zonnepaneel en hefdak

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Vitobus
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 28 mei 2017, 22:35

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Vitobus »

Je hebt de doorvoer heel netjes weggewekt, op de foto niet te zien.:)
Mb marcopolo westfalia2002
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Vertrokken2 »

Deze panelen kennen geen traditionele doorvoer, tenminste het kan wel, maar het hoeft niet. Je kunt dwars door het paneel naar beneden boren. Het zijn oorspronkelijk maritieme panelen die overloopbaar zijn. Aan dek heb je liever geen onnodige obstakels.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Steve T
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 apr 2016, 13:32

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Steve T »

netjes gedaan hoor :thumbup:


Bij mijn MP (ook W639) heb ik de bekabeling (6mm2) eerst naar de afdekking van de hefdakcilinders gevoerd. Je zit dan net buiten het binnendak, ruimte genoeg en dus geen bedrading in het zicht aan de binnenzijde. Als het dak openstaat zie je dus wel een kabelgootje naar de achterzijde lopen.
Vervolgens de kabel naar de achterzijde van het hefdak geleid en naar binnen gevoerd. Vervolgens in de goot boven de schuifdeur naar de B-stijl naar beneden getrokken. (De airbags zitten verder naar voren).
Vervolgens op het demonteerbare paneel van de accu op de bijrijdersstoel de MPPT75 zichtbaar geplaatst en uit het zicht: de bluetooth module. Werkt prima en met 1 Lensun 100WP paneeltje ben ik tevreden. Mijn paneel is geplakt en gekit en er ligt na 2,5 jaar nog uiterst netjes bij.

(helaas geen foto's direct beschikbaar)
Mercedes Benz V-Class V250 Marco Polo/size]
Vitobus
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 28 mei 2017, 22:35

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Vitobus »

Ook een mooie oplossing Steve, wellicht kun je toch een foto maken en plaatsen?
Mb marcopolo westfalia2002
Steve T
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 apr 2016, 13:32

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Steve T »

Toch maar even m'n dropbox volgeladen... (weet niet waarom je geen pics hier krijgt, maar dat kan iemand mij vast nog wel eens uitleggen)

Van bovenaf gezien, bedrading gaat schuin rechts naar beneden, loopt langs de cilinder van het hefdak naar achteren en gaat daar naar binnen
https://www.dropbox.com/s/y21dt3s5ge4ev ... 3.JPG?dl=0

van binnen gezien, op het voeteneind zit een kabeldoorvoermogelijkheid:
https://www.dropbox.com/s/xj5c5lx3a0pc0 ... 1.jpg?dl=0

aan de onderzijde van de kabeldoorvoer:
https://www.dropbox.com/s/eo2r1fpkojd6t ... 2.jpg?dl=0

Bedrading heb ik achter de goot gelegd waar ook de verlichting doorheen gaat, kabels netjes vastgebonden
https://www.dropbox.com/s/1djpf05wjnpri ... 7.jpg?dl=0

Bedrading heb ik NIET door de B-stijl gevoerd (omdat ik dan met het oprolmechanisme van de gordel zat, maar tegen het metaal geplakt, achter de hardkunststof binnenbeplating, dan naar voren gevoerd naar het demonteerbare paneel voor de hh-accu.
https://www.dropbox.com/s/315jreqbsws7u ... 4.jpg?dl=0

Uiteindelijk is dit dan wat je te zien krijgt als je de deur opendoet:
https://www.dropbox.com/s/ro489m1sb0ie2 ... 6.JPG?dl=0
Is de deur dicht, dan merk je er helemaal niets van.

Ik ben er blij mee..
Mercedes Benz V-Class V250 Marco Polo/size]
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Vertrokken2 »

Helaas zijn de foto’s niet te openen. Ik heb geen account daar.

Ik heb mijn bekabeling geheel binnendoor lopen. Voor het grootste deel is het in de carrosserie weggewerkt, deels loopt het via een kabelgoot. Wel binnendoor via de B-spijl naar beneden. Een overvloed aan ruimte daar en zeker geen last van het gordelmechanisme.
Nu zou ik het toch weer anders doen. Van achter naar voren via de kabelgoot en pas bij de B-spijl binnendoor naar beneden. De goot die ik gebruik heb, alu profiel, valt nauwelijks op.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Steve T
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 apr 2016, 13:32

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Steve T »

jammer, wellicht een instelling, later nog maar eens kijken. Ik hoor graag de suggesties.
Mercedes Benz V-Class V250 Marco Polo/size]
Vitobus
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 28 mei 2017, 22:35

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Vitobus »

Kon de foto's via dropbox openen, dank, geeft mij een beter beeld hoe je het hebt opgelost. Grtz.
Mb marcopolo westfalia2002
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door jansloos »

Vitobus.
Je schrijft dat je een w638 hebt? Ik verwacht dan ook Mercedes?

Wij ook, van 97. Onder de bestuurders stoel. Zit het relais naar de HH accu. Had je hier de kabel toch op kunnen zetten.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Vitobus
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 28 mei 2017, 22:35

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Vitobus »

Hoi, idd de w638 mb vito.
Hier de kabel van de zonnepaneel regelaar rechtstreeks op de polen van de hh accu bevestigd. Werkt tot nu toe zonder problemen.
Mb marcopolo westfalia2002
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Kroppie »

natuurlijk werkt dat zonder problemen, het is de beste manier.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vitobus
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 28 mei 2017, 22:35

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Vitobus »

@jansloos, ik las je vraag niet nauwkeurig genoeg;): die variant heb ik niet uitgeprobeerd.
Mb marcopolo westfalia2002
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Vertrokken2 »

@Steve T

Wij hebben min of meer dezelfde route gevolgd. Alleen kon ik niet onder die achterplank komen (heb ook geen doorvoermogelijkheid?) en sowieso niet in het eerste stuk van het metalen deel waar ook de lampbedrading in zit. De uitstroomopening van de achterste airco zat me in de weg. Dus ik ga het eerste deel bovenlangs middels een alu draadrail.
Mijn regelaar zit overigens aan de andere zijde van de stoel, samen met een BMV 700.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Steve T
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 apr 2016, 13:32

Re: zonnepaneel en hefdak



Bericht door Steve T »

Misschien dat er verschillen zijn in versies, ik heb de eerste versie van de W639, jij de tweede/MOPF? daarvan heeft Westfalia in het interieur iets gedaan (sowieso de bekleding, wellicht ook dit soort dingen. Ik heb een schuifdakje in m'n dak, de bedrading daarvan loopt ook via de achterzijde, heb jij dat ook?)

Het gaat erom dat het naar je zin is. Volgens mij heb jij daar alle reden toe

(jij rijdt ook motor begreep ik?)
Mercedes Benz V-Class V250 Marco Polo/size]
Plaats reactie