Accuprobleem

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Kruuitmoes
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:52
Locatie: Roswinkel

Accuprobleem



Bericht door Kruuitmoes »

Hallo,

Ik heb een stroomprobleem , Ik heb de omvormer aan maar wil ik b.v de koffiezetapparaat
inschakelen staat op de display ""Low battery"".
De accu laad volgens mij niet op, maar de op de druppellader is het lampje groen (De accu is vol ,bezig met druppelladen).
voor de 12 volt verlichting en dergelijke heb ik geen problemen.

Met vriendelijke groet : Gerrit Hilgen
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Accuprobleem



Bericht door Aloys »

En dat gaf voorheen geen problemen?
Het kan duiden op een slecht contact aan de 12V-kant van de omvormer.
Je kunt ook eens meten wat de spanning is op de accu. En als die spanning te laag is, dan zou
dat erop kunnen duiden dat de accu is overleden. Maar dat is een soort laatste optie.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accuprobleem



Bericht door Kroppie »

of een slecht/geoxideerd contact tussen kabel en accuklem, idem tussen accuklem en accupool, kijk ook de massa aansluiting goed na.

lampje vd lader vraagt heel weinig stroom dus is er bij een overgangsweerstand weinig spanningsverlies, omvormer vraagt heeel veel stroom, dus bij een overgangsweerstand veel spanningsverlies,


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Accuprobleem



Bericht door myway »

Of een gewone natte semitractie accu met niet te veel capaciteit, die stort in als er een zware omvormer aan gaat.
Kruuitmoes
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:52
Locatie: Roswinkel

Re: Accuprobleem



Bericht door Kruuitmoes »

Aloys schreef:En dat gaf voorheen geen problemen?
Het kan duiden op een slecht contact aan de 12V-kant van de omvormer.
Je kunt ook eens meten wat de spanning is op de accu. En als die spanning te laag is, dan zou
dat erop kunnen duiden dat de accu is overleden. Maar dat is een soort laatste optie.

Wat is de normale spanning voor een accu ongeveer?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accuprobleem



Bericht door Kroppie »

ongeveer 12 volt, om preciezer te zijn een volle accu meet +12,6 volt in ruststand dwz minstens 2 uur na de laatste lading.
een lege meet - 11,5 volt in ruststand dwz minstens 2 uur na de laatste ontlading.
half leeg meet +_12,2volt na minstens 2 uur niet geladen of ontladen.

e.e.a. beetje afhankelijk van type en leeftijd van de accu

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 10 aug 2017, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Accuprobleem



Bericht door 't Busje »

Dat is afhankelijk van de lading en het soort accu, maar dit geeft een beeld:
laadtoestand.gif
laadtoestand.gif (6.8 KiB) 925 keer bekeken
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Kruuitmoes
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:52
Locatie: Roswinkel

Re: Accuprobleem



Bericht door Kruuitmoes »

Kroppie schreef:ongeveer 12 volt, om preciezer te zijn een volle accu meet +12,6 volt in ruststand dwz minstens 2 uur na de laatste lading.
een lege meet - 11,5 volt in ruststand dwz minstens 2 uur na de laatste ontlading.
half leeg meet +_12,2volt na minstens 2 uur niet geladen of ontladen.

e.e.a. beetje afhankelijk van type en leeftijd van de accu


jos
De display in de camper geeft aan 13,8 en 1,5 A.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Accuprobleem



Bericht door 't Busje »

Dan wordt de accu bijgeladen. De display meet de spanning van de lader en niet van de losse accu. Draait de motor of is de camper aangesloten op 230 volt?
Laatst gewijzigd door 't Busje op do 10 aug 2017, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Kruuitmoes
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:52
Locatie: Roswinkel

Re: Accuprobleem



Bericht door Kruuitmoes »

't Busje schreef:Dan wordt de accu bijgeladen. Draait de motor of is de camper aangesloten op 230 volt?
Hij is aangesloten op 230 volt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accuprobleem



Bericht door Kroppie »

de door mij en door Busje genoemde voltages zijn gemeten met de accu IN RUST, dus GEEN laden en ontladen gedurende een paar uur.
die waardes op het display zeggen niets over je accu in dit geval want de laadstroom bedraagd 1,5 ampere en de laadspanning is 13,8 volt een onderhouds(druppellading dus)

accu 1 pool loskoppelen en dan na minstens 2 uur eens meten.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 10 aug 2017, 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Accuprobleem



Bericht door 't Busje »

Maar als je camper is aangesloten op 230 volt, waarom wil je dan je koffiezetapparaat aansluiten op de omvormer? Dat betekent dat de stroom van het stopcontact buiten via de acculader en de omvormer naar je koffiezetapparaat loopt. De acculader vindt dat in ieder geval niet prettig, want die kan dat vermogen nooit leveren. Sluit je koffiezetapparaat rechtstreeks op de walstroom aan.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Kruuitmoes
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:52
Locatie: Roswinkel

Re: Accuprobleem



Bericht door Kruuitmoes »

't Busje schreef:Maar als je camper is aangesloten op 230 volt, waarom wil je dan je koffiezetapparaat aansluiten op de omvormer? Dat betekent dat de stroom van het stopcontact buiten via de acculader en de omvormer naar je koffiezetapparaat loopt. De acculader vindt dat in ieder geval niet prettig, want die kan dat vermogen nooit leveren. Sluit je koffiezetapparaat rechtstreeks op de walstroom aan.
Nee a ik ontkoppel het dan van 230 volt ,en sluit dan aan op de omvormer ,ik sta geregeld op plaatsen waar geen stroom is ,vandaar ik dan de omvormer aan moet zetten .
Dit lukte niet in de vakantie zodat ik nu thuis het aan het testen ben .
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Accuprobleem



Bericht door 't Busje »

Deed je dat in die vakantie voor het eerst en wilde het toen niet of heeft het eerder wel gewerkt?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie