Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
larsds
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 10:53

Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door larsds »

Dag iedereen

Sinds +/- een maand bezit ik een Roller Pegaso 707 waar ik door omstandigheden,
deels bewust, permanent in woon.

Er zijn al heel wat zaken dat ik heb aangepast en zelf heb zitten uitdokteren.
Mr. Google is daar fantastisch voor .. :clap:.

Er zijn echter nog enkele vragen waar ik geen duidelijkheid kan over vinden.

- Ik heb twee zonnepanelen van 200W elk met een MPPT EPSolar 3210A laadregelaar.
Er zijn twee batterijen 100 Ah die al geïnstalleerd waren. Er zijn heel wat kabels gekoppeld aan
beide batterijen en het is niet duidelijk hoe ze juist gekoppeld zijn. Volgens de handleiding van de shop
van de zonnepanelen moet ik, met twee batterijen, deze op volgende manier aansluiten.

Afbeelding

Ik kan misschien fout zijn maar als ik zoals bovenstaand schema de plus en minpool
ga verbinden krijg ik toch vuurwerk.....? Is dit toch correct of is het schema fout?
Kan iemand mij hier raad in geven? Momenteel heb ik de regelaar gewoon op één batterij
aangesloten.

(Ik ga ervan uit dat het nu niet helemaal correct is omdat, als hij anderhalve dag
in het stopcontact zat, de batterij op de laadregelaar nog steeds maar 3/4de vol
aangeeft terwijl ze eigenlijk vol zouden moeten zijn)

- Daarnaast moet je op de regelaar de "Load" op aansluiten. (zie schema boven, die lamp)
Wat bedoelen ze daar eigenlijk mee? Ik heb het vermoeden dat dit is om het verbruik
te controleren maar er lopen een tiental draden naar beide batterijen..

- Hebben jullie (of iemand dezelfde camper?) een idee waar de omvormer-lader 230v>12v
zit? Deze dat de batterijen oplaadt als hij op het lichtnet is aangesloten. Heb de camper
al binnenste buiten gedraaid (was moeilijk :-)) maar is echt niet te vinden.
(en vorige eigenaars hadden geen zonnepanelen en hij werd opgeladen via het lichtnet dus er
moet er wel ééntje zijn)

Bedankt voor de suggesties en tijd!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: zonnepanelen aansluiten op twee batterijen - schema - lo



Bericht door Aloys »

Welkom in het forum! :D

Op de tekening staan de accu's in serie! Dan heb je 100Ah bij 24Volt. Fout dus!
De plussen moeten met elkaar worden verbonden, net als de minnen. Dán heb je 12Volt bij 200Ah.

De zonnepanelen staan ook in serie, dat zal wel correct zijn gezien de mppt-regelaar. Die krijgt dan
ca. 34V bij max. 12A voor zijn kiezen. Zijn ze wel 200Wp élk? Dat moeten grote panelen zijn, meer
dan 100 x 100cm per stuk.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door Peter LMC »

bovenstaande schema is voor 24 volt.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door blizard »

Schema klopt, eerst accubank aansluiten, dan de panelen ivm instellen regelaar
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door myway »

Als de wagen 24 volt is zal het schema kloppen, maar is dat ook zo??


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
vtriet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 0:20
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door vtriet »

MPPT EPSolar 3210A.png
misschien helpt dit ?
MPPT EPSolar 3210A.png (105.09 KiB) 7414 keer bekeken
Bron : https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... bo9Dq2YP5U
Misschien helpt dit in de verduidelijking...
Als de Camper idd. 24V is dan lijkt 2x 200Wp panelen te doen, maar bij 12V vind ik het krapjes. Nou halen die panelen niet vaak het Wp vermogen en een beetje MPPT controller vlakt dat prima af, maar toch.
Belangrijkste is dus (zoals aangegeven) de vaststelling of het een 12V of 24V oplossing moet worden.

Richard
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door Aloys »

vtriet schreef:Als de Camper idd. 24V is dan lijkt 2x 200Wp panelen te doen, maar bij 12V vind ik het krapjes.
Dit roept bij mij vragen op... :D

1. Waarom is 400Wp bij 12V "krapjes"? Ik denk eerder "bovengemiddeld". Ik schat dat de gemiddelde camper met zonnepanelen
er één a twee van 100Wp heeft, dus 100-200Wp in totaal. Dat zie ik bijv. op veerboten, wanneer ik vanaf een hoogte al die
camperdaken bekijk! :D

2. Waarom is 400Wp wél "te doen" bij 24V? Door de dubbele spanning loopt er de helft minder laadstroom, in Ampères. Terwijl de
hoeveelheid opgewekte energie (400Wp max.) gelijk is. Ik zou eerder denken dat je bij een 24V-installatie méér zonnepanelen
kunt gebruiken (wellicht hoger stroomverbruik door zwaardere apparatuur/omvormers, stofzuigers, koffiezetters etc. etc.)

Tot slot: ik ben er vanuit gegaan dat die Roller Pegaso 707 een 'normale' 12V camper is. Zoeken met Google leverde ook geen
andere resultaten op. Dus moet Larsds NIET van deze tekening uitgaan, want dan zet ie 24V op zijn camper en dat lijkt me voor
de aangesloten apparatuur e.d. niet verstandig...
Maar dat heb ik in mijn eerste reactie uitgelegd. Ik neem aan dat áls die camper wel 24V is, dat Larsds daar dan wel van op de
hoogte is. Bovendien kun je (volgens mij) beter 12V zetten op een 24V-installatie dan andersom! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door Kroppie »

ik denk dat bedoeld word dat de regelaar krapjes is bij 12 volt(max 390Wp), reken bij panelen op max 80-85% van het Wp vermogen plat op camperdak , dan is het genoeg , en bij warm weer in de volle zon gaat er bij elke graad boven de 25 graden paneeltemperatuur nog eens 0,5% van af, valt wel mee dus.
wat ik wel mis is de maximale ingangsSPANNING van de regelaar , die 200 Wp panelen hebben vaak een hogere spanning dan de kleinere (tel het aantal cellen elke cel levert 0,45-o,5 volt, ), en in het schema staan ze ook nog eens in serie.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 14 sep 2017, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door Aloys »

Ah bedankt, nu wordt het me duidelijk! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door Audiofiel »

Maximum ingangsspanning van de EP A-serie is 100V open circuit (of 92v bij 25°C omgevingstemperatuur).

MPP voltage range is VBAT+2V~72V.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door myway »

Aan de 3210 mag in een 12volt situatie max 390 watt dus dat moet met 400 watt geen probleem zijn.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door Joske »

Onderstaande heb ik in dit topic niet langs zien komen, maar misschien gemist (2x doorgelezen)
Waarom staan de 2 zonnepanelen in serie?
Als je dan nl schaduw krijgt op een van de panelen (bijv door een paal, tak oid) dan zullen beide panelen geen opbrengst meer hebben.
Door de panelen parallel aan te sluiten blijft in zo'n situatie het andere paneel stroom leveren.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door blizard »

Dat is een afweging.
In serie kan een MPPT meer uit halen dan parallel.
Het mooiste zou zijn dat je de panelen direct aansluit op de regelaar, en dat ie zelf beslist wat op dat moment de meest ideale is, serie of parallel
Sommige gebruikers doen het omzetten met de hand, maar dat is niet optimaal.
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepanelen aansluiten op twee accu's: schema en load



Bericht door myway »

Joske schreef:Onderstaande heb ik in dit topic niet langs zien komen, maar misschien gemist (2x doorgelezen)
Waarom staan de 2 zonnepanelen in serie?
Als je dan nl schaduw krijgt op een van de panelen (bijv door een paal, tak oid) dan zullen beide panelen geen opbrengst meer hebben.
Door de panelen parallel aan te sluiten blijft in zo'n situatie het andere paneel stroom leveren.
Omdat het schema van een 24 volt systeem is.
Dat in serie staande panelen wanneer er schaduw op valt door een paal of tak geen opbrengst meer hebben lijkt mij sterk, het zal wel minder worden.
Of panelen in serie met een mppt regelaar meer opbrengst hebben ??
Plaats reactie