Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door javanes »

Als een HH accu wordt vervangen zonder het zonnepaneel los te koppelen kunnen de nodige aangesloten 12V apparaten kapot gaan.
Die apparaten krijgen dan de open klemspanning voor hun kiezen en daar kunnen ze niet tegen. Die spanning is meestal meer dan 20V.
Als de garage dat zo heeft geflikt dan hebben ze het nodige naar de knoppen geholpen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Kroppie »

een omvormer maakt van 12 volt 230 volt,

wat ik bedoel is het elektroblok (ebl) wat alles in de camper regelt, ook in combinatie met bedienpaneel.
laden hh accu , bevat zekeringen voor waterpomp, koelkast, verlichting e.d, regelt dat de koelkast bij stilstand de startaccu niet leegtrekt, zorgt dat tijdens het rijden de hh accu geladen word, en ook de zonnepanelen kunnen via de ebl lopen, kortom manusje van alles, maar GEEN omvormer dat is wat anders dus.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 05 sep 2017, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door martinb007 »

Reken er maar op dat 1 van die draadjes die hij heeft weggehaald dus wel een functie heeft gehad.... oftewel, opzoek naar iemand die er wel verstand van heeft en die het laten oplossen en die garage niet meer bezoeken. Dont fix wat isn't broken zou het devies moeten zijn voor de monteur die alleen maar de opdracht had gekregen om de accu te vervangen en verder nergens met zijn tengels aan te gaan zitten waarvan hij niet weet waarvoor het is cq waarom het zo ooit is aangelegd. (Hoe slecht aangelegd wellicht in zijn ogen ook) Zonder overleg maar wat lopen knippen en snoeien is mi not done. (En daarna doen of je beus bloed al helemaal niet)


Groet, MartinB007
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Kroppie »

Bobo,
hier bedtijd slaap lekker ondanks alles .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bobo3131
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 21:32

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door bobo3131 »

Ik heb gevraagd voor vervanging van de HHaccu. Hij gaf aan dat de accu los onder de passagiersstoel stond en heeft met een beugel deze bevestigd aan de vloer. Toen constateerde hij dat er losse draden zaten en heeft deze weggehaald omdat hij het vermoeden had dat het losse draden waren. Waar deze voor waren weten wij en wist hij ook niet. Er zat wel spanning op en heeft dit "geregeld"' dat er geen gevaarlijke situatie onder de stoel bevond.
Ondanks de "gevaarlijke" situatie functioneerde alles wel.

Nadat wij constateerden dat niet alles meer werkte en er toch mee op vakantie wilde is er voor een tijdelijke oplossing gekozen omdat wij er wel mee weg wilden. De oplossing was omvormer uitschakelen. Hier heb ik mee ingestemd omdat wij weg wilden.
Alleen dat niets het meer deed na het vervangen van de accu is iets wat zij moeten oplossen omdat er voor hebben gezorgd dat niets niet meer of onvoldoende werkte.
Om te kijken of het probleem bij de omvormer of bedieningspaneel ligt moeten zij alles loskoppelen en opsturen naar een bedrijf (waar ik de naam niet meer van weet) dit kunnen zij niet. Is het zo moeilijk om als dealer zijnde te checken of de omvormer stuk is?

Dus ja, ik heb min of meer opdracht gegeven, maar dat toen er niets meer in de camper functioneerde. Wat in de eerste instantie hun fout is. Nu leggen zij de verantwoordelijkheid bij ons door dat wij toezegging gaven voor reparatie wat volgens mij hun fout is.

Ja, ik wil de camper wel weghalen maar dan ben ik waarschijnlijk verder van huis. Nu ook het opstapje en de waterpomp bromt bij aanzetten. Wij willen eerst dat alles gerepareerd wordt voor de camper van het terrein gaat. Om te voorkomen dat ze de schuld op ons schuiven bij nog meer gebreke die nog "oppoppen"

En tot overmaat van ramp is er op het terrein een auto tegen onze bumper van de camper gereden. wat keurig is gemeld en wordt opgepakt door de verzekering en dealer. die gaat het hopelijk goed gaat repareren.
dus hij moet daar nog wel even blijven staan.
bobo3131
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 21:32

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door bobo3131 »

Morgen laat ik weer van mij horen nadat wij met onze "kapotte" omvormer naar een ander camperdealer zijn geweest.

eens horen wat hij te vertellen heeft.
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door martinb007 »

Succes!


Groet, MartinB007
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door javanes »

Je spreekt over een kapotte omvormer en dat je daarom geen 12V meer hebt.
Dat kan ik niet volgen. Een omvormer maakt van 12V een spanning van 230V
Dus wat is er nu kapot? Het electroblock misschien??
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
bobo3131
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 21:32

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door bobo3131 »

Na het vervangen van de HHaccu is door dealer geconstateerd dat de omvormer stuk is. Wat volgens ons niet het geval is. In onze ogen door fout van monteur. verkeerd aansluiten hierdoor kortsluiting. daarna werkt omvormer niet meer

HHaccu is vervangen. daarna uitval van apparaten. verlichting, afzuigkap, waterpomp blijft brommen, elektrisch uitklapbaar opstapje blijft piepen


Wat wordt er precies met ebl (electriciteitsblok) bedoelt? Omvormer? domme vraag waarschijnlijk in jullie ogen. maar ik ben een leek.


zoals gezegd, morgen meer te vertellen
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Toon »

De EBL is het hartje van je stroomcircuit
daar zit je acculader in en het nodige om je camper op 12 volt te laten werken
de omvormer is om van 12 volt 230 volt te maken
dat is een extra apparaaat
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8966
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door kampo »

Het hele verhaal blijft van op afstand gelezen niet makkelijk of voldoende samenhangend voor een diagnose of beoordeling.
Om dan meteen een monteur te verdenken of te beschuldigen van slecht werk, daar ben ik altijd voorzichtig mee. Je zou hem weerwoord moeten kunnen geven.
Als je geen vertrouwen hebt mag je natuurlijk gaan waar je wilt. Misschien kan bewezen worden dat iemand een fout gemaakt heeft, misschien ook niet. Dan ga je je wel moeten verontschuldigen …
Vooral omdat ik begrijp dat je niet voor het hele geleverde werk moest betalen. Dus deden ze misschien wel hun best ?
Normaal koppel je de inverter en de rest niet af bij het vervangen van een accu. Tenzij er grote werken zijn zoals het maken van een systeem om de accu vast te zetten.

Wat ik begrijp uit het verhaal is ???
een accu was stuk,
de accu was slecht (niet ?) en zelfs gevaarlijk bevestigd zodat er meteen moest ingegrepen worden
overtollige bekabeling was aanwezig ? dus sporen van vorige electrische aanpassingen of reparaties
er was tijdsdruk wegens nakende verlofplanning ?
afspraken werden gemaakt om na het verlof verder te klussen ?
er is weinig kennis van eigen elektrische onderdelen

Alles elektrisch aan boord was en werkte perfect zelfs op een defecte accu.
Dat kan ik uit het bovenstaande alvast niet opmaken dus is er momenteel nog enige twijfel bij mij.
Waarschijnlijk zal alles duidelijker worden na het bezoeken van een collega-concurrent van dat vorige bedrijf.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door blizard »

Dat de accu stuk zou zijn is een voorbarige conclusie.
De schotel gaf aan low bat. Dat zou hdt uitvangspunt moeten zijn bij het melden van de klacht
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Denja »

Over welke camper spreken we hier?ebl zit volgens mij enkel in Duitse campers.
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Omvormer stuk na plaatsing nieuwe huishoudaccu?!



Bericht door Marco Polo »

Als je de berichten van TS terug kijkt is het een Duitse camper maar als je EBL roept snappen de meeste ingewijden wat je bedoeld.
Zelfs als je het een omvormer noemt ;-)
Plaats reactie