bliksemflitsje). De knippersnelheid varieert wat. Maar als het lampje aangaat, dimt de verlichting even.
Accu's zijn vol.

Nou is het ledje zelf uiteraard niet de oorzaak, het laadsysteem zal het "probleem" veroorzaken.


Dan het meer generieke verhaal.
Ik heb wel wat documentatie, maar niet alles en zeker geen compleet overzicht van het elektrisch boordsysteem

Wat zit erin:
2 hh accu's (type nog niet bekend, ik vermoed niks duurs zoals agm)
230v omvormer met zo te zien een ingebouwde 5A lader
Accu's worden blijkbaar geladen indien aan walstroom
Accu's worden wellicht (en hopelijk) geladen tijdens rijden.
Vrijwel alle camperverlichting gaat uit als ik de 12v hoofdschakelaar op het controlepaneel uitschakel.
Omvormer staat uit.

Ik wil graag begrijpen hoe één en ander precies samenwerkt, hoe kan ik dat uitvogelen?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
winor
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 13:54
Locatie: leeuwarden

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door winor »

Misschien heb je hier iets aan


Cramer BCC Kn4
Algemene Beschrijving
De Cramer Bcc kn4 is met de volgende functies uitgevoerd
(1) Accu spanning van Accu 1 (Startaccu) en Accu 2 (Huishoud accu)
(2) Niveau regeling van water en afvaltank
(3) 12v Hoofdschakelaar on/of + diep ontladen veiligheid
(4) Schakelaar en led voor licht 1 circuit
(5) Schakelaar en led voor Aux 1 circuit
(6) Schakelaar en led voor waterpomp on/of
(7) Schakelaar en led voor Aux 2 circuit
(8) Laadsymbool
(9) 230v symbool
(10) Parallel schakeling Accu1 en 2
(11) Controle functie en storingen
(12) Elektronisch geregelde laadtoestel voor start accu en hh accu
(13) Accu scheiding relais
(14) Koelkast scheiding relais
(15) Zekeringen 12v voor verschillende circuit
B.)Functies
1.)Voltmeter voor Accu 1 en Accu 2
Op het Display kan het voltage van Accu 1(startaccu) bij ingeschakelde hoofd schakelaar of bij 230v aansluiting door bediening van de schakelaar gecontroleerd worden ,De spanning wordt aangegeven in stappen van 0,1v in de vorm van aangegeven voorbeeld *12.5v*
De voltage van accu 2(huishoud accu)kan constant worden afgelezen bij ingeschakelde hoofdschakelaar of bij aansluiting van 230v tot dat er een storing of waarschuwing aangegeven word
2.)Niveau water en afvaltank
Tankniveau wordt zichtbaar door de desbetreffende schakelaar te bedienen *0,0* (leeg) tot *1,0* (vol) om een goede meeting te verkrijgen moet de camper waterpas staan in de friswatertank is een meetgever ingebouwd die samen met een flotter de tankinhoud meet, controle hiervan kan bij ingeschakelde hoofdschakelaar of bij 230v aansluiting en de desbetreffende watertank schakelaar te bedienen en de flotter op en neer te bewegen .De meting in de afvalwatertank gaat door middel van rubber sensoren die in de wand zijn geschroefd vervuiling kan onjuiste metingen geven na reiniging van de tank zal deze weer correcte metingen doorgeven

3.)Hoofdschakelaar
Met de hoofd schakelaar wordt het hoofdschakelrelais in en uitgeschakeld de led brandt als het hoofdschakelrelais is ingeschakeld ,Als deze is ingeschakeld kunnen andere 12v circuits ingeschakeld worden.
Als de hoofdschakelaar is ingeschakeld of wanneer de 230v is aangesloten wordt de Mikrocomputer ingeschakeld de computer meet constant de spanning van accu 2 is deze spanning groter als 14.4v of kleiner als 10.5v dan wordt deze in het display knipperend aangegeven en vervolgens door ”b2” en de spanning bijvoorbeeld “10.3”v. Is de spanning waarde van accu 2 groter dan 15.0v of kleiner dan 10.0v dan schakelt de microcomputer na een vertraging het hoofdschakel relais af. Het afschakelen is het zelfde als de hoofdschakelaar uitzetten.
Bij ingeschakelde hoofdschakelaar en alle 12v gebruikers uitgeschakeld zal de elektronica toch een geringe stroom van de accu nemen. Het is verstandig als de Camper een lange tijd niet wordt gebruikt de Hoofdschakelaar uit te schakelen. Verschillende 12v gebruikers worden gevoed door Accu2 zodra de spanning 11v is bereikt moet deze opgeladen worden door de Dynamo of 230v netaansluiting
4.)Schakelaar voor circuit licht 1
Bij ingeschakelde 12v hoofdschakelaar kan lichtschakelaar Licht 1 in of uit geschakeld worden bij ingeschakeld brand de led
5.)Schakelaar voor Circuit Aux 1
Bij ingeschakelde 12v Hoofdschakelaar kan schakelaar Aux 1 in of uit geschakeld worden bij ingeschakeld brand de led
6.) Schakelaar voor waterpomp
Bij ingeschakelde 12v Hoofdschakelaar kan schakelaar waterpomp in of uitgeschakeld worden bij ingeschakeld brand de led
7.) Schakelaar voor Aux 2 ciruit
Bij ingeschakelde 12v Hoofdschakelaar kan schakelaar Aux 2 in of uit geschakeld worden bij ingeschakeld brand de led

8.) Lading symbool
Bij 230v aansluiting wordt de spanning van accu 2 aangegeven in het display met een laadsymbool als dit laadsymbool knippert is dit een teken dat de accu optimaal geladen is (laadsymbool (links onder )in het display verdere info 12.)
9.) 230v symbool
Als de 230v is aangesloten en de schakelaar aan het laadapparaat is ingeschakeld wordt dit weergegeven in het display(links boven een stekker) de in het laadapparaat aanwezige microcomputer wordt of door aansluiten van de 230v of door het inschakelen van de 12v hoofdschakelaar relais ingeschakeld. Als de 230v is aangesloten verschijnt in het display de spanning van de Accu2 en verdere symbolen ook wanneer de hoofdschakelaar relais is uitgeschakeld
10.) Symbool Parallelschakeling accu 2/accu1
Wanneer beide accu’s parallel geschakeld zijn geeft een symbool in het display dit weer.(rechts onder) Het Parrallel schakelen van de Accu’s komt tot stand wanneer de motor loopt of onder bepaalde omstandigheden wanneer de 230v is aangesloten verdere info (laadfuncties 12) en (accu verbreek relais 13)
11.) Controle functies en verschillende Fouten
Om in het Functie programma te komen moet eerst de 230v netaansluiting (schakelaar aan het laadapparaat uitschakelen) en de 12v hoofdschakelaar uitgeschakeld zijn. De beide schakelaars Aux1 en Aux2 ingedrukt houden en gelijktijdig de 12v hoofdschakelaar inschakelen .De Microcomputer test dan eerst verschillende Functies in het display verschijnt *0091* waarbij de eerste nul de bovenste rechtse segment ontbreekt verder verschijnt het Parrallel symbool vervolgens drukken op de schakelaar vuilwatertank waarna het test programma de volgende testfunctie doorloopt.
a. info van de vuilwatertank
b. info van de watertank
c. info over de spanning van accu 2
d. info over de spanning van accu 1
e. Info *---* en de mogelijkheid om de in en uitschakelende stroom circuit te controleren
f. Info verschillende schakelaars (allen voor Service Personeel)
g. Verbreken van de accu’s met de info *---*

h. Aansturing van alle segmenten in het display (1.cijfer : met een symbool van een acht waarbij de bovenste linker segment ontbreekt (2.cijfer tot en met cijfer 4. symbool van een acht ) verder verschijnt er een dubbele punt tussen tweede en derde letter, een punt tussen tweede en derde, en netsymbool ,laadsymbool, en parallelschakelsymbool

i. Afschakeling van het hoofd schakel relais door de microcomputer (gelijke functie als het bedienen van de off schakelaar)
In normaal bedrijf meet met ingeschakelde microcomputer de spanning van accu2 (huishoud accu) als de spanning van accu2 hoger is als 14.4 v of lager dan 10.5 v wordt de spanning knipperend aangegeven. Bij een spanning hoger dan 15.0 v of lager dan 10.0 v schakelt de microcomputer na een vertragingstijd het 12v hoofdschakel relais af. Wanneer D+(dynamo) is geactiveerd (motor draait) of bij aangesloten 230 v de spanning van Accu2 hoger is als 13.5 v dan word ook accu1 (startaccu) gecontroleerd ,als de spanning van accu1 boven 7.0 v is worden de beide accu’s parallel geschakeld
Is de spanning van accu1 lager dan 7.0 v dan word niet parallel geschakeld en word vervolgens in het display knipperend “b1” gevolgd door de spanningswaarde bijvoorbeeld “0.1v” in dit geval de aansluiting van accu1 controleren aan het laadapparaat of de zekering in de draad van accu1 de zekering bevindt zich in het motor compartiment (aansluiting startaccu 25amp)
12.) BCC Center kn4 laden van huishoud en start accu
De lader heeft een continu vermogen van 180w wat in normale gevallen toereikend is voor de gebruikers e.v.t kan voor korte tijd stroom afgenomen worden van accu2
Wanneer de 230v is aangesloten en de verlichte rode schakelaar van de lader is ingeschakeld wordt accu2 geladen wanneer de huishoudaccu een spanning van 14.2v heeft bereikt word de lading afgeschakeld ter voorkoming van Knalgas
Zodra de spanning zakt onder 13.6v wordt de lading weer ingeschakeld het in en uitschakelen wordt zichtbaar gemaakt in het display, Verder wordt het aan en uitschakelen van de lader op het display {spanning} van de accu2 zichtbaar .Een knipperend laad symbool in het display met korte inschakel en lange uitschakel tijden is een teken dat de accu’s optimaal geladen zijn.
Een regeling van de laadstroom is afhankelijk van de accu spanning en zorgt er voor dat de lader niet overbelast wordt en de accu’s optimaal geladen worden
Deze regeling van de laadstroom is afhankelijk van de bepaalde accu spanning en zorgt er voor dat de laadstroom stapsgewijze toe of afneemt deze stapsgewijze omschakelingen kan bij bepaalde accu spanning en bepaalde verbruikers een licht flakkeren optreden ,door meerdere of mindere 12v verbruikers in te schakelen kan dit worden voorkomen .Bij optimale geladen huishoud accu ( lading symbool brandt met korte inschakeltijden) kan het laadapparaat door de verlichte rode schakelaar op de lader uitgeschakeld worden . Een wederom inschakelen zorgt ervoor dat de accu weer worden opgeladen
Bereikt de huishoudaccu bij aangesloten 230v de spanning van 13.5v dan worden beide accu’s parallel geschakeld en door de lader verder geladen
Voor het parallel schakelen wordt accu1 gecontroleerd (start accu) als deze lager is dan 7.0v dan word niet parallel geschakeld en de spanning van accu1 wordt knipperend weergegeven
Zakt de spanning van beide accu’s onder de 12.5v dan worden de beide accu’s weer gescheiden om een te grote ontlading van de start accu te voorkomen de parallel schakeling van de accu’s kan worden afgelezen door het desbetreffende symbool op het display
Als de trafo in de lader te warm word door hoge omgeving temperatuur of door zeer hoge laadstromen wordt de lader uitgeschakeld door een thermisch contact deze schakelt zich zelf weer in als de temperatuur is gedaald en hervat daarna het laden.Bij 230v aansluiting zal een ontladen accu van 100 amp ongeveer 12uur nodig hebben om volledig geladen te zijn als er tijdens het laden 12v verbruikers worden ingeschakeld verlengt de laadtijd zich evenredig
13.) Accu scheiding relais
Het scheiding relais zorgt er voor dat wanneer de 230v is aangesloten ook de start accu wordt geladen als de huishoud accu optimaal is geladen
Zolang als de motor loopt worden huishoud en start accu parallel geschakeld en van de dynamo geladen, het inschakelen van de dynamo kan worden gecontroleerd door de huishoud accu spanning op het display .
Om een ontladen huishoud accu tijdens het rijden weer vol op te laden zal een tijd van minstens 15 uur nodig zijn , als er tijdens de rit 12v verbruikers zijn ingeschakeld wordt de laadtijd verlengt
De laadstroom naar de huishoud accu van de dynamo is afhankelijk van de laadstroom naar de start accu (licht/ruitenwisser/ventilator/radio) hoe minder laadstroom naar de start accu gaat, kan er meer gaan naar de huishoudaccu .De maximale schakelstroom van het parallelschakelrelais is 30amp de schakel stand van het parellelschakelrelais word in het display aangegeven

14.)Koelkast relais
Bij lopende motor tijdens een rit bestaat de mogelijkheid de koelkast over de parallel geschakelde accu’s en de dynamo de 12v stand in te schakelen van de koelkast bij motor stilstand wordt de 12v contact aan de koelkast automatisch verbroken het is onverstandig om de koelkast op 12v te zetten als de huishoud accu sterk ontladen is
15.) zekeringen 12v stroomcircuits
De volgende 12v stroomcircuits worden door zekeringen aan de voorkant van het laad apparaat voorzien
Uitgang omgeschakeld 10amp
deze uitgang is direct met de uitgang van het hoofdschakelrelais verbonden
Aux 2 10amp
Waterpomp 10amp
Licht 1 10amp
Aux 1 10amp
12v Koelkast 15amp
De uitgangen van de circuits zijn aan de voorkant van het laadapparaat geplaatst als een zekering door kortsluiting of overbelasting defect is moet eerst de oorzaak van het defect opgezocht worden voordat er een nieuwe zekering van de zelfde waarde geplaatst mag worden
C.) Algemene informatie
Bij lange stilstand van de camper (langer als 3 weken) zonder 230v aansluiting moeten de beide accu’s nadat ze optimaal zijn geladen los gekoppeld worden ,bij het weer in gebruik nemen van de accu’s moeten de accu’s opnieuw worden geladen. Een defecte accu is te herkennen aan de spanning bij ingeschakelde verbruikers als deze snel onder de 10v komt terwijl deze opgeladen was
Als de accu nooit een spanning bereikt boven de 14.4v(laadsymbool knippert niet) en ondanks dagen aan de lader staat moet de accu op een defect worden gecontroleerd
Als er storingen in de functies van het apparaat zijn moeten alle zekeringen en leidingen naar de accu’s en verbindingen worden gecontroleerd
Bij werkzaamheden aan het laadapparaat moet deze spanning vrij zijn om kortsluiting en aanraking met de230v te voorkomen dat betekend dat er geen 230v aansluiting en verbindingen met de Accu’s mogen zijn .Alle aansluitingen aan het laadapparaat moeten met de juiste polariteit worden aangesloten. Als er onder normale omstandigheden de microcomputer door elektrische storingen in de boordinstallatie (door piezo ontstekingen of andere sterk storende apparaten) onderbroken wordt kan dit door uitschakelen van het laadapparaat doormiddel van de verlichte schakelaar en opnieuw ingeschakeld worden in extreme gevallen moeten de beide accu zekeringen kort worden verwijderd en weer geplaatst.
Tel +49 89 99909770
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door vmax »

mee knipperen zal een massa probleempje zijn
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door Vertrokken4 »

Massa, slechte verbinding of een matige accu waarvan de spanning een eind dropt zodra de lader afschakelt. Kennelijk dropt de spanning zover dat de lader zeer kort daarna ook weer inschakelt.

JP
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door macfocus »

Dank allen en Winor specifiek, voor de info.
Het betreft een Cramer D-5750.
Dat lijkt een wat simpeler versie van de door Winor genoemde.
Ik heb bv. Geen 230v indicator denk ik.

Afbeelding van mijn paneel:
https://www.dropbox.com/s/44h7vaw9fs0rl ... .jpeg?dl=0
Afbeelding

Als ik de accustatus wat langer activeer, dan zie ik de spanning als het ledje aaangaat van 13 naar 13,4 lopen (en weer terug)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door Kroppie »

de aanduiding cramer-D5750, is niet het type, het is de naam van de fabrikant, en zijn postcode als het goed is staat ook zijn woonplaats er nog naast.(Menden)
zoek als je wilt zoeken naar gegevens, naar het juiste type nummer, zal wel ergens (achterop)op het apparaat staan.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door macfocus »

Haha, nou je het zegt haal ik het er ook uit...
Even achterop gekeken, maar daar kom ik alleen 4730 tegen, maar die sticker zag er niet uit als een typenr.

Maar goed, het gaat niet om het typenr, ik probeer te snappen hoe mijn elektrisch systeem werkt.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
JoVaMi
Berichten: 378
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 7:54
Locatie: in de motorhome/camper

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door JoVaMi »

De batterijlader is hier de oorzaak samen met de kwaliteit van de batterij.
Deze oudere generatie campers hebben nog geen druppellader, en de lader geeft alles of niets.
Oplossing: plaats een klok, of doe het handmatig, tussen de toevoerleiding 220 v en de camper en laat ze schakelen wanneer je niet in de camper zit, maar bv snachts of overdag. Dan zie je er niets van.
Groetjes,
Jos

Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/

Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door macfocus »

Dank Jos,


Dat klinkt idd heel logisch.
Gaan we tzt eens naar kijken.

Hij gaat met een week of 2 de stalling in t/m Maart en in de tussentijd gaan we ff de Ford Capri van nieuwe achterveren en een opgeknapte achteras voorzien.

Overigens heb ik nog wat foto's van wat installatiedelen.
Het mag duidelijk zijn, dat de aansluiting van de omvormer op de accu gewijzigd gaat worden....
De accu staat wel lekker warm, zo achter de kachel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door macfocus »

Ik ben inmiddels wat verder met begrijpen hoe het allemaal zit.
De tekening toont het het in ekaar gezet is, en ik vindt dat dat anders zou moeten, want volgens mij heb ik nu een zonnepaneel om een omvormer aan de gang te helpen. Da's voor mij de omgekeerder wereld. Ik leef wel op 12v en gas, 220 prik ik alleen in als het er is, maar ik wil er niet afhankelijk van zijn.

Daarnaast is het volgens mij zo, dat mijn beide accu's, geheel los van elkaar opereren.
Camper_elektra.jpg
Camper_elektra.jpg (199.58 KiB) 4035 keer bekeken
Ik hoor graag of mijn conclusies kloppen en hoe ik het evt. beter kan maken.
Voor de duidelijkheid, ik ga geen honderden euro's hierin steken aan nieuwe laders, AGM accu's en wat dies meer zij.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door 309T16 »

Inderdaad helpt de zonne-energie in deze situatie niet om de accu t.b.v. verlichting, waterpomp enz. (het originele 12V boordnet) op te laden.

Als jij geen behoefte hebt aan 220V als je vrijstaat, zou je de omvormer eruit kunnen halen. Eén van de twee huishoudaccu's afschaffen. Je totale 12V energiebehoefte in kaart brengen is dan wel handig om te weten of die ene accu voldoende capaciteit heeft.

Er mist nog wel het scheidingsrelais van punt nummer 13 in de tekening.

Gr. Willart
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door javanes »

Misschien zie ik wat over het hoofd, maar in het schema wordt de Cramer lader gevoed door de tweede HH accu via de omvormer.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door Atoz »

Als je nu eens bedenkt wat je WEL nodig hebt, gooi dan op papier alles er uit wat je niet nodig hebt.
Dan pas kies je voor 1 of 2 huishoudaccus.

Less is more !

Pas nadat alles op papier staat, voer je dat uit in de praktijk.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
PE1OPQ Theo
Berichten: 4590
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Laadsysteem begrijpen en binnenverlichting knippert mee



Bericht door PE1OPQ Theo »

ik zie het als zonnepanel voed accu 2 en accu 2 voed de omvormer voor 230 wissel.
En vandaar uit naar zekeringblok, en dan idd naar de lader voor accu1.
Beetje omslachtig zou je denken.

Theo
Laatst gewijzigd door PE1OPQ Theo op zo 05 nov 2017, 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie