Advies zonnepaneel en accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door DigiBoy »

Omdat wij rekening willen houden met het laadgewicht en met de camper ook vrij willen staan.
Zit ik voor de levering van de camper begin volgend jaar met de volgende vragen.

Verbruikers zijn:
tv-kijken met mediaspeler zonder schotel, laden van smartphone en tablet, gasverwarming, ijskast en verlichting.

Is het beter i.v.m. het gewicht van een extra woon-accu (is al vlug 28Kg) op de camper een extra zonnepaneel te plaatsen? Dus i.p.v. 1 zonnepaneel van 140W er 2 van 120W te voorzien.
Dan is de woon-accu bij wat minder zonnige dagen met 2 zonnepanelen ook sneller geladen, toch?

Of zijn er andere en lichtere alternatieven die wat minder invloed hebben op het laadvermogen?
Laatst gewijzigd door DigiBoy op wo 16 aug 2017, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies zonnepaneel en accu.



Bericht door 't Busje »

In ieder geval zijn flexibele zonnepanelen lichter dan de harde.

Wat voor soort koelkast komt er in je camper? Een absorptiekoelkast draait bij stilstand van de camper op gas en gebruikt dan alleen 12 volt voor het lampje binnen. Een compressorkoelkast gebruikt wel 12 volt stroom.

Wij kunnen met een 92 Ah huishoudaccu zonder zonnepaneel 's zomers gemakkelijk een week vrij staan. In het voor- en naseizoen met gebruik van de verwarming en meer verlichting (langere avonden) toch zeker enkele dagen. Wij hebben dus (nog) geen behoefte aan zonnepanelen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Advies zonnepaneel en accu.



Bericht door AbelWei »

't Busje schreef:In ieder geval zijn flexibele zonnepanelen lichter dan de harde.

Wat voor soort koelkast komt er in je camper? Een absorptiekoelkast draait bij stilstand van de camper op gas en gebruikt dan alleen 12 volt voor het lampje binnen. Een compressorkoelkast gebruikt wel 12 volt stroom.

Wij kunnen met een 92 Ah huishoudaccu zonder zonnepaneel 's zomers gemakkelijk een week vrij staan. In het voor- en naseizoen met gebruik van de verwarming en meer verlichting (langere avonden) toch zeker enkele dagen. Wij hebben dus (nog) geen behoefte aan zonnepanelen.
En jullie hebben een absorptie koelkast neem ik aan? We hadden een compressor koelkast (Waeco CR110) en een 105Ah semi-tractie accu icm 120W hard zonnepaneel lukt het ons maar 2,5 dagen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Advies zonnepaneel en accu.



Bericht door Atoz »

Hierbij een paar bedenkingen ivm onze installatie misschien kan het je helpen om een keuze te maken.

Ik heb 4 x 100wp en 220 agm batterij.
En vraag me momenteel af of ik die 75 kg zware agm batterij niet door een andere lichtgewicht batterij zou vervangen.
Zelfs de vraag of ik er niet beter een paneel af neem.

Maar wat doe ik dan in een grijze vakantieweek? Al ben ik nog nooit verder dan 15% verbruikte batterijlading geweest.
Wat dus 33A is.
Nu ja als ik nu een 75A batterij zou plaatsen dan ontlaad ik die tot 50% en naargelang het type batterij is dat dan weer nadelig voor de levensduur van die batterij.

Tevens heb ik geen koppeling tussen autobatterij / alternator naar huishoudbatterij . Lood met agm koppeling is niet goedkoop mogelijk (spanningsverschil)
Was tot nu toe ook niet nodig want ik heb / had genoeg reserve.

Maar als ik voor die nieuwe huishoudbatterij een gewone lood batterij zou nemen dan zou ik wel eenvoudiger kunnen koppelen.

Al ben ik na vijf jaar intensief gebruik voor duizend procent tevreden van onze elektriciteitscentrale (panelen en opslag) ik weet niet of ik vandaag dezelfde keuzes zou maken.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Advies zonnepaneel en accu.



Bericht door DigiBoy »

@’t Busje
Het type ijskast zou een Tec Tower Dometic zijn, wat dit precies voor type is moet ik je schuldig blijven. Ik zie net dat de woonaccu een 105Ah zijn.

Bedoeling is om maximaal een 3 dagen zonder aan de laadpaal te hangen, te kunnen overbruggen.
Zo te zien moet dit met jou situatie (zonder PV-paneel) vergeleken wel lukken, wel rekening houden dat de batterij niet onder de 12.3V zakt.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13430
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies zonnepaneel en accu.



Bericht door hathi »

Evert , hierbij dan een goed advies,iets wat je denkt niet nodig te hebben,kun je ook niet missen,maar ik weet zeker ,als je zonnepanelen hebt,dat je jezelf af vraagt ,waarom niet eerder? ,tevens kosten ze tegenwoordig een schijntje,en de rest heb je al,...............geschreven door iemand die al bijna 20 jaar,nog geen stroomkabel meer bij zich heeft,en gewoon 1 week kan staan,met iedere dag TV,ik weet niet eens meer anders,ze zijn al tig keer terug verdiend,en kan daarvan dus in de winter met het vliegtuig :lolno:
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies zonnepaneel en accu.



Bericht door 't Busje »

@AbelWei: Inderdaad. Dat had ik er even bij moeten zetten. We hebben LPG flessen, dus gas is nooit een probleem.

@Hans (Hathi): Ik schreef: "(nog) geen behoefte". Het is niet zo dat ik tegen zonnepanelen ben, alleen op dit moment zie ik voor ons gebruik van de camper de noodzaak nog niet. Wij kijken heel weinig TV. De verlichting is allemaal LED. De grootste stroomgebruiker is de verwarming/boiler en dat valt met gemiddeld 1,3 ampère ook wel mee.

Het opladen van de fietsaccu's vraagt wel veel stroom, maar dat doen we als we rijden of aan de paal. Voor die fietsaccu's zou ik eventueel wel zonnepanelen willen hebben, maar dan heb ik ook een veel grotere huishoudaccu nodig, waarvan ik niet weet waar ik die laten moet. Wij hebben niet veel ruimte in de camper van 5,64 meter lengte.

@DigiBoy: volgens mij de Tec Tower een absorptiekoelkast.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door DigiBoy »

Als ik alles hier zo even samenvat, dan zou zelfs 1 zonnepaneel van 140W met 1 woonaccu van 100Ah ruim voldoende moeten zijn.
Dan hoef ik me ivm met het gewicht niet echt zorgen te maken, want een paneeltje van 140W weegt gemiddeld 14kg + omvormer + mppt en wat kabels, enz..is goed voor een totaalgewicht van +/- 18kg
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door 't Busje »

Een flexibel 144 watt paneel weegt 2,4 kg. Scheelt toch weer ruim 11 kg boven op je camper.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door gsm »

Wij hebben een Varta Pro 90Ah accu en een 265Wp zonnepaneel op het dak liggen icm een Victron 75/15
Tijdens onze trip hoefden we niet één keer aan de paal te staan alleen voor de elektrische verwarming hebben we aan de paal gestaan. De accu werd toen niet geladen omdat ik er geen acculader in heb zitten.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door kampo »

Een accu van 90Ah is wat klein in verhouding tot je paneel van 265Wp.
Daar ga je vooral in de winter een probleem van autonomie mee krijgen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door travelscout »

Een beter soort accu heeft een beter rendement terwijl de capaciteit hetzelfde is en het gewicht lager.
Dus alleen de capaciteit zegt langzamerhand niet zo heel veel meer.
Wel per definitie meer laadtechniek.
Maar eens, soms zul dan zonnepaneel stroom over houden.
Paul.
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door DigiBoy »

't Busje schreef:Een flexibel 144 watt paneel weegt 2,4 kg. Scheelt toch weer ruim 11 kg boven op je camper.
Ik veronderstel dat een flexibel paneel de warmte minder goed kwijt kan en hierdoor sprake is van rendementsverlies?
Als zo een paneel op je dak wordt gelijmd, is dit bij defect nog eenvoudig te vervangen?
Het zeer lage gewicht van de flexibele panelen spreekt met verder wel aan :)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies zonnepaneel en accu?



Bericht door 't Busje »

WARNING: The double-sided adhesive backing tape makes a very strong bond with the support material and does not allow
repositioning. Trying to remove a module, even if it is only partially attached, can seriously damage the cells.

Met andere woorden: vast is vast!

Over warmte-effecten heb ik niets kunnen vinden.

Ik heb zelf ter oriëntatie gekeken naar Solbian panelen, mede in verband met de beschikbare maten en de ruimte op het dak. Vooralsnog heb ik een beslissing over de aanschaf voor me uit geschoven.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie